Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
924TURBO - min nya räserbil - stora foton
1, 2   >>
5979 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
924TURBO - min nya räserbil - stora foton

Postar lite nytagna bilder från nyförvärvet, en gammal 924 turbo som tidigare gjort tjänst i PSC Racing och Roadsport B.



Här ser man skärmbreddningen från 924 Carrare GT, man kan säga att detta var delvis föregångaren till 944.



Här ser man det högteknologiska systemet för kylning av chaffisen. PVC-rör av ungeför samma dimension som avloppet från handfatet på toa. Backspeglen trodde jag var något från Biltema, men det lär vara äkta superlätta TurbOCup-speglar!



Chaffiskylning från insidan, justerbart i höjdled!



Ännu ett högteknologisk ventilationssystem!



Glasfiberhuv med luftintag till laddluftkylaren


Här ser man motorutrymmet, notera den ovanliga placeringen av laddluftkylaren ovanpå motorn. Ett experiment från Porsche på Carrera GT med syfte att minimera turbofördröjning.

_________________
Pär Hylander
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Fasen vad skysst!! thumbs up Inga bilder på motorvidundret? Har du tänkt åka i PSC med bilen? Får man fråga vad du fick ge för den?

edit: Hoppsan det kom visst bilder på motorn utan att ja behövde be om det!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
J. Lindgren
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 38



Vilken helt underbar bil!

Några frågor:

Vad väger den? Hur många kusar har den och vet du när den IC-konverterades?

_________________
Johan Lindgren
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
djungel-Jim skrev:
Fasen vad skysst!! thumbs up Inga bilder på motorvidundret? Har du tänkt åka i PSC med bilen? Får man fråga vad du fick ge för den?

edit: Hoppsan det kom visst bilder på motorn utan att ja behövde be om det!


Jo, skickade bara iväg första delen först och editerade in några bilder till thumbs up

Ja, banmöten med PCS lär det ju bli. Troligen en del tävlingar med PCSR oxo om allt fungerar bra.

Jag gav 50 kkr. Betänk dock att bilen inte är nybyggd, den är någonstans
mellan beprövad och sliten, var på den skalan vet jag inte....

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
J. Lindgren skrev:
Vilken helt underbar bil!

Några frågor:

Vad väger den? Hur många kusar har den och vet du när den IC-konverterades?


Har två olika uppgifter, 1025 resp 1034 kg, uppgiven tomvikt resp mätt
vikt, troligen med lite bränsle, så det är ingen rikigt lättviktare (tyvärr).
IC-konverterat 93-94, sen körd med mycket högt turbotryck och ett antal
haverier, på senare år "ned-tunad" till org laddtryck och därmed troligen
180-185 hk endast.

_________________
Pär Hylander
Citera
J. Lindgren
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 38



Pär Hylander skrev:

Har två olika uppgifter, 1025 resp 1034 kg, uppgiven tomvikt resp mätt
vikt, troligen med lite bränsle, så det är ingen rikigt lättviktare (tyvärr).
IC-konverterat 93-94, sen körd med mycket högt turbotryck och ett antal
haverier, på senare år "ned-tunad" till org laddtryck och därmed troligen
180-185 hk endast.


Jag förstår att den är helt rensad inuti? Vad är "mycket högt laddtryck"? Vad är det som inte hållit?
Härlig bil!

_________________
Johan Lindgren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



WOW! Jag som alltid hackar ner på 924, för det är så kul. Alla blir sååå sura...

Bara älskar lösningarna på vent.! Så ska det avra. man tar det som funkar och tom blir snyggt! Varför krångla till det mer än så? thumbs up

Tycker det ser ut som en vettig bil i övrigt oxå! Du kommer säkert ha skitkul med den. Klart underskattad modell!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Lätt att hitta på parkeringen e den oxo , pippigul är verkligen ingen vacker färg.

Annrs verkar du ha hittat dig en fin 924 med endel skojiga lösningar som ventilationen, jobbigt om det regnar dock ha vindruktorkare på visiret

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Bränslesystemet (K-jetronic) har inte kunnat leverera bränsle i tillräcklig takt. Bla två brända kolvar vid ett tillfälle. Enligt muntligt uppgift 1.2 Bar vilket jag tror är mycket högt på den bilen, då det är ca 0,7 bar orginal.

Kul det där med vindrutetorkare på visiret . Tror dock att det är lite lättare att vinkla ner intaget av vent-luften

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
HOOPoo skrev:
Lätt att hitta på parkeringen e den oxo , pippigul är verkligen ingen vacker färg.


Tror inte jag kommer att leta efter så ofta på parkeringen! Snarare i depån och där är gult klart överrepresenterat!

_________________
Pär Hylander
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Grattis till en kul bil! thumbs up
Jag vill minnas att jag sett den tävla i början på 90-talet i Porsche-cupen eller vad det hette.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
AL, hehe, ja det brukar ju heta något istil med "är det en sån där med Audimotor?". Fast det kan man ju om man känner det bemöta med att det minsann är en motor från en lastbil (LT31) och att en känd och framgångsrik GT-vagn minsann oxo har motor från en lastbil (viper alltså )

Peeter, spännade!! thumbs up Berätta mer!! Var, när, vem körde, hur gick den, etc etc etc. thumbs up thumbs up thumbs up

Ps, min gamla 944 turbo hade regnummer som slutade på 924... det kunde kommenteras ibland . Vet inte M Johannson som numera är chaffis och fodervärd har råkat ut för det

_________________
Pär Hylander
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 831



Tjena Per!

Fan vad kul denna bil ser ut att vara!
Jag har själv gått och funderat på en 924 till PCS banträffar, men penning och framförallt platsbrist har som vanligt sänkt alla de planerna.

Hur mycket hästar räcker orginal k-jet till, ca 210? Annars kan du ju alltid modifiera det. Gnista, höja trycket, byta till större spridare alt anv. tilläggsinsprutning. Om du "bara" skall åka bana kan man ju leva med lite högre soppafröbrukning.

Intercoolerllösningen är ju lite annorlunda, frågan är ju om den är så effektiv? Lite kortare fördröjning, men verkansgraden kan ju inte vara så bra tycker jag...

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42358

Forumägare
Forumägare

Nu har jag undrat det här så länge så nu måsta jag fråga!! Vad är det för bil från början? En "vanlig" gat 924 turbo? Eller någon sorts cupversion? och om det är en racförberedd cupversion från början, vad är original o vad är byggt i efterhand?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Jag har läst att K-jetronic i den storleken ska räcka till 210 hk, precis!
Tydligen ska man kunna få ut lite soppa till om man använder
styrtrycks/kallstartsberikningsanordning från Audi 200 , den ska tydligen
kunna berika upp med hjälp av turbotrycket. Får läsa på ordengtligt!

Det där med tilläggsprut och så är dock lite delikat, i
Roadsportreglementet åker man på 15% straffvikt om det används, så
frågan är om det är lönt.

Ja, en intensiv bandag blir det ju inte mer än 20 mil eller så, skulle det ta
1 liter extra/mil så är det ju ändå det lite i sammanhanget.

Bilen verkar vara en helt vanlig gat 924 turbo när man kolla regbeviset. M
Johansson har foto på den från Kinnekulle 1990-92 då den är breddad, IC-
scoop och har bur, men i övrigt gatbil med inredning, popup-lyse osv.
Dessutom på bilderna snygg som gatbil. 1993-94 ska de ha byggts om till
ungefär det utseende den har idag, fasta lysen, ingen inredning, riktiga
stolar etc. Idag är den inte lika gatbilsvacker längre...

_________________
Pär Hylander
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Pär Hylander skrev:

Peeter, spännade!! thumbs up Berätta mer!! Var, när, vem körde, hur gick den, etc etc etc. thumbs up thumbs up thumbs up

Tyvärr är inte minnet det bästa!
Har för mig att jag såg den rejsa på bl a Mantorp. Kan det ha varit Henrik Roos som körde den bilen i början på 90-talet?
om jag inte minns helt galet så hängde den med rätt bra jmf med t ex 944 Turbo-cup bilarna. thumbs up Den var gul även då!
En aprildag i början på 90-talet så hade min svåger, Koit Veertee hyrt Kinnekulle.
Jag körde min dåvarande Golf GTI 16v-88 och minns att det var is på banan när vi kom dit på morgonen.
Då var även Henrik Roos där och körde och jag vill minnas att han körde en gul Porsche. Kan det ha varit den?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Pär Hylander skrev:

Kul det där med vindrutetorkare på visiret . Tror dock att det är lite lättare att vinkla ner intaget av vent-luften


Då ser det ut som man pissat på sig efter racen sen

Lösningen verkar ha endel brister.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 831



Ett bra ställe att läsa på lite om hur man kan modifiera ett K-jetronic system är på http://www.amazonklubben.org.se/ forum. Där har den mycket kunnige JLundin skrivit en hel del i ämnet. Bara att använda sökfunktionen för att hitta alla gamla trådar.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Peeter,
ja det kan ha varit Henrik Roos, jag har en muntlig uppgift på att han har
kört den, har mailat honom och frågat men väntar på svaret. Dock har
han enligt sitt "CV" (http://www.motortorget.se/henrik/default.htm)
kört en gul 968 under den tidsperioden, på lite avstånd och vid en snabb
blick kan man nog ta fel.

Men du är alltså säker på att det "min" bil du såg men du är inte helt
säker på vem som körde? Eller tvärtom?

Thomas,
ja, då får man väl ta och sätta en tapebit för intaget då! Jag är precis som
AL lite svag för djungelknepslösningar (a k a McGyverlösningar). Så den
ventilationen gillar jag!

_________________
Pär Hylander
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Först backspeglarna: Farsan har till synes precis likadana på sin Schweizimporterade sugvariant.

Sen historia: Körde med nämda 924 (min vid den tidpunkten) på en bandag hösten 97 på Anderstorp. Där fanns två 964 RS, en 911 Turbo, jag, en påfallande lik 924 Turbo körd av Krister Andersson (sågs senast i GT3 med en 996), en SSK-Citroen BX och hör och häpna en Yamaha TZ 250. Hej vad livat det var...Men mycket körtid blev det.

Turbon var MKT snabbare än min, fast bromsarna tog visst mycket stryk, i alla fall när vi tillfälligt körde på Norra slingan.

Hoppas det fyller i någon lucka i historien.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



thumbs up cool bil!
Väl mött på PCS träffarna

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Allmänt banåkaforum
924TURBO - min nya räserbil - stora foton
1, 2   >>
5979 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande