Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (8165 totalt) |
Downforce olika bilar
Hittade lite fakta om downforce osv om lite olika sportbilar på nätet så tänkte ja skulle lägga upp lite av faktan här =) vet inte om de ska ligga just i den här kategorin men bara å flytta de om de inte ska de ![]() Börjar me Porscharna, kul att se att de ändå skiljer endel mellan dom. Porsche 997 Carrera S facelift (A): 2.02 m² (cd): 0.29 (cd x A): 0.59 at 200km/h lift front 24kg lift rear 14kg ![]() Porsche 997 Turbo old (A): 2.04 m² (cd): 0.29 (cd x A): 0.59 at 200km/h lift front 9kg downforce rear 12kg ![]() Porsche GT3 facelift (A) 2.04 m² (cd) 0.32 (cd x A) 0.66 at 200km/h downforce front 15kg downforce rear 19kg ![]() Tycker de är lite imponerande att Carrera GT har så mkt downforce när den har så pass lite (iaf synlig) aerodynamiska hjälpmedel eller va man ska kalla de, vinge splitter osv. Porsche Carrera GT (A): 1.95 m² (cd): 0.37 (cd x A): 0.72 at 200km/h downforce front 49kg downforce rear 40g ![]() Lamborghini Gallardo LP 560-4 (A) 1.93 m² (cd) 0.35 (cd x A) 0.67 at 200km/h downforce front 4kg lift rear 37kg ![]() Lamborghini Murcielago LP 640 (A): 2.04 m² (cd): 0.35 (cd x A): 0.71 at 200km/h downforce front 30kg downforce rear 11kg ![]() Pagani Zonda F (A): 2,08 m² (cd): 0,36 (cd x A): 0,74 at 200km/h downforce front 1kg downforce rear 25kg ![]() Känns lite läskigt att Koenigsegg som har så pass hög toppfart har lift i bakändan. Fast var väl därför de gick som de gjorde i Top gear ![]() Koenigsegg CCR (A): 1,86 m² (cd): 0,35 (cd x A): 0,64 at 200km/h downforce front 13kg lift rear 11kg ![]() Verkar som att de sitter en riktigt bra diffusor på Gumpert ![]() Gumpert Apollo Sport (A): 1,99 m² (cd): 0,57 (cd x A): 1,14 downforce front 20kg downforce rear 176kg ![]() Bara fortsätta lägga upp bilder å fakta om ni också har nå liggandes =) |
||
|
||
Tveksam över hur korrekta dessa siffror är. Jag har exempelvis sett helt andra siffror för bland annat Koenigsegg
Downforce i kp = kilopond: dvs när kg används som måttenhet för kraft Audi TT (2000): -175 kg @ 240 km/h Bentley EXP Speed 8 (2001): 1400 kp @ 240 km/h F1 (1994): 1600 kp @ 240 km/h Ferrari 590 GTo: 144 kp @ 200 km/h Ferrari 360 Modena (1999): 130 kp @ 240 km/h Jaguar XJR-14 Group C konfiguration: 1500 kp @ 240 km/h Jaguar XJR-14 IMSA konfiguration: 1990 kp @ 240 km/h Lotus 79 (1978): 1140 kp @ 240 km/h McLaren F1 (mål vid konstruktion): 70 kp @ 240 km/h McLaren F1 GTR 97: 560 kp @ 240 km/h |
||
Re:
Det verkar av bilderna att döma att alla dessa är körda i samma tunnel. Dock en tunnel utan rullande golv, något som har stor påverkan på luftflödet under bilen. Skulle tro att det är förklaringen på andra siffror. Är ingen expert men utan rörligt golv får man väl ett större gränsskikt och därmed sämre/lägre flöden genom t.ex. diffusers och t.ex. lägre stagnationstryck över frontsplitters pga. lägre strömningshastigheter närmare golvet? _________________ Henning Olsson |
||
Har som sagt ingen aning om hur väl siffrorna stämmer men de var dom siffrorna ja hitta iaf
![]() Kul att du också hade lite siffror, rätt imponerande hur mkt marktryck tävlingsbilarna har ändå ![]() |
||
Har också sett andra siffror men som sagt kanske det kan bero på golvet i tunneln. Inte helt orimligt iaf och de första porscharna stämmer ganska bra med det jag läste. Hade varit intressant att se några ferrari också, har för mig de var bra på att generera downforce.
Koenigsegg CCR har dock några år på nacken nu och det har hunnit komma två nyare generationer. |
||
Sitter på hotel så kan inte kolla men månne inte infon är från Sport Autos supertest.
