Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Val av domkraft.
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (29710 totalt)
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Val av domkraft.

Vet inte om den här tråden skulle legat i verktygstråden men gör ett försök här iaf.

Domkraft! Jag har förbrukat en såkallad racingdomkraft från Jula nu under ett par år, den läcker olja invändigt i cylindern och även en massa ut på golvet. Går inte att använda skiten längre.

Nu tänkte jag köpa mig en Rejäl sak som håller. 2 tons räcker bra, men den skall vara så låg som möjligt.
Jag vill ha något som håller 10-20 år och kan därför betala en slant om den också gör det.

Så helt enkelt tips på en lämplig domkraft sökes!

MVH Theo

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Förr eller senare kommer den Danska vackra låga blå domkraften upp (tänkte bara vara först att nämna den, men för lat för att hitta länken eller namnet ).

Det gäller att ha en domkraft till varje syfte, trotjänaren som ska lyfta 80cm i den rymliga verkstaden blir aldrig samma domkraft som den du plockar med dig under armen till depån.

Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Förr eller senare kommer den Danska vackra låga blå domkraften upp (tänkte bara vara först att nämna den, men för lat för att hitta länken eller namnet ).

Det gäller att ha en domkraft till varje syfte, trotjänaren som ska lyfta 80cm i den rymliga verkstaden blir aldrig samma domkraft som den du plockar med dig under armen till depån.
AC domkraft eller likannde tänker du på va? kikade på en sån på den lokala Meca butiken, och dom var riktigt fina, men den kostade 4500kr ungeför, känns liiite saftigt. Verkar finnas lite billigare på nätet/andra butiker iof.

Hittade den här, som verkade mycket intressant, vad tror ni?:

http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5973

Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005

Re:

Niklas Falk skrev:

AC Hydraulic DK13HLQ

Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Citat:
AC domkraft eller likannde tänker du på va? kikade på en sån på den lokala Meca butiken, och dom var riktigt fina, men den kostade 4500kr ungeför, känns liiite saftigt. Verkar finnas lite billigare på nätet/andra butiker iof.

Priset är helt betydelselöst då ditt barn kommer att ärva den, därefter ditt barnbarn osv... Två år har din nuvarande räckt & de brukar kosta knappa två tusen.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Re:

Björn Larsson skrev:
Citat:

Priset är helt betydelselöst då ditt barn kommer att ärva den, därefter ditt barnbarn osv... Två år har din nuvarande räckt & de brukar kosta knappa två tusen.
Klart det har betydelse. Du tror inte tex. Bahcon är lika hållbar?

Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

200:- till köper dig 12cm extra lyfthöjd http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5980

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Re:

Theo skrev:
Björn Larsson skrev:
Citat:

Klart det har betydelse. Du tror inte tex. Bahcon är lika hållbar?

Den är säkert bra men AC is da shit!

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Compac thumbs up thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Re:

Dea skrev:
200:- till köper dig 12cm extra lyfthöjd http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5980

/Dea
Fattar inte hur jag kunde missa den... verkar kanon tycker jag!

//Theo

Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005

Duab husets, nej.
Har själv en AC, värt varenda spänn.

Uppsala
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Re:

Robert Gustafsson skrev:
Duab husets, nej.
Har själv en AC, värt varenda spänn.
utveckla gärna...

Jag hajjar att AC är grymt bra, och jag vet hur det ligger till med vissa av Bahcos grejjer sen dom flyttade tillverkningen till lite överallt, men dom verkar onekligen bra, och betydligt billigare. Dessutom är dom 10mm lägre än AC, och det är ingen nackdel alls för mig.

//Theo

Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005

Köpte en AC dk20 den har inte qvick lyft den är heller inte höglyftande (495mm), men till en bil med 75mm markfrigång behövdes inte det. lyft ställena på bilen på ca 100mm.
AC:n har få delar, en stomme av bockad plåt och är slät på undersidan , kan låta lite smäckigt det är det absolut inte.Man har ju fler bilar och grusplan hemma så den sjunker inte nu på mjuk mark. kraftiga tystgående hjul, (det var nog hjulen på Duab domkraften jag reagerade på mest). Lätt att ta med sig. Vet var jag ska köpa reservdelar om det skulle behövas.
Det finns en gammal tråd här som det diskuterats domkrafter, kan själv inte hitta den, men det brukar någon flink person kunna fixa.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re: Val av domkraft.

Theo skrev:
Nu tänkte jag köpa mig en Rejäl sak som håller. 2 tons räcker bra, men den skall vara så låg som möjligt.
Jag vill ha något som håller 10-20 år och kan därför betala en slant om den också gör det.

MVH Theo

En låg, höglyftande domkraft av hög kvalité, då finns det bara en: AC Hydraulic DK13HLQ.

Vi har en i garaget, den är säkert minst 10 år och flitigt använd. Den är helt suverän, värd varenda krona oavsett vad den kostar.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re: Val av domkraft.

Compac Alt. AC är de ända som gäller.
Har en som är minst 20år gammal, funkar helt felfritt....!

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Lærlingen
Raufoss, Norge
Här sen Dec 2006

Vart får man tag i AC domkraft?

Thomas W Kristiansen
Citera
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005

mindre domkraft sökes

Vart hittar man en liten domkraft som är låg (<90 mm)?
Nu har jag biltemas racingdomkraft och är nöjd med den, men den är för stor (66cm) och tung (19kg) att ta med sig.

Behöver ingen qvick lyft, inte heller höglyftande; 350mm räcker bra. Bilen är bmw 1550kg.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: mindre domkraft sökes

Tomi skrev:
Vart hittar man en liten domkraft som är låg (<90 mm)?
Nu har jag biltemas racingdomkraft och är nöjd med den, men den är för stor (66cm) och tung (19kg) att ta med sig.

Behöver ingen qvick lyft, inte heller höglyftande; 350mm räcker bra. Bilen är bmw 1550kg.
Mindre än Saxdomkrafter är svårt att hitta, de med 1/2" fäste för veven går att köra med batterimutterknacken (men jag minns inte i vilken bil de var original).

De små pelardomkrafterna ska inte glömmas bort de heller (men de är ju inte de stabilaste).

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag köpte denna http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5980 i vår personalbutik strax innan jul. Min lyfthöjd är ju inte så låg som de i stål, men den räcker för mig. Tyvärr är jag inte den flitigaste besökaren i garaget längre, men om den inte funkar så lovar jag att rapportera.

Förövrigt så gav jag ju inte riktigt det priset som begärs hos duabhuset.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006

Enligt rekommendation härifrån och lite surfande skaffade jag en AC Hydraulic DK13HLQ och den är nog BRA.

164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Håller med ang val av domkraft. Köp en riktigt, köp en AC... Sen behöver man inte fundera mer på det under sin livstid...

Har bråkat med många dåliga domkrafter - speciellt illa är det med kass känsla när man ska sänka, man vill ju sänka ner sin kärlek mjukt.

Köpte en AC DK13HLQ för 10 år sedan. Helt jäkla fantastisk underbar. Mjuk nersänkning. Värd varje krona.

Val av domkraft.
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (29710 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande