Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vettiga bromsuppgraderingar E30?
1, 2   >>
4505 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Bilen gick inte igenom bilprovning då det var lite rost på ena bromsslangen, eftersom den nu måste bytas och bromsarna luftas så kanske man ska passa på att uppgradera till lite mer rejsiga grunkor.
Eftersom jag rör mig med CSN budget så är det inga vilda planer som kokar i skallen på mig.
Jag har t.ex. INTE råd med bromsvätska för 500kr/litern...
Så frågan är då:
Vad är en vettig uppgradering?
Främst har jag tänkt att byta bromsbelägg och bromsvätska, men som sagt så bör det vara lite billigare grejjor, så inga pagida belägg och svindyr bromsvätska.
Tips?

P.S. Funderar på Textar beläggen som säljs på Mekonomen, är det någon som har erfarenhet av dom på en E30?
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Gör något enkelt som jag har gjort.

Har bytt bromsvätska till Motul RBF600 (72 spänn/halvlitern på www.quattro.se) och bytte belägg fram. Kanske bäst att byta runt om dock, men det var en liten nödlösning i slutet på säsongen. Vad du ska ha för belägg vet jag inte, men jag kommer nog åka Ferodo denna säsongen tror jag.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Gör något enkelt som jag har gjort.

Har bytt bromsvätska till Motul RBF600 (72 spänn/halvlitern på www.quattro.se) och bytte belägg fram. Kanske bäst att byta runt om dock, men det var en liten nödlösning i slutet på säsongen. Vad du ska ha för belägg vet jag inte, men jag kommer nog åka Ferodo denna säsongen tror jag.

Bak måste både belägg och skivor bytas då dom är väldigt mycket mer slut än dom främre som byttes när bilen köptes, så bara byta fram är not an option som det heter på engelska.
Hur mycket bromsvätska går det åt egentligen?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Svårt att se på avataren, men har du redan intag till kylluft i frontspoilern? Annars så demonterar du dom, skruvar dit någon sorts tratt (från en firma som säljer högtalargrejor?) och drar slang till skivorna.

Billigt och verkningsfullt!

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Svårt att se på avataren, men har du redan intag till kylluft i frontspoilern? Annars så demonterar du dom, skruvar dit någon sorts tratt (från en firma som säljer högtalargrejor?) och drar slang till skivorna.

Billigt och verkningsfullt!

Jopp, visst har jag det, men om dom går hela vägen fram till skivorna är jag tveksam om.
Den högra lär i vart fall inte göra det längre...
Annars får jag se till att fixa det, att jag inte tänkt på det tidigare
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Det går åt under en liter har jag för mig. Köpte på mig 1.5 liter och har för mig att jag har en hel och en snart tom flaska kvar.
Sätt på originalskivor. Funkar kanonbra.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Det går åt under en liter har jag för mig. Köpte på mig 1.5 liter och har för mig att jag har en hel och en snart tom flaska kvar.

Jo, orginalskivor var det tänkt, eller iaf mekonomens bremboskivor (de kostar väll tillochmed mindre).
Men går det åt så lite bromsvätska ska man nog inte tveka.
Men då återstår frågan, textarbelägg; Bra eller dåliga?
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Andrew Petrykowski skrev:

Jag kör med textarbelägg och dom funkar väl helt ok. Har visserligen bara kört lite på mantorp och lite konbana men då höll dom iaf och de har väl inte slitits speciellt mkt sen jag köpte bilen. Har kört typ 800mil.

Borås
Här sen Jan 2003

Textar-belägg är inga dåliga belägg, men är ju inte billiga heller...

Det är väl inga banåka-belägg, dock! Motsvarar original-kvalite.

Min erfarenhet av orginalkvalitetsbelägg är att de inte fixar ban-åka.
Överhettning och glaserade belägg är min (begränsade) erfarenhet.

Jag kör med Ferodo DS3000, AP Racing 551-vätska och orginal Brembo-skivor
+ vanliga luftintagen i fronten. Räcker och blir över.

Vill du komma billigare undan kan nog Ferodo DS2500 räcka för banåka också.

Kolla med Carl Rydquist om Ferodo-belägg - han lämnar ju rejsa-rabatt...

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Textar-belägg är inga dåliga belägg, men är ju inte billiga heller...

Det är väl inga banåka-belägg, dock! Motsvarar original-kvalite.

Min erfarenhet av orginalkvalitetsbelägg är att de inte fixar ban-åka.
Överhettning och glaserade belägg är min (begränsade) erfarenhet.

Jag kör med Ferodo DS3000, AP Racing 551-vätska och orginal Brembo-skivor
+ vanliga luftintagen i fronten. Räcker och blir över.

Vill du komma billigare undan kan nog Ferodo DS2500 räcka för banåka också.

Kolla med Carl Rydquist om Ferodo-belägg - han lämnar ju rejsa-rabatt...

Danke thumbs up
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Kanske en korkad fråga, men borde inte rejäl kylning av bromsarna förlänga livslängden på klossarna??

mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Claes Haglund skrev:

Jo, orginalskivor var det tänkt, eller iaf mekonomens bremboskivor (de kostar väll tillochmed mindre).

Det är nog bättre att lägga nån hundring extra på bmw-orginal skivorna bara för att det står brembo på skivorna behöver dom inte vara bättre dom har ju olika kvalité på sina skivor, sen finns det bromsvätska hos PEAN Sweden tror den heter ATE super blue racing funkar kanon och ligger på ca 250:- L. sök på bromsvätskor på forumet fanns nån tabell med kokpunkter, denna bromsvätska är knallblå också så man ser när systemet är genom sköljt och glöm inte det som finns i kopplingscylindern. själv köpte jag Castrol SRF för 249:- L.

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
mattias becker skrev:
Claes Haglund skrev:

Det är nog bättre att lägga nån hundring extra på bmw-orginal skivorna bara för att det står brembo på skivorna behöver dom inte vara bättre dom har ju olika kvalité på sina skivor, sen finns det bromsvätska hos PEAN Sweden tror den heter ATE super blue racing funkar kanon och ligger på ca 250:- L. sök på bromsvätskor på forumet fanns nån tabell med kokpunkter, denna bromsvätska är knallblå också så man ser när systemet är genom sköljt och glöm inte det som finns i kopplingscylindern. själv köpte jag Castrol SRF för 249:- L.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7230&highlight=bromsv%E4tsk . . . .

Av listan att tyda så är Motuls 5.1 bättre än RBF600 och ATE Superblue vad gäller både våt (vad det nu är?) och torr kokpunkt.
Lustigt nog säljs den billigare hos quattro.se.
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Riktigt så tyder inte jag listan.......

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Av listan att tyda så är Motuls 5.1 bättre än RBF600 och ATE Superblue vad gäller både våt (vad det nu är?) och torr kokpunkt.

Nu läste du nog lite fel

ARRANGED BY DRY BOILING POINT:                                   
         C                C         

DRY     265      WET     185      MOTUL 5.1     
DRY     280      WET     200      ATE SUPERBLUE/TYP200     
DRY     312      WET     216      MOTUL RBF600     

Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Hej Andrew,

När jag för några, börjar bli många nu..., år sedan åkte 323i E30 med 2,6l motor använde jag skivor från Biltema och BMW-originalbelägg. Fungerade utmärkt så länge man höll sig till gatdäck (med slicks gick klossarna väl varma...). Jag hade inga som helst problem med mattning eller att skivorna blev skeva eller sprack.

om jag inte missminner mig är det samma bomsutrustning på 318iS som på 323 så om Biltema fortfarande säljer skivorna kan det vara värt att kolla.

Mvh
Martin

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Eric Josefsson skrev:

Nu läste du nog lite fel

ARRANGED BY DRY BOILING POINT:                                   
         C                C         

DRY     265      WET     185      MOTUL 5.1     
DRY     280      WET     200      ATE SUPERBLUE/TYP200     
DRY     312      WET     216      MOTUL RBF600     

Hehe, jag märkte inte att den var sorterad i stigande ordning
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Martin G skrev:
Hej Andrew,

När jag för några, börjar bli många nu..., år sedan åkte 323i E30 med 2,6l motor använde jag skivor från Biltema och BMW-originalbelägg. Fungerade utmärkt så länge man höll sig till gatdäck (med slicks gick klossarna väl varma...). Jag hade inga som helst problem med mattning eller att skivorna blev skeva eller sprack.

om jag inte missminner mig är det samma bomsutrustning på 318iS som på 323 så om Biltema fortfarande säljer skivorna kan det vara värt att kolla.

Mvh
Martin

Biltema säljer skivor som skall passa 325, som då skall vara samma som på 318is, iaf om man får tro mekonomen.
Men kan dessa verkligen vara bättre än mekonomen, eller orginalskivorna?
Visst blire en väldigt vettig peng det handlar om vid biltema köp.
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Jag säger inte att de är bättre...

Men Biltemas skivor fungerade bra för mig med ca 190 hk och säkert något tyngre bil än din.

Jag provade faktisk också Biltemas belägg, var slut efter ca 15 varv på Mantorp! thumbs down

///Martin

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003

Martin G skrev:
Hej Andrew,

Mvh
Martin

Biltema säljer skivor som skall passa 325, som då skall vara samma som på 318is, iaf om man får tro mekonomen.

När jag köpte orginalskivor till min förra säsongen så gav jag tusenlappen för fram och dom höll för extrema påfrestningar både orginalbelägg och racebelägg men jag bytte bromsar helt och hållet i slutet av säsongen för jag tröttnade på att behöva gå in efter nåra varv bara så nu sitter det större doningar på bilen också tyska grejor.

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
mattias becker skrev:
Martin G skrev:
Hej Andrew,

Mvh
Martin

När jag köpte orginalskivor till min förra säsongen så gav jag tusenlappen för fram och dom höll för extrema påfrestningar både orginalbelägg och racebelägg men jag bytte bromsar helt och hållet i slutet av säsongen för jag tröttnade på att behöva gå in efter nåra varv bara så nu sitter det större doningar på bilen också tyska grejor.

Det där vore juh trevligt att ha på sin E30, men det överstiger både mina förarambitioner och min budget, det sistnämnda med råge
Tanken är juh att det skall bli lite mer bromsande av för en vettig peng.
Jag är ultranovis som väntar sina första bankilometrar först till sommaren, så fadeing och dyl lär jag inte märka av på ett bra tag misstänker jag. Men det skadar juh aldrig att vara måttligt rustad från början.
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
4505 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande