Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 16894 besök totalt |
Ringtaxikrascher 2014 (1. Brünnchen, 2. Mutkurve?)
Fick detta klipp mig tillsänt igår: http://youtu.be/kLdDciLMdv8 Döma av filmen så klarade sig de åkande utan större blessyrer, man ser inte ens airbagen på passagerarsidan. Bilen verkar tom körbar från platsen vilket är skönt. Men...vilken konstig avåkning...?!? ![]() Inte minst med tanken på den förarkvalité de typiskt sett håller sig med. Att man flyter ut/sladdar i denna kurva är ingen hemlighet för en ringtaxi-chaufför. ![]() Ännu konstigare än att få ett litet ställ med rumpan är att han/hon sedan inte klarar av att reda upp det? ![]() Jag spekulerar i att han/hon antingen får punka (just där och då) eller att han/hon kopplat ur de elektroniska hängslena helt. Då skulle (den fortfarande i någon mån närvarande) turbo-laggen kunna överraska. Men ändå... För nog måste bilen ha körts utan antisladd för att denna snälla sladd skulle kunna komma till? Min erfarenhet av nya bilar är att de är lite som JAS 39 Gripen. De är instabila i grunden för att ge riktningsförändringsförmåga. Det är inte meningen att man skall stänga av datorn på dem för då flyger de inte längre. Man skall tex inte helt koppla ur DSC:n på en 1M. Den är inte inställd och avvägd som tex en gammal M3E36:a, som i början kom utan DSC med 321 hk på bakhjulen. ![]() Dagens bilar skall imho köras med iaf de smalaste hängslena på plats. ![]() Jag åkte ringtaxi för första gången i maj i år och den föraren hade i någon mån (vet inte vilken) de elektroniska hängslena inkopplade. Vi som åkte med berättade innan vi kom ut på banan att vi hade "viss erfarenhet" av ringen och gärna ville ha "ein schnelleste möglich-runde". Det fick vi. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Ingen klassisk "turboknuff" i dagens bilar, speciellt inte när det kommer till bilar med dubbla turbos såsom F10 M5.
![]() Jag misstänker att även F10 M5 har ett "MDM-läge" när det kommer till elektroniska hängslen, vilket innebär att mycket tillåts innan bilens dator bestämt sig för att ingripa. Hade elektroniska hängslen varit påkopplade så hade det synts även i MDM-läget. Bilen hade "rykt/gungat" till när datorn hade försökt ingripa. Inget sådant syns på filmen. EDIT: MDM - vet inte var jag fick DTM från... Inte någon stor vinkel heller på framhjulen när det smäller så det är möjligt att chauffören gav upp möjligheten att rädda bilen tidigt. Punka? Koncentrationsmiss pga något internt i kupén? Extremt tunga bayeriska passagerare i baksätet? ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Interessant "analys" på BridgeToGantry: http://www.bridgetogantry.com/2/inde
_________________ ![]() |
||||
Re:
Nej, det är kanske inte ketchup a la SAAB 900 men det är alltjämt en seg fördröjning jämfört med en sugis. ![]() Jag kan bekräfta det efter att ha bytt från en twin-scroll (inte dubbelturbo) F31 328i till en E46 330i. ![]()
![]() ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
![]() ![]() Låter som en trovärdig analys och det är inte första gången Ringentaxin inte tar hänsyn direkt ![]() _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Kollar man på denna film från samma dag så är taxin den enda bil som går brett i denna kurva, känns som det var en tidsfråga innan det gick lite för brett när man ser vissa varv
https://m.youtube.com/watch?v=Qlvs-N _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
Men ring taxin är ju inte lång ute. Vänster bakdäck är ju bara på kullerstenen inte ens ute på curben.
Aston i den andra filmen är minst like långt ute. Jag och mina 321 hk är varit där ute och det gick bra. Kan han inte ha haft lite hängslen in kopplade och när han behöver gas, så tycker bilen att det svängs för mycket och dödar gasen. Därför tycker vi att föraren ger upp Lite gas och lite väster sväng så hade han fixat det tycker jag. Ang porsche så vet vi inte hur länge han låg bakom taxin, efter eiskurve är ju ett bätte ställe att släpp den på. (Jo brunchen är ju bra men den långa rakan i en m3 eller en compact ![]() _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||||
Re:
Elaka tungor säger att ringtaxi har haft många flera olyckstillbud sedan de sparkade Sabine... Kan erfarenhet ha med saken att göra? ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
I mina ögon så är det ett förarmisstag och helt avstängda system, inget antisladd what so ever. Jag har jobbat med utvärdering av antisladd och så där mkt slippvinkel tillåter inget system, oavsett märke även i "sportläge". Innan det skulle det ha gripit in med broms på yttre framhjul vid överstyrning om till exempel MDM var påslaget. Lite lustigt att inte föraren styr emot mer, men kan ju finnas faktorer man inte vet.
_________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Att sabine inte jobbar kvar kan ju inte kan ju inte påverkar att andra smäller
![]() (elller E4 ![]() _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||||
..eller så klarade kanske föraren inte riktigt av den mentala pressen av tre jagande Porschar i backspegeln..
![]() Himla tur att det inte blev mer omfattande, med tanke på att bilarna kom ganska tätt. EDIT: "It's a plain and simple "oh shit, I've gone too fast and I can't control it" Stämmer säkert.. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||
Re:
Ring taxin sladdar ju alltid I Brunchen och håller generellt 8:20-8:30 tempo BTG. Delar Dave's bedömning att föraren blev stressed av Porschen. Det är också min erfarenhet att om man vill förbi Ring taxin så måste man "köra om" de släpper ogärna förbi andra bilar. Man kan ju förstå dem. Det beror ju på att kunderna skall få en upplevelse att min racerchaufför körde om "alla" på banan. Sedan kan man ju förfasas över vissa omkörningar som den vid 2:04. Man får vara irriterad på en motorcykel men hade motorcykeln gått omkull I kurvan så hade den kilats in under den gamla Escorten. Det blev en ganska lång kö efter den avstängningen... ![]() _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Är helt inne på LUX linje och incidenten känns lite onödig. Brünnchen 2 har jag alltid undrat över hur o varför folk kör av och än mer när ringtaxi gör det, nåja jag kör väl för sakta även där då jag på sin höjd kommer ut på betongen som väl är lager 2 av 3 innan gruset.
Viktigast av allt, ingen blev skadad! _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Jag brukade undra hur folk kunde köra av i Hocheichen, nu undrar jag inte längre. Jag tycker numera att man inte ska undra hur folk kan köra av. Kan taxin kan alla. Och att tro att porschen stressa taxin, tja tidigare har ju taxiförarna varit av ganska hög kvalite typ ex tävlingsförare men nu vet jag inte, vet vet ju inte hur länge porsche låg bakom taxin. Sen är ju inte porsche förare det bästa förarna heller ![]() Lux åker inte taxin fortare jag trodde de var runt 8.00 BTG, ialla fall när de körde M3e90?? _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||||
Re:
JO jag vet man kan köra av precis överallt men man ser ju så MÅNGa klipp från just brünnchen2 och DET är knepigt IMHO. Ringtaxi ligger ofta runt 8.30, runt 8 är nog ganska sällan om det är trafik på banan. Jag brukar inte ha några större problem att haka på ett varv även om dom försvinner på rakorna så få vi kontakt igen på något magiskt vis och jag ligger som vi båda vet en bra bit från 8 minuter.. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Hjälpsystemen blir ju enormt mycket mer kompetenta för varje generation, från att snarare varit stjälpsystem för några år sen. Antisladdsystemet i min Twingo är enormt mer kompetent och funktionellt än det i E46'an
![]() Men nog svamlat, min fråga är: klarar de absolut senaste systemen en punka i läget i videon? Misstänker att svaret är det beror på vilket hjul man får punka på och hur fort däcket töms. Men är nyfiken på hur kompetenta de absolut nyaste systemen är? EDIT: Ingen punka på vänstersida hursomhelst. Fast oberoende om det inte var punka så är jag lite nyfiken på feedback på de senaste systemens kapacitet. http://www.bridgetogantry.com/2/imag _________________ ![]() |
||||
Som LUX skriver så kör Ringtaxin alltid brett just där men har man en Porsche jagandes så skulle nog föraren av Ringtaxin inte försökt drifta (även om det kanske skall ingå i turen).
Ringtaxin försöker ställa upp bilen trots att han är jagad av Porschen men om man jämför med de andra Ringtaxi-bilarna i filmen Mange K bifogade så ställer de upp bilen mycket tidigare. Tittar man noga så ser man att när föraren, till Ringataxin som smäller, märker att det inte går så duttar han till på bromsen och ställer hjulen rakt och väntar på att köra in i räcket (helt enligt skolboken). _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 540i xDrive -21 Mini Clubman Cooper S -19 BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen) |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 16894 besök totalt |