Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5822 besök totalt |
Lbs angivelse på fjädrar???
Har fått lite tips på justering av min bil med 2,25' fjädrar. Det skumma är att detta angivs med Lbs. Jag misstänker att detta är en slarvig förkortning av amerikanernas mått: Pound force-inch Vi i den moderna världen anger väl Nm-mm för fjädrar? Värdena jag fick iaf var 800Lbs fram och 625Lbs bak Vill veta hur mycket det är för som sagt, detta var en rekomendation för en likadan bil som jag har _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Det är uggler i mossen, hmm 1lbs/in=5,6N/mm
800Lbs---> 800*5,6 -->4480N/mm ---> ca 448kg/mm Snabbt över slag, säg att vi har ett förhållande hjul fjäder på 0,7 och en fjädrad vikt på 300kg f=(4480*1000*0,7^2/3000)^0,5/2/pi ---> f=13,6Hz om jag nu mins rätt ligger en F1-bil på 6-8Hz så 13,6Hz = HÅRT typ järnstätt är mjukt ![]() Tar vi därimot 800*0,175 ---> 140N/mm ---> ca 14kg/mm verkar mer troligt f=(140*1000*0,7^2/3000)^0,5/2/pi ---> f=2,4Hz mer troligt Skriver vi 5,6lbs/in=1N/mm stämmer det bättre. citat från tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php 1 lbs = 4,43 N 1 inch = 25,4 mm 1 lbs/inch = 4,43/25,4= 0,175 N/mm Så alltså stämmer det att 1029 lbs/inch *0,175 = 180 N/mm ps I USA inför de SI-enheter in by in ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ursäkta mig... det blev lite fel ordning på enheterna.. ![]() ![]() _________________ /Arne Lindgren |
||||
Arne:
Ursäkta mig... det blev lite fel ordning på enheterna.. Ja det är jäv..... lätt hänt, dessa jä...... idiot enheter ![]() Jag dubbel kollar, tom trippelkollar alltid omvandlingstal. Jag försöker ALLTID kolla rimligheten i siffrona jag får fram vid omvandling mellan olika enheter. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Vad är det för typ av fram och bakvagn på ditt åk????
Här är en tråd med en hel del om mått, vikter mm som behövs. Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Rejsa enhets-konverteringstabell kanske skulle vara en idé?
lbs/in - N/mm lbf - Nm ci - cm² cft - l psi- kp/m² kp/m² - kPa radianer - ° osv?..... Vilka bilrelaterade konverteringar är vanligast (förutom EUR/GBP/USD - SEK)? Jag eller nån annan skulle nog kunna få till en konverteringsmatris för dessa för utskrift och inramning om det är intressant. Förresten, de vanligaste konverteringarna man gör är kanske EUR/GBP/USD - SEK, men det _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Dubbla bärarmar med K fjäder fram, Torsionsstavar. Där skall det ersättas med en Coilover istället. DeDion bak med separat fjäder och dämpare _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
ok vad vi nu behöver för att få fram frekvensen är
1. Den fjädrade vikten per hjul bak och fram (m) i kg 2. Fjäderkonstenten (Fn) i N/m (eller N/mm) 3. Korrigeringesfaktorn fram och bak. (k) f=(Fn*k^2/m)^0,5 / 2 / pi f har sorten Hz (Hertz) k är lite knepig att förstå men det är förhållandet mellan fjäderkonsten och vad den blir på hjulet. Typ hävstång. Nästa fråga kan man ju fråga sig varför skall den vara i kvadrat??? Jo för kraften ökas/minskas och då sammtidigt sträckan som hjulet kontra fjädern rör sig. Vart det förståligt???? Kunta: Hmm har du en bild/skiss på fram och bakvang???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Skiss:
![]() ![]() Vad gäller mått så har jag inga konkreta utan mäter isf upp det som behövs Detta är bilder på orginaljulupphängning Tanken är att ersätta T.stavarna och dämparen fram med en Coil-over lösning och 2.25 fjäder Bak så montera en justerbar dämpare och en 2.25 fjäder med justerbar "kopp" _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Lite OT för denna tråden, men jag reflekterar över att den är rätt framtung för att vara en bil med transaxellåda. Gissar på att det till stor del beror på att förarplats och torpedvägg är betydligt längre bak i Porschen och motorn till största delen ligger bakom framaxeln (som ju har ca 50/50 i orginalutförande). _________________ Pär Hylander |
||||
Bilen har nästan 50/50 orginal men all lättning har i princip skett bakom torpeden hittils. Ca 260kg försvann nu i första rundan och den lättning som kommer nu så kommer ordningen att återställas någorlunda. 4orna är givetvis lättare i nosen från början. Dock sitter 6:an längre bak än 4orna. Sedan sitter fortfarande bojsänket fram kvar på bilen, den har america kofångare som skall klara 7km/h krockar utan deformering. Enligt uppgift så väger den främre biten närmare 30kg och den ca 10kg lättare. Dom hanns inte med o bytas förra året men när dom försvinner kommer ordningen att återställas en del. Projeket med framvagnen kommer om beräkningarna stämmer att lyfta bort ganska prick 22kg över framvagnen så förhoppningsvis så återställs ordningen snart ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Nån som har Korrrigeringsfaktorn - k för en BMW E30?? för det vore inte alls dumt att ha ![]() tänkte att jag skullé slippa ta fram den själv ![]() ![]() |
||||
E30: Fram är den 0,94 och bak ca 1,02 om man kör med coilover... Fjäder på originalplats bak ger ca 0,67. _________________ /Arne Lindgren |
||||
thnx! ![]() |
||||
Pallade upp bilen igår och har börjat det mek som skall utföras först nu på bilen. Coilovern kommer att sitta med samma mått som orginaldämparen på den undre bärarmen. K? Vilka mått behövs på hjulupphängningen?, så skall jag ta fram mätstickan o mäta _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5822 besök totalt |