| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Downforce, är det något att ha?
|
1, 2 >> 8225 besök totalt |
|
Downforce, är det något att ha?
Hur mycket gör egentligen en väl avstämd vinge och splitter på varvtiderna? Eftersom det är jag som frågar så är det främst min bil jag tänker på, (Speedster Turbo 255hk, öhlinare, r-däck, annars original) Men även rent allmänt skulle det vara intressant att höra när dessa prylar kan motiveras. _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage
|
||||
|
Re: Downforce, är det något att ha?
Högre kurvhastighet ger automatiskt högre slut hastighet slutet av rakan, så självklart gör det skillnad. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
|
Re: Downforce, är det något att ha?
Jo det är ju klart att det ger förbättring av varvtider. I tävlingssammanhang är ju varje tiondel livsviktig och ger i slutänden sekunder. Men för vanliga banåkare med gatbilar som åker lite för skoj skull och klockar varvtider på olika banor, kan man räkna med någon märkbar förbättring, eller rör det sej om just tiondelar? _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage
|
||||
|
Absolut
Är det på en gatbil kan man ju sätta den där den gör nytta om man inte är begränsad av ett reglemente som de flesta tävlingsbilar dras med. Iofs får man ju montera av den om man ska ut i trafiken polisen brukar inte gilla sånna tilltag
Bästa minnet har jag från mantorp & snabba vänstern efter Mjölby kurva när jag testade både med & utan vinge klar skillnad. Så här hade jag vingen på min förra bmw & den gjorde god nytta där den satt. Här syns även splittern som har ca 13cm utstick är tillverkad av 10mm plywood.
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
En vinge som är ställd för att fungera i kurvorna sänker oftast din top-speed... På GTS/R Viprarna gjorde det 20 km/h...
|
||||
|
Jag provade i Finland först utan och sedan med, tror det var 0,6-0,7 sek snabbare med vingar på en bana som var 2 km.
På banor som Mantorp kan det nog lika gärna försämra tiderna då det går mycket rakt fram. |
||||
|
Re:
På din bil verkar inte mycket göra storskillnad, back to back test med ny r däck och cup slick allt nytt gav 5-6s per var på en 1m och 45s lång bana _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re:
Slät undersida & något lägre fram ger både lägre luftmotstånd & mer downforce. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
sista reporna på mantorp i somras med min formelbil när man verkligen vågade testa gränserna (lagom kall assfalt coh regndäck gjorde att man kunde känna när det mekaniska greppet försvann lättare)
tex 4500 rpm på 4ans växel gick jättebra, vid 5000 rpm började den understyra, satsade allt jag vgade och ökade till typ 5800 rpm i samma kurva och då gick den som på räls, rätt svårt att våga släppa gränserna när man är van vid gatbil utan downforce bara, man måste liksom våga öka hastigheten rätt rejält mycket för att få tillbaka greppet,... är nästan säker på att man med tillräckliga vingar och tillräckligt hög hastighet kan få stor nytta av riktiga vingar även på en gatbil, det stora problemet ä'r nog bara att våga ha tillräckligt hög hastighet om man inte är en van förare, känns fel att höjja hastigheten till tex 200km/h när man känner att det mekaniska grepopet i däcken försvinner vid 160
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Är nog ungefär samma som på min bil, beroende på bana såklart men jag kapade ca 2,3 sek på kinnekulle som förmodligen är ungefär hälften så lång som den bana du syftar till. |
||||
|
Re:
Bra där men innan har du alltid sagt typ ingen skillnad _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Skrev så här tidigare...
Detta är per kilometer så det kan såklart bli en hel del på en lång bana som svänger mycket. |
||||
|
Re:
..ursprungliga frågan gällande downforce inte r-däck vs slicks? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Re:
Kör inte du runt med en lagårdsvägg?
Lite skillnad på hur stor del av bansträckningen man vrider på ratten på Kinnekulle mot Mantorp På Kullen kan det väl vara bra att bli nedtryckt över krönen om man känner för att svänga där också
Men jag sitter och klurar på en sak, intressant är ju hur kurvor just ut på längre raka bitar ser ut. Jag provade en gång en Radical på Gelleråsen och det var intressant hur mycket man kände att man fick grepp bak så man kunde gasa fullt ut hela vägen genom böjen ut på rakan. Men på vissa banor är det hiskeligt långsamma kurvor som leder ut på rakor, chikanen på Mantorp till exempel. Kan inte vara mycket i högre utgångsfart man kan få till tack vare downforce inne i själva chikanen? Speciellt inte om den downforcen är gjord med grejer som ger motstånd i högre fart.... Men till exempel Anderstorp har ju betydligt snabbare kurvor som leder ut på massa rakor, där borde högre lägsta fart i kurvorna löna sig ordentligt sen på rakorna? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Om man inte behöver följa något reglemente kan man fuska lite och ha vingen flexibelt monterad - i låg fart har den den vinkel som ger maximal (eller av annan anledning optimal) downforce, medan den vinklas ner av det ökade trycket när farten ökar på raksträckorna och man inte längre behöver maximal downforce - man har mer nytta av lite extra toppfart.
_________________ Ulf Gunnarsson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Downforce, är det något att ha?
|
1, 2 >> 8225 besök totalt |

