Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däck för gatbruk men fungerar på bana
1, 2   >>
11836 besök totalt
Magnlar
Stockholm
Här sen Jul 2013

Trådstartare

Hej

Eftersom jag inte är nån snabb förare så känns R-däck lite overkill.
High Performance gatdäck passar mig nog bättre. Bilen är en BMW M3 E90.

Värt att nämna att jag tänker besöka Nurburgring och köra minst 10 varv (18 varv är planen). Sedan vill jag även hinna med ett par bankörningar i Sverige med BMW Club.

De jag har tittat på är

Michelin pilot sport PS2
Michelin pilot super sport
Yokohama Advan Sport
Continental SportContact 5
Hankook Ventus S1
Pirelli P Zero

Vad rekommenderar ni och varför?

/Magnus

Gbg
Här sen Nov 2012

Jag rekommenderar att du stryker Michelin PS2 från din lista, jag har dem som gatdäck och de är grymt bra på gata men på bana överhettar dem och blir väldigt hala.

Dessa är de enda på din lista som jag har personlig erfarenhet av.

Jag vet att Johan Samson körde Michelin Pilot super sport på sin M135 på Gelleråsen sist och det såg ut att gå riktigt bra (men det är ju en riktigt bra förare också)

Yokohaman tror jag att jag hört gott om också, kan vara värt ett försök.

Ett annat bra och billigt alternativ kan vara Federal RS-R, riktigt billiga däck som klarar bankörning riktigt bra, jag tycker även att de funkar fint på vägen. Upplevde lite obalans när jag körde dessa men det kan ju bero på dålig montering eller att jag gasat loss för tidigt innan de satt sig riktigt i fälgen så att balanseringen blev fel.

Citera
Magnlar
Stockholm
Här sen Jul 2013

Trådstartare
Tack, då faller PS2 bort.

Super Sport känns som ett intressant val, då BMW själv rekommenderar dom till M3or och M5or.
Hur är livslängd på dom där däcken jämfört med PS2 ?

Hittar inga Federal RS-R i dimensionerna 265/35 resp 245/35 19. Jag kollade dock bara dackonline.se.

Jönköping
Här sen Jul 2011

Lättare att kolla svenska utbudet via Prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s148421141#rparams=l=s148421182

...eller lättare... RS-R finns inte i större än 18", varken på den europeiska eller den globala marknaden

http://www.federaltire.com/en/products_detail.php?class=UHP&produc . . . .

Tokholm
Här sen Jan 2003

Vilka Yokohama-däck har du tittat på? (det finns många som heter/har hetat Advan Sport)

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnlar
Stockholm
Här sen Jul 2013

Trådstartare
Den som heter V105 efter Advan Sport.
Men nu när jag läser lite närmare om den, så verkar den vara mer sport/komfort typen.
Låter som den inte pallar för bankörning..

Ni får gärna komma med förslag

Umeå
Här sen Maj 2007

Ett annat argument för att ha två uppsättningar däck (vanliga och r) är ju att du inte behöver fundera på om däcker håller hela vägen hem eller inte.
Och man måste ju inte vara racerförare för att ha r-däck

Mellan två banåkabilar..
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Magnlar skrev:
Den som heter V105 efter Advan Sport...

De kan du glömma. Om du vill åka Yokohama; 'skall du titta på AD08.

Magnlar skrev:
Ni får gärna komma med förslag

Gå in hos TireRack och filtrera ut "Extreme Performance Summer" så hittar du säkert det du söker.
Själv kör jag med Yokohama AD08 och Bridgestone RE070, och kan inte riktigt bestämma mig för vilka jag gillar bäst.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Hade samma tanke som dig här om året, ville börja prova på bana men tyckte att rdäck från början var overkill.

Köpte Michelin Pilot Super Sport, kanonbra däck enligt mig. Dock så räckte det att åka bana en gång för att sen inse att det är rdäck som gäller. Ångrade mig lite bittert att jag lagt så mycket pengar på "vanliga" däck när dom ändå inte riktigt orkade med banåkat.
Ska även tilläggas att dom (inte bara mpss utan alla "vanliga" däck) slits väldigt snabbt/mycket vid banåkning så det är billigare att åka rdäck...
Tycker heller inte att rdäcken slits nämnvärt utav transportsträckorna till banan om man som jag e för bekväm för att orka byta på plats.

Slutsats, jag tycker du ska åka rdäck (borträknat på ringen), ska du åka vanliga däck så rekommenderar jag mpss.

Kolla teknikensvärld eller om det var automotorsport, dom testade "high performance däck" för 2-3år sen med ju inriktning på att även kunna åka bana med dom, om jag minns rätt så var det enbart mpss som fick godkänt.

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Magnlar
Stockholm
Här sen Jul 2013

Trådstartare
Tack alla!

Får ta en rejäl fundering om det blir gatdäck eller R-däck.
Kör det mesta på gatan egentligen. Antar att R-däck slits ut fortare på gatan?

E.Svensson: R-däck borträknat på ringen? Varför?

Stora Höga
Här sen Nov 2002

Ett tips på gatdäck för banåka är Bridgestones senaste tillskott Adrenalin RE002 - framtagna just för eftermarknad med sportig inriktning.

Dessa vet jag flera som åkt på för kombon gata/bana med bra resultat. Tyvärr finns dock inte Adrenaline RE002 i fullvuxna "herrstorlekar" ännu, störst hittills är 245/40-18.

Men även Bridgestones mer gatanpassade modell Potenza S001 verkar kunna vara ett alternativ för någon banträff då och då. Mer info och storlekar:
http://www.bridgestone.se/daeck/personbilar-4x4-och-transportbilar/som . . . .

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Re:

Magnlar skrev:
Tack alla!

Får ta en rejäl fundering om det blir gatdäck eller R-däck.
Kör det mesta på gatan egentligen. Antar att R-däck slits ut fortare på gatan?

E.Svensson: R-däck borträknat på ringen? Varför?

Klart du ska ha rdäck på ringen, men transportsträckan e för lång för att åka på dom dit. Men om du får in 4 extra hjul i bilen så ta med dom

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Tycker ni att r-däck slits mycket vid transportkörningen? Jag har gummikorvarna från förra bankörningen kvar på däcken efter att ha kört fram och tillbaka (ja, egentligen tillbaka och fram) till banmötet. Då har jag oftast 50 mil eller mer T&R.

Guson

Umeå
Här sen Maj 2007

Re:

Guson skrev:
Tycker ni att r-däck slits mycket vid transportkörningen? Jag har gummikorvarna från förra bankörningen kvar på däcken efter att ha kört fram och tillbaka (ja, egentligen tillbaka och fram) till banmötet. Då har jag oftast 50 mil eller mer T&R.

Guson

Tycker snarare det är bekvämare att köra på vanliga däck, bilen går tystare och sen är det ju lite "onödiga" mil på de dyra däcken

Mellan två banåkabilar..
Citera
Magnlar
Stockholm
Här sen Jul 2013

Trådstartare
Tack alla ännu en gång. Ursäkta att jag bombar med frågor.. Finns ju mycket kunskaper att hämta här

Men är Potenza S001 likvärdig med pilot super sport, eller bättre om man ska åka bana då å då?
Prismässigt är båda lika dyra.

Eller om man ska satsa på den dyrare Pilot sport Cup+ istället? De är ju standard på M3 E9x från fabriken så de borde funka för gatan också?

Har ingen ekonomi att köpa en extra uppsättning 18 fälgar med R däck plus köpa nya gatdäck (mina är helt slut nu). Det handlar ändå bara om ett Nurburgring besök plus ett par bankörningar med BMW Club..

Fan vad svårt det är...

Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

zoddri skrev:
Guson skrev:

Guson

Tycker snarare det är bekvämare att köra på vanliga däck, bilen går tystare och sen är det ju lite "onödiga" mil på de dyra däcken

Det jag menar är att man på en dags bankörning sliter ner däcken millimetervis medan man på gatan kan köra hundra mil transportkörning med en bråkdel av en mm däckslitage. R-däck som inte är varmkörda är inte särskilt mjuka.

Guson

Askersund
Här sen Apr 2010

Re:

Guson skrev:
zoddri skrev:
Guson skrev:

Guson

Det jag menar är att man på en dags bankörning sliter ner däcken millimetervis medan man på gatan kan köra hundra mil transportkörning med en bråkdel av en mm däckslitage. R-däck som inte är varmkörda är inte särskilt mjuka.

Guson

Handlar ju mycket om hur snabbt man kör på transportsträckorna Köra rdäck ner till ringen brukar innebära många snabba mil motorväg/autobahn... blir en del värme och slitage, självklart inte så mycket så det slits inärheten utav lika mycket per mil som vid bankörning, men ska man köra flera 100 mil så blir det mycket dyrt slitage till slut.

TS, prova federal 595 rs-r?

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Re:

Magnlar skrev:
Tack alla ännu en gång. Ursäkta att jag bombar med frågor.. Finns ju mycket kunskaper att hämta här

Men är Potenza S001 likvärdig med pilot super sport, eller bättre om man ska åka bana då å då?
Prismässigt är båda lika dyra.

Eller om man ska satsa på den dyrare Pilot sport Cup+ istället? De är ju standard på M3 E9x från fabriken så de borde funka för gatan också?

Har ingen ekonomi att köpa en extra uppsättning 18 fälgar med R däck plus köpa nya gatdäck (mina är helt slut nu). Det handlar ändå bara om ett Nurburgring besök plus ett par bankörningar med BMW Club..

Fan vad svårt det är...

Om du skall ha samma däck för bana som för gata blir det alltid en kompromiss.
Hur många mil gata kör du om året och hur många anträffar räknar du med?

Pilot sport cup+ är nog ungefär lika obekvämt på gata som ett MPSC. Funkar alltså fint att köra till och från banträffar med men jag som kör 4000 mil om året skulle ju inte ha det till vardags...

Tror att det har ganska dåligt grepp på blött och kallt underlag men behöver nog inte lika mycket värme som MPSC för att funka.

Vet inget om S001 tyvärr.

PS. E.svensson: federal RS-R har redan dryftats häri tråden. DS.

Citera
Anders_J
Älvsjö
Här sen Okt 2012

Re:

Magnlar skrev:

Fan vad svårt det är...

Är MPSC+ standard på M3 ? Nä, kan inte stämma. Jag använder min M3 ganska precis som du tänker använda din, har åkt på 6 trackdays varav 4 med BMW klubben + ett ringen besök i år. Körde i början på året med PS2, funkade bra men blev lite hala efter ett tiotal varv. Den andra halvan av säsongen böt jag bakdäcken mot supersport. Kan inte påstå att jag märkte så stor skillnad. Men jag kommer köra supersport runt om när framdäcken tagit slut.

Jag har funderat på R-däck men kommer inte gå den vägen, i allafall inte med denna bilen. Det går förmodligen fortare runt banan men blir det mer kul för det ? En sak om man tävlar men som trackday åkare har man lika kul med gatdäck. Blir en extra dimension när det börjar sladda :-)

Med r-däck kommer också ett ökat slitage på bromsar, chassi, drivlina etc så byte till andra klossar t ex är nog att rekommendera.

Gbg
Här sen Nov 2012

Re:

Anders_J skrev:

Är MPSC+ standard på M3 ? Nä, kan inte stämma

Jag tror sanningen är att det är standard på M3 med competition paket. Vanliga M3 har nog pilot super sport numera.

Citera
Magnlar
Stockholm
Här sen Jul 2013

Trådstartare
Det är riktigt som BMW-DJ skrev. Min M3 hade MPSC som standard från fabriken, när jag kollade genom pappren.

1, 2   >>
11836 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande