Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tränar du i simulator? Om inte, varför?
1, 2, 3   >>
19732 besök totalt

Ja
45%
 45%  [ 32 ]
Nej, jag saknar kunskap i ämnet
14%
 14%  [ 10 ]
Nej, inköpskostnaderna är för höga
14%
 14%  [ 10 ]
Nej, jag anser dem inte vara överenstämmande med verklig körning
17%
 17%  [ 12 ]
Nej, jag tror inte jag skulle gilla det
1%
 1%  [ 1 ]
Nej, jag har prövat, och jag gillade det inte
4%
 4%  [ 3 ]
Nej, jag tror inte jag skulle få ut något av det
0%
 0%  [ 0 ]
Nej, det är fånigt/omoraliskt/mot min religion eller annan principsak
2%
 2%  [ 2 ]
Totalt antal röster : 70

xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare

(Tråden hör kanske bäst hemma under "Racingsimulatorer" men försöker nå ut till en bredare målgrupp än de som redan är aktiva där. Passar inte tråden här så flytta den).

Jag har fått uppfattningen att det är relativt få som tränar i simulator utöver att köra "på riktigt".

För mig som likt många andra har en begränsad tillgång till både tid och pengar, är det ett självklart komplement som både är roligt, lärorikt och billigt.

Så därför lurar jag lite på varför inte fler sitter hemma och tränar? Jag har försökt täcka de tänkbara anledningarna jag kunde komma på. Kommentera gärna också.

BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Dom simulatorer jag kan komma åt är för långt ifrån riktig bilkörning....

Fanns det möjlighet till liknande som F1 förarna... oh ja gärna varenda dag.
Xbox360 hemma... kul men inget som hjälper.

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Svarade ja trots att det är på löjligt låg nivå.

Jag använder Carroll Smith:s böcker med tabeller över vilka inställningar som ger vad för att justera digitala bilen och försöker förstå vilka justeringar som är viktiga. I riktiga spel stämmer det bra, men i de flesta spelen är det lite si och så.
Det är ingen stor hjälp i verkliga livet då man inte möjlighet till alla inställningar.

När man kör nya banor är det bra eftersom man vet vilket håll det svänger och ungefär hur mycket. Det är inte så ofta man kör på banorna som är med i spelen men både när jag körde på Ringen och i Donington behövde man inte karta och kompass när man körde första varven.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det finns ju några vettiga racingspel. GPL med rätt inställd force feedback är fortfarande inte så dumt för att träna sig att hantera bångstyriga bilar. Och därmed också bra att träna tajt racing IMHO. Grafiken har några år på nacken men det kan man ju stå ut med. Sen får jag erkänna att jag kör mindre nu än för en bunt år sen.

Järfälla
Här sen Dec 2011

Jag kan inte motivera kostnaden eftersom jag skulle tvingas börja från absolut noll med inköp av allt från datormus till skärmar. Det blir lätt så när man satt sig med en grymt väl fungerande Apple laptop och lagt datorspelandet på hyllan

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97354

Har stora förhoppningar inför Project CARS

Stockholm
Här sen Mar 2007

Finns det något bra bil spel som har Sviestad, Mantorp & Gotland Ring ?

För att bara köra på utländska banor som jag aldrig kommer köra på i verkligheten känns inte som någon träning..

Sen nästa problem, våra hembyggda moddade bilar tar kurvor och bromsar / accelererar på helt annat vis än dom bil typerna som finns i ett bilspel.

Så för mig kommer en simulator alltid bara bli ett dataspel..
Så jag ser ingen anledning att lägga 20k på simulator utrustning.

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En Logitech G27 + en halvdan dator från de senaste två-tre åren räcker ju gott i dagens läge för bilspel

(man måste ju inte köra all grafik satt på maxmaxmax). Jag kör bilspel på intels moderkortsgrafik, alltså utan separat grafikkort.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Ett system till som ska fungera, det räcker att lyckas mobilisera latmasken till att få ut den verkliga bilen att fungera ibland

LFS var väldigt trevligt när jag hade det fungerande för 5+ år sen, körtid och körfokus hjälper alltid, även om man inte har alla fysiska upplevelser.

Så det blir väl att det är emot min religion, lathet.

En simulator som är lika komplicerad som XBMC på Raphsberry vore inte fel (men det finns ju ingen simulator som klarar sig med så lite kraft )

RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Men finns Sviestad och Gotland Ring med i någon bra simulator

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Inför mitt första (och hittills enda) ringenbesök för ett par år sedan så försökte jag köra lite GT4 för att lära mig hur banan svängde.
Men jag tyckte det var så tråkigt att jag inte kunde hålla koncentrationen uppe ens ett varv.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

RallyQuattro skrev:

Nä men Sveriges bästa bana Mantorp finns

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Supramannen skrev:
RallyQuattro skrev:

Nä men Sveriges bästa bana Mantorp finns

Off topic men du borde gilla Anderstorp som f*n också?

----------

Sviestad finns väl till GPL och någon gammal version av STCC. Inte så mycket att hänga i julgran IMHO tyvärr.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En sak är att träna olika banor, antingen bara för att hitta runt (ställer relativt låga krav på spelet) eller för att träna spårval (ställer höga krav på både simulator och banutforminingen)

En annan grej är att träna "race situations". Dvs under press träna omkörningar, tät trafik, ettriga mottävlare osv. Kräver en bra simulering men inte så noga vilken bana man kör. Onlinerace kan ge extra stress thumbs up

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
En sak är att träna olika banor, antingen bara för att hitta runt (ställer relativt låga krav på spelet) eller för att träna spårval (ställer höga krav på både simulator och banutforminingen)

En annan grej är att träna "race situations". Dvs under press träna omkörningar, tät trafik, ettriga mottävlare osv. Kräver en bra simulering men inte så noga vilken bana man kör. Onlinerace kan ge extra stress thumbs up

Iracing funkar utmärkt till detta dock saknas svenska banor men kvaliten på banorna som finns
är riktigt bra.
Simulator kan var bra till att träna sig att använda mindre & mindre av sin kapacitet
just för att köra bilen så man har mer över till annat.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Jag använde PC + Logitech G27 och Need for Speed Shift 2 (billigaste spel med Nordslingan som jag hittade) för att hitta runt innan första besöket och det funkade bra till det ändamålet. Dock saknar jag g-krafterna jämfört med verkligheten så jag har svårt med känslan för hur fort det går osv.

Sedan saknar jag den snabba rattåtergång till mittläget som man har i verkligheten, och jag får inte till tillräckligt "lös" inställning på force feedbacken så att jag kan ratta lika snabbt som i verkligheten så det känns inte som jag hinner med riktigt i alla lägen (märks mest i drifting men det hade varit kul att träna lite på också). Konbana tror jag t.ex. hade varit väldigt svårt att träna i simulator.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005

Re:

RallyQuattro skrev:

Jodå alla svenska banor finns om du kör Race 07 och GTR2 tillexempel.

Körde alltid banorna innan tävling för i tiden för att memorera dom, funkade för mig.
Blir till att plocka fram grejorna igen då vi har vår första tävling på Gotlandring med ER cupen och där har jag aldrig kört förut.
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Svaren stämmer ganska bra överrense med mina förväntningar måste jag nog säga.

Blir lite nyfiken på de av er som inte tycker det är "likt nog" för att pyssla med. Minns ni vilken simulator/spel ni testat och hur länge ni testade?

Tyvärr kan tröskeln för att komma igång vara rätt hög och det kan kräva ett par timmar eller kvällar rent av innan man lärt sig "översätta" feedbacken man får genom skärm och ratt till vad motsvarigheten varit vid riktning körning. Framför allt fartkänslan (eller bristen på den) tar ett tag att vänja sig vid.

Men när man kört mer och mer blir den upplevda skillnaden mindre och mindre. Enligt mina erdarnheter åtminstone.

BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Jag spelar en del dataspel, och jag tycker helt klart att det är tillräckligt "likt".
Kör man regelbundet i datorn men sällan i verkligheten tror jag absolut att man vinner på att träna i spelen.

Spel som Need For Speed kanske inte är tillräckligt likt, men Race07 funkar riktigt bra IMHO.
Shift tycker jag är mer eller mindre värdelöst då det lider av extrem input-lag.

Skulle absolut hävda att jag hade roligare första träffen på de Svenska banor som jag tränat på i Race07 och STCC The Game så som Mantorp, Kinnekulle, Knutstorp och Gelleråsen efter att ha lärt mig ett grundläggande spår i spelet. Visst hade jag kunnat se film, men tror ändå att spelet funkar bra.

Men sedan tror jag att man kan lära sig av själva körningen också. Jag som bor i storstad och väldigt sällan kör bil aktivt tror att man tränar upp reflexer och annat så att man blir snabbare i verkligheten. Det är inte bara att lära sig banorna.

Utrustningen behöver inte vara jättedyr. Långt från 20k. Min dator kostar runt 5k, ratten kostade 1500 kr. Nu har jag tre skärmar för att få mer inlevelse också. Hade tur och lyckades köpa alla tre för under 1000 kr beggat.

Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

För att få lite referens för er som läser tråden så är Niklas mycket snabb ute på banorna.

Niklas, tyckte du skillnaden i "verklighetskänsla" påverkades av tre skärmar (jag tänker på om perifiera visuella intryck skulle hjälpa) eller var det mer bara kuligare med tre skärmar?

Sverige
Här sen Aug 2003

Jag tycker 3st skärmar gör mycket för just fastkänslan & att man kan se vad som händer vid sidan om
detta missar man annars.

Sen gör storleken mycket med att man har lite höjd på skärmarna.

Sen kan jag rekomendera simvibe om man vill ha lite fysisk återkoppling av vad som händer.

Så här se simulatorn jag håller på med ut. Fortfarande lite provisorisk.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
19732 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande