|
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707
Trådstartare

18 Maj 2011 13:24
Jag har en en kompletterande fråga:
Hur många tränar nacken för att förebygga whiplashskador i händelse av en olycka?
Det gäller ju resten av kroppen med, mycket muskler gör att man sitter ihop bra och grov brottarnacke minskar nog risken för whiplash avsevärt.
Många funderar ju över HANS och liknande men en vältränad nacke är det ingen funderat över?
Inom roadracing är det nog mer uppmärksammat att det är bra att vara stark.
Kanske vi har någon sjukgymnast motsv här som skulle kunna sätta ihop ett träningsschema med lämpliga verktyg?
_________________ Karl Vestgöte
|
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839
Moderator i ett av underforumen

18 Maj 2011 14:00
Re:
| Karl V skrev: | Jag har en en kompletterande fråga:
Hur många tränar nacken för att förebygga whiplashskador i händelse av en olycka?
Det gäller ju resten av kroppen med, mycket muskler gör att man sitter ihop bra och grov brottarnacke minskar nog risken för whiplash avsevärt.
Många funderar ju över HANS och liknande men en vältränad nacke är det ingen funderat över?
Inom roadracing är det nog mer uppmärksammat att det är bra att vara stark.
Kanske vi har någon sjukgymnast motsv här som skulle kunna sätta ihop ett träningsschema med lämpliga verktyg? |
Tveksamt om det skulle göra varken till eller från med tanke på vad ett huvud väger och de krafter som är inblandade vi en krasch. IMo är nackkrage är det som gäller om du vill rädda nacken.
Piloter tränar specifikt nacke för att klara den extra vikten NVG utrustningen tillför huvudet.
|
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707
Trådstartare

18 Maj 2011 15:35
Re:
| Dignell skrev: | | Karl V skrev: | Jag har en en kompletterande fråga:
Hur många tränar nacken för att förebygga whiplashskador i händelse av en olycka?
Det gäller ju resten av kroppen med, mycket muskler gör att man sitter ihop bra och grov brottarnacke minskar nog risken för whiplash avsevärt.
Många funderar ju över HANS och liknande men en vältränad nacke är det ingen funderat över?
Inom roadracing är det nog mer uppmärksammat att det är bra att vara stark.
Kanske vi har någon sjukgymnast motsv här som skulle kunna sätta ihop ett träningsschema med lämpliga verktyg? |
Tveksamt om det skulle göra varken till eller från med tanke på vad ett huvud väger och de krafter som är inblandade vi en krasch. IMo är nackkrage är det som gäller om du vill rädda nacken.
Piloter tränar specifikt nacke för att klara den extra vikten NVG utrustningen tillför huvudet. |
Jo jag tror det gör en avsevärd skillnad, kvinnor drabbas lättare av whiplash än män och det kan bero på att de är klenare i nacken:
Maria Krafft visar i sin doktorsavhandling att kvinnor löper mer än dubbelt så stor risk som män att drabbas av whiplashskador som leder till invaliditet. Förklaringen kan vara anatomiska skillnader mellan könen; kvinnor har bl a mindre muskelmassa/ligament. Påkörning bakifrån sker i förhållandevis låga hastigheter, vilket gör att nackens motståndskraft spelar roll för att minska "pisksnärtrörelsen".
- om kvinnor inte kan minska "pisksnärten" lika mycket med egen muskelkraft så är deras tröskelvärden för när en whiplashskada kan uppstå troligen lägre än männens. Detta kan förklara varför skadefrekvensen för kvinnorna är så mycket högre, säger Maria Krafft.
Det borde betyda att en stark nacke är bättre och ju starkare desto bättre. Just med tanke på krafter är nog alla förbättringar viktiga.
_________________ Karl Vestgöte
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290

18 Maj 2011 16:41
Re:
| Karl V skrev: | | Dignell skrev: | | Karl V skrev: | Jag har en en kompletterande fråga:
Hur många tränar nacken för att förebygga whiplashskador i händelse av en olycka?
Det gäller ju resten av kroppen med, mycket muskler gör att man sitter ihop bra och grov brottarnacke minskar nog risken för whiplash avsevärt.
Många funderar ju över HANS och liknande men en vältränad nacke är det ingen funderat över?
Inom roadracing är det nog mer uppmärksammat att det är bra att vara stark.
Kanske vi har någon sjukgymnast motsv här som skulle kunna sätta ihop ett träningsschema med lämpliga verktyg? |
Tveksamt om det skulle göra varken till eller från med tanke på vad ett huvud väger och de krafter som är inblandade vi en krasch. IMo är nackkrage är det som gäller om du vill rädda nacken.
Piloter tränar specifikt nacke för att klara den extra vikten NVG utrustningen tillför huvudet. |
Jo jag tror det gör en avsevärd skillnad, kvinnor drabbas lättare av whiplash än män och det kan bero på att de är klenare i nacken:
Maria Krafft visar i sin doktorsavhandling att kvinnor löper mer än dubbelt så stor risk som män att drabbas av whiplashskador som leder till invaliditet. Förklaringen kan vara anatomiska skillnader mellan könen; kvinnor har bl a mindre muskelmassa/ligament. Påkörning bakifrån sker i förhållandevis låga hastigheter, vilket gör att nackens motståndskraft spelar roll för att minska "pisksnärtrörelsen".
- om kvinnor inte kan minska "pisksnärten" lika mycket med egen muskelkraft så är deras tröskelvärden för när en whiplashskada kan uppstå troligen lägre än männens. Detta kan förklara varför skadefrekvensen för kvinnorna är så mycket högre, säger Maria Krafft.
Det borde betyda att en stark nacke är bättre och ju starkare desto bättre. Just med tanke på krafter är nog alla förbättringar viktiga. |
Läste om något liknande, var i folkrace väldigt många tjejer som åkte på wiplash.
Är helt övertygad om att med en bred stubbe till nacke (huvet sitter i princip direkt på axlarna utan hals) hjälper till klart gentemot en svanhals.
_________________ Roland Johansson
|
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168

18 Maj 2011 16:44
Re:
| Dignell skrev: | | Piloter tränar specifikt nacke för att klara den extra vikten NVG utrustningen tillför huvudet. |
Det stämmer, men där är, eller ska träningen vara mer inriktad mot att stärka de stabiliserande småmusklerna som får arbeta väldigt hårt för att stabilisera huvudet i framförallt helikoptrar där man utsätts för mycket vibrationer. För whiplash är det nog ändå de stora musklerna som gör skillnaden.
_________________ Max Carlsson
Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
|
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707
Trådstartare

18 Maj 2011 18:42
Re:
| Rolle Scirocco skrev: | | Karl V skrev: | | Dignell skrev: | | Karl V skrev: | Jag har en en kompletterande fråga:
Hur många tränar nacken för att förebygga whiplashskador i händelse av en olycka?
Det gäller ju resten av kroppen med, mycket muskler gör att man sitter ihop bra och grov brottarnacke minskar nog risken för whiplash avsevärt.
Många funderar ju över HANS och liknande men en vältränad nacke är det ingen funderat över?
Inom roadracing är det nog mer uppmärksammat att det är bra att vara stark.
Kanske vi har någon sjukgymnast motsv här som skulle kunna sätta ihop ett träningsschema med lämpliga verktyg? |
Tveksamt om det skulle göra varken till eller från med tanke på vad ett huvud väger och de krafter som är inblandade vi en krasch. IMo är nackkrage är det som gäller om du vill rädda nacken.
Piloter tränar specifikt nacke för att klara den extra vikten NVG utrustningen tillför huvudet. |
Jo jag tror det gör en avsevärd skillnad, kvinnor drabbas lättare av whiplash än män och det kan bero på att de är klenare i nacken:
Maria Krafft visar i sin doktorsavhandling att kvinnor löper mer än dubbelt så stor risk som män att drabbas av whiplashskador som leder till invaliditet. Förklaringen kan vara anatomiska skillnader mellan könen; kvinnor har bl a mindre muskelmassa/ligament. Påkörning bakifrån sker i förhållandevis låga hastigheter, vilket gör att nackens motståndskraft spelar roll för att minska "pisksnärtrörelsen".
- om kvinnor inte kan minska "pisksnärten" lika mycket med egen muskelkraft så är deras tröskelvärden för när en whiplashskada kan uppstå troligen lägre än männens. Detta kan förklara varför skadefrekvensen för kvinnorna är så mycket högre, säger Maria Krafft.
Det borde betyda att en stark nacke är bättre och ju starkare desto bättre. Just med tanke på krafter är nog alla förbättringar viktiga. |
Läste om något liknande, var i folkrace väldigt många tjejer som åkte på wiplash.
Är helt övertygad om att med en bred stubbe till nacke (huvet sitter i princip direkt på axlarna utan hals) hjälper till klart gentemot en svanhals. |
Jag har tyvärr lång hals men jag hoppas jag kompenserar det med mitt väldigt lätta huvud..
_________________ Karl Vestgöte
|
rickard johansson
Sundsvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 40

18 Maj 2011 20:56
Lyssnade på en enormt intressant föreläsning om detta med skall och nacksskador som hölls av NHL:s chefsläkare i höstas. Han pratade mycket om toleransen för nack- och ryggskador i förhållande till sin fysiska status. Om man är tränad så stärker man den rustningen som musklerna bildar när man spänner sig.
Tänk er att ni halkar på vintern så blir man stenhård i kroppen. Även fast man slår sig hårt så gör det ofta inte ont. Samma princip gäller vid en olycka. Vi kan dock bara skydda oss från första och andra rörelsen. Om man växlar emellan rörelser i Y och X-axel så kan vi inte till slut parera rörelserna och då är HANS eller Hybrid-skyddet den bästa investeringen. Dessa skydd slutar aldrig fungera så länge man är rätt fastspänd.
Den andra saken vi påverkar med att vara tränad är rehabiliteringen. Om vi är tränad så återhämtar vi oss snabbare från skador. Kolla på elitidrottare som har halva läketiden mot en amatör.
Föreläsaren pratade mycket om hockeyspelarnas förmåga att bygga upp en tolerans och tålighet mot tacklingar och smällar. Samma sak i motorsporten, man bygger upp tåligheten för G-krafter och andra krafter.
/Rickard Johansson
_________________ Rickard Johansson
|
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7463

18 Maj 2011 21:58
Tror jag inte. Saknar stöd i inlägg/forskning av ngn med medicinsk sakkunskap.
Börja träna enbart biceps, skippa bilbältet och håll *hårt* i ratten :-)
_________________ Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
|
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707
Trådstartare

19 Maj 2011 10:09
Re:
| Kolja skrev: | Tror jag inte. Saknar stöd i inlägg/forskning av ngn med medicinsk sakkunskap.
Börja träna enbart biceps, skippa bilbältet och håll *hårt* i ratten :-) |
De här duger inte?
Maria Krafft visar i sin doktorsavhandling att kvinnor löper mer än dubbelt så stor risk som män att drabbas av whiplashskador som leder till invaliditet. Förklaringen kan vara anatomiska skillnader mellan könen; kvinnor har bl a mindre muskelmassa/ligament.
NHL:s chefsläkare i höstas. Han pratade mycket om toleransen för nack- och ryggskador i förhållande till sin fysiska status. Om man är tränad så stärker man den rustningen som musklerna bildar när man spänner sig.
Sen den sista meningen, jag förespråkar inte att skippa HANS och köra vältränad nacke, men varför inte komplettera för att minska riskerna?
Boxare, brottare, hockeyspelare tål smällar bättre än medelsvensson, vad beror detta på? Tur?
_________________ Karl Vestgöte
|
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538

19 Maj 2011 10:39
Re:
| Karl V skrev: |
Boxare, brottare, hockeyspelare tål smällar bättre än medelsvensson, vad beror detta på? Tur? |
Snarare vilken slags smällar.
Ett hopp från Kaknästornet utan fallskärm slutar med samma resultat oavsett.
Normalt skyddar en större muskelmassa (även fett i vissa fall som i tex ishockey...) ben och organ bättre, lite bättre javisst, men tusan vet hur mycket bättre om det handlar om en smäll med stora krafter under kort tid.
Intressant fråga oavsett.
_________________ BMW MC-klubben
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321

19 Maj 2011 11:09
Re:
| Måns Ulveståhl skrev: | | Karl V skrev: |
Boxare, brottare, hockeyspelare tål smällar bättre än medelsvensson, vad beror detta på? Tur? |
Snarare vilken slags smällar.
Ett hopp från Kaknästornet utan fallskärm slutar med samma resultat oavsett. | Men alla smällar i Racing är inte av Kenny Bräck-klass. Om det måste bli sån smäll av varenda avåkning så skulle nog inte många hålla på.
Bestående nervskador och annat kan ju ske även vid mindre smällar (även "obetydliga") och om du har en stor fördelning att leka med så är det lätt att se att det kan vara en statistisk fördel att förflytta sig i riskkurvan (men det säger som vanligt inget om vad exakt som kommer att hända vid en specifik smäll för en specifik person).
Det är garanterat ingen nackdel att vara lagom vältränad (av massor av anledningar), men att träna specifika muskelgrupper med fokus att minska risken för diverse skador tro jag mest gynnar paranoian.
|
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538

19 Maj 2011 11:40
Nej , att träna skadar aldrig.
Dessutom får TV-soffan mindre slitage.
_________________ BMW MC-klubben
|
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314

19 Maj 2011 11:47
Re:
| Måns Ulveståhl skrev: | Nej , att träna skadar aldrig.
Dessutom får TV-soffan mindre slitage. |
och bygger man inte muskler så tappar ju ekipaget vikt - bästa trim som finns.
_________________ Jörgen Eriksson
|
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487

19 Maj 2011 12:10
Re:
| Karl V skrev: | | Kolja skrev: | Tror jag inte. Saknar stöd i inlägg/forskning av ngn med medicinsk sakkunskap.
Börja träna enbart biceps, skippa bilbältet och håll *hårt* i ratten :-) |
De här duger inte?
Maria Krafft visar i sin doktorsavhandling att kvinnor löper mer än dubbelt så stor risk som män att drabbas av whiplashskador som leder till invaliditet. Förklaringen kan vara anatomiska skillnader mellan könen; kvinnor har bl a mindre muskelmassa/ligament.
NHL:s chefsläkare i höstas. Han pratade mycket om toleransen för nack- och ryggskador i förhållande till sin fysiska status. Om man är tränad så stärker man den rustningen som musklerna bildar när man spänner sig.
Sen den sista meningen, jag förespråkar inte att skippa HANS och köra vältränad nacke, men varför inte komplettera för att minska riskerna?
Boxare, brottare, hockeyspelare tål smällar bättre än medelsvensson, vad beror detta på? Tur? |
Är inte det att en boxare hockeyspelare följer med smällen , vi andra tar står still , och väntar på smällen
_________________ Krister Andersson.
Finspång - Kalix
BMW 325ti
En upptagen Man
|
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707
Trådstartare

19 Maj 2011 12:42
Re:
| krister Andersson skrev: | | Karl V skrev: | | Kolja skrev: | Tror jag inte. Saknar stöd i inlägg/forskning av ngn med medicinsk sakkunskap.
Börja träna enbart biceps, skippa bilbältet och håll *hårt* i ratten :-) |
De här duger inte?
Maria Krafft visar i sin doktorsavhandling att kvinnor löper mer än dubbelt så stor risk som män att drabbas av whiplashskador som leder till invaliditet. Förklaringen kan vara anatomiska skillnader mellan könen; kvinnor har bl a mindre muskelmassa/ligament.
NHL:s chefsläkare i höstas. Han pratade mycket om toleransen för nack- och ryggskador i förhållande till sin fysiska status. Om man är tränad så stärker man den rustningen som musklerna bildar när man spänner sig.
Sen den sista meningen, jag förespråkar inte att skippa HANS och köra vältränad nacke, men varför inte komplettera för att minska riskerna?
Boxare, brottare, hockeyspelare tål smällar bättre än medelsvensson, vad beror detta på? Tur? |
Är inte det att en boxare hockeyspelare följer med smällen , vi andra tar står still , och väntar på smällen |
Nja, jag tror de spänner sig. En avslappnad boxare som får en pärla slocknar rätt fort.
Ju mindre huvet skakas runt desto bättre för de, alltså starkare muskler som håller huvet på plats.
_________________ Karl Vestgöte
|
rickard johansson
Sundsvall
Här sen Jan 2011
Inlägg: 40

22 Maj 2011 19:39
Re:
| krister Andersson skrev: | | Karl V skrev: | | Kolja skrev: | Tror jag inte. Saknar stöd i inlägg/forskning av ngn med medicinsk sakkunskap.
Börja träna enbart biceps, skippa bilbältet och håll *hårt* i ratten :-) |
De här duger inte?
Maria Krafft visar i sin doktorsavhandling att kvinnor löper mer än dubbelt så stor risk som män att drabbas av whiplashskador som leder till invaliditet. Förklaringen kan vara anatomiska skillnader mellan könen; kvinnor har bl a mindre muskelmassa/ligament.
NHL:s chefsläkare i höstas. Han pratade mycket om toleransen för nack- och ryggskador i förhållande till sin fysiska status. Om man är tränad så stärker man den rustningen som musklerna bildar när man spänner sig.
Sen den sista meningen, jag förespråkar inte att skippa HANS och köra vältränad nacke, men varför inte komplettera för att minska riskerna?
Boxare, brottare, hockeyspelare tål smällar bättre än medelsvensson, vad beror detta på? Tur? |
Är inte det att en boxare hockeyspelare följer med smällen , vi andra tar står still , och väntar på smällen |
En duktig racerförare följer med i kraschen, dock finns alltid en gräns då kroppen inte kan stabilisera sig själv därav bälten och HANS-skydd.
Hur kan Kenny Bräck annars leva ett normalt liv efter sin krasch? Han var tränad för att köra och har då lärt sig hur man agerar vid en incident, sedan gav fordonets säkerhet, banans säkerhet och den personliga skyddsutrustningen honom förutsättningarna att klara det hans kropp ej kunde parera.
Precis som Niklas skriver är inte alla krascher som Kennys, men en krasch består av många faktorer som tillsammans skapar olyckan och om dessa faktorer inte är på ens sida så kan en liten smäll få allvarliga konsekvenser. Faktorerna kan vara bl.a hastighet, vad man kör in i, bilens riktning, andra inblandade fordon, skyddsutrustningen man har, fordonets utformning mfl. En krasch behöver inte vara spektakulär eller särskilt dramatisk för att innebära personskador.
Jag har själv i mitt arbete hamnat på larm där folk avlidit eller skadat sig allvarligt av de mest enkla olyckorna, tex ramlat i trappen eller snubblat ute på isen.
En bra tränad kropp gör dig förberedd för kraschen och förbereder dig för rehabiliteringen av de skador som uppstår.
_________________ Rickard Johansson
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495

23 Maj 2011 06:31
Re:
En vis man har talat!
:-)
| Karl V skrev: | | krister Andersson skrev: | | Karl V skrev: | | Kolja skrev: | Tror jag inte. Saknar stöd i inlägg/forskning av ngn med medicinsk sakkunskap.
Börja träna enbart biceps, skippa bilbältet och håll *hårt* i ratten :-) |
De här duger inte?
Maria Krafft visar i sin doktorsavhandling att kvinnor löper mer än dubbelt så stor risk som män att drabbas av whiplashskador som leder till invaliditet. Förklaringen kan vara anatomiska skillnader mellan könen; kvinnor har bl a mindre muskelmassa/ligament.
NHL:s chefsläkare i höstas. Han pratade mycket om toleransen för nack- och ryggskador i förhållande till sin fysiska status. Om man är tränad så stärker man den rustningen som musklerna bildar när man spänner sig.
Sen den sista meningen, jag förespråkar inte att skippa HANS och köra vältränad nacke, men varför inte komplettera för att minska riskerna?
Boxare, brottare, hockeyspelare tål smällar bättre än medelsvensson, vad beror detta på? Tur? |
Är inte det att en boxare hockeyspelare följer med smällen , vi andra tar står still , och väntar på smällen |
Nja, jag tror de spänner sig. En avslappnad boxare som får en pärla slocknar rätt fort.
Ju mindre huvet skakas runt desto bättre för de, alltså starkare muskler som håller huvet på plats. |
|
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7463

26 Maj 2011 15:07
Re:
| Karl V skrev: | | Kolja skrev: | Tror jag inte. Saknar stöd i inlägg/forskning av ngn med medicinsk sakkunskap.
Börja träna enbart biceps, skippa bilbältet och håll *hårt* i ratten :-) |
De här duger inte?
Maria Krafft visar i sin doktorsavhandling att kvinnor löper mer än dubbelt så stor risk som män att drabbas av whiplashskador som leder till invaliditet. Förklaringen kan vara anatomiska skillnader mellan könen; kvinnor har bl a mindre muskelmassa/ligament.
NHL:s chefsläkare i höstas. Han pratade mycket om toleransen för nack- och ryggskador i förhållande till sin fysiska status. Om man är tränad så stärker man den rustningen som musklerna bildar när man spänner sig.
Sen den sista meningen, jag förespråkar inte att skippa HANS och köra vältränad nacke, men varför inte komplettera för att minska riskerna?
Boxare, brottare, hockeyspelare tål smällar bättre än medelsvensson, vad beror detta på? Tur? |
Krafft är säkert en utmärkt duktig människa - anställd att föra fram de åsikter som Folksam vill ha i media. Någon läkarexamina med specialistkompetens i neurologi kan jag dock inte utläsa.
Att jämföra resultatet av krafterna i en kollission mellan en boxarhandske/hockeytackling och nackmuskulatur i förhållande med krafterna som resulteras av en bilkrasch låter vanskligt.
Ifrågasätter om den mest tjurnackade individen - som haft morgonmusslin huvudsakligen (pun intended) baserad på ryss5or - klarar av att "hålla emot" vid en head-on kollission i en hastighet överstigande 50 km/h.
_________________ Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290

26 Maj 2011 22:58
Re:
| Kolja skrev: | | Karl V skrev: | | Kolja skrev: | Tror jag inte. Saknar stöd i inlägg/forskning av ngn med medicinsk sakkunskap.
Börja träna enbart biceps, skippa bilbältet och håll *hårt* i ratten :-) |
De här duger inte?
Maria Krafft visar i sin doktorsavhandling att kvinnor löper mer än dubbelt så stor risk som män att drabbas av whiplashskador som leder till invaliditet. Förklaringen kan vara anatomiska skillnader mellan könen; kvinnor har bl a mindre muskelmassa/ligament.
NHL:s chefsläkare i höstas. Han pratade mycket om toleransen för nack- och ryggskador i förhållande till sin fysiska status. Om man är tränad så stärker man den rustningen som musklerna bildar när man spänner sig.
Sen den sista meningen, jag förespråkar inte att skippa HANS och köra vältränad nacke, men varför inte komplettera för att minska riskerna?
Boxare, brottare, hockeyspelare tål smällar bättre än medelsvensson, vad beror detta på? Tur? |
Krafft är säkert en utmärkt duktig människa - anställd att föra fram de åsikter som Folksam vill ha i media. Någon läkarexamina med specialistkompetens i neurologi kan jag dock inte utläsa.
Att jämföra resultatet av krafterna i en kollission mellan en boxarhandske/hockeytackling och nackmuskulatur i förhållande med krafterna som resulteras av en bilkrasch låter vanskligt.
Ifrågasätter om den mest tjurnackade individen - som haft morgonmusslin huvudsakligen (pun intended) baserad på ryss5or - klarar av att "hålla emot" vid en head-on kollission i en hastighet överstigande 50 km/h. |
Även om den mest tjurnackade inte helt kan hålla huvudet still så minskar i praktiken risken för viplash etc markant för den med bättre muskelmassa i rygg/nacke.
Det blir ju en stötdämpning med musklerna istället för att senor och skelett ska bromsa huvudet.
_________________ Roland Johansson
|
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796

27 Maj 2011 14:45
Re:
| Rolle Scirocco skrev: | | Kolja skrev: | | Karl V skrev: | | Kolja skrev: | Tror jag inte. Saknar stöd i inlägg/forskning av ngn med medicinsk sakkunskap.
Börja träna enbart biceps, skippa bilbältet och håll *hårt* i ratten :-) |
De här duger inte?
Maria Krafft visar i sin doktorsavhandling att kvinnor löper mer än dubbelt så stor risk som män att drabbas av whiplashskador som leder till invaliditet. Förklaringen kan vara anatomiska skillnader mellan könen; kvinnor har bl a mindre muskelmassa/ligament.
NHL:s chefsläkare i höstas. Han pratade mycket om toleransen för nack- och ryggskador i förhållande till sin fysiska status. Om man är tränad så stärker man den rustningen som musklerna bildar när man spänner sig.
Sen den sista meningen, jag förespråkar inte att skippa HANS och köra vältränad nacke, men varför inte komplettera för att minska riskerna?
Boxare, brottare, hockeyspelare tål smällar bättre än medelsvensson, vad beror detta på? Tur? |
Krafft är säkert en utmärkt duktig människa - anställd att föra fram de åsikter som Folksam vill ha i media. Någon läkarexamina med specialistkompetens i neurologi kan jag dock inte utläsa.
Att jämföra resultatet av krafterna i en kollission mellan en boxarhandske/hockeytackling och nackmuskulatur i förhållande med krafterna som resulteras av en bilkrasch låter vanskligt.
Ifrågasätter om den mest tjurnackade individen - som haft morgonmusslin huvudsakligen (pun intended) baserad på ryss5or - klarar av att "hålla emot" vid en head-on kollission i en hastighet överstigande 50 km/h. |
Även om den mest tjurnackade inte helt kan hålla huvudet still så minskar i praktiken risken för viplash etc markant för den med bättre muskelmassa i rygg/nacke.
Det blir ju en stötdämpning med musklerna istället för att senor och skelett ska bromsa huvudet. |
Nje, även musklerna sträcks ut och där uppkommer bristningar, och nervtrådarna får ärrbildningar osv osv. Översträkta senor ger inte några bestående skador...och skelettskador...då är smällen nästan så hård att skallen trillar av! Det stora bekymret är att mjukdelarna blir översträkta och det bildas ärrvävnad och sen har man ett livslångt bekymmer. Även srs skador på halsryggen är mkt vanliga. Jag har problem med både och efter en smäll.
Inte en chans i helvete att man kan hålla skallen still och har man sen en extra klump i form av en hjälm på skallen så glöm allt vad det heter att spänna upp sig. Har ni testat en krocksläde??
Jämför inte elit idrottsmän/kvinnor med er själva..dom har förtur inom läkemedelskonsten. Dom behöver inte vänta 6 månader för att komma in och bli ordentligt undersökt för att sen få vänta 6 månader till innan man kommer till en neurolog/kirurg...och sen 6 månader till för rehab. Och sen få ligga i ett rehab program i 12 månader.
_________________ Pelle Persson
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290

29 Maj 2011 18:11
Re:
| Pelle Persson skrev: | | Rolle Scirocco skrev: | | Kolja skrev: | | Karl V skrev: | | Kolja skrev: | Tror jag inte. Saknar stöd i inlägg/forskning av ngn med medicinsk sakkunskap.
Börja träna enbart biceps, skippa bilbältet och håll *hårt* i ratten :-) |
De här duger inte?
Maria Krafft visar i sin doktorsavhandling att kvinnor löper mer än dubbelt så stor risk som män att drabbas av whiplashskador som leder till invaliditet. Förklaringen kan vara anatomiska skillnader mellan könen; kvinnor har bl a mindre muskelmassa/ligament.
NHL:s chefsläkare i höstas. Han pratade mycket om toleransen för nack- och ryggskador i förhållande till sin fysiska status. Om man är tränad så stärker man den rustningen som musklerna bildar när man spänner sig.
Sen den sista meningen, jag förespråkar inte att skippa HANS och köra vältränad nacke, men varför inte komplettera för att minska riskerna?
Boxare, brottare, hockeyspelare tål smällar bättre än medelsvensson, vad beror detta på? Tur? |
Krafft är säkert en utmärkt duktig människa - anställd att föra fram de åsikter som Folksam vill ha i media. Någon läkarexamina med specialistkompetens i neurologi kan jag dock inte utläsa.
Att jämföra resultatet av krafterna i en kollission mellan en boxarhandske/hockeytackling och nackmuskulatur i förhållande med krafterna som resulteras av en bilkrasch låter vanskligt.
Ifrågasätter om den mest tjurnackade individen - som haft morgonmusslin huvudsakligen (pun intended) baserad på ryss5or - klarar av att "hålla emot" vid en head-on kollission i en hastighet överstigande 50 km/h. |
Även om den mest tjurnackade inte helt kan hålla huvudet still så minskar i praktiken risken för viplash etc markant för den med bättre muskelmassa i rygg/nacke.
Det blir ju en stötdämpning med musklerna istället för att senor och skelett ska bromsa huvudet. |
Nje, även musklerna sträcks ut och där uppkommer bristningar, och nervtrådarna får ärrbildningar osv osv. Översträkta senor ger inte några bestående skador...och skelettskador...då är smällen nästan så hård att skallen trillar av! Det stora bekymret är att mjukdelarna blir översträkta och det bildas ärrvävnad och sen har man ett livslångt bekymmer. Även srs skador på halsryggen är mkt vanliga. Jag har problem med både och efter en smäll.
Inte en chans i helvete att man kan hålla skallen still och har man sen en extra klump i form av en hjälm på skallen så glöm allt vad det heter att spänna upp sig. Har ni testat en krocksläde??
Jämför inte elit idrottsmän/kvinnor med er själva..dom har förtur inom läkemedelskonsten. Dom behöver inte vänta 6 månader för att komma in och bli ordentligt undersökt för att sen få vänta 6 månader till innan man kommer till en neurolog/kirurg...och sen 6 månader till för rehab. Och sen få ligga i ett rehab program i 12 månader. |
Nu har jag gjort den mesta testningen hur tungt huvudet är efter framfart på två hjul, när kroppen inklusive huvud slungas mot asfalten och då håller man upp huvudet om man inte vill bli knockad och köpa ny hjälm. Har även testat att inte hålla upp huvudet och det var definitivt sämre!
och visst kan man bli lite öm efter en sådan resa, har dessutom haft den mindre roliga äran att prova att fara ner i krondiken och liknande sittandes i bilar och det är betydligt vilsammare mot nacken.
Visst håller man inte skallen helt still, men klart mycket bättre än att vara lelös.
_________________ Roland Johansson
|
|