Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (4234 totalt) |
_________________ /Nicke Lindgren |
||||||
Re: Bara en rå bil.
Ähum, det är väll 126p! ![]() Hur ball som helst iaf, det verkar snuskigt lätt att göra wheelies med dom dära av någon konstig anledning ![]() ![]() |
||||||
![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||
NÄÄÄÄÄ! Polski hette den när dom fortsatte tillverkningen i polen,
efter att det meckats ihop i hemlandet några år. ![]() Har själv legat och ![]() ![]() Motorn är ju en 2 cylindrig luftkyld svansmonterad puffra på hela 23 pållar! ![]() ![]() _________________ Pontus Bergström |
||||||
Jajamän, man måste skydda sitt kulturarv ![]() |
||||||
Vänta ett tag nu, 126'an är väll ändå ursprungligen från polen. Är det inte 127'an du tänker på? |
||||||
Antagligen inte gatlegal i sverige ![]() När de ser ut sådär brukar det innebära cheva smallblock mittmotor 400hk+... Bilen väger inte så värst mycket så 1,5kw/k överskrids nog med råge ![]() Tur är så är de inte helbilsgodkända, annars hade nog SBP haft ett och annat o säga till om däcksdimensionerna ![]() |
||||||
Data på bilen finner ni nedan ![]() Regnr: JEU029 Färg: LGUL Fabrikat: FIAT 126 BERLINA Årsmodell: 1976 Chassinummer: 04410455 Upplysningar: Fordonsdata Fordonsstatus: Avställd (1996-12-05) Antal ägare: 15 Datum för första reg.: 1976-03-30 Producentansvarig: I trafik första gång: 1976-03-30 Yrkesmässig trafik: Nej Direktimport: Nej Tillfällig registrering: Nej Tekniska data Effekt kW: 17 Antal passagerare: 3 Max släpvagnsvikt: 600 Max lastvikt: 240 Däckdimension bak: 135-12 Kaross: Täckt |
||||||
Nu står den hemma i mitt garage, eller rättare sagt just nu på lackverkstan. Men jag och en kompis köpte den iaf, och nu letar vi efter en potent b20motor för rätt pris.
Mer info om bilen finns på min hemsida, www.pvturbo.com och sen ligger det under "dagbok" ![]() |
||||||
jepp, sjuk är rätta ordet! Den är fruktansvärt seriöst byggd med wattlänk och lamelldiff och annat trevligt. Vi satt och spånade lite och sa att vi nog bygger den enbart för att köra bakhjul med, dvs en wheeliebar i rätt position och tillräckligt med effekt och en gnutta råg i ryggen
![]() ![]() ![]() |
||||||
Ser ju kul ut, frånsett att det roliga tar slut när det borde börja - i svängen!
Såg f.ö. att det var lite olika spörsmål om Fiat modeller. 126 kom som ersättare till Fiat 500 (elefantrumpa) tillverkades i flera länder, bl.a. Italien och Polen. 127 kom som ersättare till Fiat 600 (den som är så läcker som Abarth 1000 TCR med motorluckan på vid gavel) Även denna tillverkades under flera namn i flera länder. 128 kom som ersättare till 850 (som jag såg någonstans på forumet i läcker grå racerskrud) också denna förekom i olika skepnader och namn på många håll, i forna Jugoslavien fanns den som halvkombi t.ex. Både 127 och 128 var företagets debut som tillverkare av småbilar med fwd och tvärställd drivlina. föregångarn hade ju som ni sett det rakt motsatta konceptet, som nu bara någon stackars tysk inte våga släppa taget om.... ![]() Fiat vågade emellertid inte gå på den nya tekniken direkt (saab fuskade med den redan 1949 i 92:an) utan man lät dotterbolaget Autobianchi sälja sin A112 för att testa ut konceptet. Autobinachi blev sedemera Lancia A112 och den tror jag är beknat här på forument? Tips 1 på busig Fiat: Ta en 1500cc Riat Ritmo drivlina och sänk ned i motorummet på en Fiat 127. det blir lite trångt och bökigt, men det går. med dubbla w45 or alquattikammar extractorrör och annat godis rörde den på sig rätt bra. Iden fick jag av Abarth oraklet jerry Davies, som åkte 127 på bana med en 1300 cc 128 coupe motor. ![]() Tips 2 på ännu busigare Fiat: Ta en 850 sport coupe, riv ut drivlinan, stoppa i en växellåda från en rally VW 1302 S med diffbroms, gör en adapter och montera en 1600 TC motor från 124 sport Coupen eller 125 S. Lätta allt vad som går, runt 500-600 kg och minst 110 hk (otrimmat) = ca 5.4 gk/hk:D Törs inte tala om vad jag körde med den bilen ![]() ![]() Numera nöjer jag mig med att trimma två-taktare, lättare att hålla koll på alla lösa delar... ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Det är kul att köra rakt fram och fjanta sig också, sen tar vi det hela som en lek som med allt annat. Och vill jag svänga fort så tar jag med pv'n ut på en tur med nedställd laddtryck och 18-tummarna på. Då kan man ha kul även i kurvorna. |
||||||
Köper argumenten rakt av! ![]() Har faktiskt kört två dragrace på Mantorp för sådär 15-20 år sedan. Fick skäll utav h-e av tävlingsledningen för att jag inte bromsade efter strippen, utan laddade runt i mjölbykurvan ![]() ![]() Någon med mycket SBF-licens ville dra min licens to play, tills han insåg att DR bara var en av grenarna brevid RY , RA, F3 då nöjde han sig med att hota med att dra den nästa gång om jag inte hade bättre reda på vilken sorts biltävling jag anmälde mig till... ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Nar jag tittar på bilden ovan med karossen uppvikt så kan jag inte låta bli att fundera:
Var skall man sätta motorn? ![]() Enda rimliga alternativet som fungerar känns som en tvärmonterad motor á la framhjulsdrivet. Eller skall man ha motorn sidan om sig på passageraplatsen?! _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
orginal sitter motorn rakt på bakaxeln, förutom en specialversion av 126p som hade motorn liggandes bakom bakaxeln, om jag inte minns helt uppåt väggarna nu ![]() |
||||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (4234 totalt) |