Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Gasringar-Pyramidringar
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (7884 totalt)
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Gasringar-Pyramidringar

Hej på er jag skall modifiera min motor med något av
ovanstående, då jag inte får org packning att hålla.

Kan någon ge tips på vad som är mest så kallat skottsäkert,
jag är nämligen trött på att lägga tid på onödigt arbete.
Bilen kommer att köras till och från jobbet samt
lite banträffar när jag fått ordning på väghållningen

MVH Joakim Svenhard

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Vad är gasringar?

Känner flera som åker med pyramidringar. Detta ska enligt de som jag pratat med vara skottsäkert! Enda jobbiga är när man ska dra dem i början. Blir en hel del moment men när det väl är draget är det som sagt var skottsäkert.

Nacka
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Hej
gasringar ska tydligen vara en ring med kvävgas i mitten
vid montering krävs bearbetning av både topp och block.

Nackdel kan vara att precisionen blir lite svår då det är trevligt
om toppen passar igen efter bearbetningen samt att det är nog
inte helt lätt att få tag.

Personligen tror jag gasringar är det bästa alternativet men saker
ska både hittas, betalas och göras vilket kan bli lite problem.

Jag tror det lutar åt pyramidringar i alla fall om inte någon kan hitta på
något bra

MVH Joakim Svenhard

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Funkar det inte med nån vettig skärkantpackning? Såna brukar ju hålla bra mycket bättre än en vanlig iaf och kostar inte allt för mycket.

Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Jag provade med någon specialpackning från USA men det höll inte, då
o-ringade jag blocket samt köpte pinnbult men det höll inte heller.

Jag har inte funnit någon stålpackning el skärkantspackning till min
bilmodell men om någon vet så är jag tacksam för tips.

Joakim Svenhard

Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Jag kör med svarvade koppar-ringar, fräst ur lite i blocket runt loppen. använder vanlig topplockspackning som man bara får skära/klippa/slipa ur lite i så hålen i packningen går över koppar-ringarna.
Funkar kanonbra!! Koppar-ringarna kan återanvändas obegränsat antal ggr, bara att glödga dom emellan varje användning.

Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Citat:
Jag kör med svarvade koppar-ringar, fräst ur lite i blocket runt loppen. använder vanlig topplockspackning som man bara får skära/klippa/slipa ur lite i så hålen i packningen går över koppar-ringarna.
Funkar kanonbra!! Koppar-ringarna kan återanvändas obegränsat antal ggr, bara att glödga dom emellan varje användning

Jag undrar hur mycket vrid/effekt plockar du ut med tanke på cylindertrycket
det låter konstigt att kopparringar ska hålla men det ju bara bra om dom gör det.

Jag vet dom som kör med hel koppar packning vet inte riktigt skillnaden i hållbarhet men jag
tror att det tätar bättre om man gör som du gjort.

MVH Joakim Svenhard

Mr Newton

Här sen Okt 2003

jag skulle kontakta köhler å be han göra en stållamell packning åt mig om jag var du, brukar ligga på 2500kr och kan återanvändas om och om igen =) billigt i längden

Nacka
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Citat:
jag skulle kontakta köhler å be han göra en stållamell packning åt mig om jag var du, brukar ligga på 2500kr och kan återanvändas om och om igen =) billigt i längden

Det låter förträffligt thumbs up thumbs up men specialgör han dom till vilken bil som helst eller
blir det till BMW/VOLVo

Priset låter billigt för en stålpackning med tanke på att org kostar 1000kr
och tål inga höga cylindertryck. Jag får nog ta och ringa honom el finns han på
en www adress kanske

MVH Joakim Svenhard

Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Joakim.S skrev:
Citat:
Funkar kanonbra!! Koppar-ringarna kan återanvändas obegränsat antal ggr, bara att glödga dom emellan varje användning

Jag undrar hur mycket vrid/effekt plockar du ut med tanke på cylindertrycket
det låter konstigt att kopparringar ska hålla men det ju bara bra om dom gör det.

Jag vet dom som kör med hel koppar packning vet inte riktigt skillnaden i hållbarhet men jag
tror att det tätar bättre om man gör som du gjort.

MVH Joakim Svenhard

Jag har än så länge ingen effekt att skryta med i min motor, men den är byggd för att hålla och vara pålitlig av tidigare ägare och kommer så småning om att få lite mer effekt.(citat:Gamla "bettan" är säker.)
Personligen har jag aldrig haft några bekymmer med topplocksläckage sen jag fick koppar-ringar.

Vet att tex vissa saab-åkare med allt från 350 till 600+ hk åker med koppar-ringar.
Även volvo-åkare med 500+ hästar.
Har aldrig hört talas om någon som åker med koppar-ringar och haft problem med läckande kompression!

Ringarna brukar vara ca 2mm tjocka och sticker upp lite över blockets yta för att klämmas ordentligt mellan topp & block. Nerfräsningen i blocket ger ringarna stabilitet och ett + är ju att dom ligger kvar när man monterar toppen.

Här i mina hemtrakter kan man köpa koppar-ringar av tex Ströms Trimservice tel 0520-19746
sist jag köpte mina kostade dom 100:- /st.

Urfräsningen i blocket kan man göra hos ovanstående eller nån lokal mekanisk verkstad.

Koppar-ringar tar bara hand om kompressionen, resten (vattenkanaler & olja) tätas av en standard topplockspackning. Det tycker jag är optimalt då det bara är kompet som är relativt svårt att hålla kvar/tätt. Det är alltid billigt och lätt att få tag i en standard packning, om man måste demontera topplocket jämfört med tex skärkantspackning.

Vilken av alla packnings typer/plattor/ringar etc, som är bäst vet jag inte men jag är mycket nöjd thumbs up , med mina ringar!

Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Citat:
Jag har än så länge ingen effekt att skryta med i min motor, men den är byggd för att hålla och vara pålitlig av tidigare ägare och kommer så småning om att få lite mer effekt.(citat:Gamla "bettan" är säker.)
Personligen har jag aldrig haft några bekymmer med topplocksläckage sen jag fick koppar-ringar.

Vet att tex vissa saab-åkare med allt från 350 till 600+ hk åker med koppar-ringar.
Även volvo-åkare med 500+ hästar.
Har aldrig hört talas om någon som åker med koppar-ringar och haft problem med läckande kompression!

Ringarna brukar vara ca 2mm tjocka och sticker upp lite över blockets yta för att klämmas ordentligt mellan topp & block. Nerfräsningen i blocket ger ringarna stabilitet och ett + är ju att dom ligger kvar när man monterar toppen.

Här i mina hemtrakter kan man köpa koppar-ringar av tex Ströms Trimservice tel 0520-19746
sist jag köpte mina kostade dom 100:- /st.

Urfräsningen i blocket kan man göra hos ovanstående eller nån lokal mekanisk verkstad.

Koppar-ringar tar bara hand om kompressionen, resten (vattenkanaler & olja) tätas av en standard topplockspackning. Det tycker jag är optimalt då det bara är kompet som är relativt svårt att hålla kvar/tätt. Det är alltid billigt och lätt att få tag i en standard packning, om man måste demontera topplocket jämfört med tex skärkantspackning.

Vilken av alla packnings typer/plattor/ringar etc, som är bäst vet jag inte men jag är mycket nöjd , med mina ringar!

Vad tror du om fräsa både topp och block samt stoppa i rostfria ringar thumbs up
men det kanske blir lite svårt att utföra men det måste bli tätt även om lilla toppen
får för sig att ge vika lite grann

Joakim

Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Fördelen med koppar-ringar jämfört med rostfria ringar är att koppar-ringarna deformeras lite när man drar ihop topp & block. Rostfritt är hårt och vill inte gärna anpassa sig till övriga ytor, därför tror jag att koppar har bättre tätande egenskaper i denna form av applikation. Att fräsa ur i topplocket också ser jag som overkill utan förbättrande funktion. (om man tex råkar ut för något missöde o kokar motorn eller liknande o behöver plana toppen, måste man ju ånyo fräsa ur motsvarande för ringarna i toppen)

Det är lite om mina tankar o erfarenheter av koppar-ringar, jag säger inte att det är den bästa lösningen men jag tycker det funkar "outstanding"!

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Tankarna med sk pyramidringar i rostfritt är att de sticker upp lite mer än vad packningen gör och därmed äter sig in litegrann i toppen som är i aluminium. Därmed blir det skottsäkert. Kopparringar har jag inte hört talas om att någon kört med förut men det kanske funkar bra.

Vänersborg
Här sen Aug 2003

M3Jonas skrev:
Tankarna med sk pyramidringar i rostfritt är att de sticker upp lite mer än vad packningen gör och därmed äter sig in litegrann i toppen som är i aluminium. Därmed blir det skottsäkert. Kopparringar har jag inte hört talas om att någon kört med förut men det kanske funkar bra.

ok! Precis som kopparringarna med andra ord, förutom att kopparn inte "äter" sig in i toppen då.
Bra med kopparringarna är att dom inte gör märken i toppen om man tex demonterar toppen ofta ,
(som vad jag förstått en skärkantspackning och de rostfria ringarna gör).

Då kan man ju byta till rostfria ringar om man har kopparringar o vice versa, för spåren har man ju fräst ur i blocken i båda fallen(eller?? ). Verkar ju skitbra isåfall !

Såg att man behövde dra topplock med rostfria ringar ganska hårt, hur hårt jämfört med original moment?
(Kopparringarna dras med ca ett kg mer än original moment)

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

"deformeras lite när man drar ihop topp & block. Rostfritt är hårt och vill inte gärna anpassa sig till övriga ytor, därför tror jag att koppar har bättre tätande egenskaper i denna form av applikation."

Är just fördelen att ringen inte deformeras. Du får ett väldigt högt punkttryck och därmed bra tätning.

"Att fräsa ur i topplocket också ser jag som overkill utan förbättrande funktion. (om man tex råkar ut för något missöde o kokar motorn eller liknande o behöver plana toppen, måste man ju ånyo fräsa ur motsvarande för ringarna i toppen)"

Man brukar oftast fräsa ur i blocket, då det i vanliga fall är järn och stabilare.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re: Gasringar-Pyramidringar

Joakim.S skrev:

Kan någon ge tips på vad som är mest så kallat skottsäkert,

Kolla med Enem (ligger ju bra till för dig). De har fräst spår för kopparringar/skärkantspackningar sedan tidernas begynnelse.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Funderade lite på vad som är gjort med din motor, trimässigt då?

oftas så brukar ju de åtgärder som du redan provat fungera fint såvida du inte har enormt kompressionstryck. De är inte en mappningsfråga istället?

Ska själv köra med Köhlers stållamellspackning i min E30 325 Turbo, får se hur de funkar.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Kanske slår in en vidöppen dörr nu...: mitt ena block sitter det en islagen tråd i, typ pianotråd. Fräst i blocket och tråden nedslagen och sitter fint och hårt fast. Enligt föregående ägare löste det problemen med skjutna topp-packningar vid höga turbotryck. En 924 turbo som varit bromsad till 248 hk.

Dom andra varianterna med pyramid och gasfyllda ringar har jag aldrig hört talas om innan, är ngt av det samma som mina trådar?

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hallå Svenhard
Ska du inte ta och berätta lite om bilen nu
Den gick ju rätt bra på "challenge" trots blåst packning...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Kanske slår in en vidöppen dörr nu...: mitt ena block sitter det en islagen tråd i, typ pianotråd. Fräst i blocket och tråden nedslagen och sitter fint och hårt fast. Enligt föregående ägare löste det problemen med skjutna topp-packningar vid höga turbotryck. En 924 turbo som varit bromsad till 248 hk.

Dom andra varianterna med pyramid och gasfyllda ringar har jag aldrig hört talas om innan, är ngt av det samma som mina trådar?

Gasfylld ring är en dyrare (och bättre kylning) variant av pianotråden.

Norrköping
Här sen Jun 2003

De gasfyllda ringarna kallas "wills rings" och klarar att täta för 1000 MPa och 850 grader. Kan dock läcka då motorn är kall. Användes på gamla F1 motorer tillsammans med tätningar kring kyl- och oljekanaler.
Citera
Skruva banåkabil
Gasringar-Pyramidringar
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (7884 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande