Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7243 totalt) |
Var tog Panteran vägen??
Var tog den vägen?? ![]() Hade en favorit till racer för ett antal år sedan,Björn Carapis De Tomaso!! Denna superbil med prestanda att man baxnade..! Hade man tur kunde man få se den lufta lite på banorna runt om i landet! ....Sedan sålde han den,å sen då?? Vad har hänt pärlan? Varför får man aldrig se den på några stripkörningar som Emmaboda eller dylikt?? Eller ännu bättre på Mantorp eller dylikt?? om någon känner den nya ägaren eller nåt?? Hör av er om tips,om var man kan ha turen att få se den i sommar....!!? OBS! OBS! OBS! OBS! OBS! Varför gör inte Motorjournalen som är ett så intressant program, något reportage om denna bil?? den om något skulle ju vara såå kul å se i ett maffigt reportage!!??? Var kan man tipsa programmakarna om sådant? Många frågor blir det! //richard _________________ richard sandell |
||||||
Re: Var tog Panteran vägen??
Efter Carapi så är den inne på sin andra ägare. Som man kan kalla en erfaren racing gubbe. Han tog bilen tillsammans med Björne som hjälp över till Bonnevile saltöknen och slog rekord i sommras. Så den bilen är maffigare än vi kunde föreställa oss. 360 km/tim i snittfart över kilometern i båda riktningarna. Det kommer mera från det hållet senare, men jag vill inte föregripa Holgersson & Carapi. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
motorjournalen@kanal5.se ?? ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||||
Var det inte Teknikens Värld som skrev en hel del i tidningen när Panteran var i USA förra sommaren? Någon motortidning var det iaf.
![]() _________________ ![]() |
||||||
Svänger, men det finns sådana Panteror också. Jag har för tillfället kontakt med ett stall som bygger två Panteror för Historic racing, där jag hjälper till med lite tips om Panterans egenheter. Å dom verkar mycket seriösa. Lär visa sig på Svensk bana redan i 16 April. Spännande va!!! Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
AMS och Prestanda. |
||||||
Carapis var väl kanon på att svänga den med ![]() ![]() (iof kanske inte med setupen de gjorde för Bonneville ![]() _________________ ![]() |
||||||
Han åkte en del på Karlskoga, men även andra banor. Jag har inga tider dock. Men den hängde med bra vad jag förstod. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
För några år sedan, så kom han förbi på en Porscheslalom på Tullinge och undrade lite försynt om han fick testa slalombanan en sväng. ![]() Det var ingen som protesterade särskilt mycket mot en sån besökare... ![]() ![]() I banan verkade bilen lättmanövrerad och fin. Klippet i motorn verkade vara alldeles ohyggligt, förmodligen det värsta jag sett på en gatbil, möjligen (men det vete f-n) undantaget Gemballa GTR 750. och vilket vrål! ![]() Tiden i slalombanan var helt respektabel, vilket tolkades som att Carapi även kunde vrida på ratten. _________________ -- |
||||||
|
||||||
Hjälper det? De får väl inte bygga om, förstärka för mycket? HMM 16April nere på Mantorp? Ber att få återkomma i ämnet historisk racing så snart projektet (n) är i hamn för egen del _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Jag har ett vhs-band som jag spelade in på Mantorp...runt -98...
Det är från Sveriges snabbaste sportbil. Man började lite innan chikanen för att sen ha den högsta hastigheten över mållinjen. Carpati fick sladd i utgången av chikanen...stannade nästan upp...för att sen passera mållinjen i ca. 240 km/h...!! När jag kikade på filmen häromdan så upptäckte jag en röd Supra som hamnade runt 160-170 km/h... Idag har han ju en svart Supra som går lite fortare...*ler* _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||
Nja, idag har han väl ingen supra alls(om det är Suprammannen du menar)? Det svarta såldes i somras, iofs så är han mycket involverad i bilen men det är inte han som äger den längre. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Eller så var det för att den inte kunde svänga som de andra. En sportbil ska väl ändå gå fort både rakt fram och i kurvorna? Tycker tävlingen gick fel till från början. Varvtid hade varit bättre än sluthastighet. Bara att kolla på (Ingemar?) Sands orange Vette som gick på GTR. Han körde ju om i princip alla på rakan på Mantorp men på hela varvet gick de ungefär lika snabbt. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
Nej han menar Carapi.... tror jag... eller nä... ![]() och f.ö. köpte sig väl Richard en annan Supra när han sålt sin värstingsupra... Abstinens tror jag det heter ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
I mina ögon är dragracing också en sport där man använder bilar, dvs sportbilar. ![]() Varvtider vore förstås ett vettigare sätt att bedöma det än att förbjuda vissa typer av "styling" och att be folk att inte komma igen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Säger inte att han "fuskade". Han vann ju helt rättvist! ![]() Arramgörerna kanske kom på att sättet de korade vinnaren på inte överenstämde med deras defenition av sportbil. Men nu är väl den regerande mästarbilen knappt gatregad ens? (eng reg. Radical?) _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
Jag kollar ju inte vad som händer, så min son och jag tog hans Pantera och åkte ner till Mantorp, väl upplagda för vad vi trodde var "Sveriges snabbaste sporbil" a'la tidigare. Väl nere stod vi inför en riktigt långsam konbana på en bit av strippen. M.a.o helt felinställt från vår sida. Fel däck mm. Att Radical vann det förvånar mig inte. Jag tycker nog att det blev lite fel från början. Man ville ha en publikvänlig tävling, och fick till det mer som en acctävling. Namnet Seriges snabbaste sportbil, klingar "absolut" i mina öron, men är bra som tävlingsnamn för ändamålet. Egenterligen var det väl mer menat som en kombinerad show grej, och reglerna ganska löst tillkomna. Och läktarna står där dom står. om man tolkar innebörden av namnet på tävlingen så skulle nog jag arrangerat en helt annan tävling. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Vart tog Panteran vägen?
Jo den befinner sig i USA på väg till Bonneville för att gör nya försök att slå hastighetsrekord. Vi flyger över onsdag den 10 för att på nytt uppleva saltet. Bild från 2003: ![]() Lite mer info finns på: http://www.kjellholgersson.se/panter |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7243 totalt) |