Tycker mej minnas att de kör i mercedes tunnel. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
Re:
Jodå de stämmer bra, HIttade min info på nått lotusforum men ifall de är nån som är bra på tyska så kan ni ju gå in å kolla om ni hittar nå mer =) gick in på sport autos hemsida å leta lite men när min tyska inte är så bra så gick de inge vidare :P |
||
Re:
![]() ![]() ![]() ![]() Dom säger att ett skratt förlänger livet så nu lär jag bli gammal ![]() Tack Kimmen! ![]() |
||
Eftersom CD siffrorna har ökat för, och Gumpert är den enda med bakvingen på den platsen, så ligger min röst på detta, men givetvis att den påverkar diffussorn som backas upp av detta.
Koenigsegg har ju experimenterat med flera varianter på sina bilar så där kan vi med säkerhet hitta olika siffror. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Här är en lista med cw-värde för en massa bilar:
http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus3. Enligt den listan har en Caterham cw*a på 0,85 ! ![]() _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||
Re:
CD=luftmotstånd väl? brukar väl heta cw annars men kanske är samma? Hur kommer de sig att gumpert får så höga siffror? Sen på tal om diffusor, byggde ju diffusor på min bil å har sett att när ja kör i regn så drar den upp mkt mer vattenspray bakom nu å sen tycker ja även den blir ganska mkt mer skitigare på bagageluckan när man kör i regn. kan man tyda ut nå av de? har diffusorn positiv/negativ inverkan? ![]() |
||
Ligger diffusern rakt längs med marken?
Rätta mig om jag har fel, men downforcen från diffusern får man av att luften accelererar och bildar ett tryck av att gapet mellan marken och diffuser blir större bakåt... _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||
Re:
såklart diffusorn lutar =) kanske lite svårt å se pågrund av de konstiga perspektivet på bilden men väggarna som går neråt ligger på jämnhöjd mot marken i nederkant. Har för mig att vinkeln är runt 7-9°. jo luften accelererar ju i diffusorn å bildar ett undertryck som suger bilen mot marken men då ja har ganska stort avstånd från diffusorn ner till marken så kan de nog slinka in ganska mkt luft från sidorna som förstör undertrycket men men.. |
||
Re:
CD-CF är en koefficient och om man multiplicerar denna med arean får man luftmotstånds siffran. CD användes högst upp på denna tråd så jag skrev samma. Seven har ju liten frontyta så själva motståndet i luften blir ändå inte så stort, trots att cd är högt. Man kan inte se på damm molnet bakom bilen hur väl diffussorn fungerar men under rätt betingelser få information av hur luften flödar med rök på strategiska ställen. Diffussorn får luften att anpassa sig till omgivningen från att ha haft hög hastighet under bilen och downforcen blir som högst där diffussorn börjar. Har bilen rake så blir hela bilen lite grand av en diffussor. Det är som en förgasarhals, luften går fortast där halsen är smal, därför sitter spridaren där eftersom där finns mest undertryck. Det är därför en poäng att undersidan är slät annars bromsas luften upp under bilen och skapar i stället ett övertryck. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Re:
Då jag körde lite utrullningsprov för några år sedan mätte jag Cd*A till 0,80. Då hade min seven inte fullbur. Ovanstående är nog med vindruta. _________________ Anders Eriksson Sylva J15 Modsport Caterham 7, Roadsport B |
||
Cd och Cw är väl samma sak fast på olika språk.
D för Drag på engelska och W för widerstand på tyska om jag minns rätt. |
||
Hittade en rolig bild när ja kolla runt lite
![]() Tyvär så var den ganska liten å hitta ingen info heller. Antar att e är från när Mercedes testa vingar på sina DTM bilar |
||
Här är lite info om Mercedes 2.5-16v, 2.5-16v Evo 1 samt 2.5-16v Evo 2
2.5-16v Cw: Standard: 0,33 Lyftkraft fram vid 200km/h: Standard: 293N Lyftkraft bak vid 200km/h: Standard: 249N 2.5-16v Evo 1 Cw: Spoilers i maxläge: 0,37 Spoilers i minläge: 0,343 Lyftkraft fram vid 200km/h: Spoilers i maxläge: 291N Spoilers i minläge: 164N Lyftkraft bak vid 200km/h: Spoilers i maxläge: -63N Spoilers i minläge: 211N 2.5-16v Evo 2 Cw: Spoilers i maxläge: 0,37 Spoilers i minläge: 0,341 Lyftkraft fram vid 200km/h: Spoilers i maxläge: 212N Spoilers i minläge: 117N Lyftkraft bak vid 200km/h: Spoilers i maxläge: -571N Spoilers i minläge: -337N _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (8165 totalt) |