Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 5643 besök totalt |
Jag har börjat fundera på bakbromsar till min Seven. Tyvärr är ekonomin inte i topp eftersom att jag köpt ny lägenhet och just blev pappa
![]() Till min fråga: Finns det någon lämplig bil på skroten att hämta bakbromsar ifrån? De ska vara i lätta (aluminium?), passa en solid skiva och ha inbyggd handbroms. Alfa? Porsche? BMW? Någon som har några tips? _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
VW kanske duger?
http://www.bildon.com/catalog/DetailsList.cfm?ID=1J0.698.423/424&Nav=4 I denna länken är dom listade som tillbehör till Golf mk2, men dom sitter som standard på Golf mk4 _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Citroen ![]() ![]() Tack och bock! _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Klart VW duger!! Undra vad ett par sådana kan kosta på skroten? De såg ju onekligen smäckra och eleganta ut ![]() Bildelsbasen nästa! _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
om du är kräsen så behöver du inte läsa detta nu,Bx Xantia Xm osv har jätte fina bak ok men dom har ingen Mekanisk Handbroms,men ska du inte koppla den hydralisk?annars är dom jätte fina,fästes med 2 st m10 bult rakt igenom,en liten o-ring ligger i mellan ok Halvorna och ser till att det blir tätt.måtten är Ca L/B/H 70mmx50x70 och kan inte väga mycket, Kollade precis på Xantian och tror att Bx:ens ok är lite mindre, Edit: The Dagger har säkert bilder på dessa ok oxå. Renault 5 har annars fina ok ![]() |
||||||
![]() ![]() ![]() ![]() Tack för infon ![]() ![]() Bx Xantia Xm osv har då med andra ord alu ok bak? Eller är det fram-ok du menar? Är Renult-bak-oken alu? _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Nu när du säger det så kommer jag ihåg att jag sett det någonstans. Fast willwood har väl inga ok med inbygd p-broms? Någon som vet hur aluskivor fungerar vid "aktiv" körning? _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
http://www.hispecmotorsport.co.uk har rejäla ok med inbyggd handbroms, hittar de inte på deras hemsida dock. De säljs i Sverige av http://www.swedespeed.se och jag kollade på dom på Elmia och de var intressanta men lite för dyra för mig då jag redan har rejäla bak-ok liggandes. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||
oops, nej.... köp moped/mc-ok på skroten, modifiera och kör seperat handbromsok på samma skiva ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
De citroenoken sitter på i princip alla citroener från 75 och frammåt, och finns med olika diameter på kolvarna, exepelvis har BX mindre kolvar än på CX och XM. Vill man ha lite kraftigare aluminiumok, med handbroms så fungerar Citroens frammok. På CX sitter det ett rejält fyrkolvsok med separata klotsar för den mekaniska handbromsen, allt i aluminium. Citroen har föresten extremt kraftiga bromsar, min flickvän klagar på att CX'n stannar för fort då hon kliver på bromsen :-) |
||||||
lotus elise s1 hade aluskivor från början, de byttes ut mot stålskivor ganska snabbt, tror inte det berodde på att aluskivorna inte höll måttet, minns inte varför de byttes tyvärr... men var hittar du aluskivor tro (å är de inte väldigt dyra)? _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Willwood har aluskivor så antagligen kan man beställa genom Dalhems. Dessvärre har jag ingen aning om priset. Just nu lutar det åt stålskivor i alla fall ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Med tanke på att du bygger en bil som kommer ha en stor del av bromsverkan bak (relativt alla frammtunga skapelser) så skulle jag satsa på lite kraftigare ok bak, och då tycker jag Citroen BX frammok med mekanisk handbroms vore lämplig.
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 5643 besök totalt |