Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bensinens mellanmolekylära frekvens??
1, 2   >>
5724 besök totalt
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare

Hej !

Nu har man vaknat med nya färska tankar. Skulle vilja veta om någon som kan dom frekvenser, för, att det skulle varit bra mkt lättare att veta vad för frekvens ska man ha i den yttre energivågen att dela bränsle till molekulär nivå.

Tanke är att få en nära 100% homogenitet i blandningen utan att ha fattiga och rika zoner, som beddar till spikningar och påverkar verkningsgraden negativt!

Själva tanke fad en GDi motor gör, visar att det fins mkt att ta med att röra om det ordentligt.

Idéer, synpunkter välkomnas varmt.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=76503#76503
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Det är mer än två och en halv månad till 1:a April.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Visst, jorden är platt !!! NOT
Kanske inte samma tidsram vi är i?

Ha D

Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Ska du förånga bensinen? Var? (alltså, förutsätter att du menar före förbränningsrummet)

Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Hej !

I insugsröret. Förknipa inte förångning med värme.

Citera
ILiveToRide
Här sen Dec 2003

Presho skrev:
Hej !

I insugsröret. Förknipa inte förångning med värme.

Nejdå det gör jag inte, tänkte bara på att det tar mer plats och lite "explosivt". Men det är ju inget problem i insuget.

Men blir det inte svårt då bensin består av flera olika sorters molekyler som kanske binder lite olika?
och är det inte så att bensinen sprutas in på den ventilen som ju är rätt varm och därigenom förångar bensinen i samband med blandning innan tändning?

Har tyvärr inte så mycket svar men tycker det hela är intressant

Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Hej !

Hm.. iom att Bensin är en material som är "kemysk stabil" då ska ju den klassas som material.
och mellan dessa bensin molekylär ska ju finas kohesions krafter med ett vis frekvens. Dessa är ju en summa av denna sammansättning som besnsinen är byggd av.

Sen kan ju man gå djupare och ha en annan frekvens för enna och andra, men iom att dessa bensin molekyler har även en massa ska ju man kunna klara att dela en "klump" av bensin molekyler med hjälp av oscilans. Har för mig att jag vet exakt vad jag ska göra men en frekvens att utgå ifrån skulle inte kunna vara helt fel att ha.

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Ingen av er är fysiker, va...

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
porschedriver skrev:

Nope, inte jag, bara allmänbildad på dagis nivå från 70 talet

Snacka på då?

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:

Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: Va snackar du om?
Citera
ILiveToRide
Här sen Dec 2003

porschedriver skrev:

Nej, och inte kemist heller vilket väl det här borde falla under.

Hade bara fler frågor.

Du kanske kan sprida lite ljus då eller?

Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Hej !

Ähh.. undrade ju vad det va för pedalen höger om gaspedalen, men nu har jag läst i instruktionsboken, dvs. kan vi glömma det hela Kör vidare va namnet på tilläggsförsäkringen för i tiden....

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

ILiveTORide skrev:
porschedriver skrev:

Nej, och inte kemist heller vilket väl det här borde falla under.

Hade bara fler frågor.

Du kanske kan sprida lite ljus då eller?

Hälften av Kemivetenskapen grundar sig på fysiken, resten är Hokus Pokus och oförklarliga undantag=), men jag antar att ingen här är kemist heller va, (Nästa gång skall jag använda mig av ordet Naturvetenskap istället.....)

Nu blev detta väl en tråd med bara OT så jag får väl svara lite då då.

Jag antar att grundfrågan var:
- Kan man blanda upp "bensin"-molekylerna med luftmolekylerna så att man har en helt homogen blandning(samma blandningsförhållande överallt) med lite fysisk hocuspocus???

Jag antar att förslaget(idé) till lösning är som följer:
Vattenmolekyler har en egenfrekvens på ca 2,4 GHz, detta innebär att man kan värma vatten med elektromagnetiska vågor med 2,4 GHz frekvens=Microvågsugn. Kan man bygga en "förgasare" som är microvågsbaserad och som fungerar på "bensin"-molekeylerna?

Mitt intuitiva svar är att det nog blir svårt då vattenmolekylernas elektromagnetiska egensvägnings egenskaper baseras på vattenmolekylens starka dipol (dvs H (väte) är starkt positivt, och o (syre) är negativt laddad) p.g.a att vattenmolekylen är V-formad med 2 positivt laddade H+ i V:ets toppar och en negativ 0 i botten. De flesta "bensin"-Molekyler består av kolkedjor och har därför inte samma dipolverkan. Uppvärmningen i en microvågsugn består av att vattenmolekylens V vippar fram och tillbaka i takt med microvågorna, detta ger upphov till energitillförseln till vattnet=uppvärmning.

I dagens motorer använder man sig av ett antal huvudsakliga fenomen för att nå homogen blandning.
1) Vaporisering, insprutningsmunstycket finfördelar bränslet till små droppar som sprids ut i luftströmmen
2) Förågning, detta innebär att man sprutar in bränslet under avgasfasen. Då är insugsventilen stängd och den vaporiserade blandningen träffar insugsventilen som ju är varm p.g.a. förbränningen, detta gör att huvuddelen av bränslet förångas
3) Vid ventilöppning så har man så höga hastigheter vid ventilinloppet att man närmar sig ljudhastigheten, detta gör att man får en omblandning och homogenisering av luft/bränsleblandningen vid insuget.
4) Vid insugningen i cylindern använder man sig av virvelbildning i cylindern för att få en homogen blandning i hela cylindern. Detta kallas Swirl (2 ventilers), horisontell virvel eller Tumble (4 ventilers), vertikal virvel eller en kombination av ovanstående. Detta blandar om blandnigen inne i cylindern innan förvränning.
5) Break-up, Squish när kolven rör sig uppåt under kompressionsfasen bryts den mindre tumbel/swirl virveln upp i små virvlar som ytterligare homogeniserar blandningen. Man kan även ha squishytor som pressar in blandningen mot kolvmitten.
6) Flammfron, när flamfronten rör sig genom cylindern, från stiftet till väggarna fås en ytterligare homogenisering p.g.a. virvelbildning i förbränningsfronten.

Med ovanstående så kan man snabbt inse att problemet med homogen blandning i hela cylindern härstammar från att det är svårt att fylla ända ut i kanten på cylinderloppet, alltså inte i huvudsak från att själva insugsblandningen är dåligt blandad.

//Fysikpolisen

Edit: fysikpolisen informerar
- Ingen förågning utan värme. För all förågning krävs tillförsel av energi av något slag, som ombildas till värme enligt entropins fina lag när energin används till förågning. Tillför ingen energi men ämnet "bestämmer sig för att förångas ändå" så sker detta genom att energi tas från omgivningen = omgivningstempoeraturen sjunker
- GDi motorer använder sig av kolvovansidans varma yta som förågningspunkt, problemet med Gdi:er har varit just att de saknar omblanding vid insug, därför är "virvlandet" som skapas av kolvrörelserna så viktigt. Det är även därför man inte lyckats göra bra GDi motorer innan man fått kraftfulla simuleringsverktyg.
- Thorbjörn, det där med "spridning av ljus" kan vi ju ta en annan gång , jag fattar inte hur optikläran kom in här när vi pratar om elektromagnetiska vågor i en helt annan del av frekvensspektrat ;-) (fattade ni inte så läs en grundkurs i fysik=)

Citera
ILiveToRide
Här sen Dec 2003

Ska jag vara petig så var det inte ett förslag på lösning han frågade efter för det var nog så där han tänkt sig det också. Så han frågade efter egenfrekvensen, om det är kemi eller fysik spelar inte mig någon roll men det kallas iaf för kemiska bindningar de han vill bryta. Naturvetenskap funkar ju alltid dock

och jag vet hur vad det är för bindningar i vatten och hur det funkar lika som jag vet hur microvågor och en mikro funkar. Jag är utbildad för att konstruera mobil telefoner, antenner och annan trådlös kommunikation skulle man kunna säga. Och mycket har ungefär samma effekt som en mikro

I din punkt lista svarade/bekräftade du iaf. min andra fråga så jag är rätt nöjd

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

porschedriver skrev:
...Edit: fysikpolisen informerar
- Ingen förågning utan värme. För all förågning krävs tillförsel av energi av något slag, som ombildas till värme enligt entropins fina lag när energin används till förågning. Tillför ingen energi men ämnet "bestämmer sig för att förångas ändå" så sker detta genom att energi tas från omgivningen = omgivningstempoeraturen sjunker

Lite halvt OT igen då
Påsktur från Öland för många år sen i 911'an (med dubbla webrar). Några få plusgrader och väldigt fuktigt. Samma läge på gaspedalen en lång lång sträcka (neeeej, inte 100% fullt faktiskt). Men när vi ska stanna så har gasen hängt sig i det befintliga läget När jag (tack o lov) får stopp på bilen o går bak o kollar i motorrummet så är det massa is på förgasaren och till o med tjock is över gasreglageslänkaget på förgasaren

Malmö
Här sen Maj 2003

ILiveTORide skrev:
Ska jag vara petig så var det inte ett förslag på lösning han frågade efter för det var nog så där han tänkt sig det också. Så han frågade efter egenfrekvensen, om det är kemi eller fysik spelar inte mig någon roll men det kallas iaf för kemiska bindningar de han vill bryta. Naturvetenskap funkar ju alltid dock

och jag vet hur vad det är för bindningar i vatten och hur det funkar lika som jag vet hur microvågor och en mikro funkar. Jag är utbildad för att konstruera mobil telefoner, antenner och annan trådlös kommunikation skulle man kunna säga. Och mycket har ungefär samma effekt som en mikro

I din punkt lista svarade/bekräftade du iaf. min andra fråga så jag är rätt nöjd

Jag insåg att du hade koll så det var inte dig jag var lite sarkastisk mot (förrutom "spridning av ljus" då) utan mest Kemister (alkemister) i största allmänhet. Att det sedan råkade vara ditt inlägg jag "quotade" var bara slump (eller för att få gnälla lite på kemister, länge leve atomfysiken!) Inlägget var riktat till ursprungsfågeställaren, ju.

Det stämmer nog att han inte var ute efter lösningsförlag, utan jag menade att jag TOLKADE hans förslag till lösning så som jag skrev. Allt för att ha en grund att utgå ifrån i följdresonemanget, lite otydligt kanske.

Citera
ILiveToRide
Här sen Dec 2003

hehe
Det är lugnt. Ledsen om jag blev upprörd.
Jag gissade att du hade rätt bra koll så jag undrade om du kunde sprida lite ljus både lite på skämt och för att jag gärna ville veta mera.

Håller med om att kemister får/ska man hacka lite på

Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Hej !

Hälften av Kemivetenskapen grundar sig på fysiken, resten är Hokus Pokus och oförklarliga undantag=), men jag antar att ingen här är kemist heller va, (Nästa gång skall jag använda mig av ordet Naturvetenskap istället.....)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Helt rätt med att påstå om Kemivetenskapens finfördelning.
==================================================================

Nu blev detta väl en tråd med bara OT så jag får väl svara lite då då.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det började med en hel del OT svar/frågor där av uppkom till lite iritation från min sida. Sorry!

Jag antar att grundfrågan var:
- Kan man blanda upp "bensin"-molekylerna med luftmolekylerna så att man har en helt homogen blandning(samma blandningsförhållande överallt) med lite fysisk hocuspocus???
Helt rätt devinerad tålkning av min fråga.

Jag antar att förslaget(idé) till lösning är som följer:
Vattenmolekyler har en egenfrekvens på ca 2,4 GHz, detta innebär att man kan värma vatten med elektromagnetiska vågor med 2,4 GHz frekvens=Microvågsugn. Kan man bygga en "förgasare" som är microvågsbaserad och som fungerar på "bensin"-molekeylerna?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vet att vattenmolekyler har frek. på 2450 MHz. Inget nytt. Inget nytt med själva sättet hur det funkar: Att med hjälp av yttre energy tillskott sätta igång molekyler i rörelse vilket skapar värme med hjälp av friktion mellan molekyler. Det är så jag fattat det. Säger du annat, med mer djupgående förklaring kan jag
med hjälp av logig acseptera eller förkasta detta.
===================================================================

Mitt intuitiva svar är att det nog blir svårt då vattenmolekylernas elektromagnetiska egensvägnings egenskaper baseras på vattenmolekylens starka dipol (dvs H (väte) är starkt positivt, och o (syre) är negativt laddad) p.g.a att vattenmolekylen är V-formad med 2 positivt laddade H+ i V:ets toppar och en negativ 0 i botten. De flesta "bensin"-Molekyler består av kolkedjor och har därför inte samma dipolverkan. Uppvärmningen i en microvågsugn består av att vattenmolekylens V vippar fram och tillbaka i takt med microvågorna, detta ger upphov till energitillförseln till vattnet=uppvärmning.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OK.. som sagt redan och acsepteras.
Du kan ju då kanske lägga ut bensinmolekylens vikt? Kan du det? Eller kanske densitets faktor, so att man ha uppfattning över antal molekyler/volym enhet? Viktig faktor för min del och detta som jag funderat på.
====================================================================

I dagens motorer använder man sig av ett antal huvudsakliga fenomen för att nå homogen blandning.
1) Vaporisering, insprutningsmunstycket finfördelar bränslet till små droppar som sprids ut i luftströmmen
2) Förågning, detta innebär att man sprutar in bränslet under avgasfasen. Då är insugsventilen stängd och den vaporiserade blandningen träffar insugsventilen som ju är varm p.g.a. förbränningen, detta gör att huvuddelen av bränslet förångas
3) Vid ventilöppning så har man så höga hastigheter vid ventilinloppet att man närmar sig ljudhastigheten, detta gör att man får en omblandning och homogenisering av luft/bränsleblandningen vid insuget.
4) Vid insugningen i cylindern använder man sig av virvelbildning i cylindern för att få en homogen blandning i hela cylindern. Detta kallas Swirl (2 ventilers), horisontell virvel eller Tumble (4 ventilers), vertikal virvel eller en kombination av ovanstående. Detta blandar om blandnigen inne i cylindern innan förvränning.
5) Break-up, Squish när kolven rör sig uppåt under kompressionsfasen bryts den mindre tumbel/swirl virveln upp i små virvlar som ytterligare homogeniserar blandningen. Man kan även ha squishytor som pressar in blandningen mot kolvmitten.
6) Flammfron, när flamfronten rör sig genom cylindern, från stiftet till väggarna fås en ytterligare homogenisering p.g.a. virvelbildning i förbränningsfronten.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1,2,3,4,5,6 är kända "processer". Sätter mig inte in i dessa då en hel del av motortillverkare har egna lösningar på det hela.

Med ovanstående så kan man snabbt inse att problemet med homogen blandning i hela cylindern härstammar från att det är svårt att fylla ända ut i kanten på cylinderloppet, alltså inte i huvudsak från att själva insugsblandningen är dåligt blandad.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejt rätt, med tanke på dagens utförande (mekaniska), men det va snack om hocus-pocus, om en del idéer onte är testade, kan man inte veta hur bra dessa fungerar. Teoretiskt kan man ha en bra riktvärde, med att det uppstå en del oförklarliga fenomen under den praktiska ibland..detta är fakta med.

//Fysikpolisen

Edit: fysikpolisen informerar
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Exakt ! Det va inte tanke att komma med tillföra energi, du ha fastnat på microvågar, inte jag.
Tanke va att söderdela bränsle viket skulle hjälpa yterligare med att sänka insugstempen. Här är det fråga om en överladdad motor, så detta välkommnas starkt.

- GDi motorer använder sig av kolvovansidans varma yta som förågningspunkt, problemet med Gdi:er har varit just att de saknar omblanding vid insug, därför är "virvlandet" som skapas av kolvrörelserna så viktigt. Det är även därför man inte lyckats göra bra GDi motorer innan man fått kraftfulla simuleringsverktyg.
Inte okända fakta häller, det va ju bara att jag nände GDi som ett exempel på att denna lambdavärde som GDi körs med, bevisligen pekar på bättre verkningsgrad?

- Thorbjörn, det där med "spridning av ljus" kan vi ju ta en annan gång , jag fattar inte hur optikläran kom in här när vi pratar om elektromagnetiska vågor i en helt annan del av frekvensspektrat ;-) (fattade ni inte så läs en grundkurs i fysik=)[/quote]
Äh.. man är väl inte dum att sluta läsa och lära sig. Teorin och praktik ELLER praktik och teorin.
Skilnaden är som mellan en elev och en förskare?

Ska ju tacka för att du har påmint mig och andra om allt vi redan kan. Lätt att glömma.
Är man FYSIKER eller KEMIST?
Nja.. vart går gränsen enlig Dig?
och, vad menar Du: Som ett yrkesmäsigt utövare eller? En del har det, en del inte.
Det fins ju en bra regler: Läs en gång och fatta vad man läser. Har man inte fattat på en gång, då saknas ju förkunskaper. Ta det från grunden.

Jepps.. är inte bäst på att förklara skriftligt alla jag menar, fråga från början va en sammansattning som kräver en hel del förkunskap i ämne, just för att undvika 1 april skojare och deras anfal. Hadde för mål att bar dom som fattat skulle in i diskution, utan att spåra ur och blanda vidkända fakta.

Det fans en fråga i texten övan: Får man svar på den?

MVH/Presho

Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
porschedriver skrev:
ILiveTORide skrev:
Ska jag vara petig så var det inte ett förslag på lösning han frågade efter för det var nog så där han tänkt sig det också. Så han frågade efter egenfrekvensen, om det är kemi eller fysik spelar inte mig någon roll men de;)

Jag insåg att du hade koll så det var inte dig jag var lite sarkastisk mot (förrutom "spridning av ljus" då) utan mest Kemister (alkemister) i största allmänhet. Att det sedan råkade vara ditt inlägg jag "quotade" var bara slump (eller för att få gnälla lite på kemister, länge leve atomfysiken!) Inlägget var riktat till ursprungsfågeställaren, ju.

Det stämmer nog att han inte var ute efter lösningsförlag, utan jag menade att jag TOLKADE hans förslag till lösning så som jag skrev. Allt för att ha en grund att utgå ifrån i följdresonemanget, lite otydligt kanske.

Hej !

Hehe.. menar du att om man inte ger en klartäcke över vad man har koll för, att det ger rätt att va sarkastisk..Det va de ...

Släpp microvågar, häng dig inte på dessa... men , för att underlätta till Dig..iom att du har koll på det hela, som fysiker och (all)kemist då vet du säkert en hel del om ultraljudsacceleratörer???
Ta om dina tankar nu på denna spår....

MVH/Presho

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:

Lite halvt OT igen då
Påsktur från Öland för många år sen i 911'an (med dubbla webrar). Några få plusgrader och väldigt fuktigt. Samma läge på gaspedalen en lång lång sträcka (neeeej, inte 100% fullt faktiskt). Men när vi ska stanna så har gasen hängt sig i det befintliga läget När jag (tack o lov) får stopp på bilen o går bak o kollar i motorrummet så är det massa is på förgasaren och till o med tjock is över gasreglageslänkaget på förgasaren

En sk termisk farthållare alltså

Vressel
Här sen Apr 2003

Kan man inte bara pastörisera besinen?

Funkar fint på mejeriprodukter - det finfördelar mjölkmolekylerna så dom svänger i takt (jag lovar).

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
5724 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande