Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 16016 besök totalt |
Racesläp med däckhylla?
Jag inser att jag behöver göra plats för att ha med lite däck när jag åker till race på släpet. Så jag tänkte mig bygga en ställning som sitter i framkant på släpet som huven på bilen går under, men jag skulle gärna se bilder på hur andra har löst det hela! Så här ser det ut ungefär när det är lastat, och jag tänkte mig en stolpe upp på vardera främre hörn på släpet och sen bara två tvärbalkar rakt över med lagom avstånd mellan sig som däcken kläms imellan. ![]() så nåt sånt här typ... (ursäkta power point caddning men jag är en officepakets ingenjör numer...) ![]() Vad säger ni? _________________ Tord Ringenha11 |
||
dom jag sett brukar ha 2stolpar på vardera sidan .... blir stadigare och du behöver inte lika tjock pinne för att ändå hålla..... och sen en till tvärslå över halva däckshöjden.... så dom inte inte kan bromsas in i bakfönstret på dragbilen
![]() |
||
Bra, då behöver man inte göra rännan lika djup förstås...
Tack för input! Nej jag får inte plats i bilen då det är en så kallad sportkombi, och där ryms det inte 4 hjul, verktygslådan, pallbockar, brandsläckare och 4 vuxna, iofs så kan ju en sitta bak i räserbilen men det känns lite elakt... _________________ Tord Ringenha11 |
||
Re:
Sätt takräcke på bilen om de inte får plats invändigt. Edit: Ser ju att du redan har takräcke. Behövs bara en justering av det så får du utan problem plats med två hjul däruppe. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Re:
Japp, inne i räserbilen ![]() Där måste du ju kunna lasta mycket olika saker som du räknade upp. Tänk om, tänk rätt ![]() _________________ Roger Zetterlund. Cupra Ateca. |
||
Här är en länk till en annons med bilder på en proffsbyggd variant. Kanske något som kan kopieras.
http://www.blocket.se/horby/Biltrans |
||
Re:
Där var ju en intressant variant. Kolla tredje däcket på sidan av släpet. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Re:
Därför är det väl vettigt att ha dom på sidan? Ett hjul framför de ordinarie och ett bakom. Ökar inte luftmotståndet så mycket, håller tyngdpunkten låg och ger en balanserad lastvikt. Bara att svetsa på en hub på en pinne och så sitter de säkert. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Ska kika på det där med att hänga dem längs sidorna, tror dock att det innebär en breddning s
då släpets hjul är 155:or och det är 205-225 bredd på hjulen jag släpar runt för tillfället. Vet inte hur stor problem det är att last sticker ut på sidorna... Hmm en hub fast bara använda en bult så man har kvar flexibilitet med bultdelning på fälgrarna... ![]() Kanske kan ta såna här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta- Tack för inputen! _________________ Tord Ringenha11 |
||
Jag fick för mig att köra en kombination av Kajsa Warg, Kiss och trial and error... så jag tog vad jag hade hemma och snickrade ihop det så jag har för ett hjul. 45/45 regel, franskskruv, vinkeljärn, plattjärn och gamla hjulbultar blev så här:
![]() ![]() ![]() bultarna är alltså svetsade i plattjärnet... ![]() _________________ Tord Ringenha11 |
||
Re:
![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 16016 besök totalt |