| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta till mindre motor vad säger SBP?
|
3469 besök totalt |
|
Hej! Har ett litet udda problem. Har planer på att byta en V8 på 4,5L (215hk) till en R6 på 2,8L (180hk) i min bil. Båda motorerna fanns samtidigt och är båda tillverkade av Mercedes. Bilen tillverkades 1980 så inget helgodkänt. Vad säger SBP om jag kommer in med den "nya" motorn? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re: Byta till mindre motor vad säger SBP?
"Vad är du för en stolle som byter till en mindre spis?" lär dom nog säga.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Hmm hoppas att igenlagd tacklucka, helbur, ändrad spårvidd, plastrutor, fuelcell, bakflyttat batteri, inget baksäte, skalstolar etc för de att glömma denna punkt
/R _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Ett tips om du ska regbesktiga. Jag fick avslag devlis pga att jag hade fuelcell i bilen. Måste vara orginaltank när man regbesiktigar med bur, annan motor med mera. Även org bälten, stolar och avgas. Bara ett tips så du inte bygger bort dig i onödan. Gissningsvis så kan du sätta dit fuelcell efter regbes. På vanliga besiktningen brukar de inte bry sig så mycket om sånt.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Re:
Tack för tipsen! Tanken är att regbes med annan motor, låda samt etanol så man kan få igenom med turbo. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Skall du få dit med en M110an på 2.8L (280sl)? eller M103-motorn på 3L å 188hk? Bägge fans ju under bilens livsspann. Jag hade tagit M103an då det finns både smått å gott till den så som kolvar, kamaxlar, grenrör, plenum. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Tanken är att ersätta min M117 med en M110. M110an är "skottsäker" och en riktigt klassisk pärla. M103an ska inte alls tåla lika mycket överladd. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Skall du överladda så skall du nog ta en tripp ut till Ekerö och dessa herrar: http://www.turbobandit.com/shop/ Har sett väldigt många M103or med +1,5bar i ladd å dem har hållit mer än väl. M110 kan jag inte säga att jag sett eller läst om en ända med överladd, men internet är stort
Jag tror på din ide att ta en 6a istf v8an om du skall överladda, mer grejer finns det. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
M103 eller m110 blir det. Finns en m103 till bra kurs på detta forum och tror nog den också passar rakt ned i mina motorfästen. Precis finns oerhört mycket till 6orna samtjag kommer spara ca 80-100kg! _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Vad jag har förstått så är det inte möjligt att få igenom med e85 och turbokonvertering längre men det vet nog din sfro besiktningsman.
Jag skulle nog kolla upp det ordentligt innan man lägger allt för mycket jobb. _________________ Erik Nordling Porsche 993 C2 -95 Porsche 996 C2 -99 SÅLD Porsche 911 Carrera 3,2 -86 SÅLD |
||||
|
|
||||
|
Re:
http://sfro.com/index.php/startsidaaktuellt/3-sfro/79-tillfaelligt-stopp-foer-aendrad-motor-i-ombyggt-fordon-med-e85 |
||||
|
Och absolut inte så jobbigt att ta bort snurran men det lät som på Robber att tanken var att få det godkänt med snurra och e85 vilket jag inte tror är möjligt längre.
_________________ Erik Nordling Porsche 993 C2 -95 Porsche 996 C2 -99 SÅLD Porsche 911 Carrera 3,2 -86 SÅLD |
||||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Tanken är att ersätta M117 V8an med en R6 och få det genom bes.
Har varken plats eller garage för V8an så den ska säljas. erikjakan > Hoppas det är ok att jag kontaktar dig i framtiden då du hade fått igenom en E24 på "samma" sätt? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Jag postade ju länken just för att undvika spridning av ryktet att det inte skulle gå. Stoppet är ju sedan tidigare hävt enligt SFRO's hemsida. |
||||
|
Det är som sagt genomförbart men då som ombyggt fordon. För att nå dit behövs normalt sett minst byte av motor, växellåda, bakaxel och hela bromssystemet.
Bygger du om för lite blir det mycket svårare... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3469 besök totalt |