Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Downforce olika bilar
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8165 totalt)
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Downforce olika bilar

Hittade lite fakta om downforce osv om lite olika sportbilar på nätet så tänkte ja skulle lägga upp lite av faktan här =) vet inte om de ska ligga just i den här kategorin men bara å flytta de om de inte ska de

Börjar me Porscharna, kul att se att de ändå skiljer endel mellan dom.

Porsche 997 Carrera S facelift
(A): 2.02 m²
(cd): 0.29
(cd x A): 0.59
at 200km/h
lift front 24kg
lift rear 14kg


Porsche 997 Turbo old
(A): 2.04 m²
(cd): 0.29
(cd x A): 0.59
at 200km/h
lift front 9kg
downforce rear 12kg



Porsche GT3 facelift
(A) 2.04 m²
(cd) 0.32
(cd x A) 0.66
at 200km/h
downforce front 15kg
downforce rear 19kg


Tycker de är lite imponerande att Carrera GT har så mkt downforce när den har så pass lite (iaf synlig) aerodynamiska hjälpmedel eller va man ska kalla de, vinge splitter osv.

Porsche Carrera GT
(A): 1.95 m²
(cd): 0.37
(cd x A): 0.72
at 200km/h
downforce front 49kg
downforce rear 40g


Lamborghini Gallardo LP 560-4
(A) 1.93 m²
(cd) 0.35
(cd x A) 0.67
at 200km/h
downforce front 4kg
lift rear 37kg


Lamborghini Murcielago LP 640
(A): 2.04 m²
(cd): 0.35
(cd x A): 0.71
at 200km/h
downforce front 30kg
downforce rear 11kg


Pagani Zonda F
(A): 2,08 m²
(cd): 0,36
(cd x A): 0,74
at 200km/h
downforce front 1kg
downforce rear 25kg


Känns lite läskigt att Koenigsegg som har så pass hög toppfart har lift i bakändan. Fast var väl därför de gick som de gjorde i Top gear Hade varit kul å hitta liknande fakta om Bugatti veyron.

Koenigsegg CCR
(A): 1,86 m²
(cd): 0,35
(cd x A): 0,64
at 200km/h
downforce front 13kg
lift rear 11kg


Verkar som att de sitter en riktigt bra diffusor på Gumpert Coolt å se luftströmmarna bakom bilen.

Gumpert Apollo Sport
(A): 1,99 m²
(cd): 0,57
(cd x A): 1,14
downforce front 20kg
downforce rear 176kg


Bara fortsätta lägga upp bilder å fakta om ni också har nå liggandes =)

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Skulle kolla vad min bil gav men...



_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12180



Re:

Kimmen skrev:
Skulle kolla vad min bil gav men...



_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 924



Re:

Kimmen skrev:
Skulle kolla vad min bil gav men...





_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Tveksam över hur korrekta dessa siffror är. Jag har exempelvis sett helt andra siffror för bland annat Koenigsegg

Downforce i kp = kilopond: dvs när kg används som måttenhet för kraft

Audi TT (2000): -175 kg @ 240 km/h
Bentley EXP Speed 8 (2001): 1400 kp @ 240 km/h
F1 (1994): 1600 kp @ 240 km/h
Ferrari 590 GTo: 144 kp @ 200 km/h
Ferrari 360 Modena (1999): 130 kp @ 240 km/h
Jaguar XJR-14 Group C konfiguration: 1500 kp @ 240 km/h
Jaguar XJR-14 IMSA konfiguration: 1990 kp @ 240 km/h
Lotus 79 (1978): 1140 kp @ 240 km/h
McLaren F1 (mål vid konstruktion): 70 kp @ 240 km/h
McLaren F1 GTR 97: 560 kp @ 240 km/h
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Re:

Johan Edlund skrev:
Tveksam över hur korrekta dessa siffror är. Jag har exempelvis sett helt andra siffror för bland annat Koenigsegg


Det verkar av bilderna att döma att alla dessa är körda i samma tunnel. Dock en tunnel utan rullande golv, något som har stor påverkan på luftflödet under bilen. Skulle tro att det är förklaringen på andra siffror.

Är ingen expert men utan rörligt golv får man väl ett större gränsskikt och därmed sämre/lägre flöden genom t.ex. diffusers och t.ex. lägre stagnationstryck över frontsplitters pga. lägre strömningshastigheter närmare golvet?

_________________
Henning Olsson
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Har som sagt ingen aning om hur väl siffrorna stämmer men de var dom siffrorna ja hitta iaf men visst dom känns kanske lite låga?

Kul att du också hade lite siffror, rätt imponerande hur mkt marktryck tävlingsbilarna har ändå

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 729



Har också sett andra siffror men som sagt kanske det kan bero på golvet i tunneln. Inte helt orimligt iaf och de första porscharna stämmer ganska bra med det jag läste. Hade varit intressant att se några ferrari också, har för mig de var bra på att generera downforce.
Koenigsegg CCR har dock några år på nacken nu och det har hunnit komma två nyare generationer.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Sitter på hotel så kan inte kolla men månne inte infon är från Sport Autos supertest.
Tycker mej minnas att de kör i mercedes tunnel.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Re:

Grendel skrev:
Sitter på hotel så kan inte kolla men månne inte infon är från Sport Autos supertest.
Tycker mej minnas att de kör i mercedes tunnel.

Jodå de stämmer bra, HIttade min info på nått lotusforum men ifall de är nån som är bra på tyska så kan ni ju gå in å kolla om ni hittar nå mer =) gick in på sport autos hemsida å leta lite men när min tyska inte är så bra så gick de inge vidare :P

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Jonas Svensson
Stenungsund
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



Re:

Kimmen skrev:
Skulle kolla vad min bil gav men...




Läste detta för tio minuter sedan och skrattar fortfrande... kan inte sluta...
Dom säger att ett skratt förlänger livet så nu lär jag bli gammal

Tack Kimmen!

_________________
Jonas Svensson

Clubman #54
www.spvm.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Eftersom CD siffrorna har ökat för, och Gumpert är den enda med bakvingen på den platsen, så ligger min röst på detta, men givetvis att den påverkar diffussorn som backas upp av detta.
Koenigsegg har ju experimenterat med flera varianter på sina bilar så där kan vi med säkerhet hitta olika siffror.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Här är en lista med cw-värde för en massa bilar:
http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus3.htm


Enligt den listan har en Caterham cw*a på 0,85 !

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
Eftersom CD siffrorna har ökat för, och Gumpert är den enda med bakvingen på den platsen, så ligger min röst på detta, men givetvis att den påverkar diffussorn som backas upp av detta.
Koenigsegg har ju experimenterat med flera varianter på sina bilar så där kan vi med säkerhet hitta olika siffror.

CD=luftmotstånd väl? brukar väl heta cw annars men kanske är samma? Hur kommer de sig att gumpert får så höga siffror?

Sen på tal om diffusor, byggde ju diffusor på min bil å har sett att när ja kör i regn så drar den upp mkt mer vattenspray bakom nu å sen tycker ja även den blir ganska mkt mer skitigare på bagageluckan när man kör i regn. kan man tyda ut nå av de? har diffusorn positiv/negativ inverkan?


_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Ligger diffusern rakt längs med marken?
Rätta mig om jag har fel, men downforcen från diffusern får man av att luften accelererar och bildar ett tryck av att gapet mellan marken och diffuser blir större bakåt...

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Re:

Roxan. skrev:
Ligger diffusern rakt längs med marken?
Rätta mig om jag har fel, men downforcen från diffusern får man av att luften accelererar och bildar ett tryck av att gapet mellan marken och diffuser blir större bakåt...

såklart diffusorn lutar =) kanske lite svårt å se pågrund av de konstiga perspektivet på bilden men väggarna som går neråt ligger på jämnhöjd mot marken i nederkant. Har för mig att vinkeln är runt 7-9°. jo luften accelererar ju i diffusorn å bildar ett undertryck som suger bilen mot marken men då ja har ganska stort avstånd från diffusorn ner till marken så kan de nog slinka in ganska mkt luft från sidorna som förstör undertrycket men men..

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

_aero skrev:

CD=luftmotstånd väl? brukar väl heta cw annars men kanske är samma? Hur kommer de sig att gumpert får så höga siffror?

Sen på tal om diffusor, byggde ju diffusor på min bil å har sett att när ja kör i regn så drar den upp mkt mer vattenspray bakom nu å sen tycker ja även den blir ganska mkt mer skitigare på bagageluckan när man kör i regn. kan man tyda ut nå av de? har diffusorn positiv/negativ inverkan?

CD-CF är en koefficient och om man multiplicerar denna med arean får man luftmotstånds siffran. CD användes högst upp på denna tråd så jag skrev samma. Seven har ju liten frontyta så själva motståndet i luften blir ändå inte så stort, trots att cd är högt.
Man kan inte se på damm molnet bakom bilen hur väl diffussorn fungerar men under rätt betingelser få information av hur luften flödar med rök på strategiska ställen.

Diffussorn får luften att anpassa sig till omgivningen från att ha haft hög hastighet under bilen och downforcen blir som högst där diffussorn börjar. Har bilen rake så blir hela bilen lite grand av en diffussor.
Det är som en förgasarhals, luften går fortast där halsen är smal, därför sitter spridaren där eftersom där finns mest undertryck. Det är därför en poäng att undersidan är slät annars bromsas luften upp under bilen och skapar i stället ett övertryck.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Anders Eriksson
Skövde
Här sen Mar 2008
Inlägg: 25



Re:

nicemd skrev:
Här är en lista med cw-värde för en massa bilar:
http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus3.htm


Enligt den listan har en Caterham cw*a på 0,85 !



Då jag körde lite utrullningsprov för några år sedan mätte jag Cd*A till 0,80. Då hade min seven inte fullbur. Ovanstående är nog med vindruta.

_________________
Anders Eriksson
Sylva J15 Modsport
Caterham 7, Roadsport B
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Cd och Cw är väl samma sak fast på olika språk.

D för Drag på engelska och W för widerstand på tyska om jag minns rätt.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877


Trådstartare
Hittade en rolig bild när ja kolla runt lite



Tyvär så var den ganska liten å hitta ingen info heller.
Antar att e är från när Mercedes testa vingar på sina DTM bilar

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337



Här är lite info om Mercedes 2.5-16v, 2.5-16v Evo 1 samt 2.5-16v Evo 2


2.5-16v
Cw:
Standard: 0,33

Lyftkraft fram vid 200km/h:
Standard: 293N

Lyftkraft bak vid 200km/h:
Standard: 249N

2.5-16v Evo 1
Cw:
Spoilers i maxläge: 0,37
Spoilers i minläge: 0,343

Lyftkraft fram vid 200km/h:
Spoilers i maxläge: 291N
Spoilers i minläge: 164N

Lyftkraft bak vid 200km/h:
Spoilers i maxläge: -63N
Spoilers i minläge: 211N

2.5-16v Evo 2
Cw:
Spoilers i maxläge: 0,37
Spoilers i minläge: 0,341

Lyftkraft fram vid 200km/h:
Spoilers i maxläge: 212N
Spoilers i minläge: 117N

Lyftkraft bak vid 200km/h:
Spoilers i maxläge: -571N
Spoilers i minläge: -337N

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Racetech
Downforce olika bilar
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8165 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande