Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2786 besök totalt |
Test: Gallardo vs. 996 TURBO
V10 500 hp vs. Boxer 6 420 hp testat av AutOBild Test & Tuning. Gallardo / 996 Turbo 0 - 100 4.5 4.6 sekunder 0 - 130 6.5 7.0 0 - 200 13.8 15.0 0 - 250 23.0 27.0 (oj!) 100 - 200 9.3 10.4 sekunder 100 - 0 36.8 36.2 meter (varm) 200 - 0 144.9 144.3 meter (varm) Price: 139.200 128.676 (list) 148.480 130.765 (testbil) _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Re: Test: Gallardo vs. 996 TURBO
Kan medella att när Jeremy Clarksson testade MB SLR McLaren i TopGear, så bromsade den från 200km/h->0 på under 73meter (!) (120mph -> 0 på mindre än 240feet) ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Andreas: Jag såg ockås det avsnittet! Mycket imponerande!!! synd bara att bromsarna fått kritik för att vara svårdoserade
![]() Nissan Erik: Det där var ju acc rakt fram.. Och för oss som utövar rejsareligionen är det ej primärt ![]() |
||||
Re: Test: Gallardo vs. 996 TURBO
Är det realistiskt att tro att en SLR har hälften så kort bromssträckas som en Gallardo eller en 996 Turbo? Det måste väl ändå vara olika mätmetoder - eller?? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Det var inte 73meter.. det visade sig vara 120mph->0 på 54meter.
och det finns på video http://w1.131.comhem.se/~u13137233/t har läst om att de testade SLR på vått underlag, och fick en bromssträcka på lite över 30meter. Då börjar man förstå varför bromsarna är svårdoserade på bilen ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Här är tidningen TopGear med samma SLR test av Jeremy. (SLR vs Carrera GT för att vara exakt)
http://forum.zatzy.com/showthread.ph "Here, we encounter the first difference. The porsche stopped beautifully, but the mclaren with its boot-mounted airbrake was in a different league. It stopped completely, its ability to loose speed is so phenomenal that it will pull up from 120mph in 180feet." ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Jeremy Clarkson kommentarer är underbara.. Vem skulle annars fundera över att klaga på att det blir dragigt i kupén över 180 MPH om man kör öppet.. Helt underbar kommentar, hittar man inget annat att klaga på så är bilen perfekt.
![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Tack för länken - där säger han 240 feet vilket är 73 meter, så var kommer de 54 ifrån? Nåväl visst verkar det vara imponerande bromsar på SLR:en men jag vidhåller att de ca ca 145 meter som nämns ovan för Gallordo och 996 Turbo inte är mätt på samma sätt som de 73 meter som anges för SLR:en. Så stor skillnad är helt enkelt inte möjigt enligt min mening. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Kanske har SLR:en ett svar för framtiden?
Bilarna väger ju mer och mer - det är tyvärr oundvikligt som det ser ut just nu - och bromsfrågan måste redas ut. Så aktiva chassin och/eller aerodynamik kanske är rätt väg för att få bakbromsarna att dra ett tyngre lass? _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Jag håller inte riktigt med. Varför väger bilarna mer? Jo "vi" vill ha massor av utrustning, läder och navigator, a/c och mugghållare, el-speglar, och el-ditt och el-datt. Vi vill också ha massor av krocksäkerhet. Allt detta väger. Är det ett problem för vanlig körning på väg/Autobahn? Nej knappast! Utvecklingen av bromsar och däck har ju gjort att vilken standardbil som helst bromsar bättre än vad superbilarna gjorde för 20 år sedan. Problemet uppstår dock vid bankörning. Då är vikten en avgörande faktor. Om tillverkarna ville skulle de säkert kunna göra bilarna - speciellt dessa superbilar med väl tilltagna prislappar - betydligt lättare. Den tråkiga (?) sanningen är väl att de flesta köparna av dessa bilar inte efterfrågar lägre vikt. Detta eftersom de: a) Ändå kör riktig racerbil som yrke/hobby och då framstår nog t om en SLR som blaha, blaha. b) Aldrig har en tanke på att köra på en racerbana _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Säger väl det mesta om testmetoden och Clarkson som motorjournalist ![]() Skämt åsido, oavsett om det är 180 eller 240 feet så är jag övertygad om att en Gallordo eller en 996 Turbo inte behöver dubbelt eller tre gånger så lång bromssträcka från 200 km/h som en SLR om testet utförs med samma metod. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Hehe. Nackdelen med aktivt chassi och vingar är att det adderar: vikt ![]() När det gäller säkerhet är det mesta hårt reglerat av myndigheterna. Nån sa ju att det är otroligt att bilarna kan se så olika ut idag med tanke på alla begränsningar. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Jo, jag litar nog lite mer på Sport Auto än Clarkson i det här fallet. ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Så bra att jag hittade den här tråden igen.
![]() Jag tänkte just på den när jag läste ett test i Sportbilen 2000-2005 (en sorts greatest hits, fast bättre ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Hm, om vi ska stanna på 73m från 200 blås så blir det 2,15g! Ska vi stanna på 54 meter så blir det 2,9g!!! om vi tar Anders Johnssons uppgifter om 133 meter i stället så får vi 1,19g, som låter mer trovärdigt. Vad ska vi tro? Jag har själv stannat från 100 på dryga 30 meter och bara det är tillräckligt knepigt. Dom är dessutom inte behjälpliga av downforce under 100 så dom måste bromsa ÄNNU värre än 2,9g 200-100. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
73 eller 54m från 200-0 tror jag inte på då det skulle krävas überdäck då vi kan anta att 996 turbons bromsar inte är kassa, de duger gott till att låsa alla 4 hjulen från valfri hastighet.
Så den skillnaden 133m till 74m får helt sitta i däcken vilket är inte särskilt troligt, aktivt chassi i all ära.. Fysikens lagar låter sig inte luras av några små svarta lådor i en 4 hjulig bil hur vacker den än är. F1 är ju en helt annan sak, de väger ju ingenting och däcken är inte av denna värld. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Å andra sidan så lär ju inte bromsmöjligheterna för bakhjulen på SLR:en vara utav denna värld heller efter att den gigantiska luftbromsen smällts upp i 200kmh... ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2786 besök totalt |