Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (21621 totalt) |
2013 Formula 1 Petronas Malaysian Grand Prix
Till helgen den 24/3 så är det redan dags för årets andra F1 GP. Vad tror ni, kommer Kimi att briljera igen och har Adrian Newey och RBR hittat bättre inställningar för att vara överlägsna i kval och samtidigt fungera så bra i race som de gjort de senaste 4 åren? Hoppas verkligen inte det blir ett regnigt race - Aus var grått nog tycker jag. Go Kimi! ![]() |
||||
Vågar sällan hoppas för mycket innan race men vill gärna att Lotus fortsätter att funka bra men Red Bull är ju alltid farliga tycker jag.
Blir ytterligare en helg med tidiga mornar och sömnbrist (är inte morgonpigg ![]() _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Förra året var Lotus:arna inte lika bra på vissa banor, hoppas de byggt bort den "defekten" i år...
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Klart vi hoppas på Kimi!
![]() Men, de andra stallen lär ha undersökt Lotus strategi rätt seriöst under veckan och alla lär sig däcken bättre ju mer km som läggs. Det kommer tighta till sig. Sedan kommer vi så klart ha bilar som är snällare och hårdare mot däcken oavsett hur mycket stallen lär sig hantera och förstå dem. Lotus verkar snäll, även Ferrari på sedvanligt sätt. Red Bull verkar å sin sida snabbt få upp temp men kanske har svårare att få de att hålla. Lite som de senaste åren m.a.o. Väder och värme förändrar också. Hur som, kan knappt bärga mig inför kommande race-helg! ![]() |
||||
Svensk normaltid:
Fri 22 March 2013 Practice 1 03:00 - 04:30 Practice 2 07:00 - 08:30 Sat 23 March 2013 Practice 3 06:00 - 07:00 Qualifying 09:00 Sun 24 March 2013 Race 09:00 _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Kimi snabbast i P2 som dock avslutades med lättare regn sista halvtimmen
http://www.formula1.com/results/seas _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Halvtråkigt race med sur eftersmak, konstiga teamordrar och strategi Mark hade förtjänat en schysstare strategi.
Kimi 7'a efter nerflytt 3 plac i starten och hamnade i fel trafik när han var snabb på kurviga partier men otillräcklig toppfart på rakorna. Alonso förstörde sin egen framvinge mot Vettels bakhjul redan på första eller andra varvet och sen brast den och hamnade under framhjulen som skidor på start/mål när Webber passerade, svårt att styra och bromsa då ![]() Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts 1 1 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 56 Winner 1 25 2 2 Mark Webber Red Bull Racing-Renault 56 +4.2 secs 5 18 3 10 Lewis Hamilton Mercedes 56 +12.1 secs 4 15 4 9 Nico Rosberg Mercedes 56 +12.6 secs 6 12 5 4 Felipe Massa Ferrari 56 +25.6 secs 2 10 6 8 Romain Grosjean Lotus-Renault 56 +35.5 secs 11 8 7 7 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 56 +48.4 secs 10 6 8 11 Nico Hulkenberg Sauber-Ferrari 56 +53.0 secs 12 4 9 6 Sergio Perez McLaren-Mercedes 56 +72.3 secs 9 2 10 18 Jean-Eric Vergne STR-Ferrari 56 +87.1 secs 17 1 11 17 Valtteri Bottas Williams-Renault 56 +88.6 secs 18 12 12 Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 55 +1 Lap 14 13 22 Jules Bianchi Marussia-Cosworth 55 +1 Lap 19 14 20 Charles Pic Caterham-Renault 55 +1 Lap 20 15 21 Giedo van der Garde Caterham-Renault 55 +1 Lap 22 16 23 Max Chilton Marussia-Cosworth 54 +2 Laps 21 17 5 Jenson Button McLaren-Mercedes 53 +3 Laps 7 18 19 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 51 +5 Laps 13 Ret 16 Pastor Maldonado Williams-Renault 45 +11 Laps 16 Ret 15 Adrian Sutil Force India-Mercedes 27 +29 Laps 8 Ret 14 Paul di Resta Force India-Mercedes 22 +34 Laps 15 Ret 3 Fernando Alonso Ferrari 1 +55 Laps 3 _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Steffe,
det blir aldrig ett tråkigt race när Alonso eliminerar sig själv direkt. Då sitter man med ett brett leende till målflaggan faller. Jag sa till hustrun att kolla på TVn i slutet av rakan när vingen kommer haverera och hamna under framhjulen, men det dröjde en raka till. Klart intressant underhållning att inleda en söndag med. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re:
Jo, vissa höjdpunkter fanns ju ![]() ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Re:
Har förvisso svårt att tro att Alonso var den som gjorde bedömningen att han skulle fortsätta, är rätt säker på att ingen förare ser sin framvinge från förarplatsen så det är nog beslut som tas från depån. Nu är det väl bara Button som världsmästare som inte egentligen gjort något fult egoistiskt klavertramp...? |
||||
Re:
Om man väntar på att Alonso skall göra bort sig får man inte många "roliga" race att titta på. Han är utan tvekan en av de allra bästa förarna oavsett vem man håller på. Jag tyckte det var väldigt roligt både med fighterna på banan och snacket med teamen... Tycker det är synd att Raikonen inte hade bättre fart idag och även tråkigt att Hamilton inte hade soppa och att Alonso inte fick vara med och leka. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Jag sa inte att det var det enda roliga som hände när Alonso kvaddade bilen mot Vettels bil. Det var där han gjorde missen att sen teamet inte tar in honom när halva vingfästet saknas är bara dumheter.
För mig är han för alltid förknippad med en fördröjning i ett depåstopp som bara var rent jävelskap från hans sida. Egentligen var väl Vettels omkörning idag av samma dignitet, men han är åtminstone lite charmig ibland och inte lika uttalad försteförare. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re:
Det håller jag inte med om. Vettel är ganska uppenbart nummer ett i Red Bull. Skillnaden är väl att Webber har kunnat utmana honom lite mer än Massa vs Alonso. Massa ryckte dock upp sig rejält mot slutet av 2012 och kan nog glänsa till ibland under 2013. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Re:
Inte jag heller. Men det finns en skillnad, och det är att Alonso faktiskt vuxit som människa medan Vettel fortfarande är samma osnutna skitunge. Fast tack och lov verkar någon ha klippt av honom hans pekfinger. |
||||
Skinkans depåstopp hos McLaren var ju dagens höjdpunkt!
Bra fight mellan Webber och Vetteltrasan. Var väl inte helt shysst som vanligt att passera trots teamorder. Bra fight mellan Nico och Hamilton åxå. I övrigt inget superunderhållande rejs. Bortskämda JA men man vet ju vad som finns att vänta OM det blir ett supershowrace! ![]() Hülkenberg ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Re:
Trodde allvarligt talat att Hamilton skulle skåpa ut Rosberg mer än vad han gjort hittills. Bra betyg till Rosberg att han varit med och krigat med Hamilton på samma nivå (oftast lite högre till och med). Säger väl en del om hur konkurrenskraftig Schumacher antagligen var också, i och med att han i alla fall hängde med Rosberg ganska bra i samma material. Eller så har jag rosaskimrande glasögon... ![]() |
||||
Re:
Om det är något Vettel inte slår mig som är det charmig, dock PR-slipad och smått manipulativ. Men det är bara min åsikt. ![]() Edit: För övrigt tror jag att om det inträffar fler liknande situationer i år kommer Webber återfinnas i en Porsche Lmp1 nästa år. ![]() _________________ Pet ter Uhlin |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (21621 totalt) |