Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Vanlig företeelse?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6017 totalt)
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 353


Trådstartare

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re: Vanlig företeelse?

Ronna skrev:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120319/ternstrom-trodde-jag-var-kung-men-jag-var-usel

Ni som kör på ringen, är detta vanligt?


Vanligt? Det där är Ringen.

_________________
--
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4603



Förutom på Ringen har jag sett det i Sverige också. Och inte bara på en motorbana.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare

Re: Vanlig företeelse?

FredrikÅ skrev:
Vanligt? Det där är Ringen.

I ett nötskal.....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re: Vanlig företeelse?

Magnus Thomé skrev:
FredrikÅ skrev:
Vanligt? Det där är Ringen.

I ett nötskal.....


Japp

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8456



Med risk för att bli anklagad för att tuta i min egen lur: http://www.youtube.com/watch?v=KSbgtqRnHJk&feature=g-upl&conte . . . .

Den första är (tror jag) en GT2:a och den andra (trr jag) en GT3:a... Jag har 180hk på bakhjulen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 353


Trådstartare
Re:

BTG skrev:
Med risk för att bli anklagad för att tuta i min egen lur: http://www.youtube.com/watch?v=KSbgtqRnHJk&feature=g-upl&conte . . . .

Den första är (tror jag) en GT2:a och den andra (trr jag) en GT3:a... Jag har 180hk på bakhjulen.


Trevlig film, tack

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17926



Re:

BTG skrev:
Jag har 180hk på bakhjulen.
Ett par hundra till hade inte skadat i uppförsbacken. thumbs up

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Moose-Hunter
Krstd
Här sen Jul 2007
Inlägg: 15



Re:

BTG skrev:
Med risk för att bli anklagad för att tuta i min egen lur: http://www.youtube.com/watch?v=KSbgtqRnHJk&feature=g-upl&conte . . . .

Den första är (tror jag) en GT2:a och den andra (trr jag) en GT3:a... Jag har 180hk på bakhjulen.



Ser ut som den första Porschen lär den andra det rätta spårvalet... övningskörning kanske

_________________
Conny Wiklund
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Långsamt går det iallafall, nästan lika långsamt som för BTG
tyvärr kör jag själv ännu långsammare.


Här kommer mitt bidrag till slow vs fast http://youtu.be/nSb07nDhYrQ

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



fast så svår är inte ringen, det är ju inte direkt så att det är några dolda indianöverfall över dolda krön, utan det går faktiskt ganska snabbt att lära sig var man kan hålla fullt över dolda krönen... och resten av banan kan man mer eller mindre köra på det man ser.......



visst kan man plocka tid sen på att lära sig banan ordentligt men så svår är den inte för att vara såpass lång och många kurvor.... banan går ju liksom i olika segment....

däremot så förstår jag helt och hållet dom i lite motorstarkare bilar som porscharna osv med oerfarna förare att dom kör sakta... för banan är väldigt oförlåtande med obefintliga avåkningszoner mestadels...

och tur är väl det så det inte blir fler avbrott än det är .... för det är ju en trist bit i ringen med dessa ständiga avbrott på körningen för att någon skadat sig eller bil/räcke.... fast banan är underbart rolig att köra på när man kör inom sin kontroll....

men definitivt innan man ska börja åka fort så ska man antingen kunna banan riktigt bra eller kunna köra riktigt bra..... för det finns puckon som överskattar sig själva alldeles för mycket oavsett vilken biltyp dom åker i och inte inser farorna alls. thumbs down vilket är väl ok enligt tysk praxis om dom bara skadar sig själva men ibland så åker ju andra med i deras olyckor.... thumbs down

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare

Re:

Fredrik - SLC skrev:
fast så svår är inte ringen, det är ju inte direkt så att det är några dolda indianöverfall över dolda krön
...



_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3254



Vilket smutskastande av virtuell körning, tycker det är ett suveränt verktyg för att lära sig ringen innan man kommer dit. Då slipper man "slösa" varv på att lära sig om det är höger eller vänster efter nästa krön. Däremot hur mycket man än kör hemma framför skärm/tv så kommer första varvet bli en rejäl överraskning


En av dom mest imponerande ringenbesökarna var denna gamla häck:


Helsike vad han körde, så sjukt fort i en till synes helt std merca på ruttna gatdäck. Innan jag såg denna snubbe smiska sin kärra så trodde jag inte att det var riktigt möjligt att köra på ställ i karusellen, men det går faktiskt . Man måste verkligen gilla "locals" liksom "GTI gubben" i krönikan..



Eftersom "alla andra" dumpar sina ringenfilmer här så gör jag också det Från PCS trackday, det var nog en eller två som blev överraskade av att se veteranbilen dyka upp i backspegeln.

http://www.youtube.com/watch?v=nkqD6gV5FIs

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare

Re:

Cédric skrev:
Vilket smutskastande av virtuell körning, tycker det är ett suveränt verktyg för att lära sig ringen innan man kommer dit. Då slipper man "slösa" varv på att lära sig om det är höger eller vänster efter nästa krön.


+1 absolut!! Lärde mig banan i GPL thumbs up


Men om jag fattat det rätt så är det en ny företeelse att en del kommer dit och tror att de kan köra banan riktigt fort och har en Playstation de kört på hemma? Hört en del kommentarer om engelsmän... Den typen av besökare fanns ju inte för tio år sen liksom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

Magnus Thomé skrev:
Cédric skrev:
Vilket smutskastande av virtuell körning, tycker det är ett suveränt verktyg för att lära sig ringen innan man kommer dit. Då slipper man "slösa" varv på att lära sig om det är höger eller vänster efter nästa krön.


+1 absolut!! Lärde mig banan i GPL thumbs up


Men om jag fattat det rätt så är det en ny företeelse att en del kommer dit och tror att de kan köra banan riktigt fort och har en Playstation de kört på hemma? Hört en del kommentarer om engelsmän... Den typen av besökare fanns ju inte för tio år sen liksom.


har hört engelsmäns säga detta typ ordagrant att dom kan minsann banan för dom har hundratals varvs erfarenhet





på ps3


men som cedric säger så är det nog vettigt att veta åt vilket håll banan går på dom olika partierna, det handlar nog lite om att vara ödmjuk inför der grüne hölle och inse vilka konsekvenser det kan få om man inte respekterar den.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Att folk överskattar sin förmåga och erfarenhet som bilförare är givetvis minst lika vanligt på ringen som i andra trafiksituationer. Det är många som behöver lära sig att vara ödmjuka!
Det är ju många som är av redan i första eller andra kurvan eftersom de inte inser vare sig bilens, däckens eller sin egen förmåga.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Re:

Magnus Thomé skrev:
Cédric skrev:
Vilket smutskastande av virtuell körning, tycker det är ett suveränt verktyg för att lära sig ringen innan man kommer dit. Då slipper man "slösa" varv på att lära sig om det är höger eller vänster efter nästa krön.


+1 absolut!! Lärde mig banan i GPL thumbs up


Men om jag fattat det rätt så är det en ny företeelse att en del kommer dit och tror att de kan köra banan riktigt fort och har en Playstation de kört på hemma? Hört en del kommentarer om engelsmän... Den typen av besökare fanns ju inte för tio år sen liksom.

+1 Håller med.

Många som kör första gången överraskas av sista vänstern i ardenauer forst. Har man kört många varv virtuellt innan så tror jag att just den "hjartat i halsgropen"-upplevelsen uteblir.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

Wankelsport skrev:
Att folk överskattar sin förmåga och erfarenhet som bilförare är givetvis minst lika vanligt på ringen som i andra trafiksituationer. Det är många som behöver lära sig att vara ödmjuka!
Det är ju många som är av redan i första eller andra kurvan eftersom de inte inser vare sig bilens, däckens eller sin egen förmåga.


Jag kan bara referera till mitt eget första varv år 2000 (dock var jag där 1995 på semester men då med en Volvo 144) Det enda jag visste var att det var en racerbana där man fick köra med sin egen bil och att den var lite mytomspunnen, bilen i fråga var en E34 från -89 med ballongdäck. ut på banan med frugan och på den tiden fanns minsann inte PS3 eller sånt så erfarenheten var totalt noll. Framför mig ligger en 911 som håller snarlikt tempo som jag, jag minns att vi båda körde "av" eller rättare sagt kom ut i gräset på exakt samma ställe med en sekund eller två imellan. Inget hände och vi gled vidare i farten men det var en väckarklocka, några kurvor senare hade jag bromsat slut bromsarna opch det var dagens andra väckarklocka

Men skillnaden var att det var typ ingen trafik och helt andra farter än idag, nu går det ju att köpa ruggigt snabba bilar för små pengar och sen finns ju ps3 oxå

Reseberättelse med bilder (bara thumbnails) hittas här: http://bimmer.se/nurburgring/nurb2000.htm

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

Johan Sjöström skrev:
men som cedric säger så är det nog vettigt att veta åt vilket håll banan går på dom olika partierna, det handlar nog lite om att vara ödmjuk inför der grüne hölle och inse vilka konsekvenser det kan få om man inte respekterar den.


Jag nötte in ett par hundra varv på banan i GTR2/GTR Evo innan jag åkte ner samt kollade på en massa filmer. Jag måste erkänna att jag kännde mig hemma rätt snabbt på banan så helt att förakta är knappast sim träning. Sen är det imo ljusår i realism mellan GTR och PS3.

Om man har något vett innanför pannbenet inser man allvaret rätt snabbt när man kommer till ringen, det blir så uppenbart att insattsen är så mycket högre än på "vanliga" banor.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Darth Väder
Örebro
Här sen Apr 2010
Inlägg: 43



Jag hade 500-600 varv i kroppen via ps2 när jag var där första gången (inte för att jag planerat att åka och sen satt mig att nöta Gt3, det bara blev att jag åkte strax efter att jag nött) :P Men jag kan ju säga att JAG tro det var en stor fördel att åtminstone veta om det går höger eller vänster efter nästa krön/kurva istället för att vara helt grön då man kommer till den gröna himlen...

_________________
Daniel Borgström
Yamah YZF-R1 2009
Toyota iQ 2010

Varv på Ringen: 50
BTG 8:48
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759



Re:

Dignell skrev:
Johan Sjöström skrev:
men som cedric säger så är det nog vettigt att veta åt vilket håll banan går på dom olika partierna, det handlar nog lite om att vara ödmjuk inför der grüne hölle och inse vilka konsekvenser det kan få om man inte respekterar den.


Jag nötte in ett par hundra varv på banan i GTR2/GTR Evo innan jag åkte ner samt kollade på en massa filmer. Jag måste erkänna att jag kännde mig hemma rätt snabbt på banan så helt att förakta är knappast sim träning. Sen är det imo ljusår i realism mellan GTR och PS3.

Om man har något vett innanför pannbenet inser man allvaret rätt snabbt när man kommer till ringen, det blir så uppenbart att insattsen är så mycket högre än på "vanliga" banor.


För min del var det till stor fördel att kört en massa varv i GTR. Jag visste om det var en höger eller vänstersväng som man kom fram till och även ungefär hur snabb den var iom att jag visste på vilken växel jag tog den i spelet.

Men från att hjälpligt hitta runt till att det ska börja gå fort är det en lång väg kvar....


.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Nürburgring
Vanlig företeelse?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6017 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande