| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gasringar-Pyramidringar
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (7884 totalt) |
|
Gasringar-Pyramidringar
Hej på er jag skall modifiera min motor med något av ovanstående, då jag inte får org packning att hålla.
Kan någon ge tips på vad som är mest så kallat skottsäkert, jag är nämligen trött på att lägga tid på onödigt arbete. Bilen kommer att köras till och från jobbet samt lite banträffar när jag fått ordning på väghållningen MVH Joakim Svenhard _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||
|
Vad är gasringar?
Känner flera som åker med pyramidringar. Detta ska enligt de som jag pratat med vara skottsäkert! Enda jobbiga är när man ska dra dem i början. Blir en hel del moment men när det väl är draget är det som sagt var skottsäkert. _________________ Jonas Edling |
||||
|
Hej
gasringar ska tydligen vara en ring med kvävgas i mitten vid montering krävs bearbetning av både topp och block. Nackdel kan vara att precisionen blir lite svår då det är trevligt om toppen passar igen efter bearbetningen samt att det är nog inte helt lätt att få tag. Personligen tror jag gasringar är det bästa alternativet men saker ska både hittas, betalas och göras vilket kan bli lite problem. Jag tror det lutar åt pyramidringar i alla fall om inte någon kan hitta på något bra MVH Joakim Svenhard _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||
|
Jag provade med någon specialpackning från USA men det höll inte, då
o-ringade jag blocket samt köpte pinnbult men det höll inte heller. Jag har inte funnit någon stålpackning el skärkantspackning till min bilmodell men om någon vet så är jag tacksam för tips. Joakim Svenhard _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||
|
Jag kör med svarvade koppar-ringar, fräst ur lite i blocket runt loppen. använder vanlig topplockspackning som man bara får skära/klippa/slipa ur lite i så hålen i packningen går över koppar-ringarna.
Funkar kanonbra!! Koppar-ringarna kan återanvändas obegränsat antal ggr, bara att glödga dom emellan varje användning. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
Jag undrar hur mycket vrid/effekt plockar du ut med tanke på cylindertrycket det låter konstigt att kopparringar ska hålla men det ju bara bra om dom gör det. Jag vet dom som kör med hel koppar packning vet inte riktigt skillnaden i hållbarhet men jag tror att det tätar bättre om man gör som du gjort. MVH Joakim Svenhard _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||
Det låter förträffligt blir det till BMW/VOLVo Priset låter billigt för en stålpackning med tanke på att org kostar 1000kr och tål inga höga cylindertryck. Jag får nog ta och ringa honom el finns han på en www adress kanske MVH Joakim Svenhard _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||
Jag har än så länge ingen effekt att skryta med i min motor, men den är byggd för att hålla och vara pålitlig av tidigare ägare och kommer så småning om att få lite mer effekt.(citat:Gamla "bettan" är säker.) Personligen har jag aldrig haft några bekymmer med topplocksläckage sen jag fick koppar-ringar. Vet att tex vissa saab-åkare med allt från 350 till 600+ hk åker med koppar-ringar. Även volvo-åkare med 500+ hästar. Har aldrig hört talas om någon som åker med koppar-ringar och haft problem med läckande kompression! Ringarna brukar vara ca 2mm tjocka och sticker upp lite över blockets yta för att klämmas ordentligt mellan topp & block. Nerfräsningen i blocket ger ringarna stabilitet och ett + är ju att dom ligger kvar när man monterar toppen.
Här i mina hemtrakter kan man köpa koppar-ringar av tex Ströms Trimservice tel 0520-19746 sist jag köpte mina kostade dom 100:- /st. Urfräsningen i blocket kan man göra hos ovanstående eller nån lokal mekanisk verkstad. Koppar-ringar tar bara hand om kompressionen, resten (vattenkanaler & olja) tätas av en standard topplockspackning. Det tycker jag är optimalt då det bara är kompet som är relativt svårt att hålla kvar/tätt. Det är alltid billigt och lätt att få tag i en standard packning, om man måste demontera topplocket jämfört med tex skärkantspackning. Vilken av alla packnings typer/plattor/ringar etc, som är bäst vet jag inte men jag är mycket nöjd _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
Vad tror du om fräsa både topp och block samt stoppa i rostfria ringar men det kanske blir lite svårt att utföra men det måste bli tätt även om lilla toppen får för sig att ge vika lite grann Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||
|
Fördelen med koppar-ringar jämfört med rostfria ringar är att koppar-ringarna deformeras lite när man drar ihop topp & block. Rostfritt är hårt
och vill inte gärna anpassa sig till övriga ytor, därför tror jag att koppar har bättre tätande egenskaper i denna form av applikation. Att fräsa ur i topplocket också ser jag som overkill utan förbättrande funktion. (om man tex råkar ut för något missöde o kokar motorn eller liknande o behöver plana toppen, måste man ju ånyo fräsa ur motsvarande för ringarna i toppen)
Det är lite om mina tankar o erfarenheter av koppar-ringar, jag säger inte att det är den bästa lösningen men jag tycker det funkar "outstanding"! _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
|
Tankarna med sk pyramidringar i rostfritt är att de sticker upp lite mer än vad packningen gör och därmed äter sig in litegrann i toppen som är i aluminium. Därmed blir det skottsäkert. Kopparringar har jag inte hört talas om att någon kört med förut men det kanske funkar bra.
_________________ Jonas Edling |
||||
ok! Precis som kopparringarna med andra ord, förutom att kopparn inte "äter" sig in i toppen då. Bra med kopparringarna är att dom inte gör märken i toppen om man tex demonterar toppen ofta ,
(som vad jag förstått en skärkantspackning och de rostfria ringarna gör). Då kan man ju byta till rostfria ringar om man har kopparringar o vice versa, för spåren har man ju fräst ur i blocken i båda fallen(eller?? ). Verkar ju skitbra isåfall !
Såg att man behövde dra topplock med rostfria ringar ganska hårt, hur hårt jämfört med original moment? (Kopparringarna dras med ca ett kg mer än original moment) _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
|
"deformeras lite när man drar ihop topp & block. Rostfritt är hårt
och vill inte gärna anpassa sig till övriga ytor, därför tror jag att koppar har bättre tätande egenskaper i denna form av applikation."
Är just fördelen att ringen inte deformeras. Du får ett väldigt högt punkttryck och därmed bra tätning. "Att fräsa ur i topplocket också ser jag som overkill utan förbättrande funktion. (om man tex råkar ut för något missöde o kokar motorn eller liknande o behöver plana toppen, måste man ju ånyo fräsa ur motsvarande för ringarna i toppen)" Man brukar oftast fräsa ur i blocket, då det i vanliga fall är järn och stabilare. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re: Gasringar-Pyramidringar
Kolla med Enem (ligger ju bra till för dig). De har fräst spår för kopparringar/skärkantspackningar sedan tidernas begynnelse.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Funderade lite på vad som är gjort med din motor, trimässigt då?
oftas så brukar ju de åtgärder som du redan provat fungera fint såvida du inte har enormt kompressionstryck. De är inte en mappningsfråga istället? Ska själv köra med Köhlers stållamellspackning i min E30 325 Turbo, får se hur de funkar. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Kanske slår in en vidöppen dörr nu...: mitt ena block sitter det en islagen tråd i, typ pianotråd. Fräst i blocket och tråden nedslagen och sitter fint och hårt fast. Enligt föregående ägare löste det problemen med skjutna topp-packningar vid höga turbotryck. En 924 turbo som varit bromsad till 248 hk.
Dom andra varianterna med pyramid och gasfyllda ringar har jag aldrig hört talas om innan, är ngt av det samma som mina trådar? _________________ Pär Hylander |
||||
Gasfylld ring är en dyrare (och bättre kylning) variant av pianotråden. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Gasringar-Pyramidringar
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (7884 totalt) |