Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5979 besök totalt |
924TURBO - min nya räserbil - stora foton
Postar lite nytagna bilder från nyförvärvet, en gammal 924 turbo som tidigare gjort tjänst i PSC Racing och Roadsport B. ![]() Här ser man skärmbreddningen från 924 Carrare GT, man kan säga att detta var delvis föregångaren till 944. ![]() Här ser man det högteknologiska systemet för kylning av chaffisen. PVC-rör av ungeför samma dimension som avloppet från handfatet på toa. Backspeglen trodde jag var något från Biltema, men det lär vara äkta superlätta TurbOCup-speglar! ![]() Chaffiskylning från insidan, justerbart i höjdled! ![]() Ännu ett högteknologisk ventilationssystem! ![]() Glasfiberhuv med luftintag till laddluftkylaren ![]() Här ser man motorutrymmet, notera den ovanliga placeringen av laddluftkylaren ovanpå motorn. Ett experiment från Porsche på Carrera GT med syfte att minimera turbofördröjning. _________________ Pär Hylander |
||
Fasen vad skysst!!
![]() ![]() edit: Hoppsan det kom visst bilder på motorn utan att ja behövde be om det! ![]() |
||
Jo, skickade bara iväg första delen först och editerade in några bilder till ![]() Ja, banmöten med PCS lär det ju bli. Troligen en del tävlingar med PCSR oxo om allt fungerar bra. Jag gav 50 kkr. Betänk dock att bilen inte är nybyggd, den är någonstans mellan beprövad och sliten, var på den skalan vet jag inte.... ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Har två olika uppgifter, 1025 resp 1034 kg, uppgiven tomvikt resp mätt vikt, troligen med lite bränsle, så det är ingen rikigt lättviktare (tyvärr). IC-konverterat 93-94, sen körd med mycket högt turbotryck och ett antal haverier, på senare år "ned-tunad" till org laddtryck och därmed troligen 180-185 hk endast. _________________ Pär Hylander |
||
Jag förstår att den är helt rensad inuti? Vad är "mycket högt laddtryck"? ![]() Härlig bil! _________________ Johan Lindgren ![]() |
||
WOW! Jag som alltid hackar ner på 924, för det är så kul. Alla blir sååå sura...
![]() Bara älskar lösningarna på vent.! Så ska det avra. man tar det som funkar och tom blir snyggt! Varför krångla till det mer än så? ![]() Tycker det ser ut som en vettig bil i övrigt oxå! Du kommer säkert ha skitkul med den. Klart underskattad modell! |
||
Lätt att hitta på parkeringen e den oxo
![]() Annrs verkar du ha hittat dig en fin 924 med endel skojiga lösningar som ventilationen, jobbigt om det regnar dock ha vindruktorkare på visiret ![]() _________________ Thomas Tegbäck |
||
Bränslesystemet (K-jetronic) har inte kunnat leverera bränsle i tillräcklig takt. Bla två brända kolvar vid ett tillfälle. Enligt muntligt uppgift 1.2 Bar vilket jag tror är mycket högt på den bilen, då det är ca 0,7 bar orginal.
Kul det där med vindrutetorkare på visiret ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Tror inte jag kommer att leta efter så ofta på parkeringen! Snarare i depån ![]() _________________ Pär Hylander |
||
AL, hehe, ja det brukar ju heta något istil med "är det en sån där med Audimotor?". Fast det kan man ju om man känner det bemöta med att det minsann är en motor från en lastbil (LT31) och att en känd och framgångsrik GT-vagn minsann oxo har motor från en lastbil (viper alltså
![]() Peeter, spännade!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ps, min gamla 944 turbo hade regnummer som slutade på 924... det kunde kommenteras ibland ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Tjena Per!
Fan vad kul denna bil ser ut att vara! Jag har själv gått och funderat på en 924 till PCS banträffar, men penning och framförallt platsbrist har som vanligt sänkt alla de planerna. Hur mycket hästar räcker orginal k-jet till, ca 210? Annars kan du ju alltid modifiera det. Gnista, höja trycket, byta till större spridare alt anv. tilläggsinsprutning. Om du "bara" skall åka bana kan man ju leva med lite högre soppafröbrukning. Intercoolerllösningen är ju lite annorlunda, frågan är ju om den är så effektiv? Lite kortare fördröjning, men verkansgraden kan ju inte vara så bra tycker jag... _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||
Nu har jag undrat det här så länge så nu måsta jag fråga!! Vad är det för bil från början? En "vanlig" gat 924 turbo? Eller någon sorts cupversion? och om det är en racförberedd cupversion från början, vad är original o vad är byggt i efterhand?
_________________ ![]() |
||
Jag har läst att K-jetronic i den storleken ska räcka till 210 hk, precis!
Tydligen ska man kunna få ut lite soppa till om man använder styrtrycks/kallstartsberikningsanordning från Audi 200 , den ska tydligen kunna berika upp med hjälp av turbotrycket. Får läsa på ordengtligt! Det där med tilläggsprut och så är dock lite delikat, i Roadsportreglementet åker man på 15% straffvikt om det används, så frågan är om det är lönt. Ja, en intensiv bandag blir det ju inte mer än 20 mil eller så, skulle det ta 1 liter extra/mil så är det ju ändå det lite i sammanhanget. Bilen verkar vara en helt vanlig gat 924 turbo när man kolla regbeviset. M Johansson har foto på den från Kinnekulle 1990-92 då den är breddad, IC- scoop och har bur, men i övrigt gatbil med inredning, popup-lyse osv. Dessutom på bilderna snygg som gatbil. 1993-94 ska de ha byggts om till ungefär det utseende den har idag, fasta lysen, ingen inredning, riktiga stolar etc. Idag är den inte lika gatbilsvacker längre... _________________ Pär Hylander |
||
Tyvärr är inte minnet det bästa! ![]() ![]() Har för mig att jag såg den rejsa på bl a Mantorp. Kan det ha varit Henrik Roos som körde den bilen i början på 90-talet? om jag inte minns helt galet så hängde den med rätt bra jmf med t ex 944 Turbo-cup bilarna. ![]() En aprildag i början på 90-talet så hade min svåger, Koit Veertee hyrt Kinnekulle. Jag körde min dåvarande Golf GTI 16v-88 och minns att det var is på banan när vi kom dit på morgonen. ![]() Då var även Henrik Roos där och körde och jag vill minnas att han körde en gul Porsche. Kan det ha varit den? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Då ser det ut som man pissat på sig efter racen sen ![]() ![]() ![]() Lösningen verkar ha endel brister. _________________ Thomas Tegbäck |
||
Ett bra ställe att läsa på lite om hur man kan modifiera ett K-jetronic system är på http://www.amazonklubben.org.se/ forum. Där har den mycket kunnige JLundin skrivit en hel del i ämnet. Bara att använda sökfunktionen för att hitta alla gamla trådar.
_________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||
Peeter,
ja det kan ha varit Henrik Roos, jag har en muntlig uppgift på att han har kört den, har mailat honom och frågat men väntar på svaret. Dock har han enligt sitt "CV" (http://www.motortorget.se/henrik/default.htm) kört en gul 968 under den tidsperioden, på lite avstånd och vid en snabb blick kan man nog ta fel. Men du är alltså säker på att det "min" bil du såg men du är inte helt säker på vem som körde? ![]() ![]() Thomas, ja, då får man väl ta och sätta en tapebit för intaget då! Jag är precis som AL lite svag för djungelknepslösningar (a k a McGyverlösningar). Så den ventilationen gillar jag! ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Först backspeglarna: Farsan har till synes precis likadana på sin Schweizimporterade sugvariant.
Sen historia: Körde med nämda 924 (min vid den tidpunkten) på en bandag hösten 97 på Anderstorp. Där fanns två 964 RS, en 911 Turbo, jag, en påfallande lik 924 Turbo körd av Krister Andersson (sågs senast i GT3 med en 996), en SSK-Citroen BX och hör och häpna en Yamaha TZ 250. Hej vad livat det var...Men mycket körtid blev det. Turbon var MKT snabbare än min, fast bromsarna tog visst mycket stryk, i alla fall när vi tillfälligt körde på Norra slingan. Hoppas det fyller i någon lucka i historien. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5979 besök totalt |