Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
100% racetempo? (splittad tråd)
1, 2   >>
2563 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
ege skrev:
RACING I SITT ESSÄ!!

Har sett ett par locost.cup-race i verkligeheten, men då (för två-tre år sen) var det tunna startfält och dåligt med close racing.

om svenskarna bjuder in norskar o danskar till ngn tävling vill man ju mer än gärna pallra sig dit. Annars verkar inte slc bjuda på så mkt sevärdheter för en racernörd som mig.

Anderstorp och Knutstorp att det även Danska Mästerskapen på våra locost-tävlingar..... Och så lär det komma några norrmänn med.

Men nog har vi lite andra sevärdheter med även för Racernördar tror jag....

ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

Nog har ni häftiga bilar allt... men det jag vill se är det som ses på locost-filmen. Tät racing där bilarna går på gränsen till vad som är möjligt, hela tiden.
Långlopp där prio 1 är att spara däck, bromsar, bensin m.m. m.m... Detta har aldrig intresserat mig, spelar ingen roll om det är bilar med 400hk, superb väghålning etc. När de inte körs på det sätt som jag gillar... MAX

Jag förstår tjusningen med att klara av ett 8h-lopp, med en härlig sammanhållning i teamet osv, men jag tror att kicken du får över ett 15 varvs sprintrace är 10ggr större än att köra 100 varv i halvfart .

Men jag har gärna fel, det vore bara trevligt om man upptäcker att man gillar fler former av racing... thumbs up

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
ege skrev:
Nog har ni häftiga bilar allt... men det jag vill se är det som ses på locost-filmen. Tät racing där bilarna går på gränsen till vad som är möjligt, hela tiden.
Långlopp där prio 1 är att spara däck, bromsar, bensin m.m. m.m... Detta har aldrig intresserat mig, spelar ingen roll om det är bilar med 400hk, superb väghålning etc. När de inte körs på det sätt som jag gillar... MAX

Jag förstår tjusningen med att klara av ett 8h-lopp, med en härlig sammanhållning i teamet osv, men jag tror att kicken du får över ett 15 varvs sprintrace är 10ggr större än att köra 100 varv i halvfart .

Men jag har gärna fel, det vore bara trevligt om man upptäcker att man gillar fler former av racing... thumbs up

Inte för att vara elak mot mina tävlande, men det är inte alla förare som tänker på att spara på materialet som prio 1

Du får väl slå en liten flukt när du kommer och tittar på Locost..... fast jag håller med om att just Locost är otroligt roliga att se på........

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

ege skrev:

Långlopp där prio 1 är att spara däck, bromsar, bensin m.m. m.m... Detta har aldrig intresserat mig, spelar ingen roll om det är bilar med 400hk, superb väghålning etc. När de inte körs på det sätt som jag gillar... MAX köra 100 varv i halvfart .

thumbs up

om du kör halvfart i långlopp så hamnar du onekligen sist. Om du kör på 90% så hamnar du med 10 bilar före dig. Kör du 100% så kanske du vinner, om materialet håller... Kör du 110% hela tiden så är sannolikheten att du åker av 100 ggr större än under ett sprintrace, fast håller du 110% i et sprintrace så lär du åka av ändå=)

När vi kört långlopp så ligger tiderna helt klart i klass med sprintloppen, det du kan ha rätt i är att de riktigt täta och spännande situationerna med 10 bilar i klunga brukar bli mindre och mindre utöver loppets tid. Däremot så får man nog minst lika mycket spänning sammanlagt under ett långlopp som under ett kort sprintlopp särskillt med 400hk maskin.

Nåväl, vad jag ville säga, åk med en förare från SLC i racetempo så tar du nog tillbaks ditt påstående.

PS. F1 kör ju egentligen också långlopp, med pitstops och flea timmars race, men utan förarbyten. DS

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

Kanske lite fel sida att diskutera detta.. Men det är ju kul iaf!

Det är ju bara att kolla varvtider. Jämför tex. slc kl.3 och fyndbörsen på kinnekulle. (ok, det är inte exakt samma reglemente. Men de borde gå att köra ungefär lika fort)

I maj -03 var x3m snabbast på kvalet med tiden 1.05.500. Med den tiden är man i stort sett sist i fyndbörsen... Det är över 3,5s långsammare än de snabbaste fyndbörsenbilarna.

Jag har själv kört fyndbörsen och jag vet att det inte går att köra i det racetempot i mer än 20-30 varv... standardbilar håller inte för det helt enkelt.

och vad jag menade med mina påståenden längre upp var att jag själv tycker det är rent utsagt tråkigt att inte köra för fullt. Och inte heller så kul att kolla på folk som inte kör fullt.

*åker gärna inte med någon... är lite farträdd.

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

ege skrev:
Kanske lite fel sida att diskutera detta.. Men det är ju kul iaf!

Det är ju bara att kolla varvtider. Jämför tex. slc kl.3 och fyndbörsen på kinnekulle. (ok, det är inte exakt samma reglemente. Men de borde gå att köra ungefär lika fort)

I maj -03 var x3m snabbast på kvalet med tiden 1.05.500. Med den tiden är man i stort sett sist i fyndbörsen... Det är över 3,5s långsammare än de snabbaste fyndbörsenbilarna.

Jag har själv kört fyndbörsen och jag vet att det inte går att köra i det racetempot i mer än 20-30 varv... standardbilar håller inte för det helt enkelt.

och vad jag menade med mina påståenden längre upp var att jag själv tycker det är rent utsagt tråkigt att inte köra för fullt. Och inte heller så kul att kolla på folk som inte kör fullt.

*åker gärna inte med någon... är lite farträdd.

Jag håller med lite, tycker även jag att det är roligare med sprint men det beror mest på för lite pulver i långloppsbilen och att formelbilen är så mycket brutalare.

Jag håller även med om att man måste spara lite på materialet när man kör långlopp, inte köra på kurbs, inte varva hela vägen till ventilerna börjar skramla etc. etc. MEN man kan ju hålla fullt ändå, man kör ju mellan 60 och 90 minuter per stint så förarmässigt tappar man naturligtvis lite i slutet på stintet. Sedan gäller det ju att bygga en bil som håller för 6 eller 8h racetempo. Vad det handlar om är ju att köra fullt men med vissa begränsningar för att få bilen att hålla. Det blir ju inte mindre race för att man håller sig från kurbs.

Vår snabbaste förare körde t.ex. ca 1:12.00 på knutstorp med 160 Hk i vår 944:a, det är det inte många 944:or / 924:or med 160hk som gör i sprintracen

Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003

Det hele diskusjonen startet med var vell at ege syns det var mer underholdene å se på et sprintlop enn et langlop. Det må jeg holde med han i, når man ser det ut i fra en vanlig tilskuers synspunkt. Langlop er nok mye morsomere for de som deltar enn for de som ser på. Jeg har vært med på noen langlop og syns det er utrolig spennende og morro. Men det avhenger av at du kan folge med på en skjerm der du ser hvem som konkurerer med hvem akkurat der å da. For når du bare ser på er det ikke så lett å forstå at den rode porsa som ligger bak den gule, er bilen den gule må kjore forbi for å klatre på listen.

Täby
Här sen Dec 2002

ege skrev:

Vi kommer att åka lite med högerstol under sommaren, du är välkommen att provsitta den ett par varv...om du sedan fortfarande tror att vi kör för att spara bensin så ska jag äta upp mina handskar...

Ps. Visst kan man åka på kurbs i 8 timmar...

Malmö
Här sen Maj 2003

Rune Næss skrev:
Det hele diskusjonen startet med var vell at ege syns det var mer underholdene å se på et sprintlop enn et langlop. Det må jeg holde med han i, når man ser det ut i fra en vanlig tilskuers synspunkt. Langlop er nok mye morsomere for de som deltar enn for de som ser på. Jeg har vært med på noen langlop og syns det er utrolig spennende og morro. Men det avhenger av at du kan folge med på en skjerm der du ser hvem som konkurerer med hvem akkurat der å da. For når du bare ser på er det ikke så lett å forstå at den rode porsa som ligger bak den gule, er bilen den gule må kjore forbi for å klatre på listen.

"....jag tror att kicken du får över ett 15 varvs sprintrace är 10ggr större än att köra 100 varv i halvfart"

Var det som jag hängde upp mig på.

Sedan håller jag med, sprint är roligare att titta på, men helt ärligt, motorsport är rätt tråkigt att titta på....

.....jämfört med att KÖRA!!!

Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

ege skrev:

Såg detta inlägg för ett tag sen och har nu tid att kommentera. Ege, har du tävlat i sprint eller långlopp någon gång? (bara nyfiken så vi hittar rätt nivå på diskussionen).

Med risk för att stick ut hakan en bit, och bortse gärna från jantelagen:

Jag har haft förmånen att utöva båda ytterligheterna. Porsche 911 i 8-, och 12-timmars, samt JSM Volvo S40 Challenge, S60-tester och Radical / Sportscar Challenge. Det jag fick med mig från långlopp till dessa var att jag under första träningsdagen i S40 åkte fortare än de "ordinare" förarna i klassen utan att slakta bilen maskinellt. I Radical landade jag på pallen i mitt första heat någonsin, även om jag åkte på däck märkta med "KASS" från föregående säsong (de var billiga och bra för inlärning). Framförallt lär man i långlopp en jämnhet på varvtidsutvecklingen från första till sista varv. En stor del av killarna som enbart kört kortlopp körde bilarna "med våld", precis som en desperat person som försöker simma från en haj. Mycket plask, men ingen vidare effektivitet... Samma gällde S60 där jag efter hela första S60 Challenge-säsongen fortfarande hade i stil med 3:e bästa tid på Falkenbergs-banan (körde shake-down med ett antal S60 Challenge under en kort dag utan att röra grundsetupen), och fortfarande står sig den tiden till runt 5-7:e bästa tid (47.15), trots att de ordinare förarna haft bilarna i ett par-tre säsonger nu. Att kalla det för halvfart... ja, då måste jag försvara mig själv och mina långloppskollegor och tala om att det är dags att du tänker om!

Vad jag skall komma till är att körstilen inte är ändrad från när jag åkte långlopp till de andra klasserna. Det lilla som kan skilja (beroende på biltyp) är att man kan kosta på sig att vara lite hårdare på däcken, eftersom innan, eller när, värmen ger sig tillkänna är det inte långt kvar till målflagg. Sen kan jag vara lite påverkad av min introduktion till racing, före långloppen, som var konbaneracing i klubbregi, där det handlade om att sätta ett enda extremt varv på tid.

Att i slutet på ett långlopp, med en eventuell stor ledning till bilen bakom, sänka tempot och skapa marginaler för misstag och maskinella problem är en annan femma. Det görs även i F1. Sen i långlopp kan det dyka upp andra anledningar som tvingar till sänkt tempo, men det har sällan med föraren att göra, utan brukar röra sig om däck, bränsle, maskinella problem. Det kan jag däremot hålla med om är tråkigt för åskådare.

Men en fullt frisk långloppsbil med en fullt frisk förare går knappast snabbare för att föraren "våldtar" däck, bromsar och växellåda. "Ursinnig" körning leder sällan någonvart (och kallas därför för att "överköra" bilen). Som fortast kör man med beräknad aggresiv körning. Agressiviteten kan föraren, med självkännedom, dosera ut i tre nivåer, där nivå 1 är kval/sätta bästa varv, nivå 2 är fullt racetempo och nivå 3 är "konservativ" körning. Ta gärna en titt på FIA GT eller ALMS så får du se hur långloppstempot är på högre nivå. Och jag vågar nog säga att säkert hälften av förarna i både ERF och SLC satsar lika hårt och är riktigt kompetenta förare, fast med lite annat material förstås.

och som avslutning kan jag berätta att jag personligen tycker att kicken med långlopp är längre och skönare än kortlopp. Ett kortlopp går över alldeles för fort - man kan ju dra en parallell till en annan aktivitet som Magnus Uggla sjungit om (4 sek). Hur kul är det på en skala...

Kicken du kan få under ett 60-90-minutersstint i ren "vansinnesfart" slår allt. Skitfränt.

ovan är mina egna högst personliga uppfattningar och slutsatser dragna från egna eller andras erfarenheter eller studier, samt resultatlistor. Ta det för vad det är, ett inlägg från en "vanlig" student utan gokartuppväxt som försöker ta sig in och ge de stora namnen däng i racing.
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003

Jeg må nok en gang gå inn å forsvare Ege. Det han uttalte om langlop kontra sprintlop var ene og alene sett fra tilskuerplassen. Det du skriver Carl er helt riktig, men diskusjonen startet ut i fra hva som var mest underholdene og se på. Og uansett hvor gromt vi syns langlop er, så er det mer underholdene å se på et sprint lop.

Uppsala
Här sen Okt 2003

Hmmm, jag kastar mig in i diskussionen med ett Le Mans-inlägg (som vanligt...).

Det jag vill anmärka på är det där med att man i långlopp inte kör fullt (t o m halvfart?) för att spara på materialet. Så var det förr, på 50-60-talet då bilarna hade sämre kvalitet. På Le Mans är det numera tre förare per bil, såskoppar kan man lätt tycka - förr var det bara två per bil. Saken är den att Le Mans har utvecklats till ett rent sprintlopp där det är plattan i mattan som gäller från start till mål, möjligtvis med undantag för sista halvtimmen om positionerna är någotsånär säkrade. Detta tillsammans med mer aerodynamiska hjälpmedel gör att bara vara två förare idag således är helt omöjligt.

Sen är det ju var och en fritt att tycka att långlopp är tråkigt, märkligt men det är ett fritt land...

Här sen Nov 2002

Johan Söderberg skrev:
Hmmm, jag kastar mig in i diskussionen med ett Le Mans-inlägg (som vanligt...).

Det jag vill anmärka på är det där med att man i långlopp inte kör fullt (t o m halvfart?) för att spara på materialet. Så var det förr, på 50-60-talet då bilarna hade sämre kvalitet. På Le Mans är det numera tre förare per bil, såskoppar kan man lätt tycka - förr var det bara två per bil. Saken är den att Le Mans har utvecklats till ett rent sprintlopp där det är plattan i mattan som gäller från start till mål, möjligtvis med undantag för sista halvtimmen om positionerna är någotsånär säkrade. Detta tillsammans med mer aerodynamiska hjälpmedel gör att bara vara två förare idag således är helt omöjligt.

Sen är det ju var och en fritt att tycka att långlopp är tråkigt, märkligt men det är ett fritt land...

Bra inlägg!

Ytterligare en anledning till att man är tre förare är att om man endast är två förare per bil, och en blir sjuk under loppet, så är det "kört"... färdigkört.
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

Allt jag menade var ju att jag tycker det är tråkigt att se på långlopp, samt att jag tycker att det är tråkigt att inte köra för fullt... Vilket jag fortfarande inte tror är rätt recept i långlopp.

Dessutom pratade jag för nåt år sen med Stefan olsson (kartingåkare som varit med i den absoluta sverigetoppen under många år), han körde en säsong i slc med en citroen xsara i kl. 3, men när teamet frågade om han ville vara med året efter tackade han nej, eftersom han tyckte det var trist att ligga och köra i "halvfart" med teamts order om att spara däck, bromsar, bensin etc. inprentat i huvudet. (nåt i stil med det iaf.)

Jag har inte kört något långlopp, så jag vet ju inte själv hur det är, men jag vet ju hur tråkigt det är att slå av på takten. - även om man man bara åker några tiondelar långsammare per varv - Det är just vetskapen om att man KAN köra fortare än man gör...

Citera
Carl R
Här sen Nov 2002

ege skrev:
Allt jag menade var ju att jag tycker det är tråkigt att se på långlopp, samt att jag tycker att det är tråkigt att inte köra för fullt... Vilket jag fortfarande inte tror är rätt recept i långlopp.

Dessutom pratade jag för nåt år sen med Stefan olsson (kartingåkare som varit med i den absoluta sverigetoppen under många år), han körde en säsong i slc med en citroen xsara i kl. 3, men när teamet frågade om han ville vara med året efter tackade han nej, eftersom han tyckte det var trist att ligga och köra i "halvfart" med teamts order om att spara däck, bromsar, bensin etc. inprentat i huvudet. (nåt i stil med det iaf.)

Jag har inte kört något långlopp, så jag vet ju inte själv hur det är, men jag vet ju hur tråkigt det är att slå av på takten. - även om man man bara åker några tiondelar långsammare per varv - Det är just vetskapen om att man KAN köra fortare än man gör...

Då kan man väl enkelt konstatera följande:

1. De flesta anser att sprintlopp är roligare att se på.
2. Några team i långlopp kör i "halvfart" av olika skäl. Med bra mtrl är det dock sprinttempo som gäller (Johan Söderbergs resonemang tydliggör detta på ett bra sätt).
3. Vissa förare i både långlopp och sprintlopp kör alltid i "halvfart" oavsett mtrl...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Problemet att få långlopp kul att titta på är en ren informationsfråga. Alla måste kunna få veta att den som ligger sist i en klunga leder och den som ligger i mitten av en klunga ligger fem varv före den som ligger framför men tre varv efter den som ligger bakom osv osv osv...

1.
En duktig speaker med högtalarsystem (och väldigt lokal radiosändning av samma ljud) höjer det hela ENORMT. SLC kör med det.

2.
Kontinuerligt uppdaterande scoreboard med allt från varvtider, placering o massa annat. SLC sänder ut detta på trådlöst LAN så man behöver bara en billig gammal skräp-laptop och ett WLAN kort för 500 spänn för att följa det hela live direkt. Men en stor bautascoreboard vore ju inte helt fel...

F.ö. mycket läsvärda inlägg i den här tråden! thumbs up

Här sen Sep 2003

Helt riktig Magnus
Danskene har også live tidtagning som du kan folge på nettet. Når du da har en data i nærheten slik at du kan folge med hvor bilene ligger ann, da blir det spennende. På slutten av sesongen 2003 kjorte en kamerat av meg et 4t lop på Paddborg i Danmark, mens jeg satt i Stavanger å fulgte hele lopet på nett. Selv det var veldig spennende. Det som er viktig når du ser på er at du har mulighet til å folge med 100%, i Norge har vi tatt konsekvensen av dette også når det gjelder NM. Tidligere hadde du muligheten til å stryke de to dårligste poengsummene når sesongen var over, dette forte til at ingen kunne vite hvem som egentlig vant uten å være veldig interesert og flink til konsekvensutregninger. Nå er det ikke lov til å stryke noen lop slik at den som leder han leder og alle kan folge med gjennom sesongen. Jeg har ikke vært på noen slc lop tidligere, men gleder meg til Anderstorp.

Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Problemet att få långlopp kul att titta på är en ren informationsfråga. Alla måste kunna få veta att den som ligger sist i en klunga leder och den som ligger i mitten av en klunga ligger fem varv före den som ligger framför men tre varv efter den som ligger bakom osv osv osv...

1.
En duktig speaker med högtalarsystem (och väldigt lokal radiosändning av samma ljud) höjer det hela ENORMT. SLC kör med det.

2.
Kontinuerligt uppdaterande scoreboard med allt från varvtider, placering o massa annat. SLC sänder ut detta på trådlöst LAN så man behöver bara en billig gammal skräp-laptop och ett WLAN kort för 500 spänn för att följa det hela live direkt. Men en stor bautascoreboard vore ju inte helt fel...

Jag har tjatat om detta tidigare, fast inte särskilt högt ifs, och det är att ha en rejäl ljuspelare, väl synlig från hela banan, där bilarnas startnummer visas i fallande ordning, med position ett längst upp. Det är något som banägarna är medelintresserade av att lägga pengar på tyvärr. Det finns på alla vettiga banor i USA.

Jag föreslog en gång att det kunde göras en mobil sådan, så ställs på en kärra och kan dras med av arrangören. Reklamplatsen på en sådan är förresten rätt hyfsad...
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Carl R skrev:
Magnus Thomé skrev:

1.

2.

Jag har tjatat om detta tidigare, fast inte särskilt högt ifs, och det är att ha en rejäl ljuspelare, väl synlig från hela banan, där bilarnas startnummer visas i fallande ordning, med position ett längst upp. Det är något som banägarna är medelintresserade av att lägga pengar på tyvärr. Det finns på alla vettiga banor i USA.

Jag föreslog en gång att det kunde göras en mobil sådan, så ställs på en kärra och kan dras med av arrangören. Reklamplatsen på en sådan är förresten rätt hyfsad...

Finns tyvärr 2 problem med en sådan......
1. Den är för skrymmande... min garageuppfart är rätt chokad som det är...
2. Kostnaden för att köpa in och driva en sådan finns det inte utrymme för i dagsläget.

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Kan bara säga att GTR;n på förra årets STCC var bland det tråkigaste kag skådat! Roligare att titta på färg som torkar!
Håller helt o fullt med om att SV bnor skulle behöva bli mer publikinriktade, inte bara för långlopp !
Kullen är väll ett lysande exempel! Där är det med livet som insatts man beträder området!

NS BTG: 9.10.21

Citera
Carl R
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
Carl R skrev:
Magnus Thomé skrev:

1.

2.

Finns tyvärr 2 problem med en sådan......
1. Den är för skrymmande... min garageuppfart är rätt chokad som det är...
2. Kostnaden för att köpa in och driva en sådan finns det inte utrymme för i dagsläget.

Jo, jag vet. Men visst vore det trevligt om ett byggföretag satte upp dem på banorna, med tillhörande reklam för några år framöver... Eller om 3G-master kunde få placeras mitt i banområdet. Som "straff" kan mastägarna då få finansiera ljusskyltar som skruvas upp i masterna också.
Citera
Allmänt banåkaforum
100% racetempo? (splittad tråd)
1, 2   >>
2563 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande