Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Sänkning vs Krängning.. | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (13003 totalt) |
Har läst en teori nånstans om att vissa bilar med (McPehrson framvagn) kunde börja kränga MER vid sänkning. Man inbillar sig ofta motsatsen...
Detta oönskade fenomen uppkommer genom att undre bärarmarnas vinkel ändras vid sänkning så att rollcentrat sänks MER än tyngdpunkten. Detta får till följd att hävarmen som vrider bilen runt rollningsaxeln blir längre och bilen kränger mer. Hojta om jag är otydlig här då det är svårt att förklara detta i ren text. 1. Verkar detta stämma?! 2. Man (Läs Jag) får för sig att rollcentra skall ligga lågt, men det innebär också en längre hävarm från bilens tyngdpunkt = mer krängning?! Bör man således inte sänka rollcentra mer än man sänker tyngdpunkten så att avståndet mellan dessa inte ökar, eller det är av mindre betydelse så att andra fördelar uppväger denna nackdel?! 3. Kommer säkert sen.. AL, Håkan, Daniel, m fl vad säger ni?? _________________ Rikard Ahlin |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jo det stämmer.............och jag får äta upp mina tidigare teorier om McPerson.. .....Det kan tillochmed hända att rollcentra hamnar under marknivån _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Upplys en okunnig Alla dessa termer, vad är "rollcentra" i mer alldagligt tal, kan ni förklara så man kan följa diskusionerna här på forumet..
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
BMW-relaterat exempel , nåväl principen gäller för alla MacPherson framvagnar.
På en del bilar med bilar med MacPherson framvagn är undre bärarmen skruvad mot fjäderbenet (tex M3E30) och då man kan tillverka en distans mellan bärarm och fjäderben och på så sätt justera vinkeln på undre bärarmen. Effekten på rollcentrum kan man tänka sig ganska tydligt mha bilden, se länk. http://www.e30m3performance.com/myths/Weight_Transfer/weight_transfer2.htm _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Japp, men detta kan ju i vissa fall (beroende på konstruktion) avhjälpas genom att HÖJA rollcentra med distanser mellan fjäderben/bärarm så att denna inte pekar så mycket uppåt i yttre änden. Ger dessutom minskad/ingen Camberloss by bump som diskuterades tidigare.
Å andra sidan känns det inte rätt att HÖJA rollcentrat?! , men vad är alternativet?? _________________ Rikard Ahlin |
||
"När bilen kränger så gör den det kring en punkt i framvagnen och en i bakvagnen. Detta är främre och bakre rollcentra, och kan vara en punkt i chassiet eller ligga "i luften". Rollcentra bestäms av typ av hjulupphängning och vinklar på bärarmar, fjäderben osv beroende på typ av konstruktion.
Dra en linje genom främre och bakre rollcentra och du har fått ut det som kallas rollningsaxel. Runt denna "roterar" bilen vid krängning. Rollcentra bör ligga lågt och någorlunda lika högt fram och bak för att bl a undvika att något av innerhjulen lyfter från marken vid hård kurvtagning." Detta skrev jag för ett par veckor sen som förklaring i en annan tråd. Hoppas du blir klokare. Hjälper jättegärna till, men glöm inte att använda sökfunktionen nu när forumet börjar bli lite "inkört". _________________ Rikard Ahlin |
||
Nej, men du höjer ,eller snarare återställer rollcentrat, efter en snäkning av bilen..........då är det ju lysande att göra det med en distans mellan bärarm och fjäderben..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag funderade på det också, men en generell slutsats kan ju vara att rollcentra bör vara lågt, men att det också kan ha sina nackdelar att sänka rollcentra! Många, inkl mig själv för en kort tid sedan, tror nog att det bara är av godo att sänka bilen, men så är inte alltid är fallet!
Värt att tänka på så att man inte blir en när man tror att man skall _________________ Rikard Ahlin |
||
Det bästa är att alltid rita upp det på papper........sedan får man sitta och fjädra fixa.....så man ser vad som händer
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Man bör väl få ner "CG" bilens tyngd center ner mot rollcenter, fast bärarmarna måste luta neråt /utåt så inte stötdämparna får ta sidkrafterna istället för bärarmarna. Det är väl endast viktförskjutningnen som skall skapa krängning, men om man vinklar NER bärarmarna mer "extremt MKT" så rollcenter kommer på ovansidan bilens tyngd center, borde väl bilen i princip få en motsatt krängnning "extremfall "
Har jag helt fel tankebanor? _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Som att köra båt............. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Precis!! Vad tror du om resten. Hur vet man vilket avstånd som är idealist mellan "CG" bilens tyngd center och rollcenter??
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Borde man inte kunna höja infästningspunkterna för bärarmarna och uppnå samma effekt som genom att sänka spindelleden?
Varför det skulle ge minskad krängning kan jag fortfarande inte fatta. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Jo.......det stämmer........ _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
För att spinna vidare på samma tema så måste det finnas någon nackdel med att sänka spindelleden och höja infästningarna för annars skulle ju alla bilfabrikanter ha bilar som inte krängde.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Bil fabrikanter bygger in dåligt uppförande i sina bilar....så att de ska säga till innan det släpper. Det var aktuelt för några år sedan......när någon kvaddade sin BMW för femtielfte gången... ......Försäkringsbolaget satte sig på tvären.......och BMW-kvaddaren gick ut i tidningarna och skyllde på bilens kunstruktion. "Problemet" var att BMW går jävligt fort, även när det svänger.......beter man sig dumt då, blir det buckligt...... En bilfabrikant som bygger bilar som inte har den väghålningen......slipper sådana anklagelser. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag håller med, någon större skilnad kan det ju inte göra??? Eller någon alls!!? Förklara varför isf. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Har någon en bra skiss på hur man tar fram rollcenter på en framvagn med dubbla triangellänkar "A-armar"??
Skissen på fjäderbens framvagnen var helt kannon! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Skissa upp en framvagn med dubbla Triangellänkar. Dra linjer genom länkarmarna som tillslut korsar varandra. Där har du dina "Instantaneous Center", dvs de punkter kring vilka hjulen roterar vid fjädringsrörelse. Dra nu nya linjer från dina "IC" och genom centrum på däckens anliggningsyta mot marken. Där dessa linjer korsas, Voilá, har du ditt rollcentra.
Hoppas att du blev klokare, annars får du fråga! _________________ Rikard Ahlin |
||
Sparade trådar/FAQ Sänkning vs Krängning.. | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (13003 totalt) |