Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2252 besök totalt |
Fråga 100 förare och du kommer antagligen få ca 150-160 olika svar. De som inte lämnar ett eller flera svar är de som hittat ngt vi andra söker... Skämt å sido. Men det finns en maaaaaassa olika sätt att ta Parisen snabbt. Som vanligt beror det på bilmaterial och vad man själv trivs med. Men just här gör det sig extra tydligt. En klurig rackare. ![]() ![]() |
||||
Håller med. Dessutom har jag ofta funderat över TV-bilder på STCC ifrån utgången av Parisen ner mot chikanen där nästan ingen utnyttjar hela banbredden. Blir inte klok på varför ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Du menar efter högfartsknixen? Där behövs det inte även om man håller fullt med många bilar. Eller missförstod jag vad du menade? _________________ ![]() |
||||
Precis! Det finns tom ett glapp i trottoarkanten på vänsterkanten utmed armcon där man genar om man sätter kurvan rätt. Mao, leta efter hålet där tre(?) kanstenar suttit och sväng in och över det området. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Nej, aldeles rätt uppfattat. Vet inte om det är en camberförändring i asfalten på väg neråt chikanen, men kom jag inte över på vänsterkanten fort nog så var Alfan lite orolig i baken där (troddde i min enfald att det skulle vara så, men en kompis som testade det såg lite blek ut efteråt ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Parisern och Mjöby/Krönet
I Parisern finns det som sagt en väldig massa spår. Flera fungerar relativt lika bra trots att de är olika. Men generalspåret är väl att den andra delen rätt?(På bekostnad av första delen om så behövs) Den andra delen är viktigast att ha bäst spår ur för det är sedan en lång fullfjärts-bit fram till chikanen. En annan kurva som det också finns lite olika spår i är mellan Mjölby och krönet. Det är så brett och sådan höjdskillnad att fler spår är möjliga. Mao, i dessa kurvor går det nog bara att ge en generell vägledning, sedan får man testa sig fram. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
M3'an blir osså "orolig" ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re: Parisern och Mjöby/Krönet
Turn-in i Mjölby är ju i princip "kör var som helst" ![]() _________________ ![]() |
||||
Re: Parisern och Mjöby/Krönet
Huvet 100% på spiken tycker jag! Det enda dåliga spår jag vet är att med M3'an förlorar jag tid om jag går in för tidigt mot första apex i Parisen. _________________ ![]() |
||||
Stog och kollade detta på sportbilens dag för ett par år sen, i princip ALLA körde det gröna spåret. I alla klasser alltså. Så jag körde det spåret också, det kändes bra... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Ja, dessutom så ser man inte utgången på den kurvan. Väldigt lätt o flyta ut för långt om man går in för tidigt och då är det lätt att hamna med hjulen i gräset eller uppe på kurbsen med tråkiga följder. Vi hade två bilar som var in i räcket sist vi körde just där. Iofs brast något i bakvagnen på den bilen men det hände efter att han var uppe o studsade på kurbsen http://vp.mine.nu/gallery/album14/PICT0001 _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Fast... Om turn in flyttas fram mer så blir ju det en otroligt skarp turn in på skissen... Kan det verkligen stämma att man redan i turn in svänger 90 grader... hmmm...
![]() Hmmmm. För man ser ju inte utgången vid turn in. _________________ ![]() |
||||
Tycker jag känner igen det där faktiskt men jag kommer inte ihåg om det saknades kantstenar. Magnus, tänk åp att man går igenom kurvan med rätt låg hastighet ![]() Lite resonemang efter startmål. I mitt fall så håller jag lite mer mitt i startkurvan för att sedan inte räta upp den så hårt inför parisern, den blir lätt orolig i slutet av den först och man försakar lite på ingången på parisern och bromsar inte så hårt utan tar med lite fart i och håller ung mitt i, sedan nyper apex på traditionellt sätt ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2252 besök totalt |