| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vibrationer i drivlinan
|
1 besök senaste veckan (11828 totalt) |
|
Vibrationer i drivlinan
Har haft problem med vibrationer runt 200km/h i min super seven med kardanaxel från northwestern propshafts i England. I måndags körde jag på Mantorp och problemen förvärrades. Vibrerade så mycket att kardanskruvarna lossnade upprepade gånger redan runt 160km/h. Hur känsligt är det att diffklump och låda är 100% linjerade med varandra? Har en stum adapter i alu mellan låda och kardanaxel, men funderar på att byta till en hardyskiva för att minimera vibrationer och skona drivlinan. Men var kan man köpa custom hardyskivor? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Hur ser det ut nu? Är det en enkel kardan med fäste för hardyskiva i ena änden och en vanlig kardanknut i andra?
En sådan lösning tror jag inte fungerar bra med en helt stum hardyskiva, det är nästan omöjligt att linjera det så perfekt att det funkar - hastighetsskillnaden i knuten tas inte upp någonstans och då får man vibrationer som lär göra att saker lossnar. Vad har du gör komponenter som kräver en specialtillverkad hardy? Att få en sådan gjord i gummi är nog bökigt men det finns ju varianter till BMW som består av en aluminiumskiva med 6 st polyuretanbussningar. Det kanske kan vara ett alternativ (då är det ju bara att få aluminiumskivan gjord med rätt mått och hitta vettiga bussningar) även om jag tror att det blir väl stumt kanske. Generellt sett ska hardyskivan inte ta upp några vinkelförändringar, förutom den rörelse man får i bussningar etc. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Är det den bilen så ser det väl ut som kardanknutar i ändarna av kardanen, och en adapter till hardyskivefläns för växellådan framtill. Kardanknutar är inte samma sak som CV-knutar (CV = constant velocity, = ingen hastighetsskillnad i knuten).
I den applikationen kan man inte bara montera en hardyskiva framtill eftersom det då inte finns något som stöder knuten bakom, det kommer vobbla som sjutton. Konstruktionen på bilden "ska" fungera utan vibrationer, men det är klart att "hardyadaptern" blir en ganska rejäl vikt för växellådans utgående axel/lager att hantera. Lådan är säkert byggd för att kardanen ska ha ett stödlager på mitten...nu får lådan hantera mer vikt eftersom kardanen (även om den är kort) bara lagras fram och bak. Det som ÄR viktigt på en liknande installation är att vinklarna på kardanens knutar är lika fram och bak. Samma vinkel upp/ned, samma vinkel i sidled (helst mätt under belastning). Olika vinklar ger vibrationer... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Precis, det är vanliga kardanknutar i vardera ände av axeln och en stum adapter i aluminium mot växellådan.
Försökte linjera så gott det gick med vinkelhakar och stållinjaler emot ramen när jag gjorde fästen till låda/motor och diff. Får mäta upp allt igen och se hur det linjerar. Finns det något bra knep att få till det 100%? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Jag har kört med vinkelmätare (senast i smartphone) på båda yoken men det ÄR svårt att få till det. Speciellt eftersom sakerna tenderar att röra på sig med belastning. Det finns säkert en eller flera anledningar till att BMW, Audi med flera gått över till CV-knutar i kardanerna.
Men, vibrerar det så mycket att skruvarna lossnar borde du kunna få det bättre. Om inte vibrationerna orsakas av för stor belastning på lådans utgående axel - i så fall är det nog en delad kardan med stödlager och hardyskiva som gäller... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Kardanaxeln levererades som den ser ut på bilden, dvs utan 90graders vinkel emot varandra.
Men om det blir bättre att ha knutarna i vinkel så får jag kolla på det med. Sitter ju en skjutbar splines på axeln....går det att dela på axeln där och vrida knuten 90 grader, eller måste knuten kapas och svetsas om? Är bortrest just nu och kan inte kolla själv på plats förräns nästa vecka. :/ _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Tycker det ser ut att vara 90 grader vinkelförskjutet jag; om knuten i framkant sitter som jag tycker den ser ut att göra.
Enkelt sätt att kolla om det är rätt är att kolla så "U"na på kardanen är parallella. Då är ingående knut förskjuten 90 grader mot den utgående. Frågan är hur bra det är att ha en hardy och direkt efter en knut. Har aldrig sett den lösningen förut och det känns som att vid belastning så kan kardanen börja göra en cirkel i den änden. Då lär det vibrera ungefär som när en knut är slut _________________ MVH |
||||
|
Jag skulle säga att det är rätt som det ser ut nu, gafflarna i samma plan så skillnaderna i rotationshastighet i respektive ände tar ut varandra. Titta på hur det ser ut på originalbilar.
Hardskiva (flexibel sådan) direkt på en kardanknut fungerar väl inte bra, nej... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Förresten...en kardan med splines kan också glappa i splinesen så det vibrerar. Värt att kolla.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Ser ut som den övre axeln på Gustafs bild, så problemet ligger inte där iaf.
Men får försöka att allt är 100% parallellt och att det inte glappar i axeln. Tyckte jag hade lite spel i knutarna när jag ryckte i mitten på axeln. Är det normalt med lite spel eller ska det vara helt stumt? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
mig veterligen får det inte glappa något "kännbart" radiellt, det känns även rimligt då du kommer få masscentrum på kardanen att hamna längre utanför sin rotationsaxel, vilket skapar stor obalans.
glapp i rotationsriktningen är väl mer acceptabelt, det har jag själv och har inga problem med vibrationer. hade jag varit du hade jag försökt ordna en kardan med två CV-knutar _________________ MVH |
||||
|
Jo, en ny kardan med cv-knutar får det nog bli om jag inte får ordning på problemen.
Bara hoppas man kan få en sådan levererad inom nån vecka så man hinner att åka lite mer innan säsongen är över. Är banträff på kinnekulle med Locost Sweden 2-3aug som skulle vara kul att åka på. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Nu idag mätte jag upp bakdiff och växellåda samt plockade ut kardanaxeln.
Växellådan ligger helt i våg med bilen, medans bakdiffen sitter neråtvinklad c:a 0,6° vilket borde vara försumbart? Det var lite svårare att mäta vinkeln i sidled. Gjorde såhär: Fäste två 650mm långa fyrkantsprofiler på vardera axelfläns och mätte avståndet mellan ytterändarna på profilerna. Skiljde totalt 4mm i längd mellan höger och vänster sida vilket ger ett vinkelfel på 0,35°. Däremot har jag ett märkbart radiellt glapp i kardanknutarna. Går att skjuta lederna någon mm åt varje håll längs med pilarna på bilden (lånad bild). Inga övriga glapp finns i axeln. Knutarna är av "1300 series" typ. Bara att byta knutar och montera tillbaka, eller bör jag försöka se över de små vinkelavvikelserna också? Kardanen snurrar med 9500rpm vid varvstopp (8000rpm) på 5:an. (0,845 utväxling).
_________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Kardanknutar/U-Joints/Hookes Joints måste ha en vinkel om minst en halv grad under drift annars får rullarna i lagren ingen smörjning och dör ganska snabbt. Om du har satt dina spikrakt och inte har nån parallellförskjutning mellan låda och bakaxel så måste du göra om.
CV knutar skall ha minst en grad vinkel i drift för att överleva. Att sätta en hardy som du gjort på en annan knut går inte, det är ett mirakel som gjort att du inte fått prova kardanringens hållfasthet...
Jag hade aldrig i livet kört en meter till med den där lösningen. Antingen hardy eller kardanknut, jag hade valt bara kardanknut. Har du gummibussningar i bakaxelupphängningarna eller mototupphängningarna? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Kardanens flänsar är förskjutna både i höjd och sidled. (Kardanen har 1,5° lutning)
Det jag mätte upp var ifall de var 100% parallella, vilket de nästan var. Frågan är om 0,6 grader tilt på bakdiffen har någon betydelse? Idag har jag ingen hardyskiva. Det som syns på bilden är en adapter i solid aluminium mellan växellådans 3-bult och kardanens 4-bultmönster. Bakdiffen sitter stumt monterad i ramen medans motor/växellåda sitter med valpkuddar och gummiupphängningar med stödhylsor runtom. Dvs ganska så stumt det med. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Re:
1,5° mot horisontalplanet? Vad är motor/lådans lutning? Kan vi inte prata knutens vinkel istället? Om du gör det, är då bakre knutens vinkel 2,1°? Du säger att det är svårt att mäta i sidled, har du vinkel i sidled också?
Är den balanserad? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Skissade ihop en bild lite snabbt i paint för att illustrera vad jag menar. (kraftigt överdrivna vinklar på skissen) Ska föreställa diffens och växellådans flänsar med kardanen i rött mellan. Motor/låda sitter 0,35° snett medans diffen lutar 0,6° uppåt. Kardansens lutning räknade jag bara på lite grovt på. Kardanen är 760mm lång och höjdskillnaden i horisontalplanet är c:a 20mm mellan flänsarna.
Nej, adaptern är inte balanserad. Tänkte lämna in den för kontroll imorgon. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Som sagt, helt "raka" knutar kan också ge bekymmer. Jag skulle försöka vinkla motorn för att få till vinkel i höjdled och vinkel i sidled på kardanen.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vibrationer i drivlinan
|
1 besök senaste veckan (11828 totalt) |