Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bättre kylare till M3 e46...men vad?
1, 2   >>
7842 besök totalt
Magnus_L
Gävle
Här sen Okt 2006

Trådstartare

Jag har sökt på nätet men blir lite vilsen faktiskt. Koppar, alu, utformning på element, x-raders, cellstorek....gaaah. Vissa säger att original är bäst vilket jag verkligen inte hoppas.

Jag kör kompressormatad M3 e46 och dessutom med IC som snor lite kalluft till kylaren. Vid bankörning eller rejält inspirerad körning på gata så sticker vattentempen iväg. Naturligtvis är frågan hur jag får bukt med detta. Testade en budgetvariant och kör dest-vatten och water wetter. Kan inte säga att jag upplever någon skillnad så nu är ny kylare högt på listan. Krav är att kylaren platsar på originalplaceringen.

Hur har Loaded löst detta?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Bättre kylare till M3 e46...men vad?

Magnus_L skrev:
Jag har sökt på nätet men blir lite vilsen faktiskt. Koppar, alu, utformning på element, x-raders, cellstorek....gaaah. Vissa säger att original är bäst vilket jag verkligen inte hoppas.

Jag kör kompressormatad M3 e46 och dessutom med IC som snor lite kalluft till kylaren. Vid bankörning eller rejält inspirerad körning på gata så sticker vattentempen iväg. Naturligtvis är frågan hur jag får bukt med detta. Testade en budgetvariant och kör dest-vatten och water wetter. Kan inte säga att jag upplever någon skillnad så nu är ny kylare högt på listan. Krav är att kylaren platsar på originalplaceringen.

Hur har Loaded löst detta?

koppar/mässingselement brukar (läs brukade) vara billigare för vem som helst att laga, vilken kylarverkstad som helst kunde spärra trasiga celler och löda dem så det inte läckte längre.
Alu-element är lite mer att har det varit i bruk ett tag så släng om det går sönder, klart lättare.

Skulle gissa att vid lika utformning på celler etc så kyler en alu bättre, men ingen superskillnad. Säg 1 eller några få grader lägre motortemp vid likartade drift.

Snabba lösningar är om det går att öka på frontarean av kylaren, ger bättre kylning. Nästa grej är att öka på tjockleken, ger bättre kylning om du lyckas få igenom bra med luft men det blir svårare att få igenom luften.

Ytterligare variant är en mindre extrakylare monterad någon annanstans.

Har du hela tiden 'kylproblem' eller är det vid korta tillfällen?

Stockholm
Här sen Dec 2004

Ppf säljer elvattenpump till m50. Det kanske vore nåt?

Mvh erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Full värme på i kupen och maxfläkt så kyler du motorn lite extra thumbs up

oskönt, ja

Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008

Jag skulle börja med att mappa bilen.
Har du tur kanske mkt av dina kylproblem ligger i mjukvaran.
Sen beror det lite på vad du har för kompressorsystem. Sk. aftercooler system som kyler insuget med vatten brukar funka helt ok. på bana.
En riktig oljekylare tror jag inte du kommer ifrån vid tuff bankörning i varmt väder.

Det finns även vatteninsprutsystem som funkar helt ok.
Detta kopplas in när du kommer upp i ett visst laddtryck. Minskar spikningar och får ner lufttemp.
Jag körde med vattensinsprut på en corvette C5 med kompressor.
Funka helt ok, och gjorde stor skillnad när vi mappa bilen.
Har för mig att jag körde med 30% alcohol.

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006

Enklast = kasta i en Motorsport Thermostat till maskinen..

http://www.turnermotorsport.com/p-3-e46-m3-motorsport-thermostat-55-degree-c.aspx

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Re:

Räcker kylarens kapacitet inte till vid normal temperatur kommer den vara ännu längre från tillräcklig för att komma ner till en ännu lägre temperatur - ju mindre skillnad mellan vattnets och kylluftens temperatur, desto bättre kylare behövs för att göra av med värmen.

Skurup
Här sen Feb 2006

Re:

UlfG skrev:
Räcker kylarens kapacitet inte till vid normal temperatur kommer den vara ännu längre från tillräcklig för att komma ner till en ännu lägre temperatur - ju mindre skillnad mellan vattnets och kylluftens temperatur, desto bättre kylare behövs för att göra av med värmen.

ehm... thermostaten öppner tidigare så vatnet som kommer ut i kylaren har en lägre temp...

inte säkart att det lösar problemet helt och hållet men i allafall kan du gasa längre!

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

erikjakan skrev:
Ppf säljer elvattenpump till m50. Det kanske vore nåt?

Mvh erik

Elpumpar brukar ha dålig kapacitet jämfört med de mekaniskt drivna pumpar som är originalmonterade.

Kim Frederiksen skrev:
Enklast = kasta i en Motorsport Thermostat till maskinen..

http://www.turnermotorsport.com/p-3-e46-m3-motorsport-thermostat-55-degree-c.aspx

Som sagt, ju lägre temperatur ju större kylare/kylluftsflöde behöver man. Vill man minska kylbehovet så måste man gå i motsatt riktning och höja kylvätskans temperatur.

Kan man inte minska motorns kylbehov med mappning så får man mao montera en större kylare och/eller fixa ett bättre luftflöde genom kylaren.

Överladdade motorer har i regel större kylbehov än sugmotorer.
Citera
Magnus_L
Gävle
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Hej och tack för svaren.
När det gäller mappningen så ligger AFR på ca 11.5 på fullast så jag kan ju knappast feta upp den mer. Och att ställa på förtändningen mer för att sänka avgastemp känns risky med tanke på knack. Kompressorkittet är ett VT2-550 från ESS med lite extra mods som avgas, grenrör och metanolsprut. Metanolsprutet säker dessutom AFR ytterligare och kyler.

Jag ska koppla upp en diagnosutrustning senare och kolla på vad jag når för temp under drift. Det är alltså bara vid bankörning eller motsvarande som tempen stiger. Antar att termostaten står helt öppen också, så en kallare sådan lär inte lösa problemet tyvärr...

Jag är alltså inte ute efter att få den att gå kallare, utan nöjer mig om den håller samma
temp som originalbilen.

Mjölby
Här sen Apr 2008

Re:

Magnus_L skrev:
Hej och tack för svaren.
När det gäller mappningen så ligger AFR på ca 11.5 på fullast så jag kan ju knappast feta upp den mer. Och att ställa på förtändningen mer för att sänka avgastemp känns risky med tanke på knack. Kompressorkittet är ett VT2-550 från ESS med lite extra mods som avgas, grenrör och metanolsprut. Metanolsprutet säker dessutom AFR ytterligare och kyler.

Jag ska koppla upp en diagnosutrustning senare och kolla på vad jag når för temp under drift. Det är alltså bara vid bankörning eller motsvarande som tempen stiger. Antar att termostaten står helt öppen också, så en kallare sådan lär inte lösa problemet tyvärr...

Jag är alltså inte ute efter att få den att gå kallare, utan nöjer mig om den håller samma
temp som originalbilen.

Att byta termostat till en som öppnar vid lägre temp. tror jag inte heller på.
Eftersom bilen inte går varm vid "normal" körning, så finns risken att bilen går för kallt och fettar på vid landsvägskörning.

Tycker att Gladiatorn (Loaded) här på forumet borde ha koll på läget, med temp mm.
Du får väl plöja genom typ 100sidor el. skicka ett pm

Har du varit i kontakt med Jaws motorsport?
Dom borde ha bra kontakt med ESS.

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Citera
Magnus_L
Gävle
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Jag har varit i kontakt med ESS några gånger efter jag köpte kitet där, men inte i den här frågan dock. Jag har kollat på en sådan där kylare, är dom bra? Har läst positiva kommentarer om den och är sugen att beställa men det är alltid bra med alternativ. Finns ju även företag som gör kylare...

Ljungby
Här sen Jan 2006

Se bara till innan du köper Mishimotokylaren att de vänt anslutningarna rätt, kollar du noggrant på bilderna på länken ser du att fasningen på anslutningen där o-ringen ska täta är felvänd.

Här sen Aug 2003

Re:

Peter_1982 skrev:
Se bara till innan du köper Mishimotokylaren att de vänt anslutningarna rätt, kollar du noggrant på bilderna på länken ser du att fasningen på anslutningen där o-ringen ska täta är felvänd.

Skarpa ögon det där, vilken miss de har gjort!
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

två saker/möjligheter har inte nämnts

Ett kyl till

öka luftflödet genom det befintliga kylet

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

hauge skrev:
två saker/möjligheter har inte nämnts

Ett kyl till

öka luftflödet genom det befintliga kylet

Något fel på det jag skrev i första svaret?

Ytterligare variant är en mindre extrakylare monterad någon annanstans.

Eslöv
Här sen Apr 2006

nej, inget fel alls ... hurså ?

(ja, okej missade den )

Göteborg
Här sen Jan 2005

Ja de finns väl eg bara 2 vägar att gå om man vill få bra skillnad? Eller ja kanske tre men den hänger nästan ihop med en av de andra, nämligen högreflöde genom kylaren t ex kraftigare fläkt som suger hårdare.

Men annars är det större area eller större volym.

Större area kan vara knepigt i vissa lägen, man vill kanske inte kapa sönder hela fronten på bilen för att få dit en större kylare och ha ett enormt hål i fronten för att den ska få luft alternativet är som nämnts fler kylare av mindre sort på andra ställen.

Större volym ges ju av tjockare kylare.

Själv gick jag i tankar om att skaffa en kylare som definitivt skulle räcka till för min bil även om jag byter motor, eller skaffar mer effekt! Bygga om för en fetare kylare i samma veva som en sån sak känns som att man kunde ha tänkt på det från början då bilen byggs från grunden

Jag beställde i alla fall en Griffinkylare från Summit, kostade mig ca 2500 hemma i sverige inkl frakt och tull tror jag. Den var 2.5" tjock, finns även 3" tjocka kylare och dom finns i ALLA storlekar!! Däremot är de inget plug and play.. Du kommer ju få bygga egna fästen och kanske dra om slangarna, det är dock det enklaste alternativet jag har att komma med! den jag köpte var designad för asfaltsracers med 600hk, så den bör ju räcka för 600hk och varv efter varv efter varv på bana då tycker jag

Regards, Johan Eriksson.
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Mishimotokylare

Hej
Jag hade jätte problem förra året med värme i min bil som jag kör BMW cup med.
På Anderstorp kunde jag bara köra 1 varv fullt sedan var jag tvungen att köra sakta i 2 varv för att kyla ner, inget bra om man vill få upp ett flyt i körningen.
Vid detta tillfälle var det förvisso jättevarmt och jag var inte den enda med värmeproblem.
Kylaren var väl inte i bästa skick heller.

Jag köpte en Mishimoto kylare från Raidopower passande till en Z3 till min E30 323 till i år.
Min kylare passade och rören satt rätt.
Första racet på Mantorp med Mishimotokylaren så fick jag bara upp tempen till 60º vid tidsträningen, jag tejpade för en del av fronten för att få upp tempen, då hamnade jag på 75º och 90º vid tävling när man ligger nära o får mindre kylning.
Race 2 bort med lite mer tejp sen funkade det klockrent ca 80º.
Då körde jag förvisso utan termostat.

Andra racet på Falkenberg med termostat så funkade det perfekt 80º hela racet. thumbs up

En snygg och bra kylare till ett bra pris tycker jag.
Finns till E46 M3 borde väl passa till din?
http://www.raidopower.se/mishimoto-aluminium-kylare-racingkylare-alumi . . . .

Montera nåt som styr all luft igenom kylaren så att inget smiter bredvid också så blir det nog bra.

Lycka till!

MVH
Peter

BMW E31 -92 850I
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

Hej hade samma problem fast med z3m coupe med s54 motor.

Vatten och oljetempen stack iväg efter 10-15 min hård bankörning och det med orginal motor.
Tog bort ac kylaren som sitter framför vattenkylaren så gick allt mycket bättre förutom att föraren blir lite varmare

Rätt placerade hål i motorhuven kan öka på luftgenom strömningen genom kylaren.
Sen är det djäkligt viktigt att alla grejer som styr luften innan kylaren är på plats.

1, 2   >>
7842 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande