Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Sekventiella lådor?
1, 2   >>
4981 besök totalt
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Sekventiella lådor?

Tjena!

Ett par enkla frågor från en som inte vet nåt.

Finns det sekventiella lådor i några produktionsbilar? Eller är det specialbyggen för race som gäller om man vill hitta en dylik? Typ Quaiffe, Hewland och så vidare. Kikade lite Racecarsdirect, och de är ju inte direkt gratis.

Sevenbilar med flera kör med mc-låda och motor. Hur tung bil kan man ha för att inte rasa sönder en tex Hayabusa låda?

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Det beror väl på vad man definierar som en sekventiell låda, men BMWs SMG-lådor borde räknas tycker jag. Hur det är med utbudet av begagnade lådor och deras priser har jag dock inte koll på.

En DSG-låda från någon Audi/VW kanske skulle fungera.

Även Ferraris lådor med paddelväxling (benämnda F1, har dock inget med tävlingsbilarna att göra), men de lär är nog varken enkla eller billiga att få tag i.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Re:

Victor. skrev:
Det beror väl på vad man definierar som en sekventiell låda, men BMWs SMG-lådor borde räknas tycker jag. Hur det är med utbudet av begagnade lådor och deras priser har jag dock inte koll på.

En DSG-låda från någon Audi/VW kanske skulle fungera.

Även Ferraris lådor med paddelväxling (benämnda F1, har dock inget med tävlingsbilarna att göra), men de lär är nog varken enkla eller billiga att få tag i.

En "DSG" låda eller liknande är väl bara en robotiserad manuell med dubbla kopplingar, eller? De har väl inte så mycket med sekventiella lådor att göra, förutom att de ger "samma" resultat till användaren. Rätta mig gärna om jag har fel.

Någon som vet om något bygge med typ DSG låda eller liknande?

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Pratar du om en låda till din turbobil? Då brukar utbudet sjuka vansinnigt mycket (högt moment).

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Pratar du om en låda till din turbobil? Då brukar utbudet sjuka vansinnigt mycket (högt moment).

Nja, att få på en sekventiell låda på min bil blir nog lite i överkant(dyrt och krångligt). Detta var mest ett teoretiskt funderande. Men snubblar man över en låda kan det ju vara intressant. Man skulle tjäna mycket tid på riktigt snabba växlingar, och man kan koncentrera sig på bilen istället för att slita i en spak med ena näven.

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Här finns en Mecano modell av en DSG låda, kanske i klenaste laget mer ger lite mer kött på benen iaf thumbs up

http://www.selmec.org.uk/article_0004_computer_controlled_dsg_transmis . . . .

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Re:

Roos skrev:
Här finns en Mecano modell av en DSG låda, kanske i klenaste laget mer ger lite mer kött på benen iaf thumbs up

http://www.selmec.org.uk/article_0004_computer_controlled_dsg_transmis . . . .

Ha ha!!! Kul läsning! Inga nya grejer det här med dubbelkopplingar tydligen...

Kör VAG med längsmonterade snurror fortfarande? I sådana fall borde man ju kunna transplantera ner en DSG låda i en bakhjulsdriven bil...

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Gustav_H78 skrev:
MaZ skrev:

Nja, att få på en sekventiell låda på min bil blir nog lite i överkant(dyrt och krångligt). Detta var mest ett teoretiskt funderande. Men snubblar man över en låda kan det ju vara intressant. Man skulle tjäna mycket tid på riktigt snabba växlingar, och man kan koncentrera sig på bilen istället för att slita i en spak med ena näven.

Du skulle ha paddelväxel?

Jag brukar växla lika snabbt som jag kan flytta näven mellan växellägena, prova att inte köra med en skrotlåda innan du planerar in en låda för en hundring...

btw. fälgleverans?

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Jo, min låda jag köa med nu är inte frisk Det hörs rätt tydligt på filmen...

Jag har att göra ändå i vinter så någon låda kommer inte ner i bilen. Men det är kul att dagdrömma om framtida projekt som aldrig kommer bli av!

Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Dessa är i alla fall något så när prisvärda:

http://www.eliteracingtransmissions.com/

Jag har en IL-200 5S men dels är motorn framför inte speciellt stor & dels har jag inte kört den än. Köpte den till bra kurs på ebay.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

MaZ skrev:

Du skulle ha paddelväxel?

Jag brukar växla lika snabbt som jag kan flytta näven mellan växellägena, prova att inte köra med en skrotlåda innan du planerar in en låda för en hundring...

btw. fälgleverans?

En sek-låda + flatshifter är tyvärr inga små pengar, men tveklöst så tjänar man tid med dom pryttlarna.

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Libell skrev:

En sek-låda + flatshifter är tyvärr inga små pengar, men tveklöst så tjänar man tid med dom pryttlarna.

Det är nog inte så mycket själva växlingstiden som att man kan ha mer fokus på att köra som gör att man vinner tid. Särskilt vad gäller folk som kör på hobbynivå.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Libell skrev:
En synkad låda och flatshifter kan snabba upp det lite, och då är det inga stora pengar. Men det skrapar rätt illa när man tajmar det fel
Men då är det ju inte paddlar förstås, och inte alls idiotsäkert (som DSG som bör kunna möjliggöra fullgasväxling i maxad böj utan lastväxling).

Vill man ha mer fokus på körningen på motions/hobbynivå så är grundtipset att shortshifta så man slipper växla mitt i böj (en hand på ratten och 1+G i sidkraft kan bli spännande utan servo).

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

obizzz skrev:
Libell skrev:

Det är nog inte så mycket själva växlingstiden som att man kan ha mer fokus på att köra som gör att man vinner tid. Särskilt vad gäller folk som kör på hobbynivå.

Jag skulle påstå att det kan påverka själva växlingstiden något enormt. Nu sitter det sådan låda på hojen att man bara släpper en liten anings på gasen så sparkar man i nästa växel och ger fullt.
Med en 'quickshifter' som bryter tändningen ett gäng millisekunder håller man fullt och tappar ingen fart på luften genom motorn, samt att växeln åker i snabbare.
Det blir som att köra med automatlåda.

På en del partier hinner jag nu varva ur gamla växelvalet och få i en växel till och gasa lite. Finns många tiondelar per varv att vinna.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

obizzz skrev:
Libell skrev:

Så fort jag kör paddelväxel i dataspel så går det åt helvete, klarar inte av det. Spak är inga problem.

BMW 330i -05
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

DSG är ju jävligt häftigt, det skulle nog gå att skriva egen kod till en dsg och styra ventilerna med nån hyfsat vanlig PLS eller liknande med några I/o moduler. Har funderat på att det skulle vara schyst att ha en sån låda på nån äldre bil nån gång. Med DSG så kan du få snabbare växlingar än de varianter som bryter tändningen då den i princip erbjuder negativ växlingstid. (Du utnyttjar motorns upplagrade rörelseenergi för att accelerera bilen när nästa växel slås i)

om nån skulle få för sig att ge sig på nåt vilt projekt så kan jag bidra med lite kurvor på hur kopplingar normalt sliras in i countershaftväxellådor. Det är en liknande funktion som dsg (men omvänd eftersom det inte är hydraultrycket som skapar friktionstrycket i en dsg). Synd hursomelst att det inte är ett hydrauliskt tryck som trycker ihop kopplingarna då hade det nämligen gått att trimma lådan att ta mer moment! Det kanske går att bygga om..? =)

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det sekventiella är ju mest att man bara drar spaken framåt/bakåt, det går ju att bygga sekventiella spakställ till de flesta lådor, det är mest en fråga om att göra mekaniken med en trumma som flyttar växelförarna.

Jag har testat flatshift (via Megasquirt) på ett flertal bilar och jag tycker det funkar superbra. Till och med i min "tungväxlade" amerikanska låda. Med ett sekventiellt spakställ skulle man vinna på att inte behöva dra spaken i sidled men det går knappast snabbare att växla. Fördelen är alltså IMo att man minskar risken för att peta i fel växel.

/Gustaf

Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Rolle Scirocco skrev:

Jag skulle påstå att det kan påverka själva växlingstiden något enormt.

Jag menade inte att växlingstiden inte blev kortare men att det inte var den största faktorn på varvtider.

Din liknelse med automatlåda var just var jag var ute efter... dvs man kan fokusera på bromspunkter, spårval och annat som hjälper dina varvtider.

Det borde väl finnas data på det där från när BMW körde H-låda i WTCC för att slippa straffvikt.

MaZ skrev:

Så fort jag kör paddelväxel i dataspel så går det åt helvete, klarar inte av det. Spak är inga problem.

Jag gillar inte paddlar som svänger med ratten... det blir liksom fel när de byter plats när man svänger.

Funkar bra om man kör med väldigt litet styrutslag men när man behöver ratta mer än ett varv brukar det bli kaos för mig.

Eslöv
Här sen Apr 2006

nuförtiden finns det ju automatlådor med en massa växlar (6 åtminstone) som är elektroniskt styrda.
Man kan köra med koppling för starten eller tidig lock-up med konverter o växla med paddlar om man har en logik-krets eller en cpu ... megashift kanske
Ser man till chevas 4-växlade automater (kan inte de sexväxlade, men principen torde vara samma) så är de enkelt styrda om man ser till sladdarna.
2 selenoider för växelval
1 tåt för lock up
1 tåt för tempgivaren i lådan
1 tåt för systemtrycket

Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

obizzz skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Jag skulle påstå att det kan påverka själva växlingstiden något enormt.

Jag menade inte att växlingstiden inte blev kortare men att det inte var den största faktorn på varvtider.

Man sparar mer än vad man tror (eller är Kimmen värdelös på att växla ). Jag och Kimmen har åkt en hel del tillsammans och kunnat jämföra loggar. Han får ett väldigt "hack" i sin accelaration jämfört med mig. Sen vad tidsbesparing ger på varvet har jag ingen aning (Kimmen har nog fullständig koll ). Men sen en annan fördel med Sek + flatshift + nedväxlingsblipp (speciellt i mitt fall med liten motor) är att jag kan ganska obehindrat byta växel närsomhelst utan att "tappa" bilen.

Sen att gå från H-mönstrad "standardlåda" till seklåda ger naturligtvis mer, än att gå från en H-mönstrad special (ex BMW i WTCC) till en seklåda.

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
http://cgi.ebay.de/SMG-Getriebe-BMW-E46-Top-/290474909580?pt=Autoteile . . . .

Här borde ju vara något att bygga in i lämplig racebil!

Citera
Skruva banåkabil
Sekventiella lådor?
1, 2   >>
4981 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande