Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9902 totalt) |
Jag har satt borren i karossen för att få dit "FIA-plattorna" för 6-punktsbältet (inför svetsning); så här såg det ut för ett par dagar sedan (jag har ingen svets att nästa med så det fick bli plåtskruv istället):
![]() Fästet för höger höftrem (syns inte på bilden) vållar mig mest bekymmer - öglan kommer ivägen för stolen; får väl ta fram stora släggan ![]() Stolsfästena går det inte så bra med; jag behöver alu-plattjärn (ca 40x5 mm) och det var inte helt lätt att få tag på här i Halmstad. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Ja, alumiumjärn springer man inte fatt varsomhelt ![]() ![]() ![]() Edit, för övrigt så har jag en rätt hygglig 3-fas mig-svets, men jag nästinintill helt kass på att svetsa _________________ Pär Hylander |
||||
Jaja ![]() ![]() Rostfritt stål ligger ju nära till hands för mig, men det är verkligen tungt! Å andra sidan kanske jag klarar mig med 3 mm... Nackdelen med rostfritt är att det inte är så kul att borra i/slipa med de verktyg man har hemma ![]() När det gäller svetsning så är du m a o lite bättre än jag ![]() ![]() ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Det är ju frågan om gram som du spar på att använda aluminium istället för rostfritt stål i detta fall.
![]() Jag vill inte verka negativ, men jag försöker alltid (nästan) se till tillgång och pris också.. ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Utan att ha sett geometrin med stolen monterad i bilen är det givetvis svårt att avgöra men sitter inte fästen för höftbanden väldigt långt fram? Antar att skruven man ser i nedre vänstra hörnet är för det ordinarie bältet.
De främre fästena ser ju ut att hamna snyggt och fint på tvärbalken ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Tycker också det ser ut som de sitter långt fram.
Mina sidofästen sitter strax framför orginal, de främre sitter nog minst 10cm längre bak på min. Men jag kan ju ha satt dem fel också.. ![]() ![]() Hur blir vinkeln på remmarna som går upp genom hålet? Känns som om de inte gör så stor verkan där fram? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
Det ska ju stämma mot den här skissen från GT7, men jag måste erkänna att jag inte kollat det än, utan jag har gått på att remmen inte ska vika sig - och på att fästet inte får vara bakom höftleden. Återkommer i ämnet ![]() ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Följer du skissen så ska det nog bli bra. Det beror ju på hur långt bak/fram stolen sitter....
Hur mycket lutar din stol bakåt förresten (är mest nyfiken). Generellt sett kan man säga att det är bättre att den lutar än att den är "plan" för att motverka underglidning. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Hmm, det där sista får du gärna utveckla; spontant skulle jag säga tvärt om... men med 6-punktbälte lär det väl inte spela någon roll. Min stol är ganska upprätt - lite FÖR upprätt för att låren ska komma ner i stolen ordentligt, men det är inget att göra åt... vill jag luta stolen mer så måste jag flytta fram den ännu mer, eftersom bågens bakåtsträva tar emot. Jag följer nog tyvärr inte skissen riktigt; vinkeln är större än 65 grader från horisontalplanet, men bältet ligger plant och snyggt i stolen, vilket det inte gör om jag flyttar bak fästet. Nåja, vi får se ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Som du säger, med 6-punktbälte spelar det mindre roll.
Hmm, hur ska jag förklara det på ett enkelt sätt... Det handlar ju helt enkelt om att hindra kroppen från att glida framåt i stolen och på så sätt riskera att glida under bältet. Genom att luta dynan "uppåt" (främre delen högre än bakre delen) minskar risken då höftens rörelse rakt fram hindras. Istället trycks man ner mot sätets botten. En intressant jämförelse är de system som vissa biltillverkare infört (Renault har jag för mig) där en airbag blåser upp sig i framkant av dynan och på så sätt skapar en konstgjort "lutning" när en krock inträffar. Enligt min personliga mening ska inte detta behövas om stolen och sittställningen gjorts rätt från början men det är ju en fungerande lösning. Nåväl, eftersom du har 6-punkt så är det ju mindre intressant.... I Miatan har man ju inte mycket val ändå, sittbrunnen är liten så vad kan man göra...? I min RX-7 blev jag tvungen att luta stolen rejält bakåt för att över huvud taget få plats (det är väldigt lågt i tak) men där är det ju inget problem eftersom den inte har någon sittbrunn. Gripenland och undertecknad kände oss ovanligt seriösa och ägnade en kväll åt att prova olika lutningar och placeringar för att få till bältesgeometri och sittställning. Fast då använde jag orginal infästningar för höftbältet. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Hur mycket spelar "lårkudden" i en sportstol in i underglidnings-funderingarna? Jag gissar att den mest är för bekvämlighets skull?
Är det standard att svetsa bältesplattorna från "utsidan" dvs kupésidan? Jag trodde att de skulle monteras på andra sidan om karossplåten? Alltås nåt liknande förstärkning - karossplåt - bälte? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Vad det gäller lårkuddens betydelse och lutningen på stolen kan jag bara säga att den betyder ALLT för en superkart, vi har ju inga bälten i superkartarna utan det enda som håller oss kvar i en inbromsning är vinkeln upp från sätesbotten under låren. Se bild nedan...
![]() Utan att vara expert på bältesbaserad racing kan jag nog tro att det betyder en hel del där med, att sitta fast i stolen med höft och skinkor och inte bara i bältet borde ju ge en mer avslappnad och stabil inbromsning och därmed bättre kontroll... Att man dessutom får bonusen av att man lutar bakåt = lägre tyngdpunkt på överkroppen är väl bara bra även i en täckt bil? Att flytta fram framdelen och luta ryggen bakåt brukar ju ge samma procentuella fördelning av vikt fram/bakvagn men en generellt lägre tyngpunkt och en stabilare sittposition. Själv har jag just nu det omvända problemet att jag glider ur bakåt i accelerationer på 1:an 2:an ![]() _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||
Lårkuddens betydelse beror nog helt enkelt på hur hård den är. En mjuk bekvämlighetskudde gö knappast mycket till men en hård kudde som inte deformeras lär definitivt ha stor betydelse.
Det här med stols-lutningens verkan för att minska underglidning kan man förresten se i den rapport som Vägverket har för underlag för att inte tillåta så kallade "Rallybälten" i vanlig trafik. Även om rapporten har sina svagheter, då de tyvärr i ganska stor utsträckning jämför äpplen med päron och försöker dra slutsatser, så visar den just detta samband ganska tydligt. Min bil har fästplattorna på insidan (de för de "främre remmarna") och det har hittills varit helt ok med SBF:s besiktningsmän... Jag måste säga att jag är imponerad av er som vågar åka Superkart i såna sjukt höga farter. Fartkänslan måste vara enorm!!! ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hmm Dennis, EDIT: Du får inte den monteringen godkänd!!!!! (och då menar jag inte med plåtskruvarna). FIA-plattorna skall fästas på baksidan av plåten med muttern på andra sidan om plattan. Sedan skall allt hållas fast av öglebulten som alltså är det enda som skall finnas på "bältessidan" av bilplåten. EDIT: Se GT-skisser sidan 12, skiss 253-43!, där syns tydligt att platta+mutter SKA sitta på baksidan av plåten. Se även GT 5.6.2 Svetsarna mellan muttrarna och plattan är bara avsedda att hindra rotation vid fastskruvning inte att ta krocklaster. om jag missuppfattade det hela och du bara satt dit dem för att kolla var de skall vara så glöm vad jag sagt, kände bara inte att jag ville riskera att du körde runt med dem felmonterade. EDIT2: Sätt istället skruvarna i golvet med plattorna på undersidan, så kommer du lättare åt att fästa dem(+ svetsa dem) från baksidan. Alt. så får du skära upp balkarna, skjuta in FIAplattorna på baksidan, borra små hål i balken och svetsa fast plattorna genom hålen, sedan får du svetsa ihop balken. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
En snabb fråga som kanske Dennis oxå är intresserad av:
Hur 17 monterar man förstärkningen i tröskeln? Eller väljer man helt enkelt att montera på undersidan av golvet istället? ![]() /Magnus, som funderar på att montera först-plattor på baksidan av tröskeln som ersättning för orginal bältesfästpunkt... ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Jo, alltså... muttrarna ska vara vända bort från öglan (det var inte dåligt att du såg det på bilden ![]() ![]() ![]() Men, jag ligger lågt med detta ett tag till och funderar vidare istället. Tack för hjälpen! _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Jo, samma fråga uppstår ju här... det får ju bli golvet då. ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Undersidan är ju enklare... ...men som jag skrev innan man får skära upp tröskeln och sedan svetsa igen den när plattorna är på plats. om man borrar ett par små hål (typ 6-7mm) från utsidan kan man sedan svetsa fast plattan genom hålen. PS. Jag hade satt dem i golvet. DS _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Samtidigt står det i GT att bulten helst ska monteras så att den utsätts för skjuvning och inte för dragpåkänningar. Men det är ju inget krav...
När det gäller insida/utsida kaross: Jag hade ju inte precis tänkt att mina plattor skulle punktas fast, utan svetsas på samma sätt som förstärkningsplattor för bågen, d v s helt eller intermittent 20/20 mm. Det är ju lite mysko om inte det accepteras för bältesinfästningar med, men å andra sidan vill man ju inte leka Don Quijote ![]() EDIT: öööh, missuppfattat av mig igen... det står faktiskt inte (såvitt jag kan se) att plattorna måste SVETSAS fast överhuvudtaget, vilket givetvis förklarar varför man vill ha dem på utsidan. OM man svetsar fast dem blir ju läget annorlunda, men fortfarande inte nödvändigtvis godkänt... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Stämmer som sagt att man ska sätta plattorna på undersidan av golvet. Å dom behöver inte svetsas fast.
Jag tänkte lägga en bricka mellan bulten och golvplåten. Det borde väl vara ok eller? Att sätta dom så att man enbart får skjuvpåkänning går inte i min bil. Utan det blir en kombination men det känns ganska ok. Monterar ena punkten till midjebältet i golvet och den andra i samma hål som vanliga 3p bältet. Borde bli rätt bra. Tänkte också skaffa 50*5 mm aluplattor för att kunna montera stolen 5-7cm längre bak än vad som går annars. Känns ok för mig. Frågan är vad alla andra tycker ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Påkänningen på en bur är ju av rätt skiljd natur från påkänningen i en bältesinfästning. Med drag eller skjuv i en platta svetsad på ovansidan överförs det ju bara kraft GENOM svetsen. dvs kanske 4mm*160mm=640mm2 (ca:bredd*omkrets). med plattan på baksidan så har man ju kraftöverföring genom hela kontaktytan 30mm*50mm=1500mm. Risken för utrivning ur plåt är då mycket större för alternativet med svets. Set står i FIA reglerna (vilka gäller över GT i detta fallet) att plattorna måste vara fixed to the chassi. Om det räcker med popnit, skruv, lim eller punktsvets spelar nog ingen roll. /regeln är antagligen till för att man inte skall ta ut skruven, plattan ramlar av och man uppmärksammar inte detta när man skruvar in den igen utan skruvar den bara i plåtkanten.... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9902 totalt) |