Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips på rolig sportbil som funkar till vardags?
1, 2   >>
19222 besök totalt
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009

Trådstartare

Hej

Efter att ha läst Tobias Nyströms fantastiska tråd och jakt på förslag på en pontent banbil som även ska fungera till vardags så önskar även jag tips på bil.

Senaste bilen var en NA miata som var riktigt kul. Gillade kombinationen av en rolig bil som man har råd att smälla utan att åka på en ekonomisk hästspark.
Precis som Tobias tyckte jag att den kunde kännas lite slö ibland även om den är fantastisk på en kurvig väg.

Känner att är det någon gång i livet man ska ha en 2-sitsig bil och leva med att den är lite opraktisk så är det nu. Utrymmesmässigt så är utrymmet i en mx-5 helt ok för att inte tala om caymanens.

Krav

Bakhjulsdriven
Manuell växellåda
Inte särskilt tung eller stor - sliter för mycket på bana
Gärna runt 200hk
Tåla bankörning utan allt för stora modifikationer
Max 200 000 men gärna mindre.

Önskemål

Sportbil
Hyfsat modern
Inredning med någon slags komfort, opel speedster är verkligen på gränsen..
AC
Airbags
Coilovers
Vänsterstyrd
Tjejen har ett önskemål på 4 sittplatser, men jag har bara två som krav.

Tips på bilmodeller och även länkar till konkreta annonser uppskattas.

Funderingarna just nu ligger på allt mellan en Miata NC till Porsche cayman.
RX8 är jag själv tveksam till, tveksam till motorn..

Så ös på med bilar
Trevlig valborg gott folk!

Jönköping
Här sen Jul 2011

Har du inte tänkt att utsätta den för svenska saltslaskvägar, så har 70-talare många fördelar, speciell -75 och äldre. Personligen föredrar jag Kadett C, som med små medel kan bli en fantastisk bil för bana/backe/landsväg/etc

Men det finns många liknande, tex:

http://www.blocket.se/ostergotland/Alfa_Giulia_GTJ__Bertone___74_53409 . . . .

EDIT: Bilar ÄR kompromisser, att kunna förena alla krav/önskemål/ekonomi i en bil är dömt att misslyckas ...fast man behöver kanske inte ha 9 st, varav 5 i trafik, + MC på två personer

sthlm
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Tänkte direkt att vad i helvete ska han förslå nu för gammal bil. Sedan föreslår du en av drömbilarna, helst en alfa med dubbla lampor fram. Fy vad de är snygga!

Tyvärr är kravet på denna bilen att den måste vara lite nyare, dessutom kommer den noga åka lite vinterslask ibland också även fast det är sällan.

Som svar på din edit, nej absolut och jag tycker kompromisser är riktigt roligt ofta faktiskt. Tyvärr delar min andra hälft inte den synen:)

Skåne
Här sen Okt 2005

Hej Robert,

Varför inte en Porsche 996? Passar ju in i alla dina önskemål, eller är den kanske för gammal?

Mvh / Alex

zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Spontan fundering: Corvette.
Jo, jag tror faktiskt det. Du får en hyfsat ny för 200000, de funkar bra till vardags, har tillräckligt med effekt och lär ju inte vara helt dåliga på bana. En Corvette C5 väger (om jag inte minns fel) strax under 1500kg så de är ju inte så hiskeligt tunga egentligen.

Bara för att ruska om tankarna lite

Mellan två banåkabilar..
Citera
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Stort tack för era inputs, tankarna snurrar bra i skallen!

Är i grunden porschefan och och målet är ju självklart en 964 vilket jag inte vill ha som brukis.
En 996a är som du säger en given kandidat, gärna efter faceliften då. Nackdelen är väl IMS-lagret, det är ju att fåtal som får problemet men man blir ju ändå bekymrad..

Tjejen som har ytterst lite inverkan på bilvalet tycker corvette är en "50års-krisbil" så får väl vänta 25år

Stockholm
Här sen Aug 2008

Du får en begagnad brz'a/gt86 för 200.000 eller mindre med tanke på att en helt ny kostar 259.000 för tillfället...

axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013

Kanske en M3 E46?

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Honda S2000 ? en -99 i Sverige kostar 75k+.. i enghland kostar en högerstyrd 35k

pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Re:

robert sandberg skrev:
Stort tack för era inputs, tankarna snurrar bra i skallen!

Är i grunden porschefan och och målet är ju självklart en 964 vilket jag inte vill ha som brukis.
En 996a är som du säger en given kandidat, gärna efter faceliften då. Nackdelen är väl IMS-lagret, det är ju att fåtal som får problemet men man blir ju ändå bekymrad..

Tjejen som har ytterst lite inverkan på bilvalet tycker corvette är en "50års-krisbil" så får väl vänta 25år

I dina kläder hade jag köpt en 964....innan dom oxå börjar dra i väg i pris. Med rätt bil så förlorar du def inga pengar....och blocket är fult av slit å släng bilar som man ha som bruks bil.

Göteborg
Här sen Apr 2004

Min fru har en har en 996:a C2 2003, tycker den passar perfekt till dina önskemål. Vi har den som andrabil året runt och den gör jobbet med bravur! Underskattad bil som går att få till tokigt bra priser.

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Boxter, Alfa 75 V6 3,0 svårslagen på rolighetsskalan och 4-sitsig, köp en fin för 50.000:- kör in den till en bra alfamek byt det könda och du har en bil som håller att gasa i ur och skur.
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013

Jag skulle spontant säga Honda S2000, även jag. Gott om pengar över till optimering blir det också.

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

BMW Z4 3.0 Coupe hade nog blivit mitt val

sthlm
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Hej tack för era tips

Gt86 har jag bokat provkörning på men de har inte hört av sig. Tror den är rätt rolig samtidigt som en ok brukis.

M3 e46 är ju säkert en helt fantastisk bil men tyvärr är ju försäkringen helt åt skogen.

S2000 är en skitrolig bil! Miata med lite mer motor, står man ut med en motor som varvar tusan till vardags.
Minuset är väl softtop..

Alfan är cool men för gammal tyvärr:(

Z3/Z4 coupé är ju riktigt praktisk, bagage, en bra kompromiss mellan brukis och sportåk. Med rätt motor är den säkert skoj, hur är körglädjen? Mindre busig än 996an men mer bagage, får nog bli en avvägning.

Täby
Här sen Apr 2006

Mina trotjänare genom åren verkar passa rätt bra på dina krav; BMW 130i samt BMW 123d

max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Nu kan jag bara tala för BMW Z3 Coupé, men den känns i alla fall minst lika "busig", som du uttrycker det, som en standard Porsche 996. Den senare är förstås lite kreddigare på gatan och låter roligare, men är dyrare i inköp än en Z3 2,8/3,0 och förmodligen dyrare i drift. När det gäller M Coupé, så börjar väl priserna närma sig 996, så då är det inte längre ett argument. Sammanfattningsvis tycker jag att Z3 Coupé passar väl in i specen.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Skulle utan tvekan ha satsat på en Boxter.

Stockholm
Här sen Jul 2010

MR2 mk2 Turbo i senare årmodell? Mycket bil för pengarna.

Edit: http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Mr2_Turbo_Gen3_JDM_53770753.htm . . . .

Edit2: den va ju högerstyrd...

Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006

Jag hade samma krav som dig, dock med lägre prislapp för några år sedan. landade på ett val mellan Porsche 944 S2/Turbo eller BMW Z3 Coupe. Z3an blev valet för mig då den var 10 år nyare och jag blev inte besviken!
den bästa allroundbilen jag har haft, fyllde bagaget och tog en polare med mig till ringen och campade där. bra lastutrymme utan att vara klumpig, 2,8an var billig vid vardagspendling men tillräckligt snabb för att inte vara tråkig när man sträckte ut den.
Körglädjen var enorm, enda nackdelen var sänkfjädrarna som ställde till bakvagnsgeometrin lite, grymt rolig och jazzig i aktern, men lite väl jazzig för blött väglag. Något min sambo fick erfara när räddningstjänsten klippte taket på bilen när hon vattenplanat på motorvägen.

Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005

Det beror lite på däckvalet också.

Samtliga bilar ovan funkar ju bra på gatdäck medans på r-däck får flera problem.

S2000 har problem med bakdiff som rasar.
Boxster, 996, 997 IMS
Med R-Däck hade Jag även problem med bromsarna på Boxster S vilket även borde gälla 996/997.
Provade lite olika belägg men med tuffare belägg blev det överhettat istället.

BMW Z har ju klenare bromsar så även där tror jag det blir tufft om man skall köra med R-däck.

Problemet med nya bilar och bankörning är att dem väger mycket och inte har bromsar avsedda för ändamålet. För mig är det alltid bromsarna som ställer till det vid bankörning och R-däck.

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
19222 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande