Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2, 3 >> 11549 besök totalt |
2012-09-14--15 - TTA @ Tierp Arena
Meh! Jag rutinfrågade 13-åriga dottern om hon ville med dit och hon svarade "ja, gärna!"! ![]() ![]() ![]() Kul! Ganska lämpligt inträde är det också. 550 för lördan inkl läktare och barn under 15 år. Fre + lör 650. http://ttagroup.se/2012/08/08/nu-sla Nån mer som ska dit? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Re: 2012-09-14--15 - Inför TTA @ Tierp Arena
![]() ![]() |
||||
|
||||
Re: 2012-09-14--15 - Inför TTA @ Tierp Arena
![]() _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
_________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & VW ID3 2025a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||
Re: 2012-09-14--15 - Inför TTA @ Tierp Arena
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag var på banan igår och idag och jag måste säga att det hålls en mycket hög standard! långt ifrån de vgamla vanliga banorna man är van vid.
Banan är ganska långsam, tvära kurvor, korta rakor. Förhoppningsvis öppnar det upp för omkörningar. Sitter man i slutet på västra läktaren så ser man nästan hela banan, så se till att få bra platser ![]() Som team blir man bortskämd med asfalt i hela depån, elcentraler under asfalten, egna toaletter. Tierp arena har till och med sin egen radiostation. Det fattas bara tak på läktarna så det kommer publik oavsett väder, regnrace är ju grymt spännande! Ser dock ut att bli fint väder på lördag ![]() _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
|
||||
Re:
Var väl ingen som tänkte på regnskydd när banan byggdes för dragracing ![]() Det ska bli roligt att se hur banan funkar. Känns lite som mini-Mantorp korsat med Göteborg. De två chikanerna känns fortfarande otroligt konstiga och felplacerade. Och enligt RBC saknas tydligen antingen Ebbesson eller Hallrup till helgen? _________________ Jimmy Magnusson |
||||
Re:
Jag är övertygad över att få har fattat vilken hög nivå hela området ligger på. _________________ Bosse Isaksson ![]() |
||||
Re:
Det är säkert väldigt imponerande. Det är ju inte en eller två i dragracingvärlden som höjt banan till skyarna (och då snackar vi personer utanför Sveriges gränser). För de tävlande är det säkert en helt annan nivå och de som campar får det säkert bra också. Skulle jag som dagsåskådare trivas på ett dragracinglopp där? Säkert, inramningen med läktare runt starten ser väldigt frän ut. Men jag är fortfarande tveksam till var de extra vinsterna kommer i banracingdelen. Åker jag iväg på en helg har jag ett par krav - bra åskådarplatser, schysst bana som ger bra racing och en trivsam depå att vandra runt i. T.ex. Mantorp, Knutstorp och Falkenberg har detta medan Sturup inte har det. Tar man normala priser till nästa år och banan är bra utformad är jag säkert med, men jag har ännu inte sett någon bra motivering till varför det måste kosta över 500 kronor att gå in... Hittills känns Tierp som Mantorp fast tvärtom - kombination mellan dragracing och banracing där det ena är huvudfokus och det andra en sideshow. För Mantorp gick det sådär för det man hade som sideshow ![]() ![]() _________________ Jimmy Magnusson |
||||
Tittade just på TV-filmen från premiärvarven, och jag blev väldigt besviken. Hela banan känns tillfällig och icke klar. Det är märkliga chikaner och det saknas curbs (om det är för dyrt att gjuta curbs kan man väl måla direkt på asfalten, det gör mkt för helhetsintrycket...). Sen undrar jag om banan stämmer överens med banskissen?
Ska iaf dit och titta på lördag, och det ska bli kul oavsett! _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||
Hade planer på att åka dit och kika, men sonen promotade alterantiv verksamhet, då det är sista chansen att träna kart innan nästa race för honom. Så får det bli, Rörken istället för Tierp. Vi har nog lika kul ändå
![]() Min egen devis är att det ALLTID är roligare att köra själv, än se andra göra det, grabben verkar tycka lika ![]() edit: andra blev andar, kan ju misstolkas... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Re:
Den devisen är ABSOLUT även min. Svårt att se på när andra gör det jag vill själv. _________________ ![]() |
||||
Jag är riktigt laddad inför lördagen, ska bli skitkul att se race på en ny bana!
Hoppas bara inte de där stora läktarna gapar tomma, det skulle inte se så bra ut... _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||
Re:
Allvarligt så log jag lite när TTA stod för paus underhållning, (och reklam för sitt race) sladdade lite under sanerings stopp vid dragracing EM ![]() Din liknelse om sideshow och Mantorp har en poäng. Men allvarligt så haltar den lite då Mantorprakan inte bara är en uppförsbacke utan har även en begränsad och kort bromssträcka i nedförsbacke. Eller att de snabbaste klasserna fick anpassa växlingtillfällen till de de mindre oplana områden, istället för att växla upp och ställa koppling för optimal ax! Tierp är helt plan och gjuten i betong, vilket ska säkerställa att den håller sig helt plan! Att Tierp Arena sedan även har en kanon inramning gör inte saken sämre! Min poäng är att Tierp Arena är så otroligt mycket bättre som dragracing bana än vad Mantorp någonsin har varit racebana, och Tierp har även möjligheten att bli bättre racebana än vad Mantorp någonsin varit dragracing bana ![]() _________________ Bosse Isaksson ![]() |
||||
Det är ju för väl att Tierp är bättre än Mantorp som dragstrip, då banan ju är byggd för detta. Hade ju varit lite pinsamt annars.
![]() Både Tierp och Åsum har ju fördelen att vara nya anläggnignar, anpassade till dagens krav. Därför känns jämförelsen med Tierp som DR bana med Mantorp som racingbana inte helt relevant. Som att jämföra en 144 GL med senaste V60 ungefär. Att Mantorp inte är en speciellt bra dragracebana, iaf inte för större event är ju ganska tydligt. Inte så konstigt för dragracing hade inte ens lanserats i Sverige när den banan projekterades och bygget påbörjades. Det var väl snarare så att banan gick att använda för DR och att man jobbade bra med marknadsföringen som gjorde Mantorp till dragracingcentrum i landet. Egentligen borde väl Anderstorp varit en bättre anläggning för dragracing sett till strippen? Men hur många fler race än First Go 1968 blev det på mossen? Ska vi vara helt rättvisa var både Mantorp och Anderstorp ansedda som toppanläggningar, även ur ett internationellt perspektiv när dessa vara lika nya som Tierp är idag. Tiderna förändras och utmaningen är att följa med sin tid. Där har väl de svenska racerbanorna haft svackor pga bristande ekonomi, vilket förändrades till stor del när STCC satte sporten på kartan igen och sedan när Kari skrämde banägarkollegorna med sitt imponerande depåbygge, vilket gjorde att fler banor började investera mera i anläggningarna. Men för publiken har investeringarna varit färre, möjligen Knutstorp undantaget. Mantorp som bana sett är det inga större fel på, men F2 böjen känns fortfarande som den nödlösning den alltid varit. Depåområdet är väl ok idag, men en del sanitetsbyggnader skulle må bra av en uppryckning. Publikområdet skulle behöva ryckas upp, dessutom borde man fundera på publikplatser i skogen ovanför F2 böjen och kanske ned mot Mjölbykurvan. som det är idag har publiken svårt att följa mer än start/mål, Parisområdet och halva flygrakan. Framför allt skulle området behövas snyggas upp så att det mer gör skäl för efternamnet "Park". Ett behov som Mantorp delar med Anderstorp. Ingen av dessa banor har någonsin upplevts som helt färdigbyggda på publikområdena. Här är Både Falkenberg och Knutstorp betydligt trivsammare. Hur Tierp upplevs som racerbana återstår att se. Det är utmaning att få en platt flygfältsbana att bli en riktigt kul racerbana. Men i England finns ju flera bra exempel, så... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Hoppas vädret blir som prognosen: http://www.yr.no/sted/Sverige/Uppsal
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2, 3 >> 11549 besök totalt |