Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Porsche GT3 RS 4.0 i SportAuto 7.30 min
1, 2   >>
8487 besök totalt
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

SportAuto testar nya 4.0 liters RS med 500hk.
Snurrar runt på 7.30 på Nordslingan.
Bilen är ett värdigt avslut på 997 (och inget annat) generationen full med racegodis.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Porsche GT3 RS 4.0 i SportAuto 7.30 min

LUX skrev:
Bilen är ett värdigt avslut på 911 generationen full med racegodis.

Que? Skall nioelvan läggas ner?

Skåne
Här sen Feb 2003

/Kia Optima SW GT/
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

7.30 är ju riktigt vasst, snabbare än både 997 GT2 och Carrera GT thumbs up

LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Man kanske är en "sucker" men jag tycker fortfarande att den här videon är så bra...

http://www.youtube.com/watch?v=RXHNJGf3A5k

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Suget efter en GT3 RS har aldrig varit större thumbs up

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

Fastlane skrev:
Suget efter en GT3 RS har aldrig varit större thumbs up

+1

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

thumbs down

50hk mer, mer vrid, mer aero, lättare osv osv

och bilen går 0.5% snabbare på ringen och 0.1% snabbare på Hockenheim...

LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

ThomasT skrev:
thumbs down

Visst kan man se det så.
Men tänkte alla enbart på prestanda per krona skulle alla köra Baguetter eller Nissan GT-R
Som tur är tänker alla olika.

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re:

LUX skrev:
ThomasT skrev:
thumbs down

Visst kan man se det så.
Men tänkte alla enbart på prestanda per krona skulle alla köra Baguetter eller Nissan GT-R

Priset har jag inte ens nämnt...

Men borde det inte varit större skillnad mellan bilarna? Porsches ingenjörer brukar väl inte kontruera pappersdrakar?

Ger 50hk mer bara ynka 2km/h i skillnad på Döttinger höhe, när man dessutom borde ha minst 2km/h högre utgångfart ur kurvan?

LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

ThomasT skrev:
LUX skrev:
ThomasT skrev:
thumbs down

Visst kan man se det så.

Priset har jag inte ens nämnt...

Men borde det inte varit större skillnad mellan bilarna? Porsches ingenjörer brukar väl inte kontruera pappersdrakar?

Ger 50hk mer bara ynka 2km/h i skillnad på Döttinger höhe, när man dessutom borde ha minst 2km/h högre utgångfart ur kurvan?

Jag tror att 997 GT3 RS gen 2 är en så otroligt bra bil så att skillnaden blev inte större.
Vissa testvärden för 997 GT3 RS gen 2 var bättre än 4.0.
Det står något om att skillnaden inte var större på Hockenheim berodde på att det var väldigt varmt när de testade bilen där så fästet var inte optimalt...Lite kul kommentar faktiskt, det låter ju lite som vanliga dödliga som klagar på dåliga däck eller vad som helst. Horst kanske börjar bli gammal

Jag har tyvärr aldrig kört någon av bilarna men har åkt med som passagerare flera varv i 997 GT3 RS gen 2 på Spa och Nurburg ring. Det som slog mig är att det är sånt sjukt jävla drag i motorn, att bilen känns mycket lättare än var den är i inbromsning vilket måste bero på att bromsarna är rejäla med mkt bra ABS och slutligen hur lättkörd den verkar vara.

Sen låter det lite när man talar procent men om du skall köra 3 sekunder fortare än 7.33 så är det rätt mycket i skillnad. 7.33 motsvarar ca 7.14 BTG vilket är hyffsat fort för oss amatörer.

PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

ThomasT skrev:
thumbs down

Drar man det ännu längre så kan man ju säga att det "bara" skiljer ca 15 sek mellan 997 GT3 RS 4.0 och 996 GT3 mk2. Trots bl a helt annan aerodynamik, chassi, 119 fler hk och 8 års utveckling. Men så är det ju. Visar ju att de sista sekunderna "kostar" mycket (kostar i form av utveckling och pengar).

Jag tror att RS 4.0 kommer att bli en ikon och samlarbil. Nästa RS kommer säkerligen att bli mer "digital".

Ett annat exempel är ju Nissan GT-R. Där lyckades Sport Auto (HvS) också förbättra tiden med 2 sek (7,36 vs 7,38), trots 35 fler hk, bättre chassi och bättre aerodynamik.
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

LUX skrev:
7.33 motsvarar ca 7.14 BTG vilket är hyffsat fort för oss amatörer.

Jag skulle säga att RS 7,33 motsvarar ca 7,15 BTG, vilket betyder att RS 4.0 motsvarar ca 7,12 BTG .
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

LUX skrev:

Jag har tyvärr aldrig kört någon av bilarna men har åkt med som passagerare flera varv i 997 GT3 RS gen 2 på Spa och Nurburg ring.

Jag har kört 997 GT3 RS mk2 en del på Ringen. Det är den bästa bil jag någonsin kört där, så kommer RS 4.0 säkerligen vara helt otrolig. 997 GT3 RS mk1 är dock lite av en besvikelse, mk2 är ett helt annat djur.

När man kör 997 GT3 RS mk2 så känns det verkligen som bilen är gjord för Nurburgring, enda bil som gett mig samma uppfattning är CSL. Hoppas att nästa Baguette R.26R (när den kommer) kommer att ge samma uppfattning .
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

HvS är inget absolut facit. Fabriksförarna kan alltid skilja ut nya produkter med större marginal. Så i den meningen är det knappast så att Porsche bygger pappersdrakar. Låt säga att fakrikaförarna tar ut ytterligare 3 SEK, vad vet jag men så brukar det vara i de flesta fall. För kleti och pleti är det kanske svårare att skilja ut bilarna från varandra rent varvtidsmässigt. Men vad gör det, allt räknas väl inte i tiondelar eller sekunder. ( skrev jag detta, ja tydligen:-) Riktigt fin bil.

Här sen Mar 2009

Namndispens
Namndispens

min favorit bil helt klart

vore kul om porsche släppt videos på sina Gt2/Gt3Rs som gav tider 7.18 resp 7.21 enligt rykten.

vad skulle det vara btg för dessa tider ovan? nästan 7.00?

det kan vara t.om 14 sek skillnad Hvs o fabrikföraren som för GTR 7.38 vs 7.24 eller nånting

Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

padda skrev:
min favorit bil helt klart

vore kul om porsche släppt videos på sina Gt2/Gt3Rs som gav tider 7.18 resp 7.21 enligt rykten.

vad skulle det vara btg för dessa tider ovan? nästan 7.00?

det kan vara t.om 14 sek skillnad Hvs o fabrikföraren som för GTR 7.38 vs 7.24 eller nånting

Porsches officiella tid för 4.0 är 7.27.
http://press.porsche.com/news/release.php?id=644

the furious seventh

Här sen Mar 2009

Namndispens
Namndispens

sport auto varv är väl lite kortare med några sek jämfört med en hel bana? ta bort sträckan t13

citat från jonas b, autolife:

Porsche mäter väl fullvarv på ringen. Dra bort 6 sek för T13 för att jämföra med SA varv. Isf 7,21.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Padda,

Finns ingen som mäter "riktigt fullvarv". Lätt att något som skrivs på nätet av någon plötslig blir sanning... Skulle verkligen vilja se något uttalande från Porsche om att de mäter fullvarv. Nej, alla har Sport Auto varv som referens, dvs fullvarv minus T13 (vilket tar ca 5,5-6,5 s beroende på bil).

Angående Nissan GT-R så körde Nissans testförare (mr Ninja Suzuki) 7,29 och HvS 7,38 - så 9 sek i skillnad. Rätt ska vara rätt .
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009

Namndispens
Namndispens

Re:

PeterF skrev:
Padda,

Finns ingen som mäter "riktigt fullvarv". Lätt att något som skrivs på nätet av någon plötslig blir sanning... Skulle verkligen vilja se något uttalande från Porsche om att de mäter fullvarv. Nej, alla har Sport Auto varv som referens, dvs fullvarv minus T13 (vilket tar ca 5,5-6,5 s beroende på bil).

Angående Nissan GT-R så körde Nissans testförare (mr Ninja Suzuki) 7,29 och HvS 7,38 - så 9 sek i skillnad. Rätt ska vara rätt .

tack för rättelse. du vet mycket mer om nur än jag

alltså gt2rs är 9 sek snabbare än gt3 rs. 7.18 resp 7.27 (fabrikstider), gt3rs 7.30 von Sarma 3sek långsammare. det blir intressant att se när han kör gt2rs

för år 2011 nissan, 7.24 fabrikstid och 7.34 - von Saurma. 10 sek skillnad . autopiloten hjälper inte, antar jag. skämt åsido. med 4x4 lönar det sig nog köra "rakt" som en raket eller kamikazepilot. även med 1 meter höga curbs.

personligen är jag så nöjd med 7.27 gt3rs RWD utan turbo som är bara 3 sek o ett antal hk efter till godzilla "monstret"

(som entusiast förstås)

Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

padda skrev:

alltså gt2rs är 9 sek snabbare än gt3 rs. 7.18 resp 7.27 (fabrikstider), gt3rs 7.30 von Sarma 3sek långsammare. det blir intressant att se när han kör gt2rs

Det står på bilden högst upp! 7.24

Nürburgring
1, 2   >>
8487 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande