Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 9950 besök totalt |
Slaglängd gaspedel på stående pedalställ?
Resultatet efter att jag gift ihop det stående pedalstället och spjällhuset i min nya bil var att gaspedalens slaglängd blev ca 45 mm ![]() Utan att ha provkört känns det väldigt kort och med mitt 76 mm spjäll borde det rimligen bli det närmaste okörbart. Tyvärr är inte infästningen justerbar på pedalstället så det finns ingen snabb lösning. Antingen får jag göra ny infästning på gaspedalen och svetsa dit eller så får jag göra en länkage på spjällhuset i större diameter. Kommer givetvis provköra innan jag börjar bygga om, men det vore intressant att veta vad som kan klassas som normal slaglängd på stående pedalställ? Har försökt titta på Tiltons hemsida men inte hittat något. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Re: Slaglängd gaspedel på stående pedalställ?
Tricket som oftast används på hojar och många produktionsbilar (läs tex 2 spjäll varav det första är litet) är att bygga in progressivitet. Halva pedalens slaglängd för 25-30% spjällöppning, sedan kommer resten. Ett ovalt vajerhjul på spjället fixar det. _________________ Roland Johansson |
||||
Re: Slaglängd gaspedel på stående pedalställ?
Precis, det är något sådant jag har börjat fundera på om du ska få hjälpa mig svarva till. Min motor var svårkörd redan med 100+ mm slaglängd så det är väl något sådant det får bli framöver. Samt kanske ett bättre pedalställ. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Om ett ovalt hjul är knepigt att få till så kan det fungera att placera spjällaxeln off-center på det hjul som redan finns (eller nåt större som du hittar).
Det är ju radien från vajerns agreppspunkt till spjällaxeln som skall variera, hur du gör det är mindre viktigt. Lägg på material på hjulet som test? |
||||
Re:
Bra idé, första testet (efter uppstart) kommer bli något temporärt för att känna skillnaden. Men innan dess hade det varit bra att ha ett hum om hur lång slanglängd man minst bör ha. Spontant känns 100 mm någorlunda vettigt. Det här är ju en trelitersmotor med 9.5:1 i komp och kullagrad turbo så den hugger till redan vid minimal spjällöppning. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Re:
Det lät giftigt ![]() Man vill ju inte ha för lång slaglängd heller när man har stående pedaler. Blir lite obekvämt.. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
En annan faktor som ar vard att beakta, ar hur motorn svarar pa olika trotteloppningar. Med andra ord - har du 80% av maxeffekt/vrid vid 80% trotteloppning?
Har ar ett ratt extremt exempel: ![]() Kommer fran denna artikel http://www.optimumg.com/technical/it-is-all-about-horsepower-or-is-it/ Du kan ocksa bygga in icke-linjar response med hur du faster trottelvajern i pedalen - manga parametrar blir det! Sa bygga/testa later som en bra ide! _________________ Henning Olsson |
||||
Re:
I räjsbussen är det kanske 80mm slaglängd ute vid tårna med stående pedaler och mer blir nog jobbigt. Nu skuttar ju inte 16 ton iväg bara av sig självt om man är lite grov i motoriken. _________________ Roland Johansson |
||||
Re:
Intressant graf! Det är ungefär sådär man upplever det i praktiken, kul att se en graf över det ![]() _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Re:
Löser inte problemet, med stort spjäll och stor motor blir det för mycket vridmoment även utan laddtryck för att det ska gå att justera gaspådrag smidigt. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Re:
Problemet är det stora spjället och inte att motorn är hysteriskt stark. Samma "problem" blir det på 2-liters motorer som man sätter stora spjäll på, därav min poäng att det blir än större problem på en 3-litersmotor. Möjligt att man måste ha testat att köra med stora spjäll för att förstå vilken natt/dag-skillnad det kan bli på känsligheten med små gaspådrag. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Re:
Det sitter 70mm spjäll på i princip alla 80-tals Alfor från 148hk 2liters till 192hk 3liters V6or och det funkar fint. Visserligen med lite större slaglängd men inte ofantligt mycket. Har du provat eller är det "allmänt känt" att det är omöjligt? ![]() ![]() Går minst ett par racebilar i serien med stående pedaler och jag har väldigt svårt för att tro att dom bytt ner sig i spjällstorlek, en är en turbobil med massor med Hk. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Alforna har troligen lite bättre utformat trottelhjul än mitt universal-spjäll
![]() Det var riktigt ryckigt att köra redan med original-pedal vilket hade mer än dubbla slaglängden. Men det ska väl iofs tilläggas att det mest är ett problem från stillastående och i väldigt låga hastigheter. Så det är mycket möjligt att mina 45 mm funkar fint när man väl attackerar på banan ![]() _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Re:
Helt/koncentriskt runt på tvålitaren och liiite excenter på v6. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Ironi... spontant verkar slaglängden funka (enbart gasat på tomgång) men däremot är slaglängden på kopplingen på tok för lång. Kusligt obekvämt med för lång slaglängd på stående pedaler.. Blir till att byta cylinder i vinter
![]() _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ett problem vid många spjäll är att vacumet i motorn suger ihop spjället.
När man trycker på pedalen öppnar det inte....så man trycker lite hårdare och då hoppar spjällen upp för mycket. Troligtvis blir det samma fenomen med stort spjäll. Detta avhjälps med en ike linjär öppning av spjällen. Finns inbyggt i Volvos gasrulle på b21/b23...om man monterar den rätt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag har två spjäll av olika storlek på min Audi femma. Det större börjar normalt inte öppna förrän det lilla är öppet till 3/4-delar.
Av olika anledningar fick jag för ett tag sen för mig att testa med att båda öppnade parallellt. Men det blev i det närmaste okörbart. Så fort man nuddade gaspedalen så hade man i princip halvgas, kändes det som. Jag körde 2 km och åkte sen hem o byggde tillbaka. Totalt sett motsvarar de två tillsammans ungefär ett enkelt på 62 mm i dia. Nu har jag iofs en ganska snäll kam så lågvarvsvrid finns det gott om, men det gäller nog på många andra turbobilar också. _________________ Göran Kilbo |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 9950 besök totalt |