| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Tyck till val mellan 2 bilar
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (6223 totalt) |
|
Tyck till val mellan 2 bilar
Jag ska köpa en ny ban/lek bil + plus att ja ska kunna åka å äta glass i den ... Hade nästan helt bestämt mej för att importera en högerstyrd Porsche Boxster. Men så började ja kika lite Mb 230 slk och gjorde en liten jämförelse på hk & vikten och det skiljer enl transportstyrelsen 10hk upp på Porschen men 10kg ner på Mb om ja kommer ihåg rätt... pengar är nånstans mellan 50-80000kr Vilken tycker ni ?? komentera gärna varför också.. _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||||
|
Räkna med bromsuppgradering om du ska köra bana med SLK'n? Alltså jag vet inte, jag undrar. Vad jag vet är att du väl knappast behöver uppgradera nåt på Boxstern för att köra bana. Rätta mig om jag har fel.
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Från en annan tråd:
Kan det ha att göra med oljesystemet? _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||||
|
Re: Tyck till val mellan 2 bilar
Jag har kört båda. Ban/lekbil och gamla SLK'n är inget som kan nämnas på samma dag. Den är lika spännande som ett reprisavsnitt av Allsång på Skansen, med Lasse Berghagen och allt... Boxstern är okej rent körmässigt, men sök lite på nätet kring motorproblemen först. Det finns en anledning till att Boxstrarna snart är billigare än en gammal 944 turbo..
_________________ -- |
||||
|
Re: Tyck till val mellan 2 bilar
Det har tillverkats hiskeligt många? 160k 986 vs 25k 951
Men du har en bra poäng, en boxster känns ju mer som en slit och slängprodukt, väldigt synd att dom slarvade bort det med att göra sköra motorer. Kunde blivit väldigt prisvärda banbilar ! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Jag trodde mest det var en myt om att Boxstrarnas motorer var så sköra.
Vad är själva problemet? |
||||
|
Re:
Men det går ju att knö dit en annan boxersexa, som inte heller är skottsäker de första åren (lite mer pinsamt att 911an inte "tålde" banåka under några år). Men allt går ju att lösa, och det är ju inte första Boxstern som ska ut på bana, det är bara att få tag på nån som gjort det ett tag (och då snubblat i alla fällor, de som spelar roll) och få receptet. |
||||
|
Re:
911 var ju samma sak med för 996 och 997, vad gäller dom nyare direktinsprutade motorerna, är det OK med R-däck? (sen är ju även IMS-failure där och hägrar vilket är lite trist) Klart det går att göra saken bättre med oljeproblemet, skulle jag rejsa boxster så skulle jag göra dom förändringar (av smörjsystemet) som är tillåtna i reglementet för nedanstående serie, då verkar man bli hyffsat safe: http://www.porscheracingdrivers.co.u Men det är ändå kasst att det inte är en motor som tål räseråka från början, speciellt när jag kan ta min 30 år gamla 924, slappa på klistriga R-däck och smiska bana hela dagen lång utan några smörjningsproblem. Visserligen är det en boxermotor i boxstrarna men köper jag en 30 år nyare Porsche är det inte acceptabelt. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re: Tyck till val mellan 2 bilar
En sak är iaf säker, delar finns i en uppsjö till MBn. Å att det skulle vara några större krångel med motor/drivlina är inte känt.. Vill du sedan byta kompressorn mot en liten turbo så är du strax på andra sidan 300.... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Mycket intressant . Tror inte jag har råd att byta nån motor i en Porsche
Vad kostar alla modds till org motorn ? Känns som mb är mer ekonomisk va ? Eller Är ja ute å cyklar ? Uppdatera bromsar på mb behöver ju inte bli så dyrt . _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||||
|
Re:
Bromsarna tar du från v8 modellerna OM du skall köra orginal, glöm ej huvudbromscylindern.. Väghållning tillhanda håller både H&R å Bilstein i tävlings sortimentet. Vill du sedan lätta bilen väsentligt så tar du bort cabben helt å hållet å ersätter med tyg sufflett eller hardtop. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Har haft en MB SLK 230K och en SLK 320.
320 är mycket trevligare att köpa glass med. Har bara kört 320:n på konbana och det fungerade över förväntan tycker jag. Dock med vanliga gatdäck. Hde automat i bägge bilarna, och den manuella lådan har jag provkört och det alternativet tog jag bort direkt. Nu hade du ju skrivit val av 2 bilar, men jag slänger ändå in ett tredje alternativ, BMW z3 Coupé. Har haft en 2,8 liters. Den var mycket trevlig. _________________ Ronny Steisjö ____________________________ Porsche 996 -00 |
||||
|
Hur är vridstyvheten i SLK:n? Har fått för mig att den är ganska kass, sett till vad Porsche har fått till med sin cab.
Sen tror jag inte det är så stort problem eller kostnad att fixa till bafflar och djupare sump. Finns firmor som tar fram det till Porsche. Som sagts tidigare i tråden så finns det hela serier med Boxster, och det har gått Boxstrar i PCSR här i Sverige. Min peng skulle helt klart hamna på Boxstern då man får en S för en väldigt bra peng. Att man sen kan uppgradera hjulupphängning med 996 & 997 cup specifikation utan att behöva moda tyder på att Porsche har tänkt till lite. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
|
Det finns ju mycket roliga delar till boxstern helt klart. Men även om det krävs lite pill för att kunna köra med riktiga däck så skulle jag valt boxstern. Vi har ju missat en av de viktigaste punkterna och det är ju körtillfällen. Nu vet jag ju inte vad mercaklubben sysslar med men jag gissar att dom inte har ca 17 banmöten per år, samt konbanecup som går på flera platser i landet (som dessutom ingår i medlemsavgiften). Dessutom har ju PCS hyrt ringen 2 gånger och det kan ju hända även i framtiden. Dessa faktorer tycker jag inte ska räknas bort även om det finns andra sätt att köra bana på. Sen går det också hopa över till PCSR och köra tillsammans med det gänget, dom har ju haft en hel del bantid för flaggviftare, vet inte vad som händer i år dock då det är nya grejer på g.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Kanske vi skall komma ihåg att bilarna i denna generation (97->) är helbilsgodtjända, så att modda hjulupphängningar mm är antagligen helt uteslutet för skribenten då den skall användas på gata. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
blir inget lätt val märker ja..
Nån som vet vad import kostnaderna blir från Uk och Tyskland ? skiljer det sej mycket ? Ni som är lite Porsche kunniga .. jag har byggt bilar men aldrig kört på bana förut så behöver ja ha r-däck å sånt första året ??? tänkte om man kör med vanliga däck så kanske motorn klarar sig ? _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||||
|
Det behöver man absolut inte för att lära sig köra och ha skitskoj på bana. Det finns massor med boxstrar som kör banmöten på gatdäck (på PCS banmöten brukar det alltid vara massor av boxstrar), det går att köra jäkligt fort på gatdäck också (men ofta kräver det gatdäck av högre klass för att inte smälta bort). Men när du börjat komma nära bilens gränser och du inte får däcken att hålla ihop längre så är rdäck ett jäkligt trevligt steg att ta, men som sagt innebär det också lite mer påfrestningar.
Ang. helbilsgodkänt så verkar det ju inte vara så himla petigt om man ser till vad folk byter på sina nyare bilar, antar att inte alla skruvar av grejerna för bes. varje år? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
ang helbils godkänt bryr ja mej inte så mycket om...
Så eftersom jag förnärvarande bara har pengar till köp och import av bil så kan jag me andra ord börja känna på lite bana med Porschen som den är å sen ev spara ihop till motor moddsen till kommande vinter ?? (börjar det lukta Porsche?) _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||||
|
Re:
Då tycker jag det luktar illa! M3E46 från UK luktar godare och kostar samma. Motorn sitter också där den ska
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Tyck till val mellan 2 bilar
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (6223 totalt) |

