| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Alu V8 i seven
|
12394 besök totalt |
|
Alu V8 i seven
tjena. har b;rjat bygga en seven och undrar om någon vet om nån alu V8 som skulle passa?, har kollat lite på rover's V8:or men dom verkar svåra att få tag på. så undrar om nån vet om nån liknande v8 i alu? fråga två, nån som vet om det går att bygga om land/range rovers vxl lådor till enbart bakhjulsdrift? om det finns så man kan lägga ur fyrhjulsdriften med en spak borde väl det funka att göra det? //Mathias _________________ Mathias Magnusson |
||||||
|
Jag har besiktat en sjua (eller ett sjuaderivat kanske) med BMW 530 V8, det var inte så tokigt. Ett rätt trevligt mellanting mellan Seven och hotrod, typ. Jag har även någon med Roveråtta på gång, där använder man BMW-låda med ombyggd sprängkåpa. Land-Roverlådorna lär ha lite trista utväxlingar för en "sportbil".
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Audis 3,6 (eller 4,2) kan man få billigt vilket är två ihopslagna 1,8 GTI=Massor av delar.
Lägg till Porsche 924 turbo kopplingskåpa och 944/968 transaxel och få lådan bak! ..eller som någon nämnde i en annan tråd: 2-takts utombordare! _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||
|
Re:
Kan du förklara textraden ovanför? Förstår inte riktigt vad som menas med 1,8GTi = massor av delar? _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Han menar att Audis V8 enkelt sagt är 2st Golf GTi 1.8l motorer som är ihopsatta med gemensam vev så allt som passar i GTi motorerna passar i Audis V8a i delväg. Samma gäller Audis femma som delar oerhört mycket med KR motorn! Audis motorer är också i Alu kanske ska tilläggas?
Lexus har ju också V8or i alu, dock kanske lite starka... dom ligger på 250hk som minst tror jag. Borde de inte gå regga med nån slö cheva åtta med modernt sprut och sen byta till en LS motor?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Finns sjyssta manuella låder till Rovern, körde själv med en från en SD1 med spakställ från en Jagga XJS (hette dom så ??) i min TVR. Blev mkt bra, spakstället gjorde att spaken kom upp på rätt ställe jämfört med SD1ans spak. En femväxlad historia f.ö. Roveråttan är dock en BRED pjäs..
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||||
|
Ska bilen besiktigas? Stark motor eller lätt motor? Med tanke på att Morgan dumpade V8:an och istället använde en Ford V6 kanske det är rätt väg att gå? Subarus boxer har bra tyngdpunkt och finns som sugsexa. RX8 wankel? Ford har en Cosworth V6 från Scorpio som är rätt kul. VR6 är väldigt kompakt och svarar fint på turboladdning.
Lite puckat i detta sammanhang, men jag drömmer om en gammal favoritbil M-B 280 3.5 (W108) Den har en intressant motor, visserligen med 30kg tyngre järnblock men det är väldesignat från början. Extremt kortslagig smidd vev och smidda långa stakar. Ganska vettig utformning av kanalen in till det wegdeformade förbränningsrummet. Visserligen ger den bara 200hk men vid hela 6500varv och rödmarkeringen går vid 6800. Lätta fingrar istället för direkta tryckare ger andra möjligheter gällade kamval och förhållandevis stora 44mm insugsventiler. Sumpen är byggd att klara 1G i sidokrafter. Tänk om man skulle ge en sådan motor en chans... http://www.w116.org/library/autocar7 (de senare åttorna kom med alublock som inte går att borra och är kvadratiska i slag/borr. De har volymen men är inte lika roliga. M116 och M117 går att byta delar mellan, som tex bättre grenrör.) _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||
|
Re:
Tja, vevstakarna kanske är likadana. Och saker som ventiltryckare etc. Men ungefär där någonstans verkar likheterna sluta. Visst är det i grunden två 16v motorer hopsatta, men det jag tittat på min v8 och jämfört mot en 16v motor bredvid så kan man inte köpa 16v trim och montera... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Hur är det med kolvar, ventiler, vevlager? Att topparna skiljer sig är ju ganska självklart men tänkte dom på samma sätt som då dom gjorde 20v femman (eller om det var KR motorn som kom senare) så har dom ju bara skarvat på en cylinder till! Där passar ju kolv med stake mellan vilket gör att en turbokonvertering är rätt enkel att få hållbar! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Re: Alu V8 i seven
Man kan alltid kolla TVR's versioner av Rover-V8 som användes i Griffith & Chimaera modellerna. Är mellan 4 - 5 liter, och växellådan är Borg Warner / Tremec T5, som är en rätt trevligt låda. Finns faktiskt också lite roliga utväxlingar och sånt till dom i USA. Roverspisen är en trevlig motor om man inte är ute efter herrejösses-mycket effekt. Då finns säkert modernare och bättre alternativ. _________________ Måns Puur |
||||||
|
Hej
Här finns en lätt V8 http://www.h1v8.com/page/page/1562068.htm Byggs en Birkin i Danmark http://superseven.dk/ På rullarna http://www.youtube.com/watch?v=5YAFMZyBPI4 //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||||
|
M60B30 (BMW 530/730) till besiktningen, M60B40 (BMW 540/740) till vardags, S62B44 (BMW E39 M5) till racen
alla sägs ha samma mått och infästningar osv. så det borde vara snabbt gjort att byta motor efter humöret för dagen.. komplettera med en quickchange-bakaxel
enligt en rad olika folk som alla säger olika så kan vi säga att medelvikten på en sådan motor är 200kg
_________________ //Johan Karlsson |
||||||
|
Re:
femcylindriga motorn är en hybrid... Det är polo motorblock med oljepump etc, detta ärvdes senare till 1,8t tvärmonterade från -00 och framåt. topplock är 16v princip. 16v blocket blev 1,8t längsmonterad (A6 och A4) fram till -00 ungefär då det blev 'polo' blocket. Huruvida kolvar etc passar från någon av de andra motorerna till v8 är väl ganska ointressant egentligen, ger man sig på ett dubbelturbobygge så är väl en uppsättning lågkompskolvar minsta problemet på utgiftsidan. Men jag skulle tro att man hittar kolvar, ventiler, lager i andra vag-motorer. Men kanske inte från en och samma. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Hasse här i stan har en Rover V8 i sin Westfield och den rör på sig ordentligt. Han har t.o.m dragit sitt avgasssystem under bilen.
Att sätta en tung V8 eller som man sett ViperV10 i en sjua talar lite mot konceptet för sjuor. Men alla har sin lösning på 7-konceptet _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||||
|
Re:
I princip väger en Seven under 500kg utan förare och har inte mycket mer än 150hk , allt annat är ju bara vulgärt och oeffektivt (ska du köra med mer effekt och vikt (dvs högre toppfart) så spelar ju aerodynamiken in lite).
Annars är ju Roveråttorna ok, och finns i små originaleffekter. Det finns gott om små V6or som kanske kan vara ett alternativ (men det är nåt visst med en 90graders åtta, för att inte tala om en 180graders). |
||||||
|
Ska man ha lite väghållning också så bör man ju försöka få tyngdpunkten så långt bak som möjligt, och motorplaceringen blir så klart viktigare ju tyngre motorn är. Fördelen med V-motorer där är att de är förhållandevis korta. En rak 6:a är ju mindre lämplig i det hänseendet, t ex.
Min V6:a ligger någon knapp dm framför brandväggen, men den slutar ändå precis där framdäcken börjar - alltså en bra bit bakom framaxeln. Viktfördelning: ca 53% på bakaxeln med förare och halv tank. Det känns bra lätt i baken ändå, redan med knappa 200 hästar... Kalla däck (A048) kan vara lite spännande på de första växlarna. Nu gör iofs det lätta svänghjulet att varvet sprätter iväg direkt så fort det släpper; alltså inte enbart fördel i alla lägen. Anti-spin hade ju eliminerat det problemet, men det känns lite fjolligt.
En variant är att köra med integrerad diff/växellåda. Westfield hade/har någon färdig lösning för det (Quaife-låda, har jag för mig?), och det är ju något 40-tal kg som flyttas en bra bit bakåt. Kostar ju iofs en slant - men vill man köra med udda lösningar och få ihop en bil som verkligen funkar på banan så kan man ju inte riktigt räkna med att det ska bli "locost" ändå. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
e faktiskt grymt sugen p[ enn m60b30 motor, mycket billigare än en rover v8 o snyggare men e nog för mycket effekt. men kan ju sätta förgasare på till besiktningen o sen byta till sprut. du har inga mått på motorn? //Mathias _________________ Mathias Magnusson |
||||||
|
Re:
bilder? länkar?
_________________ Mathias Magnusson |
||||||
|
Jag tror inte det finns nån hemsida eller så för den sjuan jag besiktade med BMW-V8. Minns jag rätt såldes den vidare för något/några år sedan, jag är inte säker.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Det finns en BMW V8 sjua här i västerås som enligt uppgift ska komma uppifrån landet. Har bara träffat på den killen 1 gång på Power Meet här i stan.
Tyvärr vet jag inget mer _________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Alu V8 i seven
|
12394 besök totalt |