Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3796 besök totalt |
M3 CSL Köpa eller inte
Har lite problem. Beställde en M3 CSL i sommras. Har nu fått vet att den produceras i april. 355 Hk viktbesparing 100-150 kg + det andra som ni säkert läst om. går att extrautrusta med AC grundpris 805kkr. Ska jag köpa den eller lägga ner lite kulor på min vanliga M3? Risken är att man inte vågar ladda med den ordentligt. (mycket pengar) Vad ska man då ha den till resonerar jag. janne _________________ ![]() Jan Nagy |
||
Hej Jan!
![]() Som någon sa tidigare i en tråd: om bilen är så dyr att man inte vågar gasa ordentligt är den för dyr. Men å andra sidan kan du förmodligen köra lika fort i CSL:en som i din nuvarande utan att pressa lika hårt. Kanske dessutom blir bättre andrahandsvärde på CSL? ![]() PS. Var det du som fick motorproblem på Kinnekulle den 1:a september? Tycker jag känner igen ditt namn. Löste det sig väl? DS. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Re: M3 CSL Köpa eller inte
Just, huvudet på spiken om du frågar mig. Varför köpa en CSL om man inte vågar använda den fullt ut. Satsa du lite pengar på din gamla bil och använd den. Åter igen mina sketna ![]() /Anders C _________________ /Anders C |
||
Janne N: med all respekt så tycker jag att du skall köpa en CSL oavsett vad de andra tycker, det är ju en väldigt bra bil för pengarna och du får ju in 5 personer också.
om inget annat så står värdet sig rätt ganska bra jämfört med vanliga M3 E46. om jag hade så mycket pengar så skulle jag nog köpa en CSL och ha kul på ringen några gånger om året och vara med på så många klubbträffar i sverige som möjligt och i övrig tid så står den i garaget och blir om pysslad. Efter några år när man ser att det finns en bättre bil för samma prislapp så byter man , DÅ är man säkert glad att ha ägt en CSL när priserna eventuellt blir konkurrenskraftiga?. CSL är ingen dussinbil, men är den mångfalt bättre än en M3?, det är en annan fråga. 355 hk mot 343 hk borde kännas i acceleration och toppfart. Kolfibertak säger man inte nej till heller ![]() _________________ Kör cheva numer. |
||
Jag tycker den ser kanonläcker ut. Tycker inte om att de tog ur AC och Stereo dock... Kan man få båda monterat av BMW direkt? och hur mycket väger egentligen det?
Utan AC och stereo så tycker ja de är lite väl nämligen. Porsche 996 GT3 har väl både AC och stereo och är riktigt läcker annars men nu va de ju ingen jämförelse mot någon annan bil det var frågan om. Men håller med de andra om att du måste våga gasa med den annars kan du ju lika gärna behålla din "vanliga". Det blir ju rejält mycket billigare att lätta din och trimma litegrann istället för att köpa en CSL men blir ju inte riktigt samma sak ändå... Personligen så skulle ja nog köpa den om ja hade rätt gott om pengar. Då menar jag nog så mycket pengar så det redan stod en 996 GT3 med flera i garaget. om jag "bara" haft pengar till 1 bil i den klassen (och bara välja mellan M3 och M3 CSL) så hade jag nog spart pengarna och lekt med min "vanliga" M3 istället. På med coilovers och trimma den som Johan gjort plus att sätta dit lätta stolar och eventuellt något annat godis. Det blir ju rejält mycket billigare än att sälja din och köpa en CSL... Men det vore ju riktigt läckert med en CSL oxå... sen kan man ju undra hur bra de kommer att stå sig i värde? Svårt val ändå... ![]() _________________ Mvh Daniel Larsson |
||
I okt. issue av Performance BMW där de testkör CSL på Ringens GP-slinga skriver de att: "Briefly nicking up from second to third, it`s obvious the SMG shift has been optimised and the throttle responses with the new intake layout are incerdible"
De skriver vidare att den är neutral i jämförelse med ord. M3 som understyr en aning och att motorn och bromsarna är fenomenala. De skriver också att CSL är vassare än M3:an men att göra om en i grunden redan jättebra bra bil till en superbra är svårt. Personligen skulle jag inte tveka - KÖP! Du kommer att äga en riktigt unik och till flera ändamål ganska brukbar bil! I alla avseenden kommer att vara en kanonläcker bil (bara det att den har torrsump ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
om fem sex år är en M3 E46 bara en "vanlig" (om än väldigt bra) bil. En CSL är en klassiker redan idag och ännu mer då! En bil man kan ha hur länge som helst. Se på 964RS tex...
(att den hade torrsump visste jag inte ![]() _________________ ![]() |
||
Resonerar med mig själv fram o tillbaks när jag läser era inlägg.
Ska ner till ringen efter påsk och gå en Scuderia Hanseat kurs. Vore kul med en lite ändringar på bilen tills dess. Om jag köper en CSL så får jag strunta i det och åka orginal M3. (bilen kommer inte sätta gränserna) ![]() Det som talar för min M3 är. Den har gått 1500 mil, värsta hysterin har lagt sig och börjar våga bruka den ordentligt. Ekonomiskt fördelaktigt att lägga lite kulor på den för att få till chassiet mm. Emot. Vem vill köpa en nerkörd M3 som är lite ramsned. Det som talar för CSL. Chansen att lägga vantarna på en halvunik bil. Behöver inte förbättras ( kanske) Bra andrahandsvärde?? Emot. Får ångest av att tänka på att sätta den i ett räcke. Dyr. janne _________________ ![]() Jan Nagy |
||
![]() Varför skulle det vara dyrare att sätta en CSL i räcket än en vanlig M3:a ![]() Känslomässigt förstår jag, men för plånboken borde det inte vara så stor skillnad! Så köp du en CSL, nu när du har ett motargument mindre... ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Sällar mig till dem som säger KÖP. Du har ju faktiskt övertalat dig en gång redan. Men visst det är MYCKET pengar och du kan åstadkomma mycket med din befintliga för mellanskillnaden.
MEN bilen är speciell och hur mycket du än modifierar din vanliga så blir den aldrig en CSL. Sedan ska jag väl inte sticka under stol att en del av mig vill att du köper den bara för att man ska en sportslig chans att en CSL i verkligenheten. ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Jag var lite otydlig. Tycker bilen är dyr. Men känslomäsigt kostar den dubbelt. ![]() ![]() _________________ ![]() Jan Nagy |
||
KÖP!
Det är som sagt en klassiker redan. Med en M3 E46 är man väl redan förbi stadiet för skrotbil man vågar "hjärnsläppsåka" med... ![]() Ljudet i CSL:en är så bra att man blir religiös... ![]() ![]() Torrsump! Visste jag inte! Var kan man läsa en INGÅENDE spec på CSL:en? (Snackar nu om INGÅENDE!) ![]() ![]() |
||
Haha, själv så hade jag nog lutat åt Exige håller eller TVR ![]() Men å andra sidan, det är ju en M3 E46 CSL - KÖP!!!! ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Tror iofs att man kan göra en vanlig E46 M3 snabbare till en lägre kostnad dessutom är den mer användbar till vardags om det nu är av intresse.
Din M3 har ju haft det största värdetappet så mellanskillnaden blir nog rätt stor plus att du får värdetapp igen på CSL:en. Men om ekkonomin är relativt ointressant och du inte behöver använda den till vardags så vore det kanske på sin plats med en provkörning av CSL:en innan köp även om den onekligen verkar underbar. Tycker inte du skall oroa dig för att sätta den i räcket, iaf inte mer än ngn annan bil dessutom är den försäkrad i fall olyckan skull vara framme. Att den skulle ha torrsump är helt nytt för mig. ![]() Man får ju dock en GT3 för samma pengar så det gäller att CSL:en är bättre, är den det? |
||
Bankar ditt hjärta
![]() ![]() Detta är en väldigt unik bil, få förunnat. Så har du möjighet tycker jag inte du ska tveka. Tänk bara på den mytomspunna 3.0CSL ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Ja det undrar jag med. Är en M3 så mycket bättre än en GT3?. Bättre än en Carrera 4 vet vi ju redan ![]() _________________ Kör cheva numer. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3796 besök totalt |