Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd E46M3
1, 2   >>
10343 besök totalt
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Köpråd E46M3

Hej

Jag har sökt men hittade inga trådar på ämnet.
Jag har börjat att kolla på e46m3.

Jag har läst om sprickor i bakvagn vilket skrämmer mig, är infon i denna tråd sann: www.autopower.se/forum/topic.asp?id=180171 att det bara är bilar upp till -00 som har problemen?

Fråga nummer 2, vågar man köpa en "billig" importerad bil med servicehistorik?

Manuell vs SMG?

Mvh
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Jag hade en RHD som var tillverkad i april 2001 och hade sprickor i bakvagnsinfästningen, läs min gamla tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79146&highlight=e46m3

Jag satsade på en Manuell för att slippa alla SMG relaterade problem.

Min hade rullat nästan 20000mil och kändes fortfarande tight.

Dyr försäkring.

Väldigt prisvärd i Uk om man kan leva med att åka RHD.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag har hittat ett par runt 120-130K.
Manuell låter säkrast för att undvika strul.

Men bakvagnssprickor oroar mig. Måste man räkna med att få fixa det om man köper en?
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Det är faktiskt inget jätteprojekt att fixa detta även om det skulle inträffa så det är inget att vara så upphängd på.

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Re:

Magnus Sjögren skrev:
Jag har hittat ett par runt 120-130K.
Manuell låter säkrast för att undvika strul.

Men bakvagnssprickor oroar mig. Måste man räkna med att få fixa det om man köper en?

Jag tror inte det finns en ända m3 som gått över 10k mil som inte har några sprickor.
Så är det inte gjort så se till stt få dit förstärkningaplattor direkt.

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Det är faktiskt inget jätteprojekt att fixa detta även om det skulle inträffa så det är inget att vara så upphängd på.

Behöver man inte riva ner hela bakvagnen och tanken?
Jag läste i någon tråd om att limma med 2K epoxy?
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Man svetsar, glöm limma.

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Jo, bakvagn av och lite tank åt sidan och sånt. Hela jobbet bör inte ta mer än en dag att göra inklusive svetsjobbet. (Om man har gjort det förut)

Annars kanske 2-3 dagar i lugnt tempo om man ska fundera lite under tiden och saker kanske sitter fast.

Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Jo, bakvagn av och lite tank åt sidan och sånt. Hela jobbet bör inte ta mer än en dag att göra inklusive svetsjobbet. (Om man har gjort det förut)

Annars kanske 2-3 dagar i lugnt tempo om man ska fundera lite under tiden och saker kanske sitter fast.

Du låter rutinerad, du är varmt välkommen hem till mig över dagen varmt stort garage med lyft och bra utrustning

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Jag ska verkligen inte utmåla mig som någon erfaren meckare, men jag har rivit bakvagnen på min egen bil, plockat ner den i molekyler och renoverat det som behövde kärlek. Så jag baserar tidsåtgången efter att jag nu vet alla saker som man INTE ska göra för att det ska fort

Bjuder du på bra fika så kommer jag

Askersund... Det är strax söder om där tomten bor va ?

Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för alla svar, jag har nu fått erbjudande om hjälp med att svetsa bakvagn från en god vän
Så det är väl bara att åka och köpa en bil, superbra med all support här!
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Så ska det låta, go get it!

Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Jag ska verkligen inte utmåla mig som någon erfaren meckare, men jag har rivit bakvagnen på min egen bil, plockat ner den i molekyler och renoverat det som behövde kärlek. Så jag baserar tidsåtgången efter att jag nu vet alla saker som man INTE ska göra för att det ska fort

Bjuder du på bra fika så kommer jag

Askersund... Det är strax söder om där tomten bor va ?

Blir både nymalt kaffe och hembakta bullar till fika samt grillad entrecote till både lunch och middag till den som kommer och gör det! Vänta tills isen har laft sig så bjuds det även på en massa isåka

Haha så långt bort ligger det inte, räknat från er sydeuroper så är det som att åka till mantorp + 5 mil

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009

Re:

E.Svensson skrev:

Blir både nymalt kaffe och hembakta bullar till fika samt grillad entrecote till både lunch och middag till den som kommer och gör det! Vänta tills isen har laft sig så bjuds det även på en massa isåka

Kan intyga att Erik är en jäkel med grillen thumbs up

Ang. bakvagnen är de bara att plocka ner och se glad ut. Avgassystem, baksäte, tank och givetvis bakvagnen. Sista biten på kardanden behöver inte tas ner men rekommenderas ändå..

Hade som tur va inga sprickor på min så svetsjobbet gick smidigt! Kan tänka mig att det är lite mer trix om bilen har sprickor..

SMG - funkar det så funkar det jäkligt bra. Fick ett bakslag på min vid inköp men det var enbart ett kopplingsbyte som behövdes! Manuellt fungerar ju alltid..

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Som jag förstår det så är det värt att lägga ett sådant jobb på bakvagnen för att få äga/köra en e46m3?
En gammal dröm har blivit sann, jag har nu råd att köpa en e46m3
Citera
HP
Gbg
Här sen Feb 2006

Exakt var är det de brukar spricka? Kaross? subframe?

Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

HP skrev:
Exakt var är det de brukar spricka? Kaross? subframe?

I karossen där bakre subframen är infäst.

Se bilder i min tråd som jag länkade till tidigare.

Vanligast är hö fram och vänster fram:

http://www.youtube.com/watch?v=dHgQBvAJaqY

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Mitt tips är att kolla på objektet noga, vilket man oftast gör även om jag köpte min osedd 40mil bort...
Skulle jag köpa en m3a till skulle jag definitivt söka efter en som det är gjort mycket på.
Har själv, svetsat bakvagn, bytt alla skivor runt om, servat, köpt hjul i några uppsättningar mm.
En bil som detta är gjort på och grejerna följer med (hjul mm) kan kosta mer i inköp än den billiga m3an.
Men tid är också pengar och lösa grejer kostar alltid mer än när de sitter monterade av någon anledning :-)

Annars en riktigt kul bil, skapligt med hk även om det inte går att jämföra med alla hk-narkomaner på det här forumet :-)

Om bakvagn ska svetsas räkna då också med att byta alla bussningar. Gjorde inte jag vilket medför att jag får göra om och göra rätt den här vintern...

Lycka till!

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Mitt tips är att kolla på objektet noga, vilket man oftast gör även om jag köpte min osedd 40mil bort...
Skulle jag köpa en m3a till skulle jag definitivt söka efter en som det är gjort mycket på.
Har själv, svetsat bakvagn, bytt alla skivor runt om, servat, köpt hjul i några uppsättningar mm.
En bil som detta är gjort på och grejerna följer med (hjul mm) kan kosta mer i inköp än den billiga m3an.
Men tid är också pengar och lösa grejer kostar alltid mer än när de sitter monterade av någon anledning :-)

Annars en riktigt kul bil, skapligt med hk även om det inte går att jämföra med alla hk-narkomaner på det här forumet :-)

Om bakvagn ska svetsas räkna då också med att byta alla bussningar. Gjorde inte jag vilket medför att jag får göra om och göra rätt den här vintern...

Lycka till!

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

JonasR1 skrev:

Lycka till!

Jag tycker att det är svårt att hitta bilar till salu? Jag ha lagt in köpesannons här, på blocket och följer blocket& bytbil stenhårt efter en bil, SMG bilar finns det gott om. Manuella så är det -01:er importare. Såldes det inga svenska manuella?

Jag vet precis vilka fälgar bilen ska ha, så det blir en extra utgift. Men då får man fälgarna som man verkligen vill ha med.

Men visst, hitta "rätt" bil från början som är svetsad bakvagn mm vore inte fel alls. Jag skulle gärna lägga en slant extra på det.
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Nej det är inte lätt att få allt, är väl därför man får lägga ut lite extra på eftermarknadsgrejer.

Jag har pepparpeppar inte haft något smg-strul, men det kanske är vanligt? Kan tycka att det är lite som bakvagnsproblematiken, det kommer kostnader med den här typen av bilar. Lika bra att räkna med det. Kan säga så mycket som att det är roligt med smg:n, framförallt vid inspirerad körning.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Allmänt banåkaforum
Köpråd E46M3
1, 2   >>
10343 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande