Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6017 totalt) |
Vanlig företeelse?
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120319/ternstrom-trodde-jag-var-kung-men-jag-var-usel Ni som kör på ringen, är detta vanligt? _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
Re: Vanlig företeelse?
Vanligt? Det där är Ringen. ![]() _________________ -- |
||||
Re: Vanlig företeelse?
Japp ![]() |
||||
Med risk för att bli anklagad för att tuta i min egen lur: http://www.youtube.com/watch?v=KSbgt
Den första är (tror jag) en GT2:a och den andra (trr jag) en GT3:a... Jag har 180hk på bakhjulen. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
Trevlig film, tack ![]() _________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||
Re:
Ser ut som den första Porschen lär den andra det rätta spårvalet... ![]() _________________ Conny Wiklund |
||||
Långsamt går det iallafall, nästan lika långsamt som för BTG
![]() tyvärr kör jag själv ännu långsammare. Här kommer mitt bidrag till slow vs fast http://youtu.be/nSb07nDhYrQ _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
fast så svår är inte ringen, det är ju inte direkt så att det är några dolda indianöverfall över dolda krön, utan det går faktiskt ganska snabbt att lära sig var man kan hålla fullt över dolda krönen... och resten av banan kan man mer eller mindre köra på det man ser.......
![]() visst kan man plocka tid sen på att lära sig banan ordentligt men så svår är den inte för att vara såpass lång och många kurvor.... banan går ju liksom i olika segment.... däremot så förstår jag helt och hållet dom i lite motorstarkare bilar som porscharna osv med oerfarna förare att dom kör sakta... för banan är väldigt oförlåtande med obefintliga avåkningszoner mestadels... och tur är väl det så det inte blir fler avbrott än det är .... för det är ju en trist bit i ringen med dessa ständiga avbrott på körningen för att någon skadat sig eller bil/räcke.... fast banan är underbart rolig att köra på när man kör inom sin kontroll.... men definitivt innan man ska börja åka fort så ska man antingen kunna banan riktigt bra eller kunna köra riktigt bra..... för det finns puckon som överskattar sig själva alldeles för mycket oavsett vilken biltyp dom åker i och inte inser farorna alls. ![]() ![]() |
||||
Vilket smutskastande av virtuell körning, tycker det är ett suveränt verktyg för att lära sig ringen innan man kommer dit. Då slipper man "slösa" varv på att lära sig om det är höger eller vänster efter nästa krön. Däremot hur mycket man än kör hemma framför skärm/tv så kommer första varvet bli en rejäl överraskning
![]() En av dom mest imponerande ringenbesökarna var denna gamla häck: ![]() Helsike vad han körde, så sjukt fort i en till synes helt std merca på ruttna gatdäck. Innan jag såg denna snubbe smiska sin kärra så trodde jag inte att det var riktigt möjligt att köra på ställ i karusellen, men det går faktiskt ![]() Eftersom "alla andra" dumpar sina ringenfilmer här så gör jag också det ![]() http://www.youtube.com/watch?v=nkqD6 _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
+1 absolut!! Lärde mig banan i GPL ![]() Men om jag fattat det rätt så är det en ny företeelse att en del kommer dit och tror att de kan köra banan riktigt fort och har en Playstation de kört på hemma? Hört en del kommentarer om engelsmän... Den typen av besökare fanns ju inte för tio år sen liksom. _________________ ![]() |
||||
Re:
har hört engelsmäns säga detta typ ordagrant att dom kan minsann banan för dom har hundratals varvs erfarenhet på ps3 ![]() ![]() men som cedric säger så är det nog vettigt att veta åt vilket håll banan går på dom olika partierna, det handlar nog lite om att vara ödmjuk inför der grüne hölle och inse vilka konsekvenser det kan få om man inte respekterar den. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Att folk överskattar sin förmåga och erfarenhet som bilförare är givetvis minst lika vanligt på ringen som i andra trafiksituationer. Det är många som behöver lära sig att vara ödmjuka!
Det är ju många som är av redan i första eller andra kurvan eftersom de inte inser vare sig bilens, däckens eller sin egen förmåga. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Re:
+1 Håller med. Många som kör första gången överraskas av sista vänstern i ardenauer forst. Har man kört många varv virtuellt innan så tror jag att just den "hjartat i halsgropen"-upplevelsen uteblir. ![]() _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Re:
Jag kan bara referera till mitt eget första varv år 2000 (dock var jag där 1995 på semester men då med en Volvo 144) Det enda jag visste var att det var en racerbana där man fick köra med sin egen bil och att den var lite mytomspunnen, bilen i fråga var en E34 från -89 med ballongdäck. ut på banan med frugan och på den tiden fanns minsann inte PS3 eller sånt så erfarenheten var totalt noll. Framför mig ligger en 911 som håller snarlikt tempo som jag, jag minns att vi båda körde "av" eller rättare sagt kom ut i gräset på exakt samma ställe med en sekund eller två imellan. Inget hände och vi gled vidare i farten men det var en väckarklocka, några kurvor senare hade jag bromsat slut bromsarna opch det var dagens andra väckarklocka ![]() Men skillnaden var att det var typ ingen trafik och helt andra farter än idag, nu går det ju att köpa ruggigt snabba bilar för små pengar och sen finns ju ps3 oxå ![]() Reseberättelse med bilder (bara thumbnails) hittas här: http://bimmer.se/nurburgring/nurb200 _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Jag nötte in ett par hundra varv på banan i GTR2/GTR Evo innan jag åkte ner samt kollade på en massa filmer. Jag måste erkänna att jag kännde mig hemma rätt snabbt på banan så helt att förakta är knappast sim träning. Sen är det imo ljusår i realism mellan GTR och PS3. Om man har något vett innanför pannbenet inser man allvaret rätt snabbt när man kommer till ringen, det blir så uppenbart att insattsen är så mycket högre än på "vanliga" banor. |
||||
Jag hade 500-600 varv i kroppen via ps2 när jag var där första gången (inte för att jag planerat att åka och sen satt mig att nöta Gt3, det bara blev att jag åkte strax efter att jag nött) :P Men jag kan ju säga att JAG tro det var en stor fördel att åtminstone veta om det går höger eller vänster efter nästa krön/kurva istället för att vara helt grön då man kommer till den gröna himlen...
![]() _________________ Daniel Borgström Yamah YZF-R1 2009 Toyota iQ 2010 Varv på Ringen: 50 BTG 8:48 |
||||
Re:
För min del var det till stor fördel att kört en massa varv i GTR. Jag visste om det var en höger eller vänstersväng som man kom fram till och även ungefär hur snabb den var iom att jag visste på vilken växel jag tog den i spelet. Men från att hjälpligt hitta runt till att det ska börja gå fort är det en lång väg kvar.... . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6017 totalt) |