Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Auktion av bilarna på SAABmuseet
1, 2   >>
5676 besök totalt
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005

Trådstartare
På fredag börjar de ta emot anbud på bilarna som tillhör SAABmuseet.

Kanske nån av forummedlemmarna som besitter tillräckligt med pengar eller intresse för att köpa någon av pärlorna.

Här finns info http://www.konkursboet.se/

Här finns listan på bilarna med tillhörande info http://www.delphi.se/filearchive/5/5940/120116-Bilder_pictures%20Saab%20Car%20Museum.PDF

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Jag gillar inte när man splittrar såna där fina samlingar.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Jag hoppas verkligen att någon går in och försöker köpa loss hela samlingen så att museet kan drivas vidare i någon form.

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Det fanns en del gobitar där.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Är jag knäpp om jag anser att de gamla -50talarna är såååå vackra?

Edit: Är jag en trist och tråkig Svenne om jag tycker bilarna helst ska stanna i Sverige, ägda av Svenska samlare eller museer? Alla bilarna är såklart inte like speciella, men många skulle kännas så fel i en fet cowboys samling, uppställda bredvid en rad perfekt renoverade jänkarjärn i en lada i Texas.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Det är ju bara så synd att det skall säljas.
Finns ju en del fynd och udda bilar där!

Borde ju fan vara ett statligt ansvar att bevara alla bilarna OCH museet!
SÅ jäkla dålig stil att först vara med att stjälpa Saab och sedan sälja ut kultur på det sättet.

Trosa
Här sen Sep 2005

riktig synd att det nog splittras på det hela. är ju verkligen en hel del godbitar i samlingen

hade jag pengarna hade jag ju köpt den där ursaaben. så läckert snyggt!

Tystberga
Här sen Mar 2004

Jag vill ha 95an med husvagn eller någon av kombiprototyperna. thumbs up
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Några exempel på bilar som passar Rejsas besökare thumbs up

Skogstorp
Här sen Nov 2004

Ja det gör så ont i mitt SAAB-hjärta att det här kommer ske. Hoppas som flera andra att det finns någon rik Knösus där ute som köper hela klabbet och skänker tillbaka det eller har det kvar på Saabmuseet.

Jönköping
Här sen Sep 2004

2fast4u skrev:
Jag gillar inte när man splittrar såna där fina samlingar.

+1

Tyresö
Här sen Feb 2003

Vet med säkerhet att det finns seriösa initiativ för att säkerställa att museet och samlingen bevaras i sin helhet.
Det är bara att hålla tummarna för att dessa initiativ inte grusas av kortsiktigt tänkande och att konkursförvaltarna ser fördelarna med en köpare av hela samlingen ur flera perspektiv.
Det är illa nog att den enda riktigt innovativa biltillverkaren vi haft i det här landet ser ut att försvinna, att dessutom svensk bil-, industri och designhistoria riskerar skingras för vinden är tragiskt.
Om museet överlever vet jag några personer jag gärna sätter hjältegloria på!

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Magnus tips på bilar som tilltalar Rejsas besökare var försiktigt tilltagen.
Skulle vilja lägga till Saab 94 (Sonett 1) och alla rallybilar från 92 till 99 Turbo & 16V

Lite onödigt vetande om Magnus två förslag:
Gr N 9000 CS byggdes av mina senare teamkamrater i Swede Team Motor, Mats Gustavsson, Far och son Höglund och Dahl. Det blev en 6 eller 7.e plats i ADAC 24 timmars på Nordslingan tror det var runt 96-97.
Man låg på t.o.m. på pallplats ett tag. Detta med en totalbudget för hela rejset som vida understeg vad t.ex. Opel och BMW betalade för sin depåyta....
På i rejsasammanhang inte helt obekanta Pistenklause hänger ett foto på ett nöjt Sjuntorp racing efter den oväntade prestationen.

Formula Juniorbilarna som rejsades säsongerna 60 och 61 av Erik Carlsson, Carl-Magnus Skogh och Gösta Karlsson tillhör kanske några av museets mest intressanta klenoder.
tvåtaktsmotor var inte helt ovanligt i Formula Junior (direkt föregångare till Formel 3) vid den här tiden. Men framhjulsdrift var knappast något du hittade på andra formelbilar, vare sig då eller senare. (men det har förekommit)
Men det riktigt anmärkningsvärda med Formula Junior bilarna är monocoqcue chassit. Vid den här tiden var det rörram som gällde i allt från Formula Junior till Formel 1. 1962 presenterade Colin Chapman F1 racern Lotus 25.
Den ansågs revolutionera formelbilsracingen med sin monocoquekonstruktion och Chapman skröt med att vara först i världen. Och det var han ju om man med världen på Imperiets vis menar de brittiska öarna, eller om bara F1 räknas. I annat fall var nog Saabs flygplansinpsirerade konstruktörer minst 2 år före det förmenta Lotusgeniet. Men egentligen var Saab mer före sin tid än så. Redan 1956 presenterade man Sonett 1.
Redan den hade en nitad aluminiummonocoque med en lätt plastkaross. Detta vid en tidpunk då alla andra racersporbilar som Jaguar D-Type, Aston Martin, Ferrari, Maserati, Lotus och Porsche hade rörram och aluminiumkaross. Racingikonen Porsche 917 hade rörram långt in på 70-talet som jämförelse.
Storyn bakom hur Chapman med största säkerhet fick sin idé kan vi berätta vid annat lämpligt tillfälle.

Tänk om 50-60-70 talets Saab haft råd och vilja att satsa ännu mer på motorsport, vad hade man varit då idag? Eller som jag på en egentillverkad bakrutestreamer skrev på en av mina Saabar redan tidigt 80-tal.
"Saab leder inte utvecklingen - Saab skapar den!"
(som svar på någon fånig tysk tillverkare som påstod att man inte följde utveckligen, utan ledde den, en tillverkare som ett halvt nästan ett halvt sekel senare också kommit på att turbo kanske är en bra väg för downsizing med bibehållna prestanda, snabbtänkta grabbar där nere i Bayern eller? )

Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Bosse L skrev:

Lite onödigt vetande om Magnus två förslag:
Gr N 9000 CS byggdes av mina senare teamkamrater i Swede Team Motor, Mats Gustavsson, Far och son Höglund och Dahl. Det blev en 6 eller 7.e plats i ADAC 24 timmars på Nordslingan tror det var runt 96-97.
Man låg på t.o.m. på pallplats ett tag. Detta med en totalbudget för hela rejset som vida understeg vad t.ex. Opel och BMW betalade för sin depåyta....
På i rejsasammanhang inte helt obekanta Pistenklause hänger ett foto på ett nöjt Sjuntorp racing efter den oväntade prestationen.

Har du ingen mer info om den bilen? Jag tycker den verkar vara väldigt intressant att veta mer om!
Jag sökte en heldel efter info om den när de la ut bilderna den 16jan, men utan resultat..

Den enda gången jag hört talas om en saab i 24h (förutom tyskt privat team i en 900 t16) var väll AutOMotorsports 9-5 kombi som sponsrades av Diners Club och som främre spindeln gick sönder på under de tidiga morrontimmarna..

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Jag vill ha en av Sonett 1:orna och en 2-taktsrRally tack!

Är det någon som har en aning om vad ovanstående betingar i ungefärligt värde?

Det är ju ändå 2-timmar kvar på auktionen... Vad ska man lägga för bud?

För övrigt: jäkligt trist hela historien!

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004

Är jag den enda som har 900-cabben förädlad av Pierre Olofsson som favorit? Förmodligen!

För övrigt hörde jag precis konkursförvaltaren uttala sig på P3. Enligt henne handlar det förstås om att få in så mycket pengar som möjligt för att betala fordringsägare och hittills har det kommit in ca 500 bud. Man kan ju alltid hoppas att nån slantar upp de miljoner som krävs för att köpa rubbet, men tillåt mig tvivla...

Du borde cykla mer!
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Har du ingen mer info om den bilen? Jag tycker den verkar vara väldigt intressant att veta mer om!
Jag sökte en heldel efter info om den när de la ut bilderna den 16jan, men utan resultat..

Den enda gången jag hört talas om en saab i 24h (förutom tyskt privat team i en 900 t16) var väll AutOMotorsports 9-5 kombi som sponsrades av Diners Club och som främre spindeln gick sönder på under de tidiga morrontimmarna..[/quote]

Fritt ur huvudet, så är det en dåtida försiktig Gr N preparering i budgetbyggaranda, men med stort stöd från fabriken betr. rätt kompetens. Fanns ju inte så mycket extra klassat vad jag minns. Var bättre på ursprungliga T16 tror jag.
Inga revolutionerande grejor vad jag minns alltså, men uppdaterat med Saab originalprylar så långt reglementet tillät. Kan tänka mig chippat drygt 300 hk något tätare stegning mha lämplig blandning av drev från de olika standardlådorna, sällholmdiff. Hårda bussningar i chassit, ev grövre krängare och Sachsdämpare med fjädrar enligt Saabs egna beräkningar. Bromsar bör i princip varit 9000 Aero med racebelägg.
Jag ska ta reda på den mer exakta specen vid tillfälle, men just nu får nog mina kamrater i Trollhättan fokusera på viktigare saker en stund...

Det har körts Saab vid flera tillfällen i ADAC 24 Gasparatos, Heushmidt bl.a. Diners clubgänget med Törjesson och Poker Wallenberg åkte iaf 2 ggr med combin, höll väl på att bli 2-3:a ett år det slog eld i pannrumet har jag för mig. Sedan åkte de 9-3SS därnere också. Den gick nog ännu värre, men konkurrensen har ju ökat tiofalt de senaste åren.

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Sverige
Här sen Aug 2003

Gött att dom blir kvar i trollhättan. Den enda rätta lösning thumbs up

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008

Michael Bäck skrev:
Gött att dom blir kvar i trollhättan. Den enda rätta lösning thumbs up

+1 thumbs up

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Bilder o videos
Auktion av bilarna på SAABmuseet
1, 2   >>
5676 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande