Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 16577 besök totalt |
Ferrari och Lamborghini's driftsäkerhet...
Klurade lite häromkvällen på hur det står till med italiensk driftsäkerhet. Att det är många som gladeligen plågar livet ur sina Porschar/Bmw's är ingen nyhet, men det är ytterst sällan som man ser de italienska märkena på banan. Beror det på personerna som köper dessa märken eller är de helt enkelt mest "show and no go"? Någon här som har några erfarenheter eller känner någon som har erfarenheter av detta? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
"trimmningsgraden" är ganska hög på dessa maskiner så men får mer eller mindre helrenovera motorn efter några tusen mil...
sedan är dom som köper dessa bilar oftast mer intresserade av att se rika ut istället för att köra bil... ![]() sedan OM man skulle sätta en sådan bil i räcket på bana så är dom inte så billiga att laga.... ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
De har inte högre hk/liter än Bmw/Porsche... toppmodellerna ligger runt 110hk/l. Ungefär som min Golf som ligger på 116hk/l.... (visserligen med hjälp av turbo då......) _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
En kille i grannskapet var tvungen att byta koppling och en del andra saker på sin Lambo Murcielago (stavn?) efter ca 200mil. Det borde hålla längre tycker man... Å andra sidan var servicen helt ok, de flög in 2 mekaniker från Italien
![]() PS. Killen äger en Ferrari 550 Maranello och en del andra roliga prylar... :woot: DS. _________________ /Arne Lindgren |
||||
M3 E36-ägare hmmmm... där finns det många många posörer som glider runt på stan med ögonlock på framljusen osv osv ![]() (fast en del av de "M3'orna" är kanske 318 iof) _________________ ![]() |
||||
Ja och med dimljusen tända... ![]() ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Tända dimljusen? Jag har dem enbart som konbortflyttare i slalom ![]() ![]() Du glömde keps på huvet, bilen fylld med polare, toktoktoksänkt... ja, osv ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Ja det glömde jag ju... ![]() Jag ska ta bort mina dimlyktor och sätta dit kylluftintag till bromsarna istället ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Jag citerar mig själv:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Grattis. Det var en härlig känsla va? Hur bär man sig åt för att få ratta en sån? Det finns väl knappast några provex i Sverige? och så här års? Hur var den att sitta i? om man är 1,9 meter lång och väger 100 pannor , kommer man in i den då??? _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||
Återkommer med rapport. Video på g också! Jag har ungefär de måtten och tyckte den kändes trång när jag provade den i bilhallen. När jag väl satte mig bakom ratten "på riktigt" hade jag inte en tanke på att det var några problem. Skulle fungera även för långkörning. Det krångliga är in- och utgång. Men väl på plats är det helt ok. På nåt sätt kan jag inte låta bli att flina lite åt liknelsen att det känns som en supergedigen Audi A3 med mittmotor-V10. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Det låter lovande. Det ska bli roligt att läsa rapporten och se videon. Jag lider ofta av att ratten kommer för långt ifrån mig vid "optimal" körställning, men om jag tolkar dig rätt så funkar det hyfsat. Det är ju inte dåligt med tanke på att bilen är mindre än både 360 och 911. _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||
Gallardon verkar vara en underbar bil! ![]() och Lamborghinis kvalitet har väl förbättrats enormt sedan Audi tog över? Trist bara att Audis närvaro även märks i negativ bemärkelse. Jag tänker till exempel på klimatanläggningen i Gallardo som är hämtad direkt från Audi. Inte vacker och den passar inte alls i Lamborghinis designade interiör. ![]() Men även Ferrari har ju interiördetaljer från Fiat (eller hade tidigare åtminstone)... _________________ Henrik Andersson ![]() |
||||
Att man skulle behöva helrenovera motorn på nya ferrari samt lambo är bara fånigt att tro! Visst, det är höga omkostnader på sådana här bilar men det är det väl på praktiskt taget alla extrema bilar. Har kört 360 modena vid ett flertal tillfällen och den ingav ett mkt gott förtoende. _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Re: Ferrari och Lamborghini's driftsäkerhet...
Jag känner en del som äger och har ägt Ferrari. Det är en viss mystik runt bilarna, många har dom som drömbilar och det kan många gånger resultera i att dom hamnar som putsklenoder. Att bilarna har resurser är det inget snack om, kolla på alla tävlingar som Ferrari deltar i så snackar vi uthållighet på grejerna. Dock var det sämre förr, precis som alla andra Italienska märken. Man kunde få en juvel till motor, men otäta lampor som läckte in fukt, otäta lister i taket. Porsche däremot har i princip alltid haft omutlig kvalitet på grejorna, det är väl få bilar som man bara kan se sig ut på banan och bränna skiten ur och bilen håller. Därför så känns det som Porsche åkare har svårt med Italiensk filosofi många gånger, man koncentrerade sig på det som drev bilen framåt och lader ner sin själ i det men kanske inte brydde sig så hårt om man blev blöt i regnväder. Kvaliteten på bilarna i dag är mycket god. Tyvärr så ligger reservsdelsbilar högt, dels pga av att mycket är specialtillverkat i små serier, dels på att dom vill trissa priserna då bilarna alltid har kostat en hel del i inköp, sen att det säljs ganska få bilar till t.ex Sverige. Priserna är bättre ju närmare Maranello man kommer. Dock är det sant som några nämde att med lite smarthet o letande så kan man hitta paralelltillverkade saker från bl.a. Fiat. Blinkers glas är en vanlig sådan sak. Tyvärr lever ju avundsjukan kvar hos många, jag tror fan sverige är värst på detta ibland. Säg att du parkerar din GT2 precis utanför den fina resturangen så får du säkert precis lika mycket delade meningar. En del tycker att du är skitfjantig som ställer din trimmade folka bara för att skryta med att du hade råd. Andra kanske knäböjer framför bilen och är skitlyckliga över att det inte fans en ledig parkering någon annanstans. Samma sak om du sladdar med din dekaltrimmade, med kapade fjädrar, med tonade rutor, bmw 320 på parkeringsplatsen. Dom 14 åriga tjejerna som sitter o käkar på McDonalds kanske du tycker är skithäftig och en gladlynt kille medans killen som trimmar sin saab 9000 till 400 hästar tycker det är störtlöjligt för han kör i från allt ändå rakt fram. Jag åker 2 x Alfa Romeo idag och har kört Afa i flera år nu. Det gör jag pga av att jag uppskattar finesserna med bilen och körglädjen men har överseende med kvaliteten på plåten, el fel osv. Jag har fortfarande Ferarri 288 GTo -84 som min absoluta drömbil och får jag råd någon gång så kommer det att bli en sådan. Och den skall givetvis användas till vad den är byggd för. För att njuta av livet! _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Jag tror att ägarna till de italienska bilarna kör lika hårt på banträffar som någon annan klubb men de säger det inte till nån.
![]() Jag har hört rykten och sånt om banträffar som anordnas av Von Braun (stavning?) och liknande återförsäljare. Tror att de helt enkellt vill ha dit folk så de hemlighåller det, Porscheklubben har väl liknande arr.? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 16577 besök totalt |