Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Bara en rå bil.
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (4234 totalt)
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Bara en rå bil.


Fiat 126 !




Till salu på Blocket.se

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: Bara en rå bil.

Nicke Lindgren skrev:

Fiat 126 !




Till salu på Blocket.se


Ähum, det är väll 126p!
Hur ball som helst iaf, det verkar snuskigt lätt att göra wheelies med dom dära av någon konstig anledning
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



kaxigt att posta en dragrace bil på ett svänga forum...



iaf lär ju inte väga mkt

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Finns det nån bakaxel på en sån bil, eller är det bara gummi?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Re: Bara en rå bil.

Andrew Petrykowski skrev:
Nicke Lindgren skrev:

Fiat 126 !




Till salu på Blocket.se


Ähum, det är väll 126p!
Hur ball som helst iaf, det verkar snuskigt lätt att göra wheelies med dom dära av någon konstig anledning
Andrew: Du menar väl 126POLSKI

_________________

--VVTS--
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 141



NÄÄÄÄÄ! Polski hette den när dom fortsatte tillverkningen i polen,
efter att det meckats ihop i hemlandet några år.

Har själv legat och bytt motor på min egen 126 hela degen så jag kan garantera att "bakaxeln inte är av gummi"

Motorn är ju en 2 cylindrig luftkyld svansmonterad puffra på hela 23 pållar!

_________________
Pontus Bergström
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: Bara en rå bil.

Maciek Matwiejczuk skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Nicke Lindgren skrev:

Fiat 126 !




Till salu på Blocket.se


Ähum, det är väll 126p!
Hur ball som helst iaf, det verkar snuskigt lätt att göra wheelies med dom dära av någon konstig anledning
Andrew: Du menar väl 126POLSKI


Jajamän, man måste skydda sitt kulturarv
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



poppe skrev:
NÄÄÄÄÄ! Polski hette den när dom fortsatte tillverkningen i polen,
efter att det meckats ihop i hemlandet några år.

Har själv legat och bytt motor på min egen 126 hela degen så jag kan garantera att "bakaxeln inte är av gummi"

Motorn är ju en 2 cylindrig luftkyld svansmonterad puffra på hela 23 pållar!


Vänta ett tag nu, 126'an är väll ändå ursprungligen från polen. Är det inte 127'an du tänker på?
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Den ser ju helt brutal ut!!

Det känns nästan som motorn skulle ha lättare att rotera karossen runt hjulen istället för hjulen runt bakaxlen!

Gatlegal också!?
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Dan Hovang skrev:
Den ser ju helt brutal ut!!

Det känns nästan som motorn skulle ha lättare att rotera karossen runt hjulen istället för hjulen runt bakaxlen!

Gatlegal också!?


Antagligen inte gatlegal i sverige
När de ser ut sådär brukar det innebära cheva smallblock mittmotor 400hk+...
Bilen väger inte så värst mycket så 1,5kw/k överskrids nog med råge
Tur är så är de inte helbilsgodkända, annars hade nog SBP haft ett och annat o säga till om däcksdimensionerna
Citera
HenkeM
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 96



Re: Bara en rå bil.

Nicke Lindgren skrev:

Fiat 126 !




Till salu på Blocket.se


Data på bilen finner ni nedan


Regnr: JEU029
Färg: LGUL
Fabrikat: FIAT 126 BERLINA
Årsmodell: 1976
Chassinummer: 04410455

Upplysningar:   
Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (1996-12-05)
Antal ägare: 15
Datum för första reg.: 1976-03-30

Producentansvarig:
I trafik första gång: 1976-03-30
Yrkesmässig trafik: Nej
Direktimport: Nej
Tillfällig registrering: Nej
 
Tekniska data
Effekt kW: 17
Antal passagerare: 3
Max släpvagnsvikt: 600
Max lastvikt: 240
Däckdimension bak: 135-12
Kaross: Täckt
 

_________________
MVH:Henke Mattsson - Z3 M Coupé -99(såld)Supra -94 (såld)
Citera
AndersW

Här sen Feb 2004
Inlägg: 16



Nu står den hemma i mitt garage, eller rättare sagt just nu på lackverkstan. Men jag och en kompis köpte den iaf, och nu letar vi efter en potent b20motor för rätt pris.

Mer info om bilen finns på min hemsida, www.pvturbo.com och sen ligger det under "dagbok"


_________________
Anders Wård

WWW.PVTURBO.COM
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Mycket mycket m y c k e t sjuk bil

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18006



När jag ser den där bilen så kommer jag att tänka på signaturmelodin till TV-serien M*A*S*H.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndersW

Här sen Feb 2004
Inlägg: 16



jepp, sjuk är rätta ordet! Den är fruktansvärt seriöst byggd med wattlänk och lamelldiff och annat trevligt. Vi satt och spånade lite och sa att vi nog bygger den enbart för att köra bakhjul med, dvs en wheeliebar i rätt position och tillräckligt med effekt och en gnutta råg i ryggen Ska lacka den i helgen och efter det hoppas vi på att få tag på rolig motor så vi kan börja leka med den Men sen står en viss pv och väntar på mer kärlek.... Tur att man är ledig för jämnan thumbs up

_________________
Anders Wård

WWW.PVTURBO.COM
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Ser ju kul ut, frånsett att det roliga tar slut när det borde börja - i svängen!

Såg f.ö. att det var lite olika spörsmål om Fiat modeller.

126 kom som ersättare till Fiat 500 (elefantrumpa) tillverkades i flera länder, bl.a. Italien och Polen.
127 kom som ersättare till Fiat 600 (den som är så läcker som Abarth 1000 TCR med motorluckan på vid gavel) Även denna tillverkades under flera namn i flera länder.
128 kom som ersättare till 850 (som jag såg någonstans på forumet i läcker grå racerskrud) också denna förekom i olika skepnader och namn på många håll, i forna Jugoslavien fanns den som halvkombi t.ex.

Både 127 och 128 var företagets debut som tillverkare av småbilar med fwd och tvärställd drivlina.
föregångarn hade ju som ni sett det rakt motsatta konceptet, som nu bara någon stackars tysk inte våga släppa taget om....

Fiat vågade emellertid inte gå på den nya tekniken direkt (saab fuskade med den redan 1949 i 92:an)
utan man lät dotterbolaget Autobianchi sälja sin A112 för att testa ut konceptet.
Autobinachi blev sedemera Lancia A112 och den tror jag är beknat här på forument?

Tips 1 på busig Fiat:
Ta en 1500cc Riat Ritmo drivlina och sänk ned i motorummet på en Fiat 127. det blir lite trångt och bökigt, men det går. med dubbla w45 or alquattikammar extractorrör och annat godis rörde den på sig rätt bra.
Iden fick jag av Abarth oraklet jerry Davies, som åkte 127 på bana med en 1300 cc 128 coupe motor.

Tips 2 på ännu busigare Fiat:
Ta en 850 sport coupe, riv ut drivlinan, stoppa i en växellåda från en rally VW 1302 S med diffbroms, gör en adapter och montera en 1600 TC motor från 124 sport Coupen eller 125 S.
Lätta allt vad som går, runt 500-600 kg och minst 110 hk (otrimmat) = ca 5.4 gk/hk:D
Törs inte tala om vad jag körde med den bilen thumbs down

Numera nöjer jag mig med att trimma två-taktare, lättare att hålla koll på alla lösa delar...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
AndersW

Här sen Feb 2004
Inlägg: 16



Bosse L skrev:
Ser ju kul ut, frånsett att det roliga tar slut när det borde börja - i svängen!


Det är kul att köra rakt fram och fjanta sig också, sen tar vi det hela som en lek som med allt annat. Och vill jag svänga fort så tar jag med pv'n ut på en tur med nedställd laddtryck och 18-tummarna på. Då kan man ha kul även i kurvorna.

_________________
Anders Wård

WWW.PVTURBO.COM
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



AndersW skrev:
Bosse L skrev:
Ser ju kul ut, frånsett att det roliga tar slut när det borde börja - i svängen!


Det är kul att köra rakt fram och fjanta sig också, sen tar vi det hela som en lek som med allt annat. Och vill jag svänga fort så tar jag med pv'n ut på en tur med nedställd laddtryck och 18-tummarna på. Då kan man ha kul även i kurvorna.


Köper argumenten rakt av!
Har faktiskt kört två dragrace på Mantorp för sådär 15-20 år sedan.
Fick skäll utav h-e av tävlingsledningen för att jag inte bromsade efter strippen, utan laddade runt i mjölbykurvan
Någon med mycket SBF-licens ville dra min licens to play, tills han insåg att DR bara var en av grenarna brevid RY , RA, F3 då nöjde han sig med att hota med att dra den nästa gång om jag inte hade bättre reda på vilken sorts biltävling jag anmälde mig till...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Nar jag tittar på bilden ovan med karossen uppvikt så kan jag inte låta bli att fundera:

Var skall man sätta motorn?

Enda rimliga alternativet som fungerar känns som en tvärmonterad motor á la framhjulsdrivet. Eller skall man ha motorn sidan om sig på passageraplatsen?!

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



borg skrev:
Nar jag tittar på bilden ovan med karossen uppvikt så kan jag inte låta bli att fundera:

Var skall man sätta motorn?

Enda rimliga alternativet som fungerar känns som en tvärmonterad motor á la framhjulsdrivet. Eller skall man ha motorn sidan om sig på passageraplatsen?!

orginal sitter motorn rakt på bakaxeln, förutom en specialversion av 126p som hade motorn liggandes bakom bakaxeln, om jag inte minns helt uppåt väggarna nu
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



Man blir iaf glad av att titta på bilderna.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Bilder o videos
Bara en rå bil.
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (4234 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande