Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Koenigsegg Direct Drive Transmission | 1, 2 >> 25208 besök totalt |
Om jag fattat det rätt så har Regeran alltså bara en växel framåt, och förlitar sig till stor del på el på låga varv. Och så gissar jag att motorn slirar via hydraulkopplingen på låga varv
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Undrar hur mycket värme det är som skall kylas bort från kopplingen vid "fel" körprofil ("gubbkörning" med tung högerfot)?
Men det är nog en balanserad analys av de körfall man vill stödja. Vid fullt skaft på Nürburgring så lär bromsarna ladda batterierna och vid enstaka fullgasrepor på asfaltsrakor med öken på båda sidor så blir det ingen långtidsbelastning. Utöver det finns det nog ett flertal failback nivåer där effekten trottlas ner. Numera börjar ju förbränningsmotorn bara bli en olinjär momentförsöjrare, bland flera andra. Så kopplingen mellan högerfoten och riktingskorrektionen med ratt/pedaler kan ju designas lite hur som helst (med svårigheten att det finns en kött/degklump i kedjan). Var var det Clarkson nämnde angående Vejron, 12min körning per tankning vid fullt pedal? Sånt är ju knappast det vanligaste fallet, även om det körfallet måste fungera utan att sakerna brinner upp. |
||||
Fyra () motorer och en koppling får jag det till, det är mer än en motor, en koppling och en växellåda (känns som mindre saker som kan gå fel med beprövad teknik). Men fräckt och annorlunda är det! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Nu är det bara en växel som snor effekt och behöver hålla för momentet från fförbränningsmotorn plus en elmotor. Det är inte mycket som är beprövat vid dessa effektnivåer, förutom att elmotorer är förhållandevis pålitliga. |
||||
Ändå pajade elmotorn i vår dammsugare efter 10 år, med samma effektiva driftstid som jag har på min personbil på ett års körning. Pålitligheten designar man in. Det följer inte nödvändigtvis med konceptvalet. Fast nog är det ett ballt bygge! Oavsett vad den hydrauliska kopplingen består av så lär den ge en lattjo ljudbild. Fix utväxling ger jäkligt låga varvtal på banor typ Sviestad där den lufsar omkring på rena dieselvarvtal. Vore kul att uppleva när den accar från stillastående och drar igenom registret upp till 400 blås utan att växla. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Precis, finns hur mycket som helst som kan gå sönder i en växellåda. Tycker det hela känns uppfriskande, om det hade varit en SUV eller stor sedan kanske de kunna ha en liten bensinmotor som generator och bara startat superbilsmotorn vid behov. _________________ Anders Hansson |
||||
Det är ju ingen idé att skicka in så mycket moment att man måste slira bort det, sen kan ju bakdäcken inte ta emot allt i snigelfart heller. Komplext att designa från körkänsla från vitt papper med nya förutsättningar. Men det saknas avgasenergiåtervinning (turboaggregat med generator istället för kompressor) |
||||
Tillräckligt högt avgasflöde och bra utformning av ett par dysor i ändan så genererar den säkert dragkraft med hjälp av avgaserna åxå. Ser inte avgaspiporna lite skumma ut? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Du tänker inte fullt ut, om man "gubbkör med tung högerfot" så har du ju två stora elmotorer som levererar moment och en 160kW generator som kan mata elmotorerna. Öppna kopplingen och kör förbränningsmotorn på valfritt varvtal. Med en så kort motor med stor diameter så är det moment som skall levereras och om den med det utseendet ger 180kW så kan man nog räkna med att den levererar fruktansvärt mycket moment. Sen är det ju bara att börja smyga in förbränningsmotorn när däcken blrjar greppa... Att plocka bort växlar är dessutom ett bra sätt att minska ner mjukvarujobbet... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag ser inga konstigheter med det här... Man får ju tänka på att det är "ganska" mycket effekt i en lätt bil, så man lär inte ha grepp till mer än en bråkdel av effekten förrän man fått upp lite fart - och då har man ju redan lite varv på spisen, som dessutom har turbo och (antar jag) VVT mm. Tror inte det behöver sliras så värst mycket där.
Sedan är det en sak till: Är det här designat för gatdäck, R-däck eller slicks...? Det gör så klart enorm skillnad i behovet av effekt i "låga" hastigheter. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Med mittmotor och 345or finns det rätt mycket grepp oavsett däck _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jo, och det driver ju även om det spinner lite. _________________ Anders Hansson |
||||
Med elmotor kan du slå loss vilket däck som helst om det inte regleras, drivaxlar går av som salta pinnar. True story. Men visst är det bra grepp. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
[quote="ThomasT"]Om jag fattat det rätt så har Regeran alltså bara en växel framåt, och förlitar sig till stor del på el på låga varv. Och så gissar jag att motorn slirar via hydraulkopplingen på låga varv
[quote] Enligt videon är förbränningsmotorn urkopplad i låga hastigheter då man förlitar sig på de två elmotorerna på 180kW styck, de agerar även backväxel. Det borde dock gå att köra motorn som generator i detta läget om batteriet är urladdat, man blir dock begränsad till under 160kw. Blir ungefär samma sak som att starta på högsta växeln på en normal bil, det funkar dåligt men har man två elmotorer som kan accelerera upp bilen i 50km/h så kan man koppla in motorn. Växellådan är ingen växellåda i traditionell mening utan en vinkelväxel och diff. På samma sätt som en vanlig bakaxel. Intressant koncept, det funkar i teorin men frågan är om det funkar lika bra som de påstår. Tänker främst på ifrån starter och hur lång tid de kan köra elmotorerna på full effekt innan batteriet är slut. Blir nog rätt kul att köra då transientsvaret på elmotorerna är ett helt annat än på en förbränningsmotor. Förstår dock att de har struntat i elmotorer på turbinaxlarna, iom direktdriften så hade de elmotorerna bara gett fördelar i riktigt höga hastigheter(motorvarv) då man kör med öppen wastegate. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Racetech Koenigsegg Direct Drive Transmission | 1, 2 >> 25208 besök totalt |