Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 17216 besök totalt |
Time Attack Standardbilar 2014: Anmälan Mantorp 3/5 öppnad
Vi kör i gång med vår femte (!) säsong ![]() Tävlingskalender 2014 Deltävling 1: 3 maj Mantorp Deltävling 2: 31 maj Kinnekulle Deltävling 3: 26 juli Emmaboda Superstage Deltävling 4: 16 aug Anderstorp Deltävling 5: 21 sep Kinnekulle Deltävling 6: 11 okt Ring Knutstorp Ingen TA-deltävling på Gelleråsen pga svårigheter med logistiken (koner) och tiden (PSCR). Återkommer med mer information och ev. förändringar fortlöpande ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Re: Time Attack Standardbilar 2014
Hur ser reglerna ut för standardbilar? Vad är synen på en standardbil? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Reglerna hittar du här:
http://www.sbf.se/sportgrenar/enkla- För BMWSC gäller medlemmar med sina "gatbilar", dvs skattade, försäkrade, och besiktade av SBP eller motsvarande. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Efter nyligen avslutat möte med BMWSC-deltagarna från 2013 och diskussion med SBF.
Denna säsong gäller följande för TA Standardbilar inom BMWSC: - Vi kör fullvarv på alla motorbanor, dvs även Mantorp och Anderstorp. - Fri omkörning (blinkers+ljustuta). - Fartreducerande hinder (dvs koner) enbart på partier av banan där högre risk förekommer enligt ansvarig tävlingsledare, dvs inte längre "max 120 km/h" som tumregel. Färre konpartier per bana lär bli resultatet. (Vi som kört några år vet själva vilka banor och partier av dessa som är möjliga kandidater) - Samma klasser som tidigare (Klass I och Klass II). Önskemål om mer bantid för TA finns, men då får vi först se till att bli ett större TA-gäng än i dag inom BMWSC innan detta önskemål dryftas. Välkomna! ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Johan,
du tävlar inte i samma klass som M3 med din bil. Klass I (under 286 hk) Klass II (från 286 hk) Har du 286 hk eller mer för att tävla mot E36 M3 i Klass II? Vad det gäller din fråga om diesel så bryr vi oss inte om det är bensin eller diesel i tanken. Dieselbilar i dag är tillräckligt snabba för att kunna utmana ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Skoj! Måste jag bara försöka skrapa ihop pengar till en transponder
![]() Någon som vill skänka/låna ut en? ![]() |
||||
Re:
Måns, Det handlar inte bara om min bil utan att kunna locka de potentiella medlemmar som kör diesel som idag är utanför.. För glädjen i att köra och möjligheten att tävla på denna roliga nivå du så trevligt initierat ligger ju inte i toppeffekt utan att hålla minsta möjliga lägsta hastighet vilket är något helt annat ![]() Fast som du så klokt editerat då hindrar ju inte det dieslar att deltar idag.. Å helt ärligt så vet jag inte hur mycket hk jag har i bilen idag.. men jag är nog nära gränsen.. du vet ju själv hur lätt det är att mappa om turbomotorerna idag, oavsett bensin eller diesel.. ![]() |
||||
Re:
Jag anmäler mig gärna i klassen för tung bil med barnstolar.. det blir väl jag och en viss däckguru i en Alpina i så fall?? Fast jag kan nog tyvärr inte visa var några skåp skall stå.. men det handlar ju om att ha kul och utvecklas som förare.. ![]() |
||||
Låter som TA kommer med uppskattad utveckling, dvs färre koner att slåss med. Får se om man vågar sig ut och gästspela igen. Jag har ju precis lyckats polera bort stridsskadorna av senaste försöket förra våren.
![]() Johan, du har nog en hel del poäng att hämta bara på att ställa upp vid samtliga TA deltävlingar. Sen är det ett gott gäng och man behöver inte ha oddsen för vinst på sin sida för att ställa upp. Det är kul med tävlings/tidtagningsmomentet för att inte tala om att visa vad dieslarna har att ge. Det har varit väldigt få Dieslar överlag på bankörningarna, kul med diversitet. Transponder kunde hyras för en ok peng förra året, erbjuds samma möjlighet i år förmodar jag?! _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||
Re:
Hmmm. Det här gör ju faktiskt att man skulle våga sig på TA med gamla Bettan utan att ploga igenom alla koner ![]() Har man något att hämta om man skulle pressa någon sekund under 1,35 på Mantorp?
_________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||
Anders,
det är bara att anmäla sig (när herr Bäck har öppnat anmälan i dag). Vi fokuserar inte på att vara värst eller snabbast utan på att ha mest kul, men önskar du känna på mer pulshöjning och hjärtflimmer än vad du upplever under gatbilskörningen så har du kommit rätt. ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Re:
Jag har fått hjärtflimmer tre gånger under gatbilskörningen. Första gången av förvåning när jag såg dig i backspegeln på Mantorprakan. Inte van att bli ikappkörd där ![]() Tredje gången var när jag försökte komma upp i 250 (på mätaren) på rakan, ska bromsa 2 ton sent och upptäcker några som ligger tre i bredd i ingången till Mjölbykurvan i beskedliga hastigheter. Då fick ABSen jobba kan jag säga. Jag har det fortfarande på näthinnan. Fy satan. Jag är nog för gammal för detta ![]() _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||
Re:
Det brukar ligga på 220-230 när jag bromsar och då har jag bra marginal. Fast när jag fick syn på gänget i kurvan så hade jag inte tid att kolla fast jag har HUD. Svetten rann ner i ansiktet..... Det är den vita bilen. 130in har inte riktigt den toppfarten fast den kan bromsa senare och den får man inte köra bland gatbilarna heller ![]() _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 17216 besök totalt |