Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4227 besök totalt |
Checklista för förstagångsåkare ...
Ehmm vet inte ens om det är rätt forum nu, men ; Jag har funderat på att piska min relativt nyinköpta bil enligt signatur, och företrädelsevis genom medlemskap i BMWSC och vid tillfälle på Gelleråsen då den är närmast ... Nu vill jag veta vilka grejjer man bör kolla upp innan man ger sig ut på banan? Typ: olja ... Bromsar ... Rena kalsonger ... (det säger mamma) et cetera Sen undrar jag om hur mycket däcken slits vid normal (?) bankörning... Är det fördel eller nackdel med friktionsdäck? Meningarna går SÅ rejält isär vid förfrågan i bekantskapskretsen så jag vågar knappt fråga ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
Hej å Välkommen!
![]() Här har du GTI-klubbens prepplista: http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php Friktionsdäck bör du inte använda då de har alldeles för "löst" mönster och kommer att överhettas väldigt fort. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Jag använder alltid friktionsdäck, finns det någon annan sort? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Slicks på blankis bör väl ha i det närmaste noll friktion. ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
har jag inte använt, men slicks med x mm stående vatten, va' rätt spännande det också. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Re: Checklista för förstagångsåkare ...
Menar du vinterdäck utan dubb på bana på sommaren? Ingen bra ide tror jag, lär överhetta rekordsnabbt... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||
Slitage: Ungefär proportionellt mot hur mycket du satsar på banan. Vanliga däck, oavsett vinter-eller sommarvariant, kommer att överhettas och bli hala samt att det blir suddgummi-fnas-liknande bitar som lossnar. Jag kör på en uppsättning slit&släng-däck, dom tycker jag är en bra investering. Fälgar är den dyra biten, begagnade sommardäck med 2-3 mm mönster kvar går att köpa från skrotar och däckhandlare för allt mellan nån hundring upp till 500-ingen? Kör hellre på 15-16tum än på superlågprofil, mest för ekonomins skull. Dubbfria vinterdäck... Jag har en blandning på min bil, sommardäck på drivhjulen (fram på 9-3an då) och dubbfria GoodYear (troligen nån sydeuropa-variant) bak. De slits ungefär jämnt (alla med 1-3 mm mönster kvar) men om du kör hårt så blir båda däcktyperna ganska hala efter några varv. Jag tycker du ska investera i en uppsättning slit-hjul om du tänkt köra mer än nån enstaka banträff. ![]() och GTI-klubbens lista verkar mycket bra, kika igenom den! Speciellt viktigt är väl bromsdetaljerna... Välkommen in i träsket! ![]() ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Hej Jonas. För det första: Välkommen att köra med BMW Sport Club! ![]() Det du bör tänka på inför bandebuten när det gäller bilen är: # Ny bromsolja, den skall helst bytas inför varje säsong. Racingvätska eller ej spelar inte så stor roll. Huvudsaken är att den är ny. Då har den minimalt med vatten i sig och kokar inte lika lätt som gammal. # Du bör kontrollera skivor och belägg. Beläggen skall vara fräscha och skivorna skall ha en viss tjocklek kvar. (Ring BMW och kolla hur tjocka dina skivor skall vara och ta ett skjutmått och mät. De skall inte ha tappat mer än 10% i tjocklek) När det gäller bomsandet så behöver du i materialväg inte göra mer. Resten är upp till dig som förare. Med korrekt bromsteknik få man original att räcka långt! Vissa specialgrejor kan visserligen förlänga/förstärka bromsarnas ståndaktighet. Det gör ändå inte att de inte också knäcks efter en stunds felaktigt bromsande. Apropå däck så bör du köra med vanliga gatdäck (lämpligt i början) eller R-däck. Vinterdäck (sk friktionsdäck) är inte bra. Då kommer det bara att sladda. I övrigt så måste du ha licens, hjälm och bomullskläder. Licens tar du här: http://www.lms.se/banrace/Ra990523.h Hör gärna av dig om du har vidare funderingar. Om inte annat så inför Gelleråsen så vi hittar varandra i depån! ![]() www.bmwsc.com _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Vad hände med "familjekörningen" du pratade om förut? Måste man ta licens för att köra med bmwsc nu? Vad gör man på själva licenstagningen, det står så dåligt med info på sidan? |
||||||||
Man har, mer eller mindre, alltid "behövt" licens i BMW SC.
Sk familjekörning brukar förekomma varje träff. På kursen lär du dig vad som gäller vid banåka. Flaggor, in och utpasseringsregler på banan osv osv. Massor med matnyttiga saker. |
||||||||
All körning i BMWSC kräver licens. Familjekörning, Tjejkörning eller andra olika specialre ordnar vi gärna om intresse finns. Man skall ta SBFs racinglicens. Det gör man för att vi skall kunna arrangera våra körningar enl. SBFs reglemente och på så vis utnyttja deras motortävlingsförsäkring vilket det är lagkrav på att man som arrangör har. Själva licenstagandet är en kurs med praktiska och teoretiska moment inriktade på bankörning. Flaggregler, körteknik etc. Tar ung. 5-6 timmar. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Ser ut som jag får planera in en licenstagnin i mitt schema isf, hrm 1000kr... får börja panta burkar ![]() |
||||||||
Gör det och håll span på vår hemsida www.bmwsc.com för vi försöker få till stånd en kurs på Gelleråsen i maj. Det är inte klart ännu för det är mycket som skall falla på plats. Men eventuellt blir det licenskurs på eftermiddagen/kvällen och förarkurs dagen därpå. Det är dock svårt att få i lås, så vi får se hur det går... ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
...i formelbil på allmän väg utan hjälm och bälte höjde upp spänningen ett par snäpp ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
oj tack för alla snabba svar
![]() men licens för engångsförbrytare? ... jag tänkte öppna lite lätt med en träff... I ett mail till Gunnar Östlund i BMWSC frågade jag följande;
Gunnar svarade;
(jag hoppas att Gunnar inte har något emot detta f.ö. kontakta mig annars) så jag uppfattade hans svar som att FÖR EN TRÄFF behövs ingen licens? Angående friktionsdäcken (dubbfria vinterdäck, lamelldäck, allväderdäck... kärt barn har många namn) så påstår vissa individer att det minsann är det bästa man kan åka på medans jag hävdat bestämt att däck som är tillverkade för att köras huvudsakligen i minusgrader MÅSTE bli för blöta i c:a 20° eller mer ... Vilket många instämmer i ![]() Anledningen till att jag frågar är att jag håller på att slita ut ett gäng dylika just nu och tänkte väl mest på om de är något så när dugliga att framföras på bana, men jag får väl skaffa nåt gammalt sommargummi vetja ![]() Jag äger f.ö. bara 15" fälgar så det blir nog sådana som beklädes i lämplig gummiskrud (kinky?) till sommaren ... BBS RC (?) 2-split f.ö. ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
http://www.bmwsc.com/docs/bli_medlem m.a.o. innebär det att jag kan sprida avskavt gummi kring Gelleråsen EN GÅNG, men om (när?) jag sen vill åka fler gånger måste jag införskaffa förarlicens... Hur länge gäller licensen? _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
Hej Jonas. Jag är hemskt ledsen, men tyvärr är svaret nej. Gunnar har fel. Det har varit så tidigare år. Dvs man har fått köra en banträff utan licens. Men det är inte ordningen inför 2004. Vi gjorde under det gånga året en grundlig undersökning i lagar och regler. Efter den undersökningen har vi ännu inte hunnit uppdatera hemsidan. (Vi jobbar för fullt med det!) Resultatet av undersökningen var att licens är ett krav. (Se tidigare inlägg för anledning) Det kan eventuellt bli så att vi kan, efter en kortare utbildning, utfärda endagslicenser eller sk. "VIP-licenser" eller "Prova-på-licenser". Dvs en en-gångsgrej. Men vi har inte hunnit konkretisera vad det skulle innebära i utbildningsinsatser, personal och formella krav. Så det är inget att räkna med. Jag är ledsen att du fått dubbla budskap men det beror på att vi som bäst håller på att bryta med en gammal ordning och skall gå in i en ny. Välkommen att köra! (Med licens förstås! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
hmmm, BTG FYI: När vi åker på banåkaträff med Club Alfa Romeo, så tecknar man en tillfällig licens som gäller för detta banmötet. Jag vet inte om det går 2004, eller om det är nya regler som hindrar detta, eller vad som gäller. Det är tyvärr inte alltförmånga licenskurser varje år så skulle alla som åker på banträff med sin märkesklubb skaffa licens så skulle licenskursarrangörerna få att göra.
Folxam: testa friktionsdäcken, det kommer ändå inte gå nåt fort på första träffen, man är nämligen inte (trots att gänse uppfattning verkar tala emot detta) nån auktoritet på banåka när man kör dom första gångerna. Däremot skall du vara uppmärksam på om dom börjar överhetta (vilket dom förmodligen kommer göra tidigare än ett sommardäck) dom blir snorhala. Tempen i däcket beror på din körstil, lufttryck och hur fort du åker. _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||||||
ok, det var bra att veta att Alfa gör så. Jag ställer mig dock tveksam till om den sedan gäller ifall det skulle hända något - att SBFs försäkring träder in? När vi undersökt (undersökningsresultatet: http://www.bmwsc.com/docs/bmwsc_poli 1. Folk vill stoppa huvudet i sanden och "inte väcka den björn som sover" 2. Någon vet att de kör enl. ett godkänt sätt.... På följdfrågor får man sedan tvärsäkra med substanslösa svar - tyvärr! ![]() Kontentan är: 1. Lag om motortävlingsförsäkring (SFS 1976:357) kräver att man omfattas av en motortävlingsförsäkring. En sådan kostar 6-siffrigt. (Porscheklubben har enl. uppgift råd att teckna en sådan själva) 2. För andra klubbar återstår att ansluta sig till SBF och köra enl. något av deras reglemente och genom det omfattas av SBFs motortävlingsförsäkring. Körningarna enl. SBFs reglemente kräver licens. Så tyvärr, den som påstår att det lagligt går att köra bana genom att bara hyra en bana och åka ut har inte koll. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Så som jag uppfattat det så tecknar vi en giltig licens som gäller vid detta tillfälle, och att arrangemanget hålls i enlighet med SBF's riktlinjer, dvs SBF's färsäkring täcker skada på person, sak och tredje man.
Jag har läst er utredning med stort intresse, då jag tycker att man skall hela tiden skall ha "worst-case" i tankarna och vara förberedd och rätt försäkrad för detta. Ps för er som inte läst BMWSC's utrdening så rekomenderar jag er att göra det, det är intressant läsning. Det skulle BTW vara djävligt intressant att se hur mindre seriösa klubbar löser detta. Sorry, lite OT i folxam's tråd. _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4227 besök totalt |