| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Amerikansk bolt-onframvagn/Andra alternativ
|
2 besök senaste veckan (10896 totalt) |
|
Eftersom jag har centralmonterade tummar med begränsad kontroll över övriga fingrar tittar jag så mycket som möjligt på färdiga lösningar till min Calibra. Jag har noterat att det finns "färdiga" framvagnar på postorder i USA, exempelvis från Heidts. Självfallet kan man konstruera bättre själv, men jag tycker prislappen ser trevlig ut. Finns liknande på ebay för mindre pengar. Ska man förkasta idén direkt? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
varför inte ta en från lämplig produktionsbil istället? Många av dagens bilar har ju någon form av subframe där styrväxel och länkarmar sitter fast. Eller det kanske bara är amerikanska bilar som har det så? Det borde bli lika billigt och tar du från en populär bil finns det gott om eftermarknadsgodis i form av bussningar, dämpare osv.
Heidts är väl baserad på Mustang II-spindlar. Det ser iaf så ut på bilden och det kanske inte är det bästa att utgå från med dagens mått. Sannolikt är det smidigare med en produktionsframvagn istället då. |
||||
|
Re:
Visst är det "MII"baserat. Jag ser inte direkt vad det är som är galet med dem så det är ju därför jag frågar. Det är ju ingen månraket jag ska bygga så enkla lösningar är att föredra. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Re:
De jag pratat med som nosat på dylika 'färdiga' boltonframvagnar från andra sidan pölen verkar ha blandade erfarenheter. Mycket pyssel, mek och smidande verkar bli resultatet för bra ersultat. Då kanske lite smidande på något billigare inte är sämre? _________________ Roland Johansson |
||||
|
Nissan 200sx har en ganska enkel framvagn tycker jag med t.ex styrväxeln på framvagnsbalken.
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
|
Jag byggde inte om min Camaro speciellt mycket men jag läste desto mer om andra som gjorde det och... Jänkarnas definition på bolt-on skiljer sig ofta från andras.
Så du kan nog räkna med en hel del mekande
_________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
|
Fast nu handlar det ju inte om "bolt on" på en avsedd konstruktion (typ en eftermarknadsframvagn till Camaro) utan snarare om "bolt on" på två ramskenor, eller hur? Lite enklare så kanske.
Men, det stämmer att olika kit från USA har olika passform men framförallt också olika designparametrar. Ganska många är mer konstruerade för att vara snygga och enkla att montera, än att ge bra egenskaper. Men visst finns det bra prylar också. Att smalna av en Corvetteframvagn är ingen jättesvår sak, men det finns ju andra bilar som kan vara vettiga också om man ändå vill ha donator. Mazda Miata är det första som slår mig (men kanske lite små bromsar och lågt axeltryck?). Opel Rekord är en annan variant men kanske inte så lätt att hitta längre. Mustang II-spindlarna i sig är rätt okej men Wilwoods "tolkning" (pro spindle) har väl lite bättre geometri för bredare hjul. Jag skulle testa US-leverantörerna lite. Ställ frågor om geometri (vilken ET är de avsedda för, KPI, camber, caster, camberkompensation, är bump steer utmätt?) och material (dimensioner och kvaliteter - det behövs ju för att kunna regga bilen). Leverantörer som svarar med vettiga svar är rimligen klokare att handla av än sådana som inte kan lämna uppgifter... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Att det finns stor risk att du måste göra mycket snickrande, ombyggande etc av framvagnen för att den sedan ska bli fungerande (med svenska sätt att se på fungerande) mot vad du tror en färdig framvagn kan behöva. Slutsats du betalar mycket för något som du tror är nästan färdigt att hänga upp på bilen och får sedan ägna mycket arbete åt att få det besiktningsbart. Då kanske en beggad från en svensk skrot inte blir dyrare och inte blir mer jobb heller... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Sant, det borde vara lättare att lyckas med en sån
_________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
|
En kamrat menar att jag borde ta en framvagn från en Ascona B, men jag minns inte när jag såg en sån bil senast.
Någon av de amerikanska tillverkarna hade siffror på camberkompensation och lite annat noterat. Undrar just vilken av dem det var... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Re:
De är inte så vanliga längre, men ibland hittar man dem på självplockskrotar. Finns ju även Manta om man vill bredda sökandet lite http://www.blocket.se/jonkoping/Opel _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Öhh, jag har en... Men vad som är kvar av framvagnen är mer osäkert. Nedre bärarmarna kommer jag ihåg var rätt anfrätta. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Jo, rostiga framvagnar går nog att hitta. Han som envisas med att lovorda Asconaframvagnen meddelade igår att han efter årsskiftet har tillgång till bemannad mekanisk verkstad så han rådde mig att leta reda på lämpliga spindlar och designa bärarmar så skulle det nog lösa sig.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Har inte läst din projekttråd så noga, men kan du inte behålla original hjulupphängningar fram? Det bör funka om man svarvar ner ett par drivknutar och använder för att dra ihop lager och nav.
Annars finns ju BMW E30 och E36-framvagnar som är hyfsat lätta att få tag på och går med någorlunda enkla medel att operera över på andra bilar. Har själv hjälpt till att göra det på en BMW 1602. |
||||
|
Jag har ingen originalframvagn och såna är ju för att ha motorn på tvären. Jag inbillar mig att det blir bättre utrymme med dubbla A:n. Jag har ju en Omegaframvagn som jag fick med bilen, men tror modifiering kan vara lika krångligt som att bygga från scratch.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Omegans framvagn är väl inte helt olik Calibra/Vectra, men visst skiljer det en del. Alla infästningspunkter mm lär ju sitta annorlunda eftersom Omegan är bakhjulsdriven och en storlek större i karossen.
Calibra är byggd på den här plattformen http://en.wikipedia.org/wiki/GM2900_ Omega har anor från 60-talet http://en.wikipedia.org/wiki/GM_V_pl Är karossen uppkapad i fram också? Om inte så skulle det nog vara värt ett försök att leta reda på en originalframvagn till Calibran (Vectra A passar också). _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (10896 totalt) |