Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7030 besök totalt |
OtursTråden! eller Erfareheter från en kompis!
Den här tråden är tänkt att man delar med sig av sina erfarenheter, kanske man har en kompis som gjort något oöverlagt och lärt sig en massa, som vi andra kan ha nytta av. Om inte tråden blir så lång betyder det att det inte finns så mycket erfarenhet och kunnskap att ta del av här. Jag Börger fastän jag inte heter det. För länge länge sen skulle jag lacka min första Rejsbil, en kompis plastfarsa lät oss låna lilla garaget, 190cm i takhöjd utgjorde en perfekt lackbox, dessutom var enda till och frånluft garageportarna, som var stängda. Vi var inte 18 fyllda och detta var före tidningen Collorod fanns så våra lackerar erfarenheter var inte fulländade, bla. hade vi inga andnings masker men löste det snabbt genom varsin Domus, eller var det EPA kasse över huvudet, klippte hål för ögon och näsa. Vi ville ju inte ha färg på oss så vi hade overall, gummistövlar och handskar, allt säkrat och avtätat med maskeringstejp. Lacken blev fantastisk tack vare den lilla volymen i lokalen, efter att ha sprutat en stund såg vi inte varandra.. appelsinskals tendenser fick aldrig någon chans....det blev perfekt blankt överallt.. Även runt våra ögon och upp i våra näsborrar, tjock blank färg utan tendens till appelsinskal, jeflar vad det sved att tvätta och gno med thinner runt ögonen och i fejjan men värst var när man gjorde fjärde struten, doppa den i thinner, och sen långt upp i näsborrarna igen..... Min erfarenhet är att lacken blir blank i en liten box, det vet jag nu tack vare min kompis. Erfarenhet kan svida lite oxså hälsar Pelle ![]() ![]() _________________ Pelle R |
||||
Okej, jag kan bjuda på en liten historia.
En gång för kanske 10 år sedan stod jag i min verkstad och slipade med vinkelslip. Jag slipade länge och gnistorna flög omkring. Efter ett tag kände jag att det var ovanligt varmt i högra armhålan och det var ju inte så konstigt eftersom skjortan hade börjat brinna ![]() Fick ju lite lätt panik såklart, men lyckades på nåt vis stänga av och lägga ifrån mig vinkelslipen samtidigt som jag slet av mig skjortan och slängde den på golvet. Stampade ut eldsvådan och kände efter om skinnet satt kvar på högersidan och det gjorde det som tur var. T-shirten var lite svedd, och det luktade konstigt. Satte mig ned och vilade en stund. Sensmoral: Stå inte och slipa med vinkelslip om du har en skitig flanellskjorta på dig, rätt vad det är så brinner man upp ![]() ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Tankar
Kanske någon som svetsat lite i bagaget...väcks det några tankar, nå! hur många har eldat upp ett garage eller två? Snabblim, epoxy, för mycket härdare i polyestern,,,,,en gång blåste vi upp en balong med acetylen och med väligt mycket syre...ett tändstift i balongmynningen och eltejp som förseglade, som tur var hann vi aldrig...zzzzzzzzzzz /Pelle forts. följer.. _________________ Pelle R |
||||
Re: Tankar
Rent teoretiskt... så lärde jag en polare det på gymnasiet. Fast vi använde plastpåsar och tidningspapper som stubin, gasen "fick"vi på ett sågverk som "råkade" vara öppet. De hade dessutom en stor torklada som förstärkte smällen om man smällde där inne. Nåja, pol... den teoretiske polaren hade inte så mycket hämningar och en lördag ringde han och ville dit men jag kunde inte. Efter någon timme hörs en smäll och rutorna i kåken skallrar, det var ett gäng kilometer från sågverket men det var väl inte så svårt att gissa vad det var... På måndagen hade lokaltidningen ett uppslag om den "mystiska" smällen, polisen hade ett område där de trodde explosionen skett men hade inte hitta någon krater, de trodde några kilo dynamit gått åt. Två dagar senare var det en annan artikel i lokaltidningen, då skrev de om farorna med "bus-streck" och att gas var farligt. De hade tom bild på den gassvets som de trodde att gasen kom ifrån, fast det var fel och på det bygget fick de väl fullt upp med att se över säkerheten. Rent teoretiskt skulle det kunna hända om man fyller några sopsäckar(!), fast de hade vett nog att inte smälla det i torkaladan. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Orkar inte ens börja skiva alla oerhört korkade grejer jag gjort.
Smakprov då. Nästan kört upp en kardan i rumpan på Roffe Lundblad, när han skulle köra min sjua på sina rullar. Gjort schyssta brännmärken i taket (6m upp) när jag glömde skruva åt soppaledningarna på fuelrailen på en scorpio. Åkt van från mantorp och hem till stockholm, undrandes vad det var för konstiga vibrationer i bilen som tilltog mer och mer. I botkyrka fick jag veta det. Vore kalas om bakhjulen hade mer än 2muttrar kvar per sida. Och förmodligen skulle suttit bättre med mer än 2 gängor kvar. Fått reda på vad vridstyvhet var ( hade varit roligt om man visste det innan) efter att ha monterat en 24hk stark 125-motor i en crescent F50. Wobbling uteblev ända till man kom upp i ca 100-110. Vet också hur en sån skapelse ser ut efter påföljande dikesvisit. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
En sak till som kan vara bra att veta är att aldrig köra vinkelkap i samma rum, där man laddar ett lastbilsbatteri.
Ännu sämre blir det om man dessutom inte har locken ditskruvade och står med ryggen mot det och sätter kapen i metallstycket som man står på. Lesson taken (ears ringing) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
Samma med Acetylenbalongen med tändstift i, kompisen som var statiskt uppladdadad tog i stiftet och fick gnistan att gå han har tinnitus än idag....../Pelle Det var sämmre förr! _________________ Pelle R |
||||
I 16-årsåldern fick man lära sej att man inte bör försöka hålla emot en trilskande kolv i ett bromsok med händerna när man använder tryckluft för att få ut den....
![]() _________________ Stefan Båging ---------------- BMW 328is -90 BMW Cup #42, Ganska mattsvart... ![]() |
||||
Re:
Aj! ![]() |
||||
Re: Mer erfarenheter
Hahaha, antingen har jag aldriiiiiig gjort fel. Eller så har jag effektivt förträngt allt ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re: Mer erfarenheter
Ibland får man oväntad hjälp av snälla kamrater med bra minne../Pelle ![]() _________________ Pelle R |
||||
Det är inte bra att försöka att dela på en metalbygel och en plastdosa med en kniv, och ha låret som stöd...
Man slinter nämligen väldigt lätt, och då är det lätt att man "råkar" sätta kniven i låret..... Det var en vän som berättade.... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
På Miatan finns en jättebra domkraftspunkt mitt på balken bakom motorn. Där kan man lyfta hela framändan med en domkraft. Men sänker man lite ovarsamt en mycket låg racingMiata kan man (har jag hört!!) lägga den ovanpå domkraften. Tyvärr är då handtaget på domkraften låst och nedtryckt av kofångaren, så det går liksom inte att ändra sig heller... Då får man snabbt rulla fram domkraft #2 för att få ut #1 innan kofångaren hoppar av.
Annars är min jycke alltid med i garaget, vilket gör att "garage-säkerhet" går till 95% ut på att kolla var hon är. Om jag lyfter, rullar, sänker, flyttar bilar sitter hon alltid i bilen, av naturliga skäl. Vår gamla bruksbil, en E46a, hade en "lås alla dörrar"-knapp i mittkonsolen och jycken har såklart låst in nyckeln i bilen medan husse skulle lyfta upp den på pallbockar. "Om husse ligger på golvet så lekar han", det vet ju alla. En liten hund promenerad obehindrat under en bil på hyfsat höga pallbockar och ibland är det faktiskt helt fel tillfälle att bli slickad i ansiktet, t ex då man sträcker upp tyngre verktyg ovanför sig. Riktigt rolig är husse tydligen då han lyfter tunga saker och då måste man kolla vad han gör. Därför fann jag mig för ett tag sedan under en Miata, bänkpressande en växellåda på plats då jycken plötsligt ställer sig på mina ballar i ett försök att kika vad jag gjorde. Då är man glad man inte har en Sankt-Bernard! Satte eld på en Nissan 200SX -86a genom att byta generator, men kunde släcka elden ganska snabbt. Kollade lite på elschema, kopplade om och brände raskt alla smält-ledningar i bilen. Det fanns liksom bara 2 kablar att koppla om, men på något sätt gick det att göra fel 2 gånger i rad ändå. ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Förresten, en vän påminde mig om att när man bytt till en ny vindruta på sin fina BMW och ska byta torkarblad för att inte ha gamla blad på en ny ruta - då är det bra att komma ihåg att inte släppa taget om torkararmen när man tagit av bladet. Det är alldeles tillräcklig kraft i torkararmsfjädern för att panga en vindruta nämligen..
_________________ Anders Hansson |
||||
Hade en gammal och rostig opel som saknade stereo/radio. Fick en stereo till skänks av en tillfällighet. Samtidigt hade vi en massa annat som skulle flyttas så för att skydda stereon la jag den i ett stuvutrymme i bakre hjulhuset där förstahjälpen-kudde och liknande ska ligga. En 2timmars resa senare lastar vi ur och jag sträcker ned handen efter stereon. Längre och längre sträcker jag ned handen. tills jag känner däcket. Hoppsan!
Bilen tappade dessutom spontant en framblinkers och en dörrlist under resan. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Re:
Har hört att det går att klämma fjärren till en Volvo (var det va?) på ett bra sätt i dörren så den låser men inte låser upp. ![]() _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Re:
Höhö, jo det var en höjdare. Att tappa fjärren på dörrtröskeln och stänga dörren på En Volvo S70. Då låsknappen sticker uppåt så låstes dörren. Det vara bara att åka från Skateholm till Nacka med flyg och sedan lifta tillbaka med en polare efter att ha fått tag på reservnyckeln. _________________ Anders Hansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7030 besök totalt |