Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Försäkringar som gäller på Ringen.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
20 besök senaste veckan (38539 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Eftersom tydligen IF numera också gjort klart att deras försäkring inte längre på turist körningen så måste man ju börja se sig om vad man ska gå på.
Så, vad åker ni andra med för försäkringar förutom IF och hur säkra är ni på att dom täcker turistkörningen?
och, jag vill bli befriad från svar som: Det skiter jag i, smäller det så smäller det osv, osv.

Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re: Försäkringar som gäller på Ringen.

bakmotor skrev:
Så, vad åker ni andra med för försäkringar förutom IF och hur säkra är ni på att dom täcker turistkörningen?
och, jag vill bli befriad från svar som: Det skiter jag i, smäller det så smäller det osv, osv.

Jag åker med tre olika försäkringar, en som kallas "Sunt förnuft" och om/när den skiter sig, så har jag ytterligare
två försäkringar, en som heter "Billig bil" och en "Pengar på kraschkontot".

Yes - precis det svar du inte ville ha, men dagarna då F-bolagen glatt betalar för våra misstag där nere är över.

Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare

FredrikÅ skrev:
bakmotor skrev:

Jag åker med tre olika försäkringar, en som kallas "Sunt förnuft" och om/när den skiter sig, så har jag ytterligare
två försäkringar, en som heter "Billig bil" och en "Pengar på kraschkontot".

Yes - precis det svar du inte ville ha, men dagarna då F-bolagen glatt betalar för våra misstag där nere är över.

Mycket givande information och inget jag kunde räknat ut själv......
Tyvärr så är det väl som du säger att dom har dragit öronen åt sig, Bilsport&MC funkar väl forfarande om bilen är äldre än 20 år, var så för något år sedan i alla fall. Annars vette fasen vad det finns för bolag kvar?!
Hade det bara varit sina egna misstag att ta hänsyn till så hade det varit en sak men tyvärr är det rätt gott om vildhjärnor som kör med huvudet under armen där nere.

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

bakmotor skrev:
Eftersom tydligen IF numera också gjort klart att deras försäkring inte längre på turist körningen så måste man ju börja se sig om vad man ska gå på.

Det var ny info. Vem är källan?

PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Har IF gått ut med något "officiellt" uttalande om att de inte täcker TF? De har ju varit väldigt tydliga med att de täckt TF tidigare.
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare

LUX skrev:
bakmotor skrev:

Det var ny info. Vem är källan?

En Poppe kompis som fått sitt nya försäkrings besked från IF.
Sedan några minuter vet jag också att IF inte kommer täcka några banmöten typ Spa/Ringen i PCS regi heller längre.

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Undrar om BMW originalförsäkringar också ändrar om TF

Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

PeterF skrev:
Har IF gått ut med något "officiellt" uttalande om att de inte täcker TF? De har ju varit väldigt tydliga med att de täckt TF tidigare.

Ja, det har dom varit tidigare men tydligen har det blivit ändring på det nu.
Att dom skulle göra ett officiellt uttalande kanske inte är så troligt, dom vill säkert mycket hellre skriva in det på sid.3 i det smått finstilta så folk inte ser det och glatt förnyar sin försäkring utan vetskap.
Jag kommer troligen byta bolag i vilket fall, om inte annat för att visa vad jag tycker om det.

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

bakmotor skrev:
PeterF skrev:

Att dom skulle göra ett officiellt uttalande kanske inte är så troligt, dom vill säkert mycket hellre skriva in det på sid.3 i det smått finstilta så folk inte ser det och glatt förnyar sin försäkring utan vetskap.
Jag kommer troligen byta bolag i vilket fall, om inte annat för att vkisa vad jag tyker om det.

Tack för info redan nu så slipper man en sur överraskning när man ställer på bilen.
Även om det nu blev en tråkig julklapp i förskott.

DARTH VADER har aldrig känns mer rätt än nu!

mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

LUX skrev:
bakmotor skrev:
PeterF skrev:

Jag kommer troligen byta bolag i vilket fall, om inte annat för att vkisa vad jag tyker om det.

Tack för info redan nu så slipper man en sur överraskning när man ställer på bilen.
Även om det nu blev en tråkig julklapp i förskott.

DARTH VADER har aldrig känns mer rätt än nu!

Lite det jag ville high lighta här, lär ju vara mest Ringen nördar här i Sverige...
Ja, just det, en och annan från Luxenburg också!

Hmm, den E36 M3 som varit i bakhuvudet att ha parkerad vid Ringen börjar bli riktigt intressant nu.

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006

Då blir det nytt bolag, jag betalar ju extra för att ha Nürburgringskyddet.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

originalförsäkringar har med årets faktura skickat ut förändringar i villkoren där framgår det i all tydlighet att något annat än trafik inte gäller på nurburgring :'(

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Re:

bertil1 skrev:
Då blir det nytt bolag, jag betalar ju extra för att ha Nürburgringskyddet.

+1 thumbs down

För de extra pengarna jag betalar för IF-försäkringen kan man göra något kul för. Som att åka till ringen tex.

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Johan Sjöström skrev:
originalförsäkringar har med årets faktura skickat ut förändringar i villkoren där framgår det i all tydlighet att något annat än trafik inte gäller på nurburgring :'(

Tänkte just fråga om trafikförs., jag har ju valt min bil för det är ungefär den nivån jag har råd att krascha, och kamma noll, sen är det är ju tråkigt om vagnskadan inte gäller men heller inget jag räknar med. Dock klarar inte min privatekonomi, att lösa ut tre 911'or om nu olyckan skulle vara framme och man t.ex hade råkat släppa olja i Schwedenkreutz.

Så länge förs.bolaget betalar räcken, banrep. Och skador på andra bilar så är iaf jag "nöjd", men förstår att ni med "dyrare" bilar får lite huvudbry.

Shoppingclion
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Trafikförsäkringen kommer alltid att gälla eftersom försäkringsbolagen måste följa trafikskadelagen. När det gäller vagnskadeförsäkringen bestämmer bolagen själva vad den ska täcka och inte.

mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Fredrik L skrev:
Johan Sjöström skrev:

Tänkte just fråga om trafikförs., jag har ju valt min bil för det är ungefär den nivån jag har råd att krascha, och kamma noll, sen är det är ju tråkigt om vagnskadan inte gäller men heller inget jag räknar med. Dock klarar inte min privatekonomi, att lösa ut tre 911'or om nu olyckan skulle vara framme och man t.ex hade råkat släppa olja i Schwedenkreutz.

Så länge förs.bolaget betalar räcken, banrep. Och skador på andra bilar så är iaf jag "nöjd", men förstår att ni med "dyrare" bilar får lite huvudbry.

Räcken och bärgning lär väl inte trafik delen ta eller?
Inte en alls oviktig fråga, speciellt om man åker lite billigare bil därnere. En räkning på bärgning/sanering och räcken kan snabbt springa iväg till 40-50 000:- med den debitering dom kör med.
Som sagt, trafik delen kan dom nog aldrig komma ifrån så länge det betraktas som allmän betalväg.
Kasko delen däremot kan dom ju skriva in lite "vad dom vill" i, viktigt bara att vi nämner det så man inte är ovetande om det finstilta. Vi är väl inte jätte många som läser hela försäkrings brevet från pärm till pärm.

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

bakmotor skrev:

Inte en alls oviktig fråga, speciellt om man åker lite billigare bil därnere. En räkning på bärgning/sanering och räcken kan snabbt springa iväg till 40-50 000:- med den debitering dom kör med.
Som sagt, trafik delen kan dom nog aldrig komma ifrån så länge det betraktas som allmän betalväg.
Kasko delen däremot kan dom ju skriva in lite "vad dom vill" i, viktigt bara att vi nämner det så man inte är ovetande om det finstilta. Vi är väl inte jätte många som läser hela försäkrings brevet från pärm till pärm.

Bärgningen lär man väl åka på att betala själv, men räcken? Är för dåligt insatt i det här märker jag, men trafiken borde väl täcka alla motparters kostnader, inkl. Nürburgring Ghmb eller är det för mycket att hoppas på? Finns säkert någon klasul om vårdslöshet dock, som de kan å-ropa.

Shoppingclion
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Fredrik L skrev:
bakmotor skrev:

Bärgningen lär man väl åka på att betala själv, men räcken? Är för dåligt insatt i det här märker jag, men trafiken borde väl täcka alla motparters kostnader, inkl. Nürburgring Ghmb eller är det för mycket att hoppas på? Finns säkert någon klasul om vårdslöshet dock, som de kan å-ropa.

Alltså, jag vet inte säkert. Bara något jag själv antagit. Någon som vet säkert och kan tala om vad som gäller?

Cupra R Ringen Toy II ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Trafikförsäkringen täcker normalt 1e man och 3e man. Personskada på dig själv och personskada och inventarier för andra som du demolerar.

om du råkar köra av vägen och in i ett hus så är det din trafikförsäkring som går in och står för skadorna på huset, det är inte din delkasko eller vagnskada (och det är inte hemförskringen hos husägaren, som iofs parkerat huset mitt i vägen, och borde vara vållande).

Detta är den bild jag fått av försäkringsbitarna (med allt joxande runt motortävlingsförsäkring och licenser som ersättare för Trafikförs vid tillfällen när den inte gäller)

Vägräcken längs vägarna hanteras väl på samma sätt, och därmed även Armco längs Nordslingan.

jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008

Angående originalfrågan, hur är det med Bilsport & MC? Täcker de TF även på kaskodelen?

FredrikÅ: Jo, den varianten är absolut bäst och dessutom oftast billigast på lång sikt. Jag kör med den själv också, dessutom har jag lagt till delmoment 4. Säkerhetsmarginal. I synnerhet använder jag mig av det när jag är i närheten av andra bilar...
Antar f.ö. du utvecklade grundkonceptet efter slalomtävlingen i Boden för en massa år sedan

MVH Jonas

Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

jonthi skrev:

FredrikÅ:
Antar f.ö. du utvecklade grundkonceptet efter slalomtävlingen i Boden för en massa år sedan

OT // Haaahhaaa, tack för den! Jonas påminner alltså om min första 911 (911 E Targa 1971, Blutorange)
som jag, någon gång i mitten av 1990-talet, i min ungdomliga entusiasm virade runt en lyktstolpe... För de 78 tusen
kronor som försäkringsbolaget till slut gav mig, köpte jag en BMW 2002 turbo, som jag senare bytte vidare
till en stenhård 911 S -73 för småpengar... Those were the days... // OT off..

Att försäkringsbolagen nu drar sig ur TF är naturligtvis trist, men oerhört förutsägbart.

För mig handlar det inte främst om att köra så försiktigt så att inget händer. Det går ju inte - för det händer
alltid något skit till slut i alla fall (bara man håller på tillräckligt länge ).

För mig är det mer en fråga om inställning; "om något händer, vem förväntas betala?"

Nåväl. Antar att det här kommer att leda till billiga begagnade 997 GT3 som ska ut på marknaden?

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
20 besök senaste veckan (38539 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande