Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad väger en rolig motor?
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (41148 totalt)
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Vad väger en rolig motor?

Lite klurigt topic kanske men jag har filosoferat lite på småtimmarna.
Har lite småvåta planer på ett ev motorbyte i framtiden, alternativt trim.
En uppgift som jag har hört så skall min 3.0 liters 60 graders v6:a väga 130kg "ren". Eftersom jag småsmåningom skall lyfta motorn har jag tänkt väga den samtidigt så får man svartpåvtt. Läste om beepbeeps inlägg om vade deras turbomotor fick jag hicka, då pratar man om 160-170kg..huga.
Planerna är att trimma befintlig motor (dyrt) eller bygga om för en överladdad motor och samtidigt passa på att massera lite torpedvägg o flytta lite motorfästen osv för att få ner ännumer vikt bak.

Har ni uppgifter på vad lite "roliga motorer" väger?
Cheva smallblock, Volvo T5 spisar, Saab kuvöser, porsche/audi överladdat, Lancia/fiat överladdat osv?
Vore kul att veta

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



SAAB B234 kortblock med turbo väger in på 170kg (gjutjärnsblock, bautastakar och kolvar)...Porsche 930 snurra med intercooler väger runt 240-250kg, BMW lättmetalls V8:or väger sjukt lite...har hört siffror som 150kg figurera runt...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Enligt den här sidan http://www.unixnerd.demon.co.uk/enumber.html
så väger en M5E39 V8 motor på 400hk 158kg

Låter nästan orimligt.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Lotus Samuel skrev:
Enligt den här sidan http://www.unixnerd.demon.co.uk/enumber.html
så väger en M5E39 V8 motor på 400hk 158kg

Låter nästan orimligt.


Tydligen inte...det är lättmetallsblock och inga turbosar och konstigheter i den. Dom kanske räknar bara torrvikt utan hjälpaggregat.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



beepbeep skrev:
Lotus Samuel skrev:
Enligt den här sidan http://www.unixnerd.demon.co.uk/enumber.html
så väger en M5E39 V8 motor på 400hk 158kg

Låter nästan orimligt.


Tydligen inte...det är lättmetallsblock och inga turbosar och konstigheter i den. Dom kanske räknar bara torrvikt utan hjälpaggregat.


S62 väger 158,5 kg UTAN insug, grenrör, generator osv...block med kolvar 38,8kg.

Men hur i...kan en 930 maskin vara sååå tung? När jag pillade boxermaskin så upplevde jag faktiskt inte dom sååå tunga. Skulle vara skoj om någon har dom exakta vikter på maskinerna.

_________________
Pelle Persson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19101



Kunta, stoppar du i nåt annat än en Alfa-spis så får du inte köra Corsa.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
MaZ skrev:
Kunta, stoppar du i nåt annat än en Alfa-spis så får du inte köra Corsa.


Jag filosoferar, Corsa kommer jag inte att köra hela livet....

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jag drar väl till med en gissning på att Cheva maskinen är tyngst i den uppradningen av maskiner, har inte vägt dom nånsin tyvärr (bara försökt att lyfta sådana några gånger)

Samtidigt är det väl den maskinen jag gärna hade velat se i en Alfa

_________________
Peter Karlsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Pelle Persson skrev:

Men hur i...kan en 930 maskin vara sååå tung? När jag pillade boxermaskin så upplevde jag faktiskt inte dom sååå tunga. Skulle vara skoj om någon har dom exakta vikter på maskinerna.


Vikten avser hela klumpen. Intercooler, värmekammare, CIS-insprutning, turbo, dämpare (då man plockar ut allt som ett paket).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147



Inte en rolig motor men ändå!

I pappas lastbil volvo 912 -59 så väger motorn 300kg! Motorn är en 4,4L rak bensinsexa med 1st Rochschester fallförgasare. effekten är otroliga 115hk och maxvarv 3500rpm! Som en diesel fast med soppadrift!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Har hängt på alfa kanalen på irc idag (förutom 8 timmar mek med turbon)
Vi har en kille där som har (är?) varit insnöad på gjutjärns vinklar.
Han påstod iaf att en fård 302 sb med alutoppar skulle stanna på ca 190kg. Ett stroker kit bestående av vev, kolvar o dyl gick på 995$ då skulle motorn hamna på 347 cui (5,7l)
Hmm funderar på om en sådan motor skulle funka med acceptabel soppaförbrukning i racetempo (3l/10km)

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Kunta skrev:
Har hängt på alfa kanalen på irc idag (förutom 8 timmar mek med turbon)
Vi har en kille där som har (är?) varit insnöad på gjutjärns vinklar.
Han påstod iaf att en fård 302 mb med alutoppar skulle stanna på ca 190kg. Ett stroker kit bestående av vev, kolvar o dyl gick på 995$ då skulle motorn hamna på 347 cui (5,7l)
Hmm funderar på om en sådan motor skulle funka med acceptabel soppaförbrukning i racetempo (3l/10km)


En M5-motor (4,9 l V8) drar mellan 4-5 l/10 km i race tempo. Du kan dra dina egna slutsatser.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
johann skrev:
Kunta skrev:
Har hängt på alfa kanalen på irc idag (förutom 8 timmar mek med turbon)
Vi har en kille där som har (är?) varit insnöad på gjutjärns vinklar.
Han påstod iaf att en fård 302 mb med alutoppar skulle stanna på ca 190kg. Ett stroker kit bestående av vev, kolvar o dyl gick på 995$ då skulle motorn hamna på 347 cui (5,7l)
Hmm funderar på om en sådan motor skulle funka med acceptabel soppaförbrukning i racetempo (3l/10km)


En M5-motor (4,9 l V8) drar mellan 4-5 l/10 km i race tempo. Du kan dra dina egna slutsatser.


Sedärja..min egen 3 liters maskin dricker ca 3 liter i racetempo. Men då har den ett antikt sprut på sig..Kanske lite optimistiskt på ett vinkel järn alltså

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



En rolig motor är väl Yamaha V10 F1-motor från mitten av 90-talet, den vägde bara 90 kilo och utvecklade väl sisådär 600-700 hk.
Den borde väl duga till kärran

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Stacken skrev:
En rolig motor är väl Yamaha V10 F1-motor från mitten av 90-talet, den vägde bara 90 kilo och utvecklade väl sisådär 600-700 hk.
Den borde väl duga till kärran


Jojo, men det finns en ekonomisk aspekt i det hela oxo. Fördelen om man skulle använda vinkel järn är pris, pris, pris.
Men är det inga som har uppgfiter på europeiska turbo motorer?
Beepbeep: den motor du pratar om är saab 9000 2.0t (170hp) ???

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Kunta skrev:
Stacken skrev:
En rolig motor är väl Yamaha V10 F1-motor från mitten av 90-talet, den vägde bara 90 kilo och utvecklade väl sisådär 600-700 hk.
Den borde väl duga till kärran


Jojo, men det finns en ekonomisk aspekt i det hela oxo. Fördelen om man skulle använda vinkel järn är pris, pris, pris.
Men är det inga som har uppgfiter på europeiska turbo motorer?
Beepbeep: den motor du pratar om är saab 9000 2.0t (170hp) ???


Nej B234 är det han pratar om 2.3L fyra med 16v och gjutjärnblock med alutoppar.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147



Jag har ingen aning om vad min saab 9000 turbo snurra väger men det behövs 3st man för att lyfta den när den är komplett med låda, grenrör, turbo, insug mm så runt 150kg skulle jag tro.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jag har sett en siffra på 89kg på Ford Zetec HE. 2liters aluminiummotor som sitter i Mondeo från 2001. Om det är vikten med eller utan tillbehör vet jag inte. Sevenåkarna vet säkert mer.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag trodde att en rolig motor var en med LUSTGAS.............

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Möller
Glumslöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 88



Den turbomatade Twincam fyran i Fiat/Lanica/Alfa ska väga ungefär 140 kg, bara ett par kg mer än 6:an och cirka 10 kg mer än dagens modula-fyra. Men om hela turbopaketet är inräknat eller inte, kan jag inte svara på. Det går i alla fall både att få mycket pulver ur maskinen och köra CAR Corsa med rätt ventilkåpa!

/A

_________________
Lotus Evora S -11
Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17
Fiat 500 TwinAir -11
Alfa Romeo 155 Q4 -96
Alfa Romeo Giulia Sprint -62
Alfa Romeo Giulietta ti -59
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Andreas Möller skrev:
Den turbomatade Twincam fyran i Fiat/Lanica/Alfa ska väga ungefär 140 kg, bara ett par kg mer än 6:an och cirka 10 kg mer än dagens modula-fyra. Men om hela turbopaketet är inräknat eller inte, kan jag inte svara på. Det går i alla fall både att få mycket pulver ur maskinen och köra CAR Corsa med rätt ventilkåpa!

/A


Det roliga är att en bekant har en Croma Turbo med 8v twincam fyran på 2 liter. Gjutjärnsblock, alutopp. Byggd för rejäla hästkrafter då det är samma maskin i integralen. Han behöver lite delar av mig och bilen är i så dåligt skick förövrigt så jag har tänkt tinga den motorn bara för skojs skull. Tydligen skall 16v toppen gå att montera utan krusiduller.
Vet inte hur kinkigt det är med en fiat motor i bilen men Ice körde ju sin bertone med folka motor vet jag. Tyvärr med uppmaningen om att inte vinna > för den gick som ett inoljat skott på banorna.

Fördelen med ett sådant motorbyte är att ändå får göra om motorfästen osv så då kan man passa på kanske att sänka/flytta bakåt motorn ett par centimeter.

Butterfly: du har väl bra koll på vad vinkeljärn väger?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad väger en rolig motor?
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (41148 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande