| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Balansera svänghjul som är modifierat?
|
5381 besök totalt |
|
Dags för eliten att svara då
Jag har ett hemgjort men balanserat svänghjul, som jag modifierat lite. Det som är gjort är att jag tagit bort startkransen och svarvat ner ytterdiametern ca 20-30mm och nu är det ca 190mm i ytterdiameter. Jag kommer köra med en startkrans från en automat som kläms mellan svänghjul och vevaxel istället (och den behövs väl inte balanseras? Fast iofs kanske det har varit balanserat ihop med turbinen?) Såhär ser det ut nu iaf
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Re: Balansera svänghjul som är modifierat?
Nej. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Och med det svaret, så kan jag skita i att balansera om paketet eller? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Jag svarade, i första hand, på om flexplattan och turbinen är balanserade tillsammans.
I övrigt vågar jag inte svara. Om inte flexplattan har några konstiga motvikter orginal...och masinarbetet är bra gjort...skulle nog jag skita i det. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Inga balansvikter på plattan och svänghjulet kastade mindre än 5 hundradelar innan jag svarnade ner ytterdiametern. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Jag hade balanserat då du har varit på ytter diameter. Ett par gram i ytterkant blir fort mer när du får snurr på sakerna. Men sen beror det lite på va du har i övrigt.
I en dyrare maskin så hade jag iaf kollat, småpengar istället för att svänghjulet lossnar eller ger motorras. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||
|
Där du svarvade fanns det några gängade hål eller borrade balanserings hål? om inte så lär det inte behövas. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Inga hål eller nåt annat. Svarvade fram till balanseringshålen. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
2 rövhål måste vara bättre än ett😂😂 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Tror inte Bisting är typen som lämnar bort allt direkt, han har ju gjort skiten själv ;-) _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
|
Re:
Trial and horror is tha shit
Det finns ju inte nån jävla motorrenoverare kvar i sthlm, och dom som finns har aldrig tid eller så har dom inte utrustningen för att balansera. Funderade på att bygga nåt enkelt lagrat stativ faktiskt _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Jag har ett för mc-hjul, du kan låna och prova. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
|
Re:
http://www.motorteknik.se/maskinarbe Antar att du hört med Ultra, Trendab och Enem? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5381 besök totalt |