Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mantorp Park driftingbana?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (5812 totalt)
shirunai
Örnsköldsvik
Här sen Mar 2007

Trådstartare

Är det någon har någon info?
Jag har hört ryktesvägen att det är klartecken att börja bygga, på mantorpparks hemsida står det byggstart 2010, jag har googlat på massor av olika men hittar ingen info.

mvh andré

Östergötland
Här sen Sep 2005

En ny bandel ska va klar till nästa år som ska gå parallellt med dragstrippen och sedan gå ihop efter ca 400m och så ska dragracing banan förlängas. Så ska parisen ändras något med just för drifting. Står dock att alla beslut tas i oktober efter STCC finalen så mycket hinner nog ändras då Mantorp växer och grannarna klagar mer å mer för var år som går.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008

Samma grannar som flyttat dit och visste att banan ligger där och sen klagar kan man kanske tro?

Men ombyggnad blir bra, så kan man ha flera evenemang på en gång

Supramannen

Här sen Feb 2003

Viktigare vore ju att bygga om så gamla delen kunde öppnas...

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Låter intressant. Vore kul att slippa en del av den långa rakan. Ang Drifting så kan de väl sladda på nån parkering istället. Är lagom trött på att ligga och såsa bakom dem runt Mantorp.

Trevligast vore att öppna den gamla Romkurvan och bygga nån extrakurva där för att hålla ner hastigheten så man slipper hårnålen och F2 kurvan.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Som bana såg ut förr är ju guld, vill man ha ner farten lite kan man ju lägga 2 chickor där...

Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008

Ja varför inte en chikan där hårnålen är nu och sen fullt spett ner mot den långa härliga F2-kurvan? Sen nån knix innan målkurvan! Vore ju guld! och varför inte bygga läktare uppanför depån på innerområdet där? Med en bro över till den sidan. Det händer ju en hel del i mjölby-kurvan som man aldrig ser annars!

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Supramannen skrev:
Som bana såg ut förr är ju guld, vill man ha ner farten lite kan man ju lägga 2 chickor där...

Skulle funka med chikaner. En del av problemet är också att den gamla delen ligger närmast grannarna samt att det ska finnas lite berg i vägen.

Den gamla delen har diskuterats tidigare https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31938&postdays=0&postor . . . .
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31870&sid=342f6e840e8c1a92a . . . .

Har man problem med grannarna är det väl bara att köpa lite åkrar och plantera lite skog...

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Andreas Millbro skrev:
Skulle funka med chikaner. En del av problemet är också att den gamla delen ligger närmast grannarna samt att det ska finnas lite berg i vägen.
Det gör nog att Romkurvan aldrig kommer att användas igen. Ska du köra där så kommer det att krävas enorm avåkningszon (tänk lecaoceanen i Mjölbykurvan, hela kurvan runt, och förmodligen "djupare"). Är det inte berg så är det kanske annans mark (nån som är ljudkänslig). Men schaktmassorna kunde ju bli en massiv naturläktare/bullervall.

Det är ju bara ca 150m över ett gärde till närmaste granne från Romkurvan. Inte mycket plats att bygga vall på heller (är ju bara en rad med träd där nu).

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Andreas Millbro skrev:
Det gör nog att Romkurvan aldrig kommer att användas igen. Ska du köra där så kommer det att krävas enorm avåkningszon (tänk lecaoceanen i Mjölbykurvan, hela kurvan runt, och förmodligen "djupare"). Är det inte berg så är det kanske annans mark (nån som är ljudkänslig). Men schaktmassorna kunde ju bli en massiv naturläktare/bullervall.

Det är ju bara ca 150m över ett gärde till närmaste granne från Romkurvan. Inte mycket plats att bygga vall på heller (är ju bara en rad med träd där nu).

Mmm. Tror att närheten till grannarna är en del av anledningen. Men inte ens Lecaoceanen i Mjölbykurvan verkar stoppa alla bilar. Man ser ju ett par intressanta spårval på åkern på satellitbilden http://maps.google.se/?ie=UTF8&ll=58.366391,15.277294&spn=0.00 . . . .

Undra hur de har tänkt att dra banan paralellt med dragstrippen, blir ju bakom de läktare som står där nu? All förändring borde vara bra, långrakan är ju riktigt tråkig.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Vore verkligen trevligt om dom öppnade romkurvan igen thumbs up

Att kunna ladda fullt från mjölby ända ner tilll romkurvan vore ju thumbs up

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008

Re:

Andreas Millbro skrev:

Undra hur de har tänkt att dra banan paralellt med dragstrippen, blir ju bakom de läktare som står där nu? All förändring borde vara bra, långrakan är ju riktigt tråkig.

Som jag hört ska hela dragstrippen flyttas mer mot E4'an, dvs. byggas en helt ny om det blir så får man väl se.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Andreas Millbro skrev:

Drar den på insidan istället...

BMW 330i -05
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Många projekt som de vill ha igenom. Främst intresserad av exakt VAD som kommer göras. De bygger nya hus överallt på motsatt sida av motorvägen och det är främst de som klagar.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

Kanske en dum fråga...

Men varför inte bara drifta på befintlig bana? Hela pariserområdet är väl perfekt för den sporten?

ot. Kinnekulle är en bana jag skulle vilja se drifting på, där krävs det ballar av stål.

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

ege skrev:
Kanske en dum fråga...

Men varför inte bara drifta på befintlig bana? Hela pariserområdet är väl perfekt för den sporten?

ot. Kinnekulle är en bana jag skulle vilja se drifting på, där krävs det ballar av stål.

Sverige har två klasser inom SBF.

Modifyed: 80kmh max...

PrOInt: fullfarts... (dock sattes det ut koner ändå på mantorp senaste det kördes fullfarts)

Jag har fortfarande sett en enda bil som tar precis hela Pariserni en enda lång sladd.

karusellen på Anderstorp går dock utmärkt.

Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008

Re:

KristianAE86 skrev:

Jag har fortfarande sett en enda bil som tar precis hela Pariserni en enda lång sladd.

karusellen på Anderstorp går dock utmärkt.

Jag vet iaf 4 förare som fixar det nästintill varje gång.
Leffe me supran från åland
Hallenborg med 240 me bmw turbomotor
Mårtensson med turbomercan
Samt Fredrik Aasbo med supran

Träning ger resultat

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Spektakulärt att se när de som verkligen kan driftar genom hela startkurvan och parisern. Kanske ett mindre bra ställe för ivriga nybörjare att försöka lära sig drifting på? Misstänker att skador på gräsmattor och annat kan kosta en hel del för arrangören?

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

ege skrev:
Kanske en dum fråga...

Bland annat för att när drifting folket varit där och härjat som tex efter gatebil är parisern så hal att det knappt går att köra där vid väta. Dvs inget racing folket direkt uppskattar.

Jag tycker det är ett riktigt bra att det händer något även om jag hellre skulle se en öppning av den gammla sträckningen + användande av skogsområdet till vänster om F2 kruvan.

bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007

Re:

trocade skrev:
grannar som klagar

den lokala fotbollsföreningen i min förra håla jag bodde i höll ett jävla liv. supportrar, speakers, musik osv osv. men sånt går aldrig att gnälla på.

motorsport är däremot ett jäkla ofog tydligen.

jag bor 5km från en crossbana. Och den har varit där sen urminnes tider ändå klagar nyinflyttat folk. jag tror inte att det är körningar efter kl 19 någon dag. så jag förstår inte att folk orkar gnälla.

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

bullen! skrev:
trocade skrev:
grannar som klagar

den lokala fotbollsföreningen i min förra håla jag bodde i höll ett jävla liv. supportrar, speakers, musik osv osv. men sånt går aldrig att gnälla på.

motorsport är däremot ett jäkla ofog tydligen.

jag bor 5km från en crossbana. Och den har varit där sen urminnes tider ändå klagar nyinflyttat folk. jag tror inte att det är körningar efter kl 19 någon dag. så jag förstår inte att folk orkar gnälla.

Antagligen har de för mycket fritid, i frustration över sina meningslösa liv avreagerar de sig på första bästa som dyker upp.

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (5812 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande