Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (6482 totalt) |
Databas för loggar och varvtider - Behöver lite hjälp
Numera är det ju möjligt att generera loggfiler med en smartphone, det är ju inte längre förbehållet de som har en DL1, Driftbox eller liknande specialhårdvara. Klurar därför på att skapa en sida och en databas här på Rejsa för att göra det möjligt för alla att ladda upp loggfiler så att vi kan bygga upp en stor databas med loggar från massa olika sorters bilar och körval på våra svenska banor. Främst för att vi lättare ska kunna hjälpas åt att studera och hjälpa varandra med körtips - både för t.ex. ett speciellt parti på en speciell bana eller mer generell körstilsanalys. Innan jag kodar så vore det intressant om ni här på rejsa har några speciella önskemål i funktionalitet eller andra ideer kring detta. Tänk fritt, ideer och tips ![]() ![]() ![]() EDIT: En första dummytestsida för uppladdning. Kolla gärna noga och kom med feedback om jag glömt något eller nåt annat. https://rejsa.nu/forum/_uploadloggda Ska även kika på hur man ska kunna söka, få upp listor osv osv på uppladdat material - både bara bland egna uppladdningar och allas. EDIT2: Behöver hjälp längre ner i tråden, kika här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||||||||
Att jämföra loggfiler är jättebra men man får vara försiktig.
Möjlighet med text för biltyp, däck, hkr etc är bra. Möjlighet för länk till motsvarande videosnutt är kanske inte dumt? Dock tror jag det blir information-overload för sökaren och att sidan kommer att dö på uppdateringar. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||||
Filtrering av vilka data/varv man vill se är jätteviktigt.
Samtliga varv från samtliga team under tex Winterhell kan ju tas som en tankenöt (alla varv är inte intressanta varje gång). Jag vet inte vilken mjukvara som är effektivast idag men nån möjlighet att ladda ner varv i lämpligt format för egen analys vore inte fel. |
||||||||
Dilemma 1:
Olika loggsystem har olika filformat. Min tanke är att man får ladda upp vad man har helt enkelt. Ger ju en viss splittring tyvärr om någon vill ladda ner och det är från olika system med olika filformat. Här får vi väl hoppas att det kommer export- och importmöjligheter i analysprogram. Utlämnade till omvärldens väl o ve alltså. Dilemma 2: Var ligger start och mål om man laddar upp filer med exakt ett varv (gissningsvis det bästa man satt då ![]() ![]() Om man laddar upp ett helt långlopp så går det ju i de flesta program att snabbt plocka ut de snabbaste varven och kika på. Iaf de jag pillat med. ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Filtrera på så många bilparametrar som möjligt (förare, bil, vikt, effekt, däcktyp, aero, ...)
Tex kunna filtrera fram den snabbaste sektorn med en bil liknande ens egen. Jag tänkte att du inte ska behöva begränsa det till enstaka varv. Hantera en hel loggning istället, eftersom det ändå kommer finnas de som inte klipper ut enstaka varv. Dvs en hel kökkenmödding av varvdata som kan analyseras, inte bara PRvarv. |
||||||||
Re:
väder osv osv osv ![]() En vidareutveckling av det här konceptet ![]() ![]() ![]() www.rejsa.nu/superstage _________________ ![]() |
||||||||
Re:
Det vill jag inte riktigt hålla med om. Jag har sen 2010 loggat mina race med just telefon & racechrono först med 1hz gps puck sen med 10hz gps puck. Jag har dragit följande slutsater. i varvtider skiljer det endast några 1/10 sekund med 1hz gps pucken & nån 1/10 sekund med 10Hz pucken Detta jämnfört mot transpondertidtagningen. Det som skiljer mest mellan 1hz gps & 10hz gps är att man inte kan lita på hastigheterna i grafen på 1hz varianten, då uppdateringarna kommer för sällan. 10Hz varianten stämmer bra i loggarna jämnfört med racetechnology loggern som har 5hz gps & accelerometrar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||
Re:
Jag har samma erfarenhet även utan extern GPS-puck. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Frågan är om absolut GPS är tillräckligt lika för att kunna jämföra två varv tagna med helt olika utrustning.
Att sätta en faktor i x och y på varje logg mot en absolutreferens är det nog ingen som vill. Varvtider blir tillräckligt ok även med en 1hz GPS men om man analyserar det utanför så kan den absoluta noggrannheten bli rejält koko (hastighet i en kurva tex). |
||||||||
Jag har sett loggar med smart Phån ävin min egen på olika banor typ, Mantorp,Tierp och Gotland som diffat med 3-4s, kompisar,kollegor,kunder alla upplever samma. Detta är oftast utan gps puck... Inget som är värt att ta upp i en seriös data bas enligt mig
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Undra hur man gör för att få det att diffa 3-4 sek ![]() Jag har nog jämnfört ett 30 tal gånger & det har aldrig diffat mer än några 1/10 delar mot transpondertiden. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||
Re:
Den missar och tappar ju signal hela tiden.. Har sett det på pf Box med när den ritar upp helt fel med.. Men inte vanligt _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Troligtvis pga dåligt med satellitmottagning med telefonen inne i bilen. Kanske tillräckligt bra för att köra långsam navigatormjukvara med men för få med satelliter för att lira för loggning. Det kan ju lätt göra att samma telefon och mjukvara ger bra resultat för en användare och inte funkar för en annan. EDIT:jag var lite lååååångsam ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Re:
Jo givetvis är det så, seg i huvet såhär på kvällen ![]() Jag brukar ha min gps puck längst fram i vindrutan brukar var mellan 9-11 satelliter den får in då. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||
Re:
På Mantorp och Gotland tappar den signal även med 10hz puck i rutan ibland är min erfarenhet _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Det är oxå min erfarenhet, skiljde 0,8 sek vill jag minnas mellan Performance Boxen och transpondern (GotlandRing). När man körde FileRepair i datorn så blev det dock rätt.
|
||||||||
Jag gillar också iden med en loggdatabas
![]() ![]() ![]() Själv kör jag performancebox så jag är för filformat som stöds av mjukvaran jag använder ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Börjar fylla på listan så får vi se vad jag inte kommit på än.
Vissa fält är obligatoriska som man måste fylla i medans många är fritt att lämna tomma om man vill. Datum Bana (dropdown där även "delbanor" måste finnas med typ korta Mantorp osv) Annan bana (fritext) Typ av körning (dropdown Trackday, Sprint race, Långlopp, Timattack, Annat) Racingserie (fritext) Kommentarsfält kring dagen (många eller få deltagare osv) Logg nummer x av x (flera loggar för en dag/helg) Kommentarsfält kring just denna loggfil (träning 1, race 1 osv, mycket gulflagg eller vad mer kan tänkas) Väder (dropdown Soligt, Molnigt, Regn med fuktig bana, Regn med blöt bana) Temperatur (dropdown < 0, 0-10, 10-15, 15-20, 20-25, 25-30, >30) Kommentarsfält om väder (om det växlat under tiden) Förare (fritext med plats för stintlista med flera namn om det är långlopp som loggats) Plats för kommentarer kring olika varv i loggen (varför vissa kanske var långsammare eller varför vissa var bättre osv) Bästa varvtid Sämsta "normala" varvtid, dvs inte medräknat gulflaggsvarv osv Övriga kommentarer (given plats för alla ursäkter och bortförklaringar ![]() Typ av bil (dropdown Gatbil, Kraftigt moddad gatbil, Racerbil) Bilmärke Modell Hk Vikt Drivning (dropdown FWD RWD 4WD) Däcktyp (dropdown slicks, rdäck, gatdäck) Däckmodell (fritext) Dimension fram (fritext) Dimension bak (fritext) Kommentarsfält om däckstryck Kommentarsfält om däcktemp Kommentarsfält om skick på däck Camber fram Camber bak Toe fram Toe bak Kommentarsfält kring chassiinställningar Det här var bara lite snabbt skjutet från höften, har säkert glömt något men tänkte jag börjar så här iaf ![]() Bilinfon fyller man i första gången man laddar upp en logg men varje gång efter det så förifylls de fälten - men med en text på sidan som påminner att man ska noga kolla om något ändrat sig så man inte missar det. _________________ ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (6482 totalt) |