Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Klarar era tävlingsbilar 95 dB?
1, 2, 3, 4   >>
24969 besök totalt
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Vet att detta har diskuterats i flera trådar men tyckte att denna text kan vara värd att läsa för alla er som snart ska ha racingpremiär:

http://www.ercup.se/index.asp?d=814

Mail från Ragnar Segring:

Hej Olle,
Jobbar mycket med mätningar både på Mantorp och Knutstorp. T.ex. hade vi säsongspremiär för MSLS på Mantorp, ca 35 bilar, förra fredagen, test 14-17, samt lördag, tävling 9-17. Många fordon hade problem och loppet fick t.o.m. stoppas efter två timmar med förarmöte och tillrättavisningar. Problemet i detta skede är att även om du sedan flera år har en 95-regel, så vet den resande inte vilken utsläppsnivå han ligger på i detta första skarpa läge, när ännu ingen professionell mätning gjorts. Därför kan många bli överraskade, att de ligger för högt, då vi nu stenhårt granskar hela startfältet. Många blir inkallade för åtgärd.

Ber därför dig att informera om allvaret som nu gäller på alla Racerbanor, och att man är förberedd med nödvändig utrustning för att få ner ljudemissionerna vid för högt uppmätta nivåer redan på Knutstorp. Bäst är ju att redan hemma i garaget ha satt på effektiva(re) grejer, så slipper man bli störd och överraskad med svartflaggan.

Det jag lärt mig hittills handlar saken om att lägga till mer volym i form av tjockare rör, längre rör, men naturligtvis också effektivare dämpare. Svansmotorer har därför större problem (=mindre utrymme att jobba på). Vissa fordon kan också ha problem med höga ljud från motorrummet och då gäller ngn form av dämpande/ljudabsorberande matta på lämplig(a) platser i motorrummet. Skulle du vilja ha än mer professionella råd, kolla med Micael Ljungström på Ferrita i Köping, som jag jobbar mycket med och som löser de flesta problem för dagens "Ljud-plåga(n)de" Racerförare.

Jag har märkt att många fortfarande tror att bara för att de tidigare har klarat sig utan svartflagg så tror de att de kommer göra detsamma i år.
Ska bli intressant att följa resultatet, skriv gärna i denna tråden när ni får praktisk erfarenhet av den nya bedömningsnivån.
OBS, gäller alltså framför allt de som kör tävling, där blir konsekvensen av svartflagg betydligt större.

Ps: Undrar om Ferrita har någon slags sponsordeal med SBF eftersom de hänvisar till detta företag hela tiden? Ds

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Mycket bra tråd. Också nyfiken på hur många som hängt på gärsgårn i ljudnivå som i år får en surprise. Orolig för den egna gatbilen till och med.

Tumba
Här sen Jun 2012

Vi har på vår 205:a 3" system med tre ljuddämpare och på slutet en krök ner mot passagerar sidan. Vi har även gjort iordning fäste för en 4:e dämpare men det behövdes ej. Öppet luftfilter och absolut ingen dämpning vid motorutrymmet. 205:or kumho gatdäck. Vi fick på winterhell 87 decibel.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Intressant för oss som kör historiskt med lite mer hårdtrimade två-taktare. Vi använder ju avagassystemets diameter och längd för att påverka mottrycket och impulserna. Fel här kan i värsta fall medföra för hög avvagstemp och smälta kolvar. (fråga mig inte hur jag skaffat mig den kunskapen... ) Allt går att åtgärda, man kan ju fila en ny motor med snällare porttider, man kan lägga in tjockare topppackning osv, så att motorn tål det förändrade mottrycket i avgassystemet bättre, men då får man nog vara mer åksugen än vad jag är på att nöta de svenska banorna för femtioelfte gången.
Nu har jag förvisso inga egna planer på att leka med 2-taktare på svenska banor längre, som tur är.
Färre, men värre besök på kontinentala banor lockar mig mera, inte minst pga ljudförföljeserna i vårt land.
Personligen tycker jag ljudfrågan gått för långt på bekostnad av andra aspekter.
Oaktat Ragnars goda vilja att dela med sig av vunna kunskaper.
SBF.s vilja att vika ned sig och spela politiskt korrekt föredöme i miljörelaterade frågor har fått konsekvenser som betalas av de aktiva och banägare. Beklagligt i mina ögon.

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

104 dB och ingen lust att bygga om. Men bilen är vacker att se på, kanske gör sig på väggen?

Värnamo
Här sen Mar 2005

Re:

Bosse L skrev:
Intressant för oss. om kör historiskt med lite mer hårdtrimade två-taktare. Vi använder ju avagassystemets diameter och längd för att påverka mottrycket och impulserna. Fel här kan i värsta fall medföra för hög avvagstemp och smälta kolvar. (fråga mig inte hur jag skaffat mig den kunskapen... ) Allt går att åtgärda, man kan ju fila en ny motor med snällare porttider, man kan lägga in tjockare topppackning osv, så att motorn tål det förändrade mottrycket i avgassystemet bättre, men då får man nog vara mer åksugen än vad jag är på att nöta de svenska banorna för femtioelfte gången.
Nu har jag förvisso inga egna planer på att leka med 2-taktare på svenska banor längre, som tur är.
Färre, men värre besök på kontinentala banor lockar mig mera, inte minst pga ljudförföljeserna i vårt land.
Personligen tycker jag ljudfrågan gått för långt på bekostnad av andra aspekter.
SBF.s vilja att vika ned sig och spela politiskt korrekt föredöme i miljörelaterade frågor har fått konsekvenser som betalas av de aktiva och banägare. Beklagligt i mina ögon.

Eftersom det mäts på 1hz dessutom så är det helt kört för 2-takt. Det som kan reta mig mest är att två-takt i många fall inte hörs mycket längre bott än dom 10 meterna som det mäts på, medans andra hörs betydligt bättre hos närmsta granne men ändå klara kraven.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Bosse L skrev:
Intressant för oss som kör historiskt med lite mer hårdtrimade två-taktare. Vi använder ju avagassystemets diameter och längd för att påverka mottrycket och impulserna. Fel här kan i värsta fall medföra för hög avvagstemp och smälta kolvar. (fråga mig inte hur jag skaffat mig den kunskapen... ) Allt går att åtgärda, man kan ju fila en ny motor med snällare porttider, man kan lägga in tjockare topppackning osv, så att motorn tål det förändrade mottrycket i avgassystemet bättre, men då får man nog vara mer åksugen än vad jag är på att nöta de svenska banorna för femtioelfte gången.

i sidvagnsracing (3 hjul...) så var det förekommande att alla rören drogs ihop till en boombox och det verkade ta ner ljudet markant. Även på en bil borde det finnas plats för en låda 30*30*20cm.

Denna lösning är efter pipan och tillräckligt öppen så det påverkar inte pipan nämnvärt. Inte vid så milda effekturtag som 400 literhästar i alla fall.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Rolle Scirocco skrev:

i sidvagnsracing (3 hjul...) så var det förekommande att alla rören drogs ihop till en boombox och det verkade ta ner ljudet markant. Även på en bil borde det finnas plats för en låda 30*30*20cm.

Denna lösning är efter pipan och tillräckligt öppen så det påverkar inte pipan nämnvärt. Inte vid så milda effekturtag som 400 literhästar i alla fall.

Tål att studeras, inget jag gjort bekantskap med tidigare. Om inte även omkretsmåtten är i cm borde det ju finnas plats, men en låda som är är 30x30 cm blir nog ogörligt, då vi inte får dra systemet i tunnel eller genom bilen. Samtidigt som vi måste ha min 10cm markfrigång till lägsta punkt under bilen.
Får leta lite bilder på roadracehojar och lära mig lite om hur de gjort.

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Vore kul att se en logg efter en STCC helg, är tveksam på att det plockas av bilar p.g.a. hög ljudnivå då! Blir nog då bara ett samtal om bättring till nästa tillfälle.

www.modsport.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Om man inte följer regeln så ska man inte ha den. Varför skulle STCC slippa undan?

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

OT: Ska bli spännande att se publikens reaktion på V8 "Without Thunder" Cars imorrn.

Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012

Grannarna kör Folkrace och skrattar åt vårt avgassystem. Folkrace får visst ha 100 dB. Hur kommer det sig? Och har någon hört en folkracebil låta under 100 dB? Men det stoppas väl inte där. Varför fokus på racing? Är det för att det ej är "folkligt" på samma sätt eller tänker jag fel?

Göteborg
Här sen Nov 2002

STCC kör kanske på bullerdagar?
Dom enda bilarna jag brukar höra hemma hos mig under STCC helgerna är Porscharna.

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Efter att precis har genomfört ett bullerprov för att kunna registrera min bil med sin nya motor kan jag bara (för den som eventuellt inte redan känner till det) säga att ljud är en synnerligen realtiv och plastisk sak. Det är så "spökigt" att man kan inte ana...

Mao, det går inte att hemma sitta med en ljudmätare och mäta upp och kolla om det är ok.
Det man däremot kan göra är att ta med sig grejor så att man kan dämpa bilen på plats om så skulle behövas.

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

König skrev:
Grannarna kör Folkrace och skrattar åt vårt avgassystem. Folkrace får visst ha 100 dB. Hur kommer det sig? Och har någon hört en folkracebil låta under 100 dB? Men det stoppas väl inte där. Varför fokus på racing? Är det för att det ej är "folkligt" på samma sätt eller tänker jag fel?

Mycket intressant fråga, har undrat exakt samma sak, detsamma gäller även tex Rally.
Men är det 100 dB vid förbifart eller stillastående mätning?

(Off topic:
Liknande frågeställning kan man även göra angående kravet på HNRS, varför samtliga klasser inom Racing (bara klubbtävlingar undantaget) medans instegsklasser i Rally har undantag, oavsett arrangör.
Och Folkrace ska man tydligen inte ens nämna i denna diskussion...)

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Dom enda bilarna jag brukar höra hemma hos mig under STCC helgerna är Porscharna.

Nej, det är ju det som är problemet.
Det finns inga undantag längre, 95 dB gäller samtliga och det är svartflagg som gäller om man inte uppfyller detta krav enligt reglementet.
Så bullerdagar saknar numera mening på SBF arrangemang.

Hördes inte STCC bilarna de första åren?
Att inte TTA hördes förra året är inte så konstigt då de hade detta krav på 95 dB redan då.
Och förra året hördes både speaker och musik märkbart högre än TTA bilarna.

Mazda MX-5 Miata -99
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

TPR skrev:
König skrev:

Mycket intressant fråga, har undrat exakt samma sak, detsamma gäller även tex Rally.
Men är det 100 dB vid förbifart eller stillastående mätning?

(Off topic:
Liknande frågeställning kan man även göra angående kravet på HNRS, varför samtliga klasser inom Racing (bara klubbtävlingar undantaget) medans instegsklasser i Rally har undantag, oavsett arrangör.
Och Folkrace ska man tydligen inte ens nämna i denna diskussion...)

Det handlar om pengar i slutändan..... även SBF vet att om dom inför HNSR i folkrace så minskar den sporten med 80% direkt...eftersom det inte finns dom pengarna där... och det är ju den grenen som verkligen skulle behöva HNSR med alla rullningar och smällar dom gör.... det är ju där skadorna finns till överväldigande delen.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

MaZ skrev:

Spela ingen roll med nya sbf reglerna, ska vara max 95 db även på bullerdagar...

www.modsport.se
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Re:

Kimmen skrev:
Vore kul att se en logg efter en STCC helg, är tveksam på att det plockas av bilar p.g.a. hög ljudnivå då! Blir nog då bara ett samtal om bättring till nästa tillfälle.

Funderade på detta också. Skulle vara kul och ser någon som har riktig utrustning som kolla detta från läktaren och sen en film på tuben. Hur reagerar förbundet på en sådan film som visa ev. överskridande ljud och ingen svartflagg. Nu hoppas vi inte detta för det kan skada svensk motorsport.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Superkart skrev:
Kimmen skrev:

Funderade på detta också. Skulle vara kul och ser någon som har riktig utrustning som kolla detta från läktaren och sen en film på tuben. Hur reagerar förbundet på en sådan film som visa ev. överskridande ljud och ingen svartflagg. Nu hoppas vi inte detta för det kan skada svensk motorsport.
95dB LFA gällde TTA och JTCC (samtliga klasser nya 2012) förra året, precis som för alla i år.
Så det finns ju tillämpning att jämföra med (men tillämpningen kan ju bli justerad/korrigerad i år när många fler ska utföra den).

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Ryktena säger att TTA bilarna inte klarade 95 db förra året.

www.modsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4   >>
24969 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande