Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 16 besök senaste veckan (15753 totalt) |
För mycker negativ camber? Bild på slitet däck.
Hej Nyss hemkommen från Rudskogen som för övrigt är en helt otroligt fin bana nu. Kom dock hem med slitna framdäck. Slitaget antyder väl för mycket camber, men jag tänkte ändå höra med er andra vad ni tror. jag har idag -3,5 grade camber fram med 0 i toe. På mina senaste turer till Ljungbyhed, Knutstorp och Kinnekulle har jag inte märkt av några tendenser till så extremt slitage som jag ser nu. Är det landsvägsmilen som kan ge detta slitage eller är det något annat. Vi var i samband med träffen på Rudskogen uppe till Oslo och Moss så det blev rejält med motorvägsmil... ![]() _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
Spontant så skulle jag tilldömma det där slitaget till Toe enbart. Det är ju ett slitage som ligger i en helt annan vinkel än Camber (en vinkel som inte ens ligger an mot vägbanan när man kollar stillastående).
Nolltoe med mycket camber är ju toe-in i praktiken pga rullande lutande hjul vill driva innåt. |
||
Re:
Hej Niklas Jag såg inte denna tendens på Kinnekulle men på Rudskogen. Du har väl varit på båda, tror du att det skiljer så markant mellan banorna att det skulle kunna vara anledningen? Det var flera av kurvorna på Rudskogen som var väldigt långa och som både gav höga G-krafter och mycket understyrning och krängning. Är det innerhjulet som "hänger in i denna vinkel då?" Hur skulle jag kunna kompensera slitaget, tror du, är det att sätta toe-out? _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
Jag har haft det här problemet(inte så brutalt dock) , men bara på kinnekulle på innerhjulet fram. Ska försöka smyga på lite toe out för att se om det försvinner. Tråkigt när man kör mpsc som inte är vändbara.. Hjulet blir liksom släpandes med väldigt lite kontaktyta mot asfalten..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Hade ofta sånt slitage på min E36'a och det var alltid det minst belastade, dvs "innerhjulet", som fick slitage den innersta cm. Jag håller med alla ovan. Jag visste inte då när jag hade den bilen vilket håll jag skulle skruva toe men jag har lärt mig sen dess att jag skulle testat mer toe out....
_________________ ![]() |
||
Knepigt detta. Jag har fått svar på flera forum men det verkar som om uppfattningarna är delade om huruvida det är toe-in eller toue-out som skal till ;-) Ger chassit på F430 ger mer toe-in eller tou-out under kompression/kurvtagning, någon som tror sig veta?
_________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
Re:
Ah! För egen del pratar jag nittiotals BMW M3 dvs E36. Hur framvagnen är byggd kan ju påverka förstås. Egentligen är det väl vad bilen har för ackerman som är själva huvudpoängen och kanske bump steer. Men då snackar vi över mitt huvud ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
När jag hade sånt där slitage senast så berodde det troligen på att jag nästan lyfte innerhjulet fram och att det svängde lite mer än ytterhjulet = massa slitage precis på skuldran.
Har du nån bild på bilen under hård kurvtagning? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Re:
Nej jag har ingen bra bild på kurvtagning men jag förstår vad du menar. Rudskogen har ju flera riktigt långa kurvor där man hänger i länge och som samtidigt är feldoserade. Det känns nästan som om man kör på bump-stop och det är inte svårt att tänka sig att innerhjulet släpar på insidan av däcket. Frågan som kvarstår är vad jag skall göra åt det. Är det mer eller mindre toe, eller kanske gå ner i camber. Normalt sett så slits däcket helt jämt och jag har inte sett detta slitage på andra banor så jag vill gärna behålla camber-inställningen. _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
Jag hade motsvarande slitage på min 1M med Michelin PS2 med i stort sett enbart gatkörning (endast några få varv på Knutstorp), minns inte exakta gradtal men alltförmycket toe-out i kombination med ökad camber tror jag var problemet.
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||
Alla chassiparametrar stod som jag satte satte dom för en månad sedan. Camber fram -3,4 och 0-toe. Justerade till strax under 1 mm toe-in per sida, så får vi se om det blir bättre så eller om jag tänkt fel...
_________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
Jag hävdar att man måste ha toe out om man har hyfsat med camber.
Det kan också vara för lite caster i förhållande till spinderltappsltningen, som gör detta. Då minska cambern i kurvorna. Noll i toe kan aldrig bli rätt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Som sagt vi får se... jag konsulterade ett Ferrari Challenge team i USA och de var övertygade om att det var toe-in på med 0,5-1,0 mm som gällde. Kanske får vi svar på Kinnekulle i morgon :-)
Caster ligger för övrigt på 6,3, det är en vinkel jag inte labbat så mycket med, mer eller mindre fast men kan shimsas till större vinkel om man vill... _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
Re:
För att veta var som är lämpligt i caster, måste man veta de inbyggda vinklarna i spindeln. EDIT: Ferrari Challenge går väl på slicks..? Jag vet slicksåkare som åker toe in....men det beror inte på att minimera slitage....utan troligtvis för att få temp i däcken i sprintrace, Så för att värdera ett tips, måste man veta bakgrunden. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det blev toe-out till slut i alla fall ;-)
Sent kvällen innan gick jag ner i garaget och ändrade från 1 mm toe-in till 1 mm toe-out. Helt klart nervösare på vanlig väg men inte outhärdligt. Slitaget på insidan ser jag inte efter 35 varv på Kinnekulle men det brukar jag ju inte heller... Om det skulle ha hjälpt på Rudskogen är svårt att säga men greppet i kurvor är stadigare. Turn-in är väl inte så jättestor skillnad men den driver tydligare inåt i kurvan och känns mycket stabilare, fram för allt i de snabbare kurvorna. Tiderna var dock sämre är förra gången men det berodde helt klart på att Michelin senaste Pilot Sport Cup2 inte har samma grepp som Pirelli Trofeo R, inte ens i närheten... Nästa gång är det tillbaka till Pirelli :-) _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
Re:
Kolla om cambern ökar eller minskar när du vrider hjulen. Om den minskar, har du för lite caster. EDIT: På ytterhjulet, naturligtvis. Innerhjulet ska helst gå åt andra hållet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 16 besök senaste veckan (15753 totalt) |