Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banrävar, ge kritik på preliminära spårvalskisser Mantorp!!!
1, 2   >>
2252 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Banrävar, ge kritik på preliminära spårvalskisser Mantorp!!!

Första skissen... Paris blir jag aldrig riktigt klok på





_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag ser att det ser ut som man följer högerkanten en bit mellan startkurvan o Parisen. Det var inte meningen... ska justera det....

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Kör man inte mer mitt i på första delen av Parisen? Jag har för mig att det är lite hoppigt på innern, men jag kan ha fel...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ThomasT skrev:
Kör man inte mer mitt i på första delen av Parisen? Jag har för mig att det är lite hoppigt på innern, men jag kan ha fel...


Fråga 100 förare och du kommer antagligen få ca 150-160 olika svar.
De som inte lämnar ett eller flera svar är de som hittat ngt vi andra söker...

Skämt å sido. Men det finns en maaaaaassa olika sätt att ta Parisen snabbt. Som vanligt beror det på bilmaterial och vad man själv trivs med. Men just här gör det sig extra tydligt.

En klurig rackare.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Depå kurvan väntar man ut lite grann, viktigt o komma i håg att den är mer än 90 grader

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Kunta skrev:
Depå kurvan väntar man ut lite grann, viktigt o komma i håg att den är mer än 90 grader


Håller med. Dessutom har jag ofta funderat över TV-bilder på STCC ifrån utgången av Parisen ner mot chikanen där nästan ingen utnyttjar hela banbredden. Blir inte klok på varför

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
P.P. skrev:
...
Håller med. Dessutom har jag ofta funderat över TV-bilder på STCC ifrån utgången av Parisen ner mot chikanen där nästan ingen utnyttjar hela banbredden. Blir inte klok på varför

Du menar efter högfartsknixen? Där behövs det inte även om man håller fullt med många bilar. Eller missförstod jag vad du menade?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kunta skrev:
Depå kurvan väntar man ut lite grann, viktigt o komma i håg att den är mer än 90 grader

Tror ni att jag ska flytta fram turn-in lite till?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Re: Banrävar, ge kritik på preliminära spårvalskisser Mantor

Magnus Thomé skrev:
Första skissen... Paris blir jag aldrig riktigt klok på



Nääe...och vem fasen blir det??

_________________
Karl Brag
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Kunta skrev:
Depå kurvan väntar man ut lite grann, viktigt o komma i håg att den är mer än 90 grader

Precis! Det finns tom ett glapp i trottoarkanten på vänsterkanten utmed armcon där man genar om man sätter kurvan rätt. Mao, leta efter hålet där tre(?) kanstenar suttit och sväng in och över det området.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Magnus Thomé skrev:
P.P. skrev:
...
Håller med. Dessutom har jag ofta funderat över TV-bilder på STCC ifrån utgången av Parisen ner mot chikanen där nästan ingen utnyttjar hela banbredden. Blir inte klok på varför

Du menar efter högfartsknixen? Där behövs det inte även om man håller fullt med många bilar. Eller missförstod jag vad du menade?


Nej, aldeles rätt uppfattat. Vet inte om det är en camberförändring i asfalten på väg neråt chikanen, men kom jag inte över på vänsterkanten fort nog så var Alfan lite orolig i baken där (troddde i min enfald att det skulle vara så, men en kompis som testade det såg lite blek ut efteråt ).

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Parisern och Mjöby/Krönet

I Parisern finns det som sagt en väldig massa spår. Flera fungerar relativt lika bra trots att de är olika. Men generalspåret är väl att den andra delen rätt?(På bekostnad av första delen om så behövs) Den andra delen är viktigast att ha bäst spår ur för det är sedan en lång fullfjärts-bit fram till chikanen.

En annan kurva som det också finns lite olika spår i är mellan Mjölby och krönet. Det är så brett och sådan höjdskillnad att fler spår är möjliga.

Mao, i dessa kurvor går det nog bara att ge en generell vägledning, sedan får man testa sig fram.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
P.P. skrev:
Nej, aldeles rätt uppfattat. Vet inte om det är en camberförändring i asfalten på väg neråt chikanen, men kom jag inte över på vänsterkanten fort nog så var Alfan lite orolig i baken där (troddde i min enfald att det skulle vara så, men en kompis som testade det såg lite blek ut efteråt ).


M3'an blir osså "orolig" bak om man inte låter den löpa ut åt vänster efter knixen men hur långt ut man måste gå beror helt på hur jag ligger innan kurvan. Om jag bara har en sen turn-in så behövs inte hela banbredden. Om jag inte tar en sen turn-in så blir det lätt "spännande" med baken

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re: Parisern och Mjöby/Krönet

BTG skrev:
I Parisern finns det som sagt en väldig massa spår. Flera fungerar relativt lika bra trots att de är olika. Men generalspåret är väl att den andra delen rätt?(På bekostnad av första delen om så behövs) Den andra delen är viktigast att ha bäst spår ur för det är sedan en lång fullfjärts-bit fram till chikanen.

En annan kurva som det också finns lite olika spår i är mellan Mjölby och krönet. Det är så brett och sådan höjdskillnad att fler spår är möjliga.

Mao, i dessa kurvor går det nog bara att ge en generell vägledning, sedan får man testa sig fram.


Turn-in i Mjölby är ju i princip "kör var som helst"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re: Parisern och Mjöby/Krönet

BTG skrev:
I Parisern finns det som sagt en väldig massa spår. Flera fungerar relativt lika bra trots att de är olika. Men generalspåret är väl att den andra delen rätt?(På bekostnad av första delen om så behövs) Den andra delen är viktigast att ha bäst spår ur för det är sedan en lång fullfjärts-bit fram till chikanen.
...


Huvet 100% på spiken tycker jag!

Det enda dåliga spår jag vet är att med M3'an förlorar jag tid om jag går in för tidigt mot första apex i Parisen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



ThomasT skrev:
Kör man inte mer mitt i på första delen av Parisen? Jag har för mig att det är lite hoppigt på innern, men jag kan ha fel...


Stog och kollade detta på sportbilens dag för ett par år sen, i princip ALLA körde det gröna spåret. I alla klasser alltså.
Så jag körde det spåret också, det kändes bra...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Magnus Thomé skrev:
Kunta skrev:
Depå kurvan väntar man ut lite grann, viktigt o komma i håg att den är mer än 90 grader

Tror ni att jag ska flytta fram turn-in lite till?


Ja, dessutom så ser man inte utgången på den kurvan. Väldigt lätt o flyta ut för långt om man går in för tidigt och då är det lätt att hamna med hjulen i gräset eller uppe på kurbsen med tråkiga följder. Vi hade två bilar som var in i räcket sist vi körde just där. Iofs brast något i bakvagnen på den bilen men det hände efter att han var uppe o studsade på kurbsen
http://vp.mine.nu/gallery/album14/PICT0001

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



- Kunta.
Aj, det gjorde ont på ett så vackert bygge.
Men apropå den kurvan, känner du igen min referens ovan med den "saknade" kantstenen? Eller har det "lagats"?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fast... Om turn in flyttas fram mer så blir ju det en otroligt skarp turn in på skissen... Kan det verkligen stämma att man redan i turn in svänger 90 grader... hmmm...

Hmmmm. För man ser ju inte utgången vid turn in.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



BTG skrev:
- Kunta.
Aj, det gjorde ont på ett så vackert bygge.
Men apropå den kurvan, känner du igen min referens ovan med den "saknade" kantstenen? Eller har det "lagats"?


Tycker jag känner igen det där faktiskt men jag kommer inte ihåg om det saknades kantstenar.
Magnus, tänk åp att man går igenom kurvan med rätt låg hastighet Ja den är skarp

Lite resonemang efter startmål. I mitt fall så håller jag lite mer mitt i startkurvan för att sedan inte räta upp den så hårt inför parisern, den blir lätt orolig i slutet av den först och man försakar lite på ingången på parisern och bromsar inte så hårt utan tar med lite fart i och håller ung mitt i, sedan nyper apex på traditionellt sätt

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



ser nästan ut som du gör en "skandinavian flick" i ingångarna i vissa kurvor

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Allmänt banåkaforum
Banrävar, ge kritik på preliminära spårvalskisser Mantorp!!!
1, 2   >>
2252 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande