Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 7850 besök totalt |
Close gear ratio! samt "Mjukt varvstopp" Hur fix
Hej Efter Gelleråsen, då jag upplevde att man hade alltid fel växellägen, så har jag funderat på att täta ihop 3:an 4:an och 5:an. mFactory i USA gör "close ratio gears" till min växellåda. Kör redan med deras "Final Drive", som har fungerat bra. Se bild "finaldrive" Villken toppfart skall man lägga sig på? om jag inte ökar på effekten i motorn, så borde jag klara mig på 196-203 km/h, beroende på däcksdimension. Se bild "close gear 3-5 + final drive". Det finns väl ingen svensk bana där jag kan räkna med en högre toppfart med min lilla B16. Det magiska varvatalet på min motor är 6000rpm, där vtec-aktiveras. Den vill jag inte hamna under, även om jag gör en långsam växling eller om jag växlar lite innan varvstoppet. Nu får jag lite mindre än 2000rpm i "revdrop" mellan 2-5:ans växlar. Max-torq ligger på ca 7100rpm och det är borde bli ganska bra växellägen mao, även om jag alltid växlar vid 8500rpm. Vad har expertisen för tankar runt detta? ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Re: Close gear ratio! Blir det för tätt?
Men man måste ju inte köra på Anderstorp iofs ![]() |
||||
Re: Close gear ratio! Blir det för tätt?
om effekten avtar på höga varv (läs lätt övervarv) kan man ju alltid ligga där i någon sekund. Det finns mycket tid att tjäna att nå upp i vettig fart tidigt på rakan, som aldrig går att tjäna in med enstaka km/h högre toppfart. _________________ Roland Johansson |
||||
Re: Close gear ratio! Blir det för tätt?
det är precis en sådan här ny vinkling jag hoppades på att få. ![]() Har nästan börjat få andra tankar, men då kör jag på detta. ![]() ----------------------- Kan nästan höra bilen komma på en långraka: "Veeeehh - Veeeeh - Veeeeh" - och så "Bah-Bah-Bah" när den slår i varvstoppet på 5:an! ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Re: Close gear ratio! Blir det för tätt?
Alternativet om du har 'hårt' varvstopp är att skaffa ett 'mjukt' varvstopp. Du kan väl ändra parametrarna i din motorstyrning, ställ upp boxens varvstopp 500 varv och kör sedan ett mjukt stopp på 'vanliga' maxvarv så får du lite motOGp ut ur kurvorna ljud när antispinnen jobbar hårt. _________________ Roland Johansson |
||||
Re: Close gear ratio! Blir det för tätt?
Hej Bra förslag! Men jag måste reda ut, det här med "mjukt" varvstopp. ![]() Villka parametar skall jag ställa för att få till det? ![]() Det jag har läst mig till i ämnet är, att man backar tändningen x-antal grader, för att tappa effekt innan man klipper fuel/ingnition helt, som man då kallar det "hårda varvstoppet". Motorn blir jävligt mycket varmare i motorn samt i avgaserna. Behöver jag kompensera detta genom att skicka på mer soppa, som då kyler motorn lite extra? Just nu ligger jag på 30graders förtändning upp mot varvstoppet. ------------------------------------------------------------------------------------- Skall jag höja varvstoppet till 9500 samt backa tändningen, mellan 9000-9500 rpm, till ex. 20grader samt öka på soppan för att motverka värmebildningen? Samt dra upp det hårda varvstoppet till 9500 ? Det idealiska skulle vara då, att motorn tappar precis så mycket effekt (när man ligger på 5:ans växel) att man kan hålla 100% throttle, utan att varvet stiger över 9100-9200, beroende på yttre omständigheter, så som vägens lutning, motvind mm. Eller? ------------------------------------------ Så här ser det ut i min motorstyrning, Hondata S300. Jag kan välja att klippa "fuel" eller både "Fuel + Ingnition" och så ställa ingnition- och fuel-tabellerna. Jag använder enbart TPS-givarens signal och inte MAP-sensorn, därav det "procentuella" kolumnerna. ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Re: Close gear ratio! Blir det för tätt?
Vanliga standardinsprutningar och gamla varvstopp klipper tändningen pang bom i princip på ställt varvtal. Det kan förekomma lite misständningar precis före, vi pratar kanske 10-50rpm före. Insprutningar klipper oftast bränsle också. Ett mjukt varvstopp klipper tex cyl1 första varvet, sedan cylinder 4 etc. Bränslet tror jag inte man gör något åt. Det blir just mjukt. HUr du ska göra med just din insprutning får du väl fråga säljaren om tips. Nyare eftermarknadsstyrningar tror jag börjar ha 'mjukt' varvstopp. _________________ Roland Johansson |
||||
Re: Close gear ratio! Blir det för tätt?
Jag använder Hondata S300, som är det absolut vanligaste eftermarknadssprut för Honda. I den man kan välja att klippa antingen "Fuel" eller både "Fuel + Ignition". Däremot finns det ingen möjlighet att klippa enstaka cylindrar, utan alla på samma gång, tyvärr. ---------- Därför undrar jag fortfarande om det är möjligt att backa tändningen så pass mycket, mellan 8500-9000rpm, att man tappar tillräckligt mycket effekt för att bilen skall sluta accelerera på 5:ans växel. Samtidigt skall det inte vara skadligt för motorn. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Re: Close gear ratio! Blir det för tätt?
Men jag har inte stått på rullar och testat hur EGT blir om jag ligger också nöter där. |
||||
Flytta vtec ingreppet till 5.000 v/m så lider du inte av att hamna under 6.000 v/m.
![]() |
||||
Re:
Dessutom är "break-pointen" mellan lågfarts- och vtec-nocken just vid 6000rpm. Motorn tappar väldigt mycket vrid på vtec-nocken vid 5000rpm. ------------------------------ Det jag kanske har glömt fråga i fallet med backad tändning på 8500-9000rpm, förutom problemet med höjd avgastemp, är att risken för spikningar måste väl öka, eller ? Är det inte så att, om man väntar för länge med gnistan, så kan bränslet självantända pg. av tryck och värme ? För att läsa den gränsen måste jag skaffa en "KNOCK-SENSOR". och så en "Avgastemperatur-mätare", förstås. Hmm, det börjar bli omständigt detta! ![]() _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Nej tvärtom, risken för spikningar minskar om du tänder senare.
Att det skulle självantända helt och hållet utan gnista är ingen risk utan massivt turbotryck. Anledningen till att det blir högre EGT med senare tändning är att viss del av förbränningen kan fortfarande äga rum när avgasventilerna har öppnat. Men du har en sugmotor så vad som är "sen" tändning i din konfiguration är ingenting mot turbomotorer. Jag har ingen direkt erfarenhet av Hondamotorer men med ovan i åtagande skulle jag säga att du har absolut inget att oroa dig för vad gäller EGT med att sänka din tändning uppåt 10 grader vid varvstoppet. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Nu vet jag inte vad du har för tändsystem och spole, men en gammal billig MSD 6:a har just mjukstopp där den släcker tändningen lite här och där. Borde vara enkel att koppla in. En microswitch till kopplingspedalen så kan du köra flatshift och motorn ligger kvar på tex 6000 varv. Smidigt vid starter med.
Döden för avgasventilerna på en turbomotor och turbon blir inte långlivad heller, men på sug borde det fungera bra. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
Har klurat lite och tror att det finns en halvbra lösning.
Jag skulle kunna använda "Launch Control" för att uppnå det jag vill. -------------------- Med en aktivering-switch så kan man manuellt aktivera "Launch Control", i mitt fall på 5:ans växel. och låta den backa tändningen/fixa med bränsle vid ett lägre varv än normal "varvtalsbegränsning". Den höga "Maximum Speed" gör att "Launch Control" förblir aktiv hela tiden. På detta vis påverkas inte "Rev Limits" på dem andra växlarna. ![]() Vad tycks? _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Har du en
1: effektkurva? 2: Frontarian? 3. cw talet? 4. bilvikten? 5. Utväxlingna på alla växar(svar ja) 6. Däcksdimensioner(svar ja) Då jag jag simulera vad som händer med olika utväxlingsalterna, däck mm. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Tack Fuling. -------------------------------------------------------------- 1: effektkurva ![]() 2: Frontarea A = 1,72 m2 3. drag coefficients Cd = 0,35 3.1. CdA = 0.60 m2 4. bilvikten = 1030kg (med förare och full tank) 5. Utväxling på alla växar = 5:an 1,028, slutväxel 4,928 6. Däcksdimensioner = 225/50/15 --------------------------------------------------------------- Det är bara på 5:an's växel jag behöver veta hur många hästar jag behöver tappa för att bilen skall sluta acca. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Benci:
1: Har du data olika slutväxlar som finns? 2: Finns det andra drevsatser? 3: Har du en aning om vad din riskockar gör på 201 och/eller 402m? Hmm jag vet raktfram åka är ingen kul men bra att ha ur vetenskapligt syfte rent acc-mässigt. (1 o 2, behöver lite olika saker att testa med.) _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 7850 besök totalt